Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-26@12:00:22 GMT

کورش اسدی؛ یک کتاب تازه، یک کتاب توقیفی

تاریخ انتشار: ۲۸ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۶۲۱۷۵

کورش اسدی؛ یک کتاب تازه، یک کتاب توقیفی

همسر کورش اسدی از عرضه کتاب جدیدی از این نویسنده فقید در نمایشگاه کتاب و غیرمجاز اعلام شدن رمان «کوچه ابرهای گمشده» او خبر داد.

آتفه چهارمحالیان، شاعر و همسر کورش اسدی، به ایسنا گفت: کتابی از کورش در حال چاپ است به نام «دریچه جنوبی» که برای نمایشگاه‌ کتاب آماده می‌شود. او به همراه غلامرضا رضایی تحقیق مبسوطی بر روی داستان‌نویسی جنوب انجام داده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آن‌ها این کتاب  را که حجم زیادی دارد به سفارش سازمان میراث فرهنگی نوشته‌اند. کورش و رضایی در این کتاب آثار مولفان جنوب را  بررسی کرده‌اند. اگر  کتاب چاپ شود برای کسانی که مایلند تحقیقات آکادمیکی بر روی داستان جنوب انجام دهند، یک مرجع خواهد بود. این کار کورش مانند کتاب «شناخت‌نامه غلامحسین ساعدی» یکی از کارهای تحقیقاتی اوست که به شکل مفصل در قالب کتاب چاپ و در نمایشگاه عرضه می‌شود.  

او درباره این‌که آیا داستان‌های منتشرنشده کورش اسدی در قالب مجموعه داستان چاپ خواهد شد نیز خاطرنشان کرد: تصمیمی برای چاپ مجموعه داستان جدید از کورش اسدی گرفته نشده است زیرا این داستان‌ها باید بررسی و سپس انتخاب شوند و از  فیلترهایی بگذرند و چون خودش نیست، پروسه‌ انتخاب داستان‌ها مقداری طول کشیده است.

این شاعر سپس با بیان این‌که رمان «کوچه ابرهای گمشده» هم به چاپ چهارم رسیده است، اظهار کرد: من از طریق نشر در جریان قرار گرفتم که توزیع و نشر این کتاب را متوقف کرده‌اند و دلیل خاصی هم برای آن نیاورده‌اند. سوال منِ مولف و مخاطب ادبیات این است که چطور می‌شود کتابِ مولفی که در قطعه نام‌آوران بهشت‌ زهرا با مجوز وزارت ارشاد  به خاک سپرده شده است،  بعد از سه چاپ، غیرمجاز اعلام شود؟ البته این کتاب ۱۰ سال هم در تعلیق بود.

 او در ادامه بیان کرد: آیا تألیف تابعی از سیاست‌گذاری است؟ آیا شاخص‌های ثابت و مشخص عقیدتی و ایدئولوژیک دارید برای این‌که مولف از نظر شما مولفی فاقد صلاحیت اعلام شود یا این‌که تألیف از نظر شما تألیفی غیرمجاز باشد؟ به نظر می‌رسد تألیف و مولف تابعی از سیاست‌گذاری‌های روز شما هستند. متعاقب این بحث امنیت شغلی و حرفه‌ای نویسنده چه می‌شود؟  ما باید هر آن منتظر باشیم تا با سیاست‌گذاری‌های جدید نه کتاب‌مان به رسمیت شناخته شود و نه خودمان به رسمیت شناخته شویم؟ پس چرا باید بنویسیم؟ اگر ما ننویسیم چه کسی متولی فرهنگ در جامعه است؟ ایدئولوژی؟ سیاست؟ اگر آن‌ها متولی فرهنگ در جامعه هستند، خب تکلیف فرهنگیان این جامعه را مشخص کنید.

 چهارمحالیان درباره این‌که آیا خود او هم کتابی برای نمایشگاه کتاب دارد، اظهار کرد: مجموعه داستان کوتاهی با عنوان «بهشت دسته‌جمعی» در ۱۸۰ صفحه آماده شده است که گردآورند این اثر من هستم و زیر نظر بنیاد نوای مهرتاک منتشر شده و در نمایشگاه عرضه خواهد شد.

 او درباره این کتاب توضیح داد: در مدت سه سال از میان کودکان کار که به  بنیاد توانمندسازی مهرتاک مراجعه‌ کرده‌اند (نزدیک به ۲۰۰ کودک در بازه سنی ۱۰-۱۶ سال) استعدادیابی کردیم که تشخیص داده شد حدود ۱۴ نفر استعداد نوشتن داستان دارند. ما به مدت سه سال آن‌ها را را تربیت کردیم و در واقع پرورش هدفمند داشتیم. این کودکان اصول و مبانی داستان‌نویسی را خواندند و نوشتند، ماحصل آن هم  کتاب «بهشت دسته‌جمعی‌» است.  بچه‌های موسسه توانستند جایزه کشوری «سپیدار» را از آن خود کنند، در صورتی که دانش‌آموزانی در این جایزه شرکت کرده بودند که دانش‌آموختگان رسمی آموزش و پروش بودند و یا موسسه‌های غیرانتفاعی که هزینه زیادی برای آن‌ها گذاشته شده است، بسیاری از کودکان نیز پدر و مادر مولف داشتند.

این شاعر در ادامه درباره ویژگی‌ این کتاب گفت:  جزء معدود دفعاتی است که کتاب کودک با تألیف کودک بیرون می‌آید. تا کنون کودکان مخاطبان هنر و ادبیاتی بودند که بزرگسالان برای آن‌ها تولید می‌کردند.  کودکان در این کتاب با داستان‌هایی روبه‌رومی‌شوند که با جهان و زیست جهان کودک تولید شده است.

«دریچه جنوبی: تاریخچه‌ داستان خوزستان در بستر شکل‌گیری و گسترش داستان‌نویسی ایران» نوشته کورش اسدی و غلامرضا رضایی با شمارگان ۸۰۰ نسخه در نشر نیماژ منتشر و در نمایشگاه کتاب تهران عرضه می‌شود.

در معرفی ناشر آمده است: کتاب شامل ۴۸ داستان از ۴۸ نویسنده‌ خوزستانی‌ است که پس از هر داستان نقدی درباره‌ آن توسط کورش اسدی یا غلامرضا رضایی نوشته شده و مورد بررسی قرار گرفته است.
در این کتاب داستان‌هایی از احمد محمود، قباد آذرآیین، یارعلی پورمقدم، اصغر عبداللهی، قاضی ربیحاوی، فتح‌الله بی‌نیاز، محمد بهارلو، عدنان غریفی، علیمراد فدایی‌نیا، زویا پیرزاد، صمد طاهری، کورش اسدی، غلامرضا رضایی، ابراهیم دمشناس، مصطفی مستور، سروش چیت‌ساز، سپیده سیاوشی، داریوش احمدی و ... آورده شده است.

سی‌ و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از ۴ تا ۱۴ اردیبهشت‌ماه در مصلای تهران برگزار می‌شود.

 انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: دریچه جنوبی کورش اسدی كودكان كار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۶۲۱۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح نور در کنار ماموریت‌های دیگر پلیس ادامه خواهد داشت/ پلیس اصراری به انتقال خودرو‌های توقیفی با جرثقیل ندارد

سردار احمدرضا رادان در قرارگاه طرح نور، که به صورت ویدئو کنفرانس با سراسر کشور برگزار شد، اظهار داشت: من با قاطعیت اعلام می کنم که در قلمرو انتظامی هیچ ماموریتی حساس تر از این ماموریت وجود ندارد و خوشبختانه آن گونه که نشان می دهد به لطف خداوند متعال و تلاش و جدیت همکاران،پیامدهای طرح بسیار مطلوب و قابل قبول بوده است.

وی افزود: وظیفه و تکلیف قانونی و شرعی ما حکم می کند که این ماموریت را با جدیت و دقت و هوشمندانه استمرار بخشیم.

فرمانده کل انتظامی کشور گفت: پلیس در موضوع خودروهای توقیفی که در طرح نور دستور توقیف دارند اصراری به انتقال با جرثقیل ندارد .

سردار رادان یاد آور شد: برابر گزارش های دریافتی نود درصد تذکر گیرندگان رفتار و پوشش خویش را اصلاح و با پلیس همکاری نموده اند.

وی در پایان گفت: پلیس در کنار اجرای طرح نور، هیچ گاه از دیگر ماموریت های خود از جمله مبارزه با مواد مخدر ،سرقت و اراذل و اوباش غافل نخواهد شد.

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی حوادث و انتظامی

دیگر خبرها

  • کشتی فرنگی بین المللی جام تختی؛ نفرات برتر پنج وزن نخست مشخص شدند
  • جاده تربت جام- صالح آباد به علت وقوع سیلاب مسدود شد
  • سردار رادان: پلیس اصراری به انتقال خودرو‌های توقیفی با جرثقیل ندارد
  • طرح نور در کنار ماموریت‌های دیگر پلیس ادامه خواهد داشت/ پلیس اصراری به انتقال خودرو‌های توقیفی با جرثقیل ندارد
  • معرفی نامزدهای ایرانی کتاب‌ برای کودکان با نیازهای ویژه
  • کاهش ۲ درصدی آمار طلاق در استان کردستان
  • کاهش ۲ درصدی آمار طلاق کردستان در سال گذشته  
  • ۹۸ درصد روستاهای بوشهر راه آسفالت دارند
  • انتشارکتاب «نقاشی قشنگ» براساس حدیثی از امام رضا (ع)
  • نق‌نق‌‌نویسی داستان اجتماعی نیست