به گزارش ایکنا از آذربایجان غربی، داریوش علیزاده، مسئول واحد موسیقی حوزه هنری آذربایجان غربی، عصر امروز، ۲۶ فروردین ماه، در مراسم اختتامیه سومین جشنواره موسیقی عاشیقی مکتب ارومیه، اظهار کرد: این جشنواره به‌همت واحد موسیقی حوزه هنری طراحی و برنامه‌ریزی شده و شهرداری و شورای شهر نیز کمک‌های فراوانی برای برگزاری این جشنواره انجام دادند.
وی با بیان اینکه این جشنواره در ۳ مرحله برگزار شد و ۵۰ عاشیق شرکت کردند، افزود: در مرحله اول جشنواره، داوران، نمرات عاشیق‌ها را محاسبه نموده و ۳۰ نفر به مرحله دوم راه یافتند و سپس ۱۲ نفر نیز به مرحله نهایی راه یافته که ۵ نفر به‌عنوان نفرات برتر منتخب شدند.
علیزاده ادامه داد: جشنواره این چنینی به‌صورت تخصصی تاکنون در استان برگزار نشده بود و در این جشنواره ما برای ارتقاء موسیقی عاشیق‌ها تلاش کرده‌ایم و درحال حاضر ۵۴ نوا در موسیقی عاشیقی مکتب ارومیه داریم.
وی با اشاره به فعالیت‌های واحد موسیقی حوزه هنری استان تصریح کرد: انتشار «اورمودان گلن سسلر» در سال ۸۳ آغاز شد و تمامی نواها گردآوری شده و در قالب یک مجموعه منتشر گردیده و در ۳ دوره انتشار یافت و اکنون به‌عنوان سوغات فرهنگی ارومیه به‌شمار می‌رود.
مسئول واحد موسیقی حوزه هنری آذربایجان غربی خاطرنشان کرد: عاشیق‌ها علاوه بر اجرای نواها، داستان‌های بسیار خوبی نیز دارند و ارومیه، مهد داستان‌های عاشیقی است و اکنون تعدادی از این داستان‌ها را گردآوری کرده‌ایم و انتشار آنها در قالب کتاب، فیلم و انیمیشن نیاز به حمایت دارد.
وی یادآور شد: کانون عاشیقی را در سال ۸۹ راه‌اندازی نمودیم و تاکنون نیز ۱۰۰ عاشیق در این کانون ثبت‌نام کرده‌اند و هدف از ایجاد این کانون نیز کشف استعدادهای اصیل بوده و تاکنون ۳۲۰ کنسرت عاشیقی را در محل حوزه هنری استان برگزار کرده‌ایم.
علیزاده تاکید کرد: از مسئولین انتظار می‌رود جشنواره‌ها در قالب ملی و بین‌المللی برگزار شوند، چراکه ما با ۳ کشور هم‌مرز هستیم که هر سه دارای عاشیق بوده و می‌توانیم جشنواره‌های بین‌المللی را برگزار نموده و همچنین نیاز به همایش‌های ویژه برای معرفی موسیقی عاشیقی مکتب ارومیه احساس می‌شود و همچنین باید از عاشیق‌ها حمایت مالی صورت گرفته و در فضای مجازی بتوانیم آنان را معرفی کنیم و نام میادین و کوچه‌ها را نیز می‌توانیم به اسم عاشیق‌های نامی و مشهور استان بگذاریم.
وی در پایان گفت: حضور عاشیق‌ها در محله‌های استان و در مناسبت‌های مختلف نیز می‌تواند در آشناسازی مردم با این موسیقی فولکلور بسیار موثر باشد.
انتهای پیام

منبع: ایکنا

مطالب پیشنهادی:
خبر بعدی:

نام‌های اعتباری

تهران- ایرنا- تغییر نام خیابان‌ها و معابر پایتخت به نام هنرمندان، مشاهیر و ادبا بیش از دغدغه‌های شهری، به انگیزه‌های سیاسی انجام می‌شود؛ نمونه‌اش همین تغییر نام خیابان نفت به «مصدق» است. با چنین انتخابی بیش از آنکه یاد کسی را زنده کنیم، تلویحا بیان می‌کنیم که چه گرایشی داریم و طبعا به این ترتیب موافقت خود را با گروهی و مخالفت‌مان با گروهی دیگر را ابراز کرده‌ایم.

روزنامه اعتماد در یادداشتی به قلم محمد بهشتی آورده است: این‌ نا‌م‌ها بیش از اینکه مبین شخصیتی باشند تبدیل به مرز و فاصله‌ای می‌شوند که برخی این سوی و برخی طرف دیگرش قرار می‌گیرند. اما آنچه شهر را شهر می‌کند دقیقا منافی سرشت این مرزبندی‌ها و فاصله‌گذاری‌هاست. شهر محل به منصه ظهور رسیدن جامعه است و جامعه یعنی گروهی از افراد که با پیوندهای عمیقی از الفت و محبت مأنوسند. شهر نه محل خصومت و تاریکی که محل الفت و روشنایی است. به این اعتبار نام‌ جای‌‌جای شهر چراغ‌هایی است که بر این روشنایی می‌افزاید. این‌گونه که بنگریم تنها کیفیتی از نامگذاری متناسب با ذات شهر است که دلالت بر مسما و حقیقتی داشته باشد. اینجاست که مولانا می‌گوید: «هیچ نامی بی‌حقیقت دیده‌ای؟». این مسماست که اسم را همراه می‌آورد و نه بالعکس؛ گذاشتن نامِ شخصیتِ بزرگی بر مکانی نامرتبط، بر منزلت مکان نمی‌افزاید. هر جایی در شهر به صفت «جایی بودن» ارزشمند و واجد اسمی است؛ این نام‌ها نیاز به کشف دارد و همین اسامی است که باید برای آن مکان‌ها انتخاب شود. در غیراین‌صورت و با این تصور که هر نامی را برای هر جایی می‌توان انتخاب کرد، هم نام‌ها دلالت‌شان را از دست می‌دهند و هم شهر تبدیل به مکانی ناخوانا و تاریک می‌شود.

بدیهی است که امر سیاسی به خودی خود مذموم نیست دستمایه قرار دادن هر امری بی‌توجه به شأن و جایگاهش، برای دست‌یافتن به مطامع سیاسی است که فعالیت سیاسی را ناپسند جلوه می‌دهد. شأن نام و جای، متفاوت با شأن فعالیت سیاسی و اساسا انتخاب‌های آمرانه فردی و گروهی است. ای‌بسا خیابان‌هایی که بنا به مقاصد سیاسی نامگذاری نشدند اما از سوی نهادی حاکمیتی و به صورت آمرانه برگزیده شدند، تأمل در این نام‌ها و تعامل اهل شهر با آن نشان می‌دهد که این نام‌ها نیز کمکی به پیدا شدن در شهر نکرده‌اند تنها از آنرو که کاملا قراردادی و اعتباری و بی‌هیچ مناسبتی با اصالت مکان بوده‌اند.

به عنوان مثال در تهران خیابانی داریم به نام سعدی. وقتی نام این خیابان را می‌شنویم آیا یاد سعدی می‌افتیم یا اقلامی مصرفی نظیر پمپ آب و... معلوم است که یاد مورد اخیر می‌افتیم چون این خیابان مرکز تجمع اصناف اینچنینی است. به همین قیاس نام خیابان فردوسی بیش از اینکه ما را یاد شاعر طوس و اثر سترگ او و تأثیر او بر فرهنگ ایرانی بیاندازد، صرافی‌ و داد و ستد ارز را به خاطرمان می‌آورد. این رویه در نامگذاری پیش از انقلاب اسلامی آغاز شد و پس از انقلاب ادامه یافت. نامگذاری خیابانی به نام شهید بهشتی یا استاد شهید مطهری باعث شده است به یاد ایشان نیفتیم. حتی نام ایشان در مواقع عادی نیز دیگر کمتر ما را یاد شخص شخیص آنان می‌اندازد و بیشتر یاد خیابان‌هایی به این نام می‌افتیم. اطلاق این نام‌های اعتباری مانند این است که در خیابان فریاد بزنیم: «آهای!» بدون اینکه کس خاصی منظورمان باشد. مسلما کسی به این فریاد واکنش و اعتنایی نشان نمی‌دهد.

مسلما بانیان این فکر، حسن نیت دارند؛ آنان هم می‌خواهند شهر را از تاریکی بیرون بیاورند و به آن روشنایی ببخشند، و هم از مقام کسانی تجلیل کنند، اما به قول شاعر «از قضا سرکنگبین صفرا فزود»؛ این تصمیمات نتیجه عکس دارد. خیابان‌هایی در تاریکی می‌روند و اشخاصی زیر دست و پای روزمرگی تلف می‌شوند. اگر قصدمان روشنایی‌بخشی است باید حقیقتا ردپای فروغ را در این شهر بجوییم و ببینیم کجاست که حتی قبل از نامگذاری ما را به یاد او می‌اندازد؛ زادگاهش؟ خانه‌اش؟ کوچه‌ای که در آن زندگی کرده و اشعارش را سروده؟ آنوقت نام فروغ را بر آن بگذاریم.

بی‌شک ثروت اصلی هر شهر بزرگان آن شهرند. ساختمان و پل و تقاطع غیرهم‌سطح ثروت شهر نیست چون گاهی هستند و گاهی نه. وقتی حافظ می‌گوید «خوشا شیراز و ؟؟؟؟؟؟ وضع بی‌مثالش» منظورش شبکه فاضلاب و ترافیک شیراز نیست، کیفیتی است که خود او و بزرگانی چون او شریکند. بزرگان تهران هم در زمره ارزش‌های ماندگار شهرند و اصلا آنهایند که شهری را «آن شهر» می‌کنند یعنی از بی‌نام و نشانی درمی‌آورند و جایی می‌کنند. وقتی مدیران و اهل یک شهر متوجه بزرگانش شده‌اند خبر خیلی خوبی است؛ این حکایت دارد که اهل این شهر بیدار شده‌اند، بالغ شده‌اند، اصلا یعنی اینکه این شهر نه فقط «ساکن» بلکه «اهل» پیدا کرده است. ای‌کاش چنین توجهی به کیفیتی باشد که حقیقتا شان آنان را حفظ کند و خود این بزرگان را اگر در قید حیاتند خشنود کند و اگر نیستند مایه تذکری فراهم کند.

منبع: روزنامه اعتماد؛ 1398،01،29
گروه اطلاع رسانی **1699**9131

جزئیات گران‎شدن بنزین و CNG از اول خرداد؛ تعیین سهمیه ۶۰ لیتر بنزین برای خودروهای شخصی

پمپئو: آمریکا در کنار مردم ایران می‌ماند| می‌خواهیم ماهیت جمهوری اسلامی ایران را تغییر دهیم!

احد پازاج داغدار فرزندش شد

کلیدواژه: خبرگزاری بین المللی قرآن موسیقی عاشیقی عاشیقی حوزه هنری عاشیق

منبع این خبر، وبسایت iqna.ir است و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه این خبر را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ۲۳۴۴۱۷۵۰ را به همراه موضوع به آدرس info@porsyar.com ارسال فرمایید.
با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع مطلب و کاربران است.

دیگر خبرها

  • اردوی تیم هندبال ساحلی شمال غرب کشور در ارومیه آغاز شد
  • تکاب در شبانه روز گذشته خنک ترین شهر آذربایجان غربی بود
  • واکنش به نامگذاری جدید میادین تهران
  • سوم خرداد؛ آخرین وعده افتتاح پروژه بزرگ تقاطع آذربایجان در ارومیه
  • دبیرخانه اجرایی گام دوم انقلاب در آذربایجان غربی راه اندازی شود
  • واکنش خانه موسیقی به نام‌گذاری خیابان «محمدرضا شجریان»
  • قزوه:مبنای شورای شهر برای نامگذاری معابر و میادین روشن نیست
  • واکنش به نامگذاری جدید میادین تهران| اعضای شورای شهر در شناخت الگوهای شاخص هنری، فقیرند
  • مراسم اختتاميه جشنواره سراسري موسيقي صبا فردا برگزار مي‌شود
  • نام‌گذاری میادین به نام هنرمندان سرپوش گذاشتن بر ضعف‌های مدیریتی شهر تهران است
  • نخستین موزه مدرسه تا پایان سال ۹۸ در ارومیه افتتاح می‌شود
  • قیمت گوجه سبز در میادین ۱۶ هزار تومان و چاغاله بادام ۱۸ هزار تومان است
  • خدمات مراکز فروش مواد غذایی سازمان میادین میوه و تره بار تهران استانداردسازی می‌شود
  • قیمت نوبرانه‌ها در میادین میوه و تره‌بار
  • جشنواره سراسری موسیقی صبا برگزار شد/ معرفی هیات داوران
  • وجود وحدت و همگرایی در حوزه حجاب در آذربایجان غربی
  • آبگرفتگی شدید در ارومیه/بارش برف بهاری مردم را غافلگیر کرد
  • انتقاد کیهان از نامگذاری بلواری به اسم شجریان
  • تعجب انتقادآمیز کیهان از نامگذاری بلواری به اسم استاد شجریان/چگونه می‌شود از مشکلات بی سابقه فعلی عبور کرد؟ /طرح حذف ۴ صفر از پول ملی چه آثاری خواهد داشت؟