Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@00:27:56 GMT

حذف چهار صفر از پول ملی کلید خورد

تاریخ انتشار: ۲۸ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۶۲۱۰۵

حذف چهار صفر از پول ملی کلید خورد

تهران- ایرنا- ورود طرح اصلاح نظام پولی و حذف چهار صفر از پول ملی به کمیسیون اقتصاد دولت، تولد واحد پولی جدید وارد مرحله تازه‌ای شد. با اجرای طرح حذف 4 صفر از پول ملی ضمن تسهیل و بازیابی نقش ابزارهای پرداخت نقد در تبادلات پولی داخلی و کاهش هزینه‌های چاپ و نشر اسکناس و مسکوک، کارآمدی نظام پولی جدید طی سال‌های آتی استمرار یافته و نرخ برابری واحد پول ملی با ارزهای جهان در کوتاه‌مدت آثار روانی مثبتی به ‌همراه خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گروه اطلاع رسانی ایرنا در راستای ایفای رسالت آگاهی بخشی به انعکاس برجسته ترین گزارش های روزنامه های مختلف با عناوینی چون «حذف چهار صفر از پول ملی کلید خورد، اصلاح‌طلبان در انتظار اصلاحات، حماسه حمیدیه، دیدار در دمشق، سهم دهک‌ ها از یارانه‌ها، دوئل مجلس با کنگره، تشویق با چشم بسته و «تومان» دوباره بر سر زبان‌ها» پرداخته است، در ادامه به بازتاب گزیده ای از این مطالب می پردازیم:

** حذف چهار صفر از پول ملی کلید خورد
با ورود طرح اصلاح نظام پولی و حذف چهار صفر از پول ملی به کمیسیون اقتصاد دولت، تولد واحد پولی جدید وارد مرحله تازه‌ای شد. پس از آن که عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی 16 دی ماه سال گذشته از ارائه این طرح به دولت خبر داد، بحث و گفت‌ و‌گوی بسیاری پیرامون آثار این اقدام در اقتصاد ملی در محافل کارشناسی درگرفت. حال براساس اعلام پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر هیأت دولت این طرح برای بررسی به کمیسیون اقتصاد هیأت دولت واگذار شده است. براساس این گزارش، با پیشنهاد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، طرح اصلاح نظام پولی کشور در قالب حذف چهار صفر از واحد پولی کنونی و تعریف واحد پولی جدید و بازنگری در اقطاع اسکناس و مسکوک در دستور کار دولت قرار گرفته است. طبق این طرح واحد پولی ملی جدید تحت عنوان «تومان» تعریف می‌شود که هر «تومان» معادل 10 هزار (10000) ریال فعلی و یکصد (100) «ریال جدید» خواهد بود. با اجرای طرح حذف 4 صفر از پول ملی ضمن تسهیل و بازیابی نقش ابزارهای پرداخت نقد در تبادلات پولی داخلی و کاهش هزینه‌های چاپ و نشر اسکناس و مسکوک، کارآمدی نظام پولی جدید طی سال‌های آتی استمرار یافته و نرخ برابری واحد پول ملی با ارزهای جهان در کوتاه‌مدت آثار روانی مثبتی به ‌همراه خواهد داشت.

وجود تورم مزمن و کاهش قدرت خرید واحد پول ملی مشکلاتی از قبیل افزایش قابل توجه حجم اسکناس در گردش، استفاده از ارقام بزرگ در مبادلات ساده روزمره و مسائل محاسباتی ناشی از آن، خارج شدن مسکوکات از چرخه مبادلات اقتصادی، افت حیثیت ظاهری پول ملی در مقایسه با سایر اسعار بین‌المللی، عدم کاربرد اضعاف پول ملی (دینار) و نیز عدم استفاده از نام واحد پول رسمی (ریال) و جایگزینی آن با واژه غیررسمی «تومان» را به‌دنبال داشته است، علاوه‌براین، بالا بودن استهلاک اسکناس به‌دلیل نگهداری آن در حجم بالا، هزینه بالای چاپ و امحای اسکناس و همچنین استهلاک بالای دستگاه‌های خودپرداز و پول‌شمار از دیگر پیامدهای منفی کاهش ارزش واحد پول ملی به‌حساب می‌آید. حذف صفر از پول ملی ایران در جمهوری اسلامی تاکنون چندین بار مطرح شده، اما هیچ‌گاه اقدامات اجرایی به صورت جدی در راستای آن انجام نگرفته است که سال‌های 1372 و 1386 از نمونه‌های بارز این موضوع بوده است.

** اصلاح‌طلبان در انتظار اصلاحات
روزنامه «ابتکار» با درج گزارش مطلبی با عنوان «اصلاح‌طلبان در انتظار اصلاحات» نوشت: در پایان سال جاری انتخابات مجلس شورای اسلامی را در پیش ‌رو داریم. جریان‌ها و گروه‌های سیاسی در حال آماده‌سازی و ارائه برنامه خود برای ورود به این عرصه هستند. جریان اصولگرایان این روزها بیشتر جلسه برگزار می‌کنند و گعده‌های سیاسی دارند. در این بین از وحدت بین طیف‌های اصولگرایی نیز خبرهایی می‌رسد. هرچند در این رابطه اصولگرایان هیچ وقت نتوانستند مانند اصلاح‌ طلبان به یک وحدت درونی برسند و تجربه خوبی در این زمینه نداشته‌اند. در مقابل جریان اصلاحات هنوز وارد فضای انتخاباتی مانند جریان رقیب نشده است. فعالان سیاسی این جریان این روزها از بایدها و نبایدها سخن می‌گویند. با توجه به عملکرد ضعیف دولت حامی این جریان در برخی زمینه‌ها، اصلاح ‌طلبان بیشتر درگیر بازنگری در تصمیمات خود هستند. هر چقدر اصولگرایان در وحدت دورنی موفق نبوده‌اند، اصلاح ‌طلبان در ائتلاف با جریان‌ها و طیف‌های مختلف تجربه خوبی نداشته‌اند به گونه‌ای که اخیرا تئوریسین‌های این جریان بر حضور مشروط در انتخابات اشاره دارند.

اصلاح طلبان اگر بخواهن همچنان مانند گذشته ابهام‌آمیز تصمیم‌گیری کنند و مانند گذشته عمل کنند صددر‌صد خروجی خوبی نخواهند داشت و بدنه اجتماعی دیگر همراه آنان نخواهد بود. اینجا آسیب جدی در بحث سرمایه اجتماعی خواهند دید. زمانی که یک جریان سیاسی در جامعه دارای تاثیرگذاری است باید بتواند خودش را متناسب با شرایطی پیش ببرد. باید بازنگری کند که چه جاهایی تصمیم به او تحمیل شده و چه جاهایی کاستی از ضعف کارآمدی خودش بوده است. اگر همچنان می‌خواهد در عرصه و صحنه سیاسی کشور باقی بماند قطعا باید یک آسیب‌شانسی در رابطه با عملکرد و رفتارهای داشته باشد.

** حماسه حمیدیه
روزنامه «اعتماد» با درج گزارشی با عنوان «حماسه حمیدیه» آورده است: «حمزه» در چشم‌های «عمار» نگاه کرد و بلند گفت: «بزن درِ گوشم». عمار درنگ نکرد و چنان کشیده‌ای بیخ گوش او خواباند که تا صبح زود پلک نزند. بامداد سه‌شنبه بیستم فروردین 1398 را هیچ‌ کدام‌شان از خاطر نمی‌برند؛ شبی که پسر عموها تصمیم گرفتند از سیل‌بندی که کنار پل شریعتی درست کرده بودند، مراقبت کنند تا مقاومت مردم یک شهر بر باد نرود. خستگی اما رمقی برای‌شان نگذاشته بود. حمزه خوابش می‌آمد اما نمی‌خواست که سرباز خطاکار لشکر قهرمان‌ها باشد. از پسرعمویش یک کشیده آبدار خورد و خواهرش حمیده یک پارچ آب سرد به صورتش پاشید تا در شمار سربازهای بیدار باقی بماند و ماند. همه آن جوان‌هایی که شب‌ها تا صبح را بیدار می‌ماندند حال و روزشان چیزی شبیه به حال و روز حمزه بود. اما پا پس نکشیدند.

وی کاغذ باید دو، سه روز قبل‌تر از این حرف‌ها، آب از سر حمیدیه می‌گذشت اما نگذشت. سد کرخه با خروجی 2هزار و 400 مترمکعب بر ثانیه به شهرهای پایین دست روانه شده بود و هر چه را سر راهش بود به زیر می‌کشید و شتابان به پیش می‌رفت. 14 روستای بخش مرکزی شهرستان حمیدیه را هم از سر راه برداشت و به تعدادی دیگر گوشه چشمی نشان داد. اهل خوزستان فرق کرخه آرام و کرخه وحشی را به درستی درک می‌کنند. پس در شهرهای حمیدیه و سوسنگرد تردید نکردند که باید برای نجات شهرشان از جان مایه بگذارند. مصیبت بی‌خانمانی روستاییان پایین دست کرخه به قدر کفایت بر شانه‌های خوزستان سنگینی می‌کرد. پیر و جوان‌ اهل «حمیدیه» دست به کار شدند و با بیل و گونی و خاک سیل‌بندی ساختند که طول کل آن در همه مناطق شهر به بیش از هفت کیلومتر می‌رسید. دو، سه روز اول پنج دستگاه کمپرسی شهرداری و ادارات دیگر را هم در اختیار داشتند اما قدرت کرخه بیش از اینها بود.

** دیدار در دمشق
روزنامه «اعتماد» با انتخاب تیتر«دیدار در دمشق» آورده است: دمشق و آنکارا؛ سمت و سوی مذاکرات محمدجواد ظریف در این دو شهر به سوی تقریب دیدگاه‌های ایران، سوریه و ترکیه بر سر مسائل مهم منطقه‌ای از جمله راه حل مسأله سوریه پیش می‌رود. روندی که در ادامه می‌تواند به تقویت جبهه محور مقاومت و راهکارهای سیاسی بحران‌های منطقه‌ای بینجامد. ظریف روز گذشته راهی دمشق شد تا در اولین سفر یک مقام عالیرتبه جمهوری اسلامی ایران به سوریه بعد از سفر اخیر بشار اسد به ایران با مقامات سوری دیدار و گفت‌ گو کند. سفری که به گفته او، در پی تحولات اخیر در منطقه و طراحی برای پیشبرد برنامه گفت‌وگوها در سوریه برای رسیدن به راه‌حل سیاسی بعد از پیروزی‌های میدانی صورت گرفته است. ناکامی امریکا و اسرائیل در صحنه تحولات میدانی منطقه، اقدام غیرقانونی ترامپ در اعلام پذیرش الحاق غیرقانونی بلندی‌های جولان به رژیم صهیونیستی و اعلام پایتختی قدس شریف و بعد از آن قرار گرفتن نام نیروی سپاه پاسداران از جمله رویدادهایی است که ظریف در بدو سفرش گفت‌وگو پیرامون آنها با شرکای منطقه‌ای ایران در منطقه را ضروری می‌داند.

استقبال ویژه بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه از وزیر خارجه ایران که دیدار آنها بدون حضور خبرنگاران و عکاسان برگزار شد، نشان می‌داد که رویکرد دولت جمهوری اسلامی ایران و حضور مؤثرش در زمین سوریه تا چه اندازه برای مقام‌های دمشق از اهمیت برخوردار است و حتی کشورهایی چون روسیه و ترکیه را علی رغم ادامه یافتن برخی اختلافات پیرامون موضوع سوریه به سوی مشارکت مؤثرتر در مذاکرات صلح سوریه ترغیب کرده است. وزیر امور خارجه از روند مذاکراتش با بشار اسد ابراز رضایت کرد و با بیان اینکه درباره موضوعات منطقه‌ای، روند صلح آستانه و روابط دوجانبه ایران و سوریه هم گفت‌وگو کردیم، تأکید داشت: «ما همیشه در کنار مردم سوریه هستیم و با دولت سوریه و مردم سوریه برای بهبود وضعیت اقتصادی هر دو کشور همکاری خواهیم کرد و معتقدم از طریق همکاری می‌توانیم شرایط زندگی را برای هر دو ملت ارتقا دهیم.» ظریف به گفت وگوهای سازنده پیرامون همکاری‌های اقتصادی نیز اشاره داشت و گفت: «تصمیمات خوبی در دو کشور برای همکاری بین دو کشور و بخش خصوصی و دولتی دو کشور در حوزه اقتصادی اتخاذ شده است.» وزیر خارجه ادامه داد: «درباره ترانزیت بین ایران، عراق و سوریه نیز بحث‌های خوبی در سفر آقای روحانی به بغداد و همچنین سفر عادل عبدالمهدی به ایران صورت گرفت و امیدوارم این اقدامات در جهت صلح و امنیت منطقه و منافع مردم منطقه بویژه مردم ایران، عراق و سوریه باشد.»

** سهم دهک‌ ها از یارانه‌ها
روزنامه «دنیای اقتصاد» با درج گزارشی با عنوان «سهم دهک‌ ها از یارانه‌ها» می نویسد: بررسی‌های یک پژوهش در سازمان برنامه و بودجه حاکی از آن است که مجموع یارانه‌های آشکار و پنهان در اقتصاد کشور به حدود 900 هزار میلیارد تومان می‌رسد و سهم دهک‌های پردرآمد در بهره‌مندی از یارانه‌ها بسیار بیشتر از سهم دهک‌های کم‌درآمد است. این موضوع در حالی است که اکثر یارانه‌های اعطایی با هدف حمایت از اقشار ضعیف و آسیب‌دیده تخصیص می‌یابد؛ اما نتایج این پژوهش حکایت از ناکارآیی تخصیص یارانه‌ها دارد.

در این پژوهش یارانه ‌ها در سه بخش بودجه‌ای، فرابودجه‌ای و یارانه پنهان مورد بررسی قرار داده شده و نشان می‌دهد سهم هر ایرانی از یارانه‌ها در سال حدود یازده میلیون تومان است. مطابق این بررسی‌ها، سهم سه دهک پردرآمد از یارانه پنهان مستقیم هفت برابر سه دهک کم‌درآمد است. همچنین براساس یافته‌های این گزارش، میزان بهره‌مندی دهک‌های بالای درآمدی از یارانه پنهان، گاز، برق و بنزین 23 برابر دهک‌های پایین درآمدی است. اعدادی که از نگاه این گزارش، گواه بر توزیع ناعادلانه یارانه‌ها در بخش انرژی، کالاهای اساسی و دارو است. بر اساس بررسی‌های این گزارش متوسط دریافتی پنهان دهک دهم بیشتر از 7 برابر متوسط دریافتی دهک اول است. هر خانوار دهک دهم سالانه به‌طور متوسط از 21 میلیون تومان یارانه پنهان بهره‌مند می‌شود، اما هر خانوار دهک اول فقط از سه میلیون تومان یارانه پنهان بهره می‌برد. این روند ناعادلانه در ضریب اصابت یارانه‌های پنهان گاز، برق و بنزین نیز قابل مشاهده است، به شکلی که میزان بهره‌مندی دهک‌های بالای درآمدی 23 برابر دهک‌های پایین است. در نتیجه می‌توان که اهداف دولت جهت اقشار آسیب‌پذیر تحقق نیافته و بیشترین سهم یارانه‌ها نصیب افراد با درآمدهای بالا می‌شود.

** دوئل مجلس با کنگره
روزنامه «شرق» با انتخاب گزارشی با عنوان «دوئل مجلس با کنگره» نوشت: دوئل مجلس ایران با کنگره آمریکا ادامه دارد؛ اقدام در برابر اقدام. سپاه پاسداران از سوی رئیس‌جمهور آمریکا به فهرست گروه‌های تروریستی اضافه شد. کنگره هم با سکوت هفت‌روزه خود با تصمیم دونالد ترامپ همراهی کرد. در مقابل نیز بهارستان فرایند قانون‌گذاری برای اقدام متقابل را ادامه داد. نمایندگان کلیات «طرح اقدام متقابل در برابر آمریکا در قبال اعلام سپاه به عنوان سازمان تروریستی» را تصویب کردند؛ طرحی که هفته گذشته با دوفوریت بررسی آن موافقت کرده بودند. محور طرح هم همان تروریستی‌دانستن «سنتکام» یا ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا در خاورمیانه، آسیای مرکزی و شرق آسیا است. طرحی که 13 ماده دارد و البته در مجلس مخالفانی هم داشت.

محور و آغاز طرح نمایندگان مجلس تروریستی‌دانستن سنتکام است؛ اقدامی که از سوی ایران به‌سرعت انجام شد. ساعتی بعد از نشست وزیر خارجه آمریکا و اعلام تصمیم درباره سپاه شورای عالی امنیت ملی بیانیه‌ای صادر کرد. در این بیانیه نیروهای فرماندهی مرکزی آمریکا تروریستی اعلام شد. حالا در ماده اول طرح 13ماده‌ای مجلسی‌ها آمده است: «به منظور اقدام متقابل در برابر تصمیم و یا اقدام ایالات متحده آمریکا در تضعیف صلح و ثبات منطقه‌ای و بین‌المللی و از آنجا که این رژیم برخلاف اصول مسلم حقوق بین‌الملل، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را که مطابق اصل یکصد‌و‌پنجاهم قانون اساسی به عنوان یکی از ارکان حاکمیتی دفاعی ایران شناخته می‌شود سازمان تروریستی خارجی اعلام نموده است.

** تشویق با چشم بسته
روزنامه «همدلی» با انتخاب گزارشی با عنوان «تشویق با چشم بسته» می نویسد: جامعه ایرانی قدم در راه پیر سالی گذاشته است و بیم آن می‌رود تا چند سال آینده جمعیت پیر و میانسال بر جمعیت جوان کشور پیشی بگیرد. این حقیقت تلخ سبب شده که ازدواج جوانان و فرزندآوری مورد توجه جدی مسئولان قرار بگیرد و برای حصول به این نتیجه، نهادهای ذیربط دست به تلاش‌ بزنند. تلاش برای تشویق جوانان بر ازدواج و متعاقب آن باروری و فرزندآوری، بهارستانی‌ها را نیز به تکاپو انداخت. چند روز پیش مجلس شورای اسلامی به عنوان نهاد قانونگذار برای حصول رشد جمعیت آستین بالا زد و موادی از طرح «جمعیت و تعالی خانواده» برای تشویق دختران و پسران به ازدواج در سنین کمتر از 20 و 24 سال «تسهیلاتی» را مورد پیش‌بینی قرار داد. به عبارت ساده‌تر قرار بر این شد که اگر دختران زیر 20 سال و پسران زیر 24 سال ازدواج کنند هدیه مالی دریافت کنند.

اگر چه ماهیت و اهداف تلاش مجلس حمایت از طرح کودک همسری نیست، اما کارشناسان حوزه اجتماعی بر این باورند، این اقدامات از نظر تشویق به ازدواج، اقدامی ضروری و مناسب اما ناکافی است، چرا که علاوه بر این که با عدالت اجتماعی همخوانی ندارد ممکن است در مواردی منجر به فرهنگ‌سازی ازدواج زود‌هنگام در مراحل کودکی شود و در واقع این انگیزه مالی برای ازدواج به رده‌های سنی پایین‌تر -به ویژه در خانواده‌های که به حقوق دختران خود آشنایی ندارند نیز سرایت کند و تا چند وقت دیگر با موج جدیدی از ازدواج کودکان صرفآ با انگیزه دریافت هدیه مالی مواجه شویم. در حالی مجلس برای بالا بردن انگیزه ازدواج دختران زیر 20 سال و پسران 24 سال، هدیه مالی در نظر گرفته است که با توجه به آمار سازمان ثبت احوال مشکل اصلی عدم ازدواج و به تبع آن کاهش فرزندآوری متوجه جوانان بالای 30 سالی است که تن به ازدواج نداده و هنوز زمان باروری دارند، در واقع جمعیت کثیر ازدواج نکرده بالای 30 سال جامعه را به سمت پیرسالی پیش می برد. جامعه آماری که بهارستانی‌ها از آن غافل شدند.

** «تومان» دوباره بر سر زبان‌ها
روزنامه «آرمان» با درج گزارشی با عنوان ««تومان» دوباره بر سر زبان‌ها» می نویسد: پایگاه اطلاع‌رسانی هیات دولت روز گذشته اعلام کرد که طرح اصلاح نظام پولی کشور در قالب حذف چهار صفر از واحد پولی کنونی، همچنان در کمیسیون اقتصاد دولت در حال بررسی است. حذف صفرهای پول ملی موضوع جدیدی نیست و قبلا هم در سال‌های 72 و 86 مطرح شد اما نتیجه‌ای در بر نداشت. تا اینکه دی‌ماه سال گذشته دوباره این طرح بر سر زبان‌ها افتاد. ماجرا از رونمایی اسکناس‌های جدید 50‌ هزار تومانی در مراسمی با حضور رئیس کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد شروع شد. اسکناس‌هایی که با ظاهری متفاوت آن هم با کمرنگ‌شدن چهار صفر توجه رسانه‌ها را به خود جلب کردند. اعلام رسمی حذف چهار صفر از پول ملی هم از سوی همتی باعث شد تا کارشناسان اقتصادی به آن واکنش نشان دهند؛ عده‌ای حذف صفر از پول ملی را دارای مزایای فراوان و عده‌ای آن را نیازمند فراهم کردن پیش‌‌نیازها دانسته و اولویت کشور معرفی نکردند.

البته این واکنش‌ها از سوی همتی بی‌پاسخ نماند و او در یادداشتی در صفحه اینستاگرام خود، لایحه پیشنهادی حذف چهار صفر از پول ملی را نیازمند تصویب دولت و تایید مجلس دانست. همتی همچنین به زمان‌بر‌بودن این طرح اشاره کرد و گفت اجرای این کار نزدیک به دو سالی طول می‌کشد. گفتنی‌ست این تصمیم تنها در ایران اتخاذ نشده، بلکه از سال 1923 تاکنون بیش از 50 کشور اقدام به حذف صفر از پول‌های ملی خود کرده‌اند. دفتر هیات دولت از بررسی طرح حذف چهار صفر از پول ملی در کمیسیون اقتصادی دولت خبر داد. بر این اساس در طرح پیشنهادی بانک مرکزی واحد پولی ملی جدید تحت عنوان «تومان» تعریف می‌شود که هر «تومان» معادل 10‌هزار (10000) ریال فعلی و یکصد (100) «ریال جدید» خواهد بود. با اجرای طرح حذف چهار صفر از پول ملی ضمن تسهیل و بازیابی نقش ابزارهای پرداخت نقد در تبادلات پولی داخلی و کاهش هزینه‌های چاپ و نشر اسکناس و مسکوک، کارآمدی نظام پولی جدید طی سال‌های آتی استمرار یافته و نرخ برابری واحد پول ملی با ارزهای جهان‌روا در کوتاه‌مدت آثار روانی مثبتی به همراه خواهد داشت.

پژوهشم**9117**9131

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد تحليل روزنامه ها اقتصادي و اجتماعي 28 فروردين

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۶۲۱۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

داروخانه‌ها برای خرید شیرخشک پول ندارند

عضو هیات مدیره انجمن داروسازان ایران، با اشاره به بدهی بیمه ها به داروخانه‌ها، گفت: داروخانه‌ها برای خرید شیرخشک، پول ندارد.

به گزارش مهر، هادی احمدی افزود: در کل کشور ۱۶ هزار داروخانه فعالیت دارد که با بیمه‌های پایه قرارداد دارند و سازمان‌های بیمه گر هم باید به تعهدات خود عمل کنند.

وی ادامه داد: وضعیت داروخانه‌ها به علت تأخیر در پرداخت مطالبات مناسب نیست هر سه سازمان بیمه گر تأمین اجتماعی، بیمه سلامت و نیروهای مسلح به داروخانه‌ها بدهکار هستند.

احمدی گفت: سازمان‌های بیمه گر باید یک ماه پس از دریافت اسناد مطالبات داروخانه‌ها را پرداخت که تا کنون این مهم اتفاق نیافتاده است.

وی ادامه داد: سازمان تأمین اجتماعی آخرین پرداختی که به داروخانه‌ها داشته مربوط به آذر پارسال بوده آن هم فقط در بخشی از داروخانه‌های کشور و آخرین پرداخت بیمه سلامت هم مربوط دی پارسال است و در بیمه نیروهای مسلح نیز به همین صورت است.

احمدی گفت: در حال حاضر داروخانه‌ها در خرید شیرخشک مشکل دارند و چرخه اقتصادی داروخانه‌ها مشکلات جدی دارد، چون پولی جهت تهیه شیرخشک ندارند.

وی گفت: سازمان هدفمندی یارانه‌ها و بیمه سلامت منابع تهیه شیر خشک را به داروخانه‌ها پرداخت نکرده اند.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: توزیع شیرخشک یارانه ای تا سقف ۱۰ قوطی در هر ماه توزیع شیرخشک یارانه‌ای تا ۱۰ قوطی در هر ماه

دیگر خبرها

  • داروخانه‌ها برای خرید شیرخشک پول ندارند
  • کلید اصلی کاهش وزن مشخص شد!
  • ۱۶۱ هزار میلیارد تومان یارانه برای نان
  • کاهش غیر منتظره نرخ تورم در حوزه پولی یورو /انتظارات بازار و بانک مرکزی اروپا
  • رشد ۲۳ درصدی منابع ۶۰۰ هزار میلیاردی بودجه، برای مصارف حمایتی
  • تست شخصیت با کلید؛ انتخاب کلید دلخواه از شخصیت پنهان شما می گوید!
  • خشم ژاوی پس از ماندن در بارسا؛ پولی نمی‌خواستم!
  • صعود ۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیونی قیمت سواری لوکس خارجی
  • گزارش عملیات اجرایی سیاست پولی
  • پولی که آمریکا برای اوکراین اختصاص داده ممکن است به کی‌یف نرسد