Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - اسلام آباد - ايرنا - شمارش معکوس براي سفر قريب الوقوع «عمران خان» نخست وزير پاکستان به جمهوري اسلامي ايران شروع شده و همه نگاه ها به نقش مقام هاي دو کشور براي همفکري جهت حل مسائل منطقه اي و کمک به بهبود وضعيت جهان اسلام معطوف شده است.

به گزارش ايرنا، وزارت امورخارجه پاکستان ديروز (دوشنبه) اعلام کرد: «عمران خان» نخست وزير اين کشور به دعوت رسمي «حسن روحاني» رئيس جمهوري اسلامي ايران، اول ارديبهشت (21 آوريل) در سفري دو روزه و رسمي به ايران خواهد آمد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اين اولين سفر عمران خان به ايران از زمان تصدي کرسي نخست وزيري پاکستان محسوب مي شود.
هيات عالي رتبه نخست وزير پاکستان متشکل از وزراي دارايي، حقوق بشر، دريانوردي، وزير امور هماهنگي ايالات، مشاوران نخست وزير در امور بازرگاني و پاکستانيهاي مقيم خارج کشور و تني چند از مقامات ارشد دولت اسلام آباد خواهد بود.
با نزديک شدن به سفر مهم رهبر حزب تحريک انصاف پاکستان به عنوان حزب حاکم اين کشور، رسانه هاي پاکستاني از جمله کارشناسان حوزه روابط خارجي و منطقه اي معتقدند که عمران خان تلاش مي کند تا ضمن همفکري با دولت جمهوري اسلامي ايران، به بهبود اوضاع منطقه اي از جمله تقويت اتحاد در جهان اسلام کمک کند.
تنها چند ماه از شروع کار دولت فعلي عمران خان در پاکستان، دونالد ترامپ در اقدامي غيرقانوني و يکجانبه از توافق هسته اي ايران خارج و چندي بعد تحريم هاي يکجانبه اي را بر جمهوري اسلامي ايران تحميل کرد، موضوعي که منطقه و جهان را در وضعيت جديدي قرار داد. همسايگان ايران به ويژه پاکستان اين تحولات را رصد کرده و نگراني خود را نيز نسبت به اقدامات يکجانبه دولت ترامپ براي خروج از توافق هسته اي ايران ابراز کردند.
تصميم ترامپ براي به رسميت شناختن بيت المقدس به عنوان پايتخت رژيم صهيونيستي، جنگ تجاري با چين، يک بام و دوهواي ترامپ درخصوص مسئله کره شمالي، برنامه هاي بي نتيجه آمريکا درخصوص آينده افغانستان و تصميم اخير آمريکا براي مشروعيت دادن به اشغالگري صهيونيست ها بر بلندي هاي جولان سوريه، از جمله مسائلي است که تهران و اسلام آباد مواضع مشترکي عليه آن اتخاذ کرده و معتقدند که کشورهاي پرنفوذ جهان اسلام از جمله ايران و پاکستان بايد در مقابل چنين اقداماتي ايستادگي کنند.
منابع خبري پاکستان اعلام کردند: عمران خان در جريان سفر به ايران با مقام هاي عالي رتبه اين کشور درخصوص مسائل منطقه اي از جمله اوضاع افغانستان و مسائل پيش روي امت اسلامي رايزني خواهد کرد.
بر اساس اين گزارش، نخست وزير جمهوري اسلامي پاکستان با هدف فعال سازي همکاري هاي متقابل ميان تهران و اسلام آباد به ويژه تعاملات منطقه اي دو کشور و همفکري درخصوص اوضاع ملل اسلامي، به ايران سفر مي کند.
نخست وزير فعلي پاکستان با توجه به تحولات اخير در خاورميانه و مسائل مربوط به روابط ايران و برخي از کشورهاي حوزه خليج فارس، بارها تمايل خود براي کمک به حل مسائل منطقه، نقش آفريني براي جلوگيري از درگيري ها در خاورميانه و از همه مهم تر کمک به حل مناقشه يمن ابراز کرده بود.
عمران خان چندين بار پيشنهاد ميانجيگري بين تهران-رياض را ارائه کرده و گفته بود که وي درخصوص جنگ يمن با جمهوري اسلامي ايران و عربستان ارتباط برقرار کرده است.
**عمران خان و وعده توسعه روابط با همسايگان
با روي کار آمدن دولت حزب جنبش عدالت به نخست وزيري عمران خان، اوضاع افغانستان، تداون تنش ها با هند، رويکرد سخت گيرانه دولت ترامپ عليه اسلام آباد و معلق ماندن پاکستان مواضع در ارتباط با تحولات خاورميانه و از همه مهم تر مراقبت از روابط ديرينه پاکستان با جمهوري اسلامي ايران، از اهم مسائلي بود که عمران خان بايد تصميمات مهمي در اين خصوص اتخاذ مي کرد.
«عمران خان» در اولين سخنراني خود تنها دو روز بعد از اعلام پيشتازي حزب وي در انتخابات عمومي پاکستان گفته بود دولت وي خواهان تعميق و گسترش روابط بهتر با کشورهاي همسايه از جمله جمهوري اسلامي ايران است.
از سوي ديگر جمهوري اسلامي ايران نيز همواره بر اصل احترام متقابل و خودداري از دخالت در امور کشورها، سياست خارجي خود را ترسيم کرده است و توجه به گسترش بيش از پيش روابط و مناسبات با کشورهاي همسايه به ويژه پاکستان را در اولويت سياست خارجي کشور قرار داده است.
به نظر مي رسد با سفر آتي عمران خان به تهران، دولت هاي ايران و پاکستان در راستاي اجراي سياست هاي خارجي خود در نظر دارند در زمينه هاي اقتصادي، سياسي، امنيتي و انرژي با يکديگر تعاملات بيشتري داشته و در اين مسير ديدار مقام هاي عالي رتبه دو کشور با يکديگر و امضاي قراردادهايي آتي در بخش هاي مختلف به ويژه مسايل مرزي و امنيتي نشانگر فضاي تعامل و رو به جلو در مناسبات و همکاري هاي دو جانبه است.
مسوولان ارشد دولتي دو کشور بارها با سفر به تهران و اسلام آباد و برگزاري کميسيون هاي مختلف به ويژه امنيتي ، دفاعي؛ سکان راهبردي مسايل ميان دو کشور و منطقه را در کنترل خود داشته و به هيچ کشور خارجي اجازه ندادند تا در امور فيمابين آنها دخالتي داشته باشد.
** همکاري در امور امنيتي و مرزي
پس از حادثه تروريستي در جاده خاش-زاهدان در بهمن ماه گذشته و پيگيري هاي فوري دستگاه ديپلماسي جمهوري اسلامي ايران و مقام هاي عالي نظامي کشور، پاکستان ضمن محکوميت اين حمله يک هيات کارشناسي را عازم ايران کرد تا بتواند ملاحظات کشورمان در خصوص رخدادي هاي مرزي به ويژه حادثه جاده زاهدان را بررسي کند.
پس از آن پاکستان متعهد به رسيدگي به ملاحظات طرف ايراني براي جلوگيري از ناامني مرزها شد. البته پس از هموارتر شدن مسير همکاري هاي دو کشور، خبرهاي خوبي نيز درخصوص آزادي مرزبانان ربوده شده ايراني به گوش رسيد هر چند هنوز دو نفر از مرزبانان کشورمان در چنگ تروريست ها هستند و تلاش هاي دو کشور براي آزادي اين عزيزان نيز ادامه دارد.
اواخر اسفندماه گذشته حسن روحاني رئيس جمهوري اسلامي ايران در تماس تلفني از جانب عمران خان نخست وزير پاکستان، خواهان عمليات قاطع پاکستان عليه تروريست هاي ضد ايراني شد و تاکيد کرد: ما نبايد بگذاريم دهه ها دوستي و برادري بين دو کشور، تحت تاثير اقدام گروهک هاي تروريستي قرار گيرد که ما و شما مي دانيم از کجا تامين مالي و تسليحاتي مي شوند.
در همين رايزني تلفني بود که روحاني اعلام کرد که تهران آماده استقبال از نخست وزير پاکستان است.
نخست وزير پاکستان نيز در اين تماس تلفني با بيان اينکه «اميدوارم به زودي از ايران ديدار کنم» ، اطمينان داد که ارتش و دولت پاکستان تمام تلاش خود را براي از بين بردن تروريست ها بکار خواهند گرفت و اجازه نخواهند داد اين تروريست ها از خاک اين کشور عليه همسايگان و به ويژه مردم ايران استفاده کنند.
عمران خان گفته بود که پاکستان به زودي خبرهاي خوبي به ايران درباره عمليات هاي ضدتروريستي و نابودي اشرار در مرزهاي مشترک مي دهد. اکنون انتظار مي رود عمران خان که اين روزهاي در تکاپوي سفر به جمهوري اسلامي ايران است، خبرهاي خوشي درباره اقدامات اين کشور براي تقويت امنيت مرزهاي مشترک و همچنين توسعه روابط دوجانبه به ملت هاي دو کشور بدهد.
بدون ترديد، گفت و گو براي گسترش بيش از پيش روابط دوجانبه به ويژه مناسبات تجاري و اقتصادي ميان دو کشور همسايه باتوجه به تحولات اخير بين المللي و فراهم شدن مقدمات لازم براي توسعه اين روابط، بخش اصلي گفت و گوهاي عمران خان و مقامات عالي تهران خواهد بود.
آساق*274**1663**
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۵۲۳۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفر وزیر خارجه ایران به گامبیا برای شرکت در پانزدهمین اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی

به گزارش جماران؛ امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در راس هیاتی به‌ منظور شرکت در پانزدهمین اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی در گامبیا تهران را به مقصد بانجول پایتخت این کشور ترک کرد.

در اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی که طی روزهای شنبه و یکشنبه ۱۵ و ۱۶ اردیبهشت ماه جاری با موضوع اصلی “ارتقای وحدت و همبستگی از طریق گفتگو‌ پیرامون توسعه پایدار” برگزار می‌شود، مسائل و چالش های مختلف جهان اسلام به ویژه موضوع فلسطین و وضعیت جاری در باریکه غزه مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.

در این اجلاس در مجموع سه سند شامل پیش نویس قطعنامه فلسطین، پیش نویس بیانیه بانجول و پیش نویس سند نهایی نشست سران برای تصویب به ترتیب به نشست شورای وزیران امور خارجه و سپس اجلاس سران ارائه خواهد شد. 

 امیرعبداللهیان ضمن حضور در این اجلاس، مواضع جمهوری اسلامی ایران را در قبال تحولات جهان اسلام و منطقه ای و بین المللی تبیین خواهد کرد. وی همچنین در حاشیه این اجلاس با مقامات کشورهای اسلامی دیدار و گفتگو می نماید.

دیگر خبرها

  • شش پیشنهاد ایران به سران کشور‌های اسلامی در خصوصی رژیم صهیونیستی
  • امروز نظام جمهوری اسلامی باعث سربلندی محور مقاومت و کل جهان اسلام شده‌ است
  • آغاز نشست سران سازمان همکاری اسلامی در بانجول با حضور امیرعبداللهیان
  • تثبیت جایگاه ایران در منطقه پس از «وعده صادق»
  • گسترش همکاری‌ها با کشور همسایه کمکی به دیپلماسی فرهنگی است
  • ایران اسلامی الگوی وحدت و برادری در جهان است
  • جمهوری اسلامی ایران مدافع تمامی مظلومان جهان است
  • سفر وزیر خارجه ایران به گامبیا برای شرکت در پانزدهمین اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی
  • ۲۸ زندانی پاکستانی آزاد می‌شوند
  • تلاش دشمنان برای دین زدایی در جهان اسلام