Web Analytics Made Easy - Statcounter

 

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه در نامه‌ای مشروح خطاب به وزرای امور خارجه کشورهای جهان، با اشاره به تبعات خطرناک حقوقی و سیاسی بدعت اخیر رژیم آمریکا در تروریست نامیدن بخشی از نیروی نظامی رسمی یک دولت مستقل که عضو سازمان ملل متحد و عضو کنوانسیون‌های بین المللی در حوزه حقوق بشردوستانه (حقوق ناظر بر درگیری‌های مسلحانه) است عنوان کرد: البته بی شک دولت‌های مختلف در خصوص بسیاری از موضوعات بین المللی دچار اختلاف نظر و دیدگاه هستند اما در دنیای پس از جنگ جهانی دوم، همه ما پذیرفته‌ایم که هر اختلافی که تداوم آن بتواند صلح و امنیت بین المللی را به مخاطره بیافکند را از طرق مسالمت آمیز و در چارچوب حقوق بین الملل و منشور ملل متحد حل و فصل کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگرچه دولتهای قبلی آمریکا اغلب به این قواعد و اصول اساسی این ساختار بی اعتنایی کرده و آنها را نقض کرده‌اند؛ اما دولت فعلی این کشور در حال انجام تحرکات و ایجاد رویه‌های خطرناکی است که غایت آنها ویرانی و نابودی کل این ساختار است.

ظریف اقدام اخیر آمریکا را یکی از جدی ترین تهدیدها علیه نظم بین المللی خواند و افزود: اثرات این عمل خطرناک صرفاً محدود به فرسایش و نابودی تمامیت نظم جهانی در دراز مدت نمی‌شود بلکه این اقدام -که با تحریک و حمایت برخی عناصر ایدئولوژیک در دولت کنونی آمریکا و نیز معدودی رژیم‌ها در منطقه ما صورت گرفته - بخشی از یک تلاش کلی‌تر و فوری‌تر است که با هدف افزایش شدید تنش‌ها بین ایران و آمریکا و از بین بردن تمام سازوکارهای کاهش تنش و نابود کردن گزینه‌های سیاسی و زایل کردن ابزارهای صلح آمیز برای حل اختلاف انجام می‌شود تا نهایتاً چاره و گزینه دیگری جز توسل به مواجهه مستقیم باقی نماند.

او در بخش دیگری از این نامه تاکید کرد این اعلام شناسایی به همراه اتهامات جعلی مبنی بر وجود «ارتباط» میان ایران و القاعده بخشی از برنامه‌ای هستند که با هدف آماده سازی افکار عمومی مردم آمریکا برای یک ماجراجویی جدید در منطقه غرب آسیا طراحی شده تا زمینه را برای قوه مجریه آمریکا فراهم کند که بتواند مدعی دارا بودن اختیار قانونی برای استفاده از نیروی نظامی علیه یک کشور دیگر شود.

وزیر امور خارجه در این نامه تصریح کرد همه دولتها برای جلوگیری از تحقق چنین برنامه اقدام یکجانبه و شرورانه ای باید دست به کار شوند.

وی همچنین در این نامه با اشاره به سابقه اعمال دارای ماهیت تروریستی که از سوی نیروهای آمریکا در منطقه غرب آسیا ارتکاب یافته‌اند، به همتایان خود اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران در یک عمل متقابل، فرماندهی مرکزی نیروهای مسلح آمریکا در منطقه غرب آسیا موسوم به سنتکام را به عنوان سازمان تروریستی مورد شناسایی قرار داده است. با این حال، وی تصریح کرده است که به رغم نمونه‌های متعدد از ماهیت تروریستی اقدامات این نیروها، اقدام کشورمان در شناسایی این بخش از نیروهای رسمی آمریکا صرفاً در مقام رفتار متقابل بوده و موضع حقوقی کشورمان در قبال اصل حقوقی بین المللی «برابری حاکمیت دولتها» و نیز تعریف تروریسم تغییری نکرده است.

ظریف همچنین در بخش‌های بعدی این نامه، با مقایسه اقدامات جنایتکارانه نیروهای آمریکا در منطقه و حمایت‌های آشکار و پنهان آنها از سازمان‌های تروریستی و افراطی - که حتی در زمان مبارزات انتخاباتی مورد اذعان رئیس جمهور کنونی این کشور قرار گرفت - با مجاهدت‌های مستمر و فداکاری‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مسیر مبارزه با گروه‌های تروریست و افراطی که از شهرهای دورافتاده کالیفرنیا و شهرهای اروپایی گرفته تا کابل و بغداد به طور مستمر به کشتار انسان‌ها و دهشت پراکنی پرداخته‌اند، تاکید کرد جمهوری اسلامی ایران در پرتو این حقایق است که قویاً اقدام غیرقانونی و تحریک کننده آمریکا را محکوم کرده و نسبت به تبعات درازمدت و عواقب فوری این اقدام هشدار می‌دهد، و از دولتها می‌خواهد در برابر این ماجراجویی اخیر آمریکا موضعی اصولی، دقیق و مبتنی بر قانون اتخاذ نمایند.

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: ظریف برنا آمریکا سپاه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۷۰۶۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لایحه ممنوعیت تیک‌تاک در مجلس سنا تصویب شد

مجلس سنای آمریکا با ۷۹ رای موافق در برابر ۱۸ رای مخالف، قانونی را تصویب کرد که شرکت مالک برنامه «تیک‌تاک» را مجبور می‌کند آن را تا ۹ ماه آینده واگذار به غیر کند، در غیر این صورت استفاده از این برنامه در آمریکا ممنوع خواهد شد.

به گزارش آسوشیتدپرس، انتظار می‌رود این اقدام بحث برانگیز قانون‌گذاران آمریکایی با چالش‌های قانونی روبرو شود.

مارکو روبیو، سناتور جمهوری‌خواه در خصوص ممنوع کردن این برنامه اشتراک‌گذاری ویدئو که مالک آن در چین مستقر است، می‌گوید: «سال‌ها به پکن اجازه دادیم یکی از محبوب‌ترین برنامه‌ها را در آمریکا کنترل کند. این کار به طرز خطرناکی کوته‌بینانه بود. اکنون قانون جدید مالک چینی خود را ملزم می‌کند که این برنامه را بفروشد. این اقدام خوبی برای آمریکا است». 

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا قرار است فردا (پنجشنبه) این لایحه را امضا کند.

تیک‌تاک یکی از محبوب‌ترین رسانه‌های اجتماعی در آمریکا است که به خصوص میان جوانان و نوجوانان این کشور طرفداران زیادی پیدا کرده است. این برنامه که متعلق به شرکت چینی «بایت دنس» است تا به حال با ادعاهای متعددی در خصوص امنیت داده‌ها از سوی مقامات آمریکایی روبرو شده است. مقامات این شرکت بارها اعلام کرده‌اند که داده‌های کاربران آمریکایی را با دولت چین به اشتراک نمی‌گذارند.

در حال حاضر، بایت دنس اظهار نظر رسمی نکرده، اما به کارمندان تیک تاک اعلام کرده که شکایتی تنظیم می‌کند و قصد دارد این قانون را مسدود کند. 

نبرد ۴ ساله بر سر برنامه تیک‌تاک که ۱۷۰ میلیون نفر در آمریکا از آن استفاده می‌کنند، فقط یک جبهه در جنگ بر سر اینترنت و فناوری بین واشنگتن و پکن است. هفته گذشته نیز شرکت اپل اعلام کرد به درخواست دولت چین، برنامه‌های «واتس اپ» و «تردز» را که متعلق به شرکت آمریکایی «متا» هستند، از فروشگاه اپل در چین حذف کرده است. این اقدام سبب ممانعت از نصب جدید پیام رسان واتس اپ و شبکه اجتماعی تردز در چین خواهد شد.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • زنی که به خاطر غزه از دولت بایدن استعفا داد + عکس
  • استانداردهای دوگانه پارلمان اروپا در قبال تحولات منطقه
  • واکنش وزارت خارجه به ادعای آمریکا علیه شرکت‌های ایرانی
  • واکنش وزارت خارجه به ادعای آمریکا علیه اشخاص و شرکت‌های ایرانی
  • ایران خواستار اقدام فوری بین‌المللی برای توقف نسل‌کشی در غزه شد
  • بیانیه مشترک ایران و پاکستان علیه رژیم صهیونیستی
  • کنعانی ادعا‌های بی‌اساس دولت آمریکا علیه اشخاص و شرکت‌های ایرانی را محکوم کرد
  • لایحه ممنوعیت تیک‌تاک در مجلس سنا تصویب شد
  • هر تعریفی لزوماً «اعتراف» به قدرت ایران نیست! در بسیاری از مواقع، هدف معرفی ایران به عنوان تهدیدی برای صلح و ثبات جهانی است/ با همین تعریف‌ها و تمجیدهاست که علیه ایران در عرصه بین‌المللی اجماع‌سازی میکنند؛ در زمین تمجیدهای آنها بازی نکنیم
  • تحریم های جدید ضد ایرانی دولت بایدن