Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-06@03:52:09 GMT

گلایه مردم مازندران از افزایش قیمت میوه و تره بار در بازار + فیلم

تاریخ انتشار: ۲۷ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۵۰۵۵۵

گلایه مردم مازندران از افزایش قیمت میوه و تره بار در بازار + فیلم

‍‍‍‍‍‍

در حالی نخستین ماه سال را پشت سر می‌گذاریم که افزایش بیش از حد قیمت میوه و تره بار تولید داخل داد مردم مازندران را در آورده است. ۲۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۳ استانها مازندران نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مازندران، میوه و تره بار به عنوان یکی از ملزومات اساسی برای تهیه و پخت غذا و پذیرایی از میهمانان در سبد غذایی خانواده‌ها قرار دارد و افزایش چشمگیر قیمت این نوع محصولات سبب حذف آن از سبد غذایی مردم و خانوار و بروز کمبود ویتامین‌های مختلف در بدن می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته با شروع سال جدید و نامگذاری شعار سال از سوی مقام معظم رهبری به نام رونق تولید انتظار می‌رفت تا اقدامات مناسبی از سوی مسئولان برای رونق تولیدات داخلی به ویژه در حوزه تولید میوه و تره بار و توزیع عادلانه آن به همراه کنترل قیمت در بازار صورت گیرد.

این در حالی است که در این بخش با افزایش چشمگیر قیمت روبه‌رو بوده و در ماه‌های آغازین سال گویا کم کاری جدی در این حوزه صورت گرفته که نیازمند عزم جدی برای کنترل و پیگیری قیمت در بازار است.

افزایش بیش از 20، 30 و 50 درصدی بسیاری از اقلام میوه و تره بار در بازار سبب شده تا بسیاری از مردم توان خرید مایحتاج اساسی خود را از دست دهند و توان پذیرایی از میهمانان را نداشته باشند و در بسیاری از موارد برای تهیه اقلام مصرفی نظیر سیب زمینی، پیاز، گوجه و خیار که جزو ملزومات اصلی در آشپزی محسوب می‌شود با مشکل روبه‌رو هستند و این موضوع سبب بروز نگرانی در بسیاری از شهرها و استان‌های کشور شده و استان مازندران نیز از این قائله مستثنی نبوده و نیازمند کنترل جدی قیمت در بازار است.

قیمت انواع میوه، مواد پروتئینی و حبوبات در یاسوج؛ سهشنبه 27 فروردین‌ماه + جدولقیمت میوه، حبوبات، گوشت و مرغ در سمنان؛ دوشنبه 27 فروردین‌ماه+جدولقیمت انواع میوه و تره‌بار و مواد پروتئینی در کاشان؛ دوشنبه 26 فروردین+ جدول

دفتر تسنیم در مازندران برای بررسی قیمت میوه و تره بار و صیفی‌جات به میان مردم این استان در شهرهای مختلف رفته تا از نزدیک این موضوع را مورد واکاوی قرار دهد.

یکی از بازاریان در گفت‌وگو با تسنیم اظهار داشت: حدود 50 سال سن دارد و در تمام این سال‌ها به یاد ندارد که سیب زمینی یا پیاز را با قیمت هر کیلو 15 هزار تومان خریداری کرده باشد.

وی افزود: برای تهیه 4 کیلو سیب زمینی یا پیاز باید دستمزد یک روز کارگری خود را تقدیم فروشندگان میوه و تره بار کند و دیگر چیزی برای تهیه الباقی مایحتاج خانواده‌اش باقی نمی‌ماند.

این شهروند مازندرانی ادامه داد: به این میزان که بر قیمت اقلام مصرفی میوه و تره بار افزوده شده از قدرت خرید مردم کاسته شده و این وضعیت باید توسط مسئولان کنترل شود.

یکی دیگر از شهرواندان مازندرانی که به همراه خانواده برای تهیه میوه و تره بار به بازار آمده بودند با ابراز نگرانی از افزایش بی‌رویه قیمت در بازار اظهار داشت: برای تهیه گوجه، خیار، سیب زمینی و پیاز باید دستمزد دو روز کارگری خود را تقدیم فروشندگان کند و این اصلا" شرایط مناسبی برای گذران زندگی نیست.

وی افزود: علاوه بر قیمت میوه و تره بار بسیاری از اقلام و وسایل مصرفی و مورد نیاز مردم با افزایش چشمگیر قیمت روبه‌رو شده که بسیاری از آنها تولیدات داخلی بوده و توسط هموطنان خود کشور احتکار و با قیمت گران به فروش می‌رسد.

یکی از کسبه‌های بازار اظهار داشت: قیمت هر کیلو سیب درختی در میدان تره بار معادل 11 هزار تومان بوده که با هزینه حمل و پول کارگر و استهلاک به بیش از 12 هزار تومان افزایش می‌یابد و با افزایش سود 30 درصدی با قیمت 15 هزار تومان در بازار عرضه می‌شود که این شرایط مناسبی نیست و سبب کاهش فروش در بازار شده است.

وی افزود: حدود 30 سال در بازار میوه و تره بار فعالیت دارد و برای نخستین بار است که با افزایش قیمت این چنینی روبه‌رو شده که داد همه مردم و کسبه را در آورده است.

اما به‌ نظر می‌رسد در شرایط کنونی باید کنترل جدی و مستقیم در بازار عرضه صورت گیرد تا حداقل قیمت تمام شده اقلام و مایحتاج خوراکی ضروری مردم با میزان حقوق و دستمزد دریافتی آنها برابری کند و از سوی دیگر برای قطع شدن دست دلالان و سودجویان بهترین روش برای کنترل قیمت، تهیه و عرضه این اقلام توسط دولت در بازار بوده که باید مورد توجه جدی مسئولان قرار گیرد.

گزارش از هومن رمضانیان

انتهای پیام/ح

R41358/P/S6,74/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۵۰۵۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش‌بینی مهم اقتصاددانان از آینده بازار طلا

 به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، گلدمن ساکس با توجه به ریسک‌های ژئوپلیتیکی، پتانسیل افزایش قیمت طلا را به بالای ۳۰۰۰ دلار می‌بیند.
 

 سال ۲۰۲۴ شاهد افزایش قیمت طلا به سطوح بی‌سابقه بود، به طوری که فلز زرد در ماه گذشته به دلیل افزایش تقاضای جهانی در بحبوحه عدم قطعیت‌های اقتصادی و ژئوپلیتیکی از ۲۴۰۰ دلار در هر اونس فراتر رفت. نکته قابل توجه این است که راهبرد شناسان گلدمن ساکس بر این باورند که فضای مثبت بیشتری برای فلز امن وجود دارد و می‌گویند تا پایان سال به طور بالقوه می‌تواند از ۳۰۰۰ دلار فراتر رود.

قیمت طلا به دلیل ناآرامی‌های ژئوپلیتیکی و تقاضای بانک مرکزی افزایش یافت و یکی از محرک‌های اصلی این افزایش قیمت، تقاضای قوی برای طلا از سوی بانک‌های مرکزی جهانی و خانوار‌های آسیایی است. در چین، چالش‌های بهبود اقتصادی پس از همه‌گیری و کاهش ارزش یوان که طی سال گذشته حدود پنج درصد در برابر دلار آمریکا ریزش داشته است، طلا را برای مصرف‌کنندگان محلی گران‌تر می‌کند. با وجود این، مصرف‌کنندگان چینی و هم بانک مرکزی چین مشتاقانه به دنبال طلا هستند.

طبق گزارش شورای جهانی طلا، بانک مرکزی چین ذخایر طلای خود را برای ۱۷ ماه متوالی افزایش داده است که در این مدت ۱۶ درصد افزایش داشته است. بانک مرکزی چین تنها در ماه مارس، ۱۶۰ هزار اونس طلا به ذخایر خود اضافه کرد. به همین ترتیب، کشور‌هایی مانند ترکیه، هند، قزاقستان و برخی در اروپای شرقی خریداران فعال طلا در سال جاری بوده‌اند.

این انباشت نشان‌دهنده روند گسترده‌تری در بین بانک‌های مرکزی جهانی برای تنوع بخشیدن به ذخایر و کاهش وابستگی خود به دلار آمریکاست. قیمت طلا در پایان آوریل شاهد عقب‌نشینی بود، اما در این هفته پس از اینکه سیاست گذاران فدرال رزرو احتمال کاهش نرخ بهره را دادند، احساسات صعودی بازگشت.

فدرال رزرو در آخرین نشست روز چهارشنبه، با توجه به پیش‌بینی، موضع نرخ بهره خود را حفظ کرد. جروم پاول، رئیس فدرال رزرو، اظهار کرد که هرگونه تصمیم گیری در مورد نرخ بهره در آینده مبتنی بر داده خواهد بود، اما او افزود که افزایش نرخ در این مرحله بعید است.

اطمینان پاول که عملاً افزایش بیشتر نرخ بهره را رد کرد، به ماندن قیمت طلا در بالای ۲۳۰۰ دلار کمک کرد. نرخ‌های بهره پایین‌تر جذابیت طلا را افزایش می‌دهد، زیرا معمولاً بازدهی دارایی‌های با درآمد ثابت مانند اوراق قرضه را کاهش می‌دهد. در همین حال، تنش‌های ژئوپلیتیکی، به ویژه در خاورمیانه، علاقه سرمایه‌گذاران را به شمش افزایش داده است. طلا یکی از قدیمی‌ترین دارایی‌های امن محسوب می‌شود که در زمان ناآرامی‌ها و جنگ‌های ژئوپلیتیکی تقاضای زیادی داشته است.

قیمت طلا ممکن است از ۳۰۰۰ دلار فراتر رود.

راهبردشناسان گلدمن ساکس با استناد به تقاضای قوی برای طلا از سوی بانک‌های مرکزی بازار‌های نوظهور و خانوار‌های آسیایی، پیش‌بینی خود را حفظ کردند که این فلز گرانبها تا پایان سال به ۲۷۰۰ دلار در هر اونس تروی افزایش می‌یابد که نشان‌دهنده افزایش ۱۷ درصدی است. آن‌ها پیش‌بینی می‌کنند که اگر تحریم‌های مالی ایالات‌متحده با سرعتی مشابه از سال ۲۰۲۱ تشدید شود، قیمت طلا می‌تواند با ۱۶ درصد افزایش به ۳۱۳۰ دلار در هر اونس تروا افزایش یابد.

دیگر خبرها

  • افزایش سرمایه بیش از ۴ هزار درصدی یک نماد بورسی
  • پیش‌بینی جالب درباره قیمت طلا در هفته آینده
  • بارندگی قیمت محصولات جالیزی در مشهد را افزایش داد
  • پیش‌بینی مهم اقتصاددانان از آینده بازار طلا
  • پیش‌بینی مهم از آینده بازار طلا
  • قیمت جدید دام زنده؛ گوشت قرمز چند است؟
  • طلا و سکه چه قیمت‌هایی را تجربه می‌کنند؟
  • پیش‌بینی از وضعیت بازار اجاره‌بها/ رشد قیمت در راه است یا بازار مهار می‌شود؟
  • اثرات تورم بر زندگی مردم با اختصاص سهمیه بنزین به نفر خنثی می شود
  • پیش‌بینی یک فعال بازار: طلا در هفته آینده به این قیمت می‌رسد