Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@22:52:14 GMT

رانش غربت آفرین

تاریخ انتشار: ۲۹ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۷۴۷۱۶

رانش غربت آفرین

سمنان- ایرنا- مصیبت غمناک رانش زمین در منطقه «حسین آباد» کالپوش از توابع شهرستان میامی استان سمنان تاکنون باعث تخلیه بیش از 160 واحد مسکونی و خسارت های جبران ناپذیری به زیرساخت های اقتصادی، عمرانی و زیربنایی این روستا شده است.

به گزارش ایرنا، روستای حسین آباد کالپوش با جمعیت تقریبی چهار هزار نفر که در اواخر فصل بهار با جشنواره رویش گل های شقایق برسر زبان ها می آمد، در آستانه نوروز 98 بار دیگر بر اثر یک مصیبت غمناک در محافل خبری تیتر رسانه ها شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در فروردین امسال بیشتر استان های کشور درگیر سیل و برخی بلایای طبیعی دیگر بودند اما قهر طبیعت در شرق استان سمنان، رنگ و بوی دیگری داشت و رانش زمین در منطقه حسین آباد کالپوش که بیش از 900 واحد مسکونی دارد، اهالی منطقه را تهدید کرد.
براساس ارزیابی های انجام شده از 524 واحد مسکونی ارزیابی شده در منطقه حسین آباد کالپوش دست کم 304 خانه در آستانه تخریب قرار دارد و مردمانی که با رنج و درد، سال ها برای ساخت سرپناهی در تلاش بودند، یک شبه سقف بالای سرشان در آستانه نابودی قرار گرفت.
این روزها تمام مردم این دیار غم دارند و مردم و مسئولان استان سمنان به واسطه رنج کالپوشی ها روزگار خوشی ندارند و برای رفع گرفتاری این مردم مصیبت دیده شب و روز در تلاشند.
حسین آبادی ها این روز توان حرف زدن هم ندارند و بغضی راه نفس هایشان را می ‌بندد و فاجعه رانش زمین تمام امید و آرزوهای آنان را به سراب منتهی کرد.
شعله‌ های غم رانش زمین روز به روز در حال فروکش کردن است و بیش از 70 درصد واحدهای مسکونی و زیرساخت های عمرانی و اقتصادی منطقه به واسطه رانش زمین در آستانه تخریب قرار دارد.
اشک ها در حسین آباد کالپوش زیر خرواری از خرابی ها پنهان است و قلم هم توانی برای نوشتن دردهای این مردم محروم را ندارد.
35 نفر از کارکنان بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان سمنان در منطقه حسین آباد کالپوش حضور دارند و تاکنون به ساکنان 304 خانه هشدار تخلیه داده شد و در روزهای اخیر ماهانه پنج میلیون ریال برای اجاره واحد مسکونی که تا 6 ماه ادامه می یابد به حساب این مالکان واریز شد.
همچنین به گفته علیرضا آشناگر استاندار سمنان 6 میلیارد ریال اعتبار برای جا به جایی روستای حسین آباد منطقه کالپوش شهرستان میامی در نظر گرفته شد که در صورت نیاز، این اعتبار افزایش می یابد و همکاری مردم با دولت در اجرای طرح جانمایی‌ جدید برای ساخت این روستا ضروری است.
هم چنین جاده اصلی روستای حسین آباد هم در معرض رانش است و جاده دسترسی جدیدی در حال احداث است تا مسیر جایگزین مطمئن برای عبور و مرور مهیا شود.

**رانش زمین و خسارت مخابرات حسین آباد
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان سمنان گفت: رانش زمین هفت میلیارد ریال به زیرساخت مخابراتی و فیبر نوری منطقه حسین آباد کالپوش شهرستان میامی خسارت زد.
سید مسعود میررضایی افزود: بیش از یک کیلومتر از فیبر نوری در منطقه کالپوش در معرض رانش زمین قرار داشت که با وجود شرایط نامساعد جوی، این خط فیبر نوری برای جلوگیری از افزایش خسارت های احتمالی، از طریق تیرهای چراغ برق جا به جا شد.
میررضایی اضافه کرد: اکنون با اجرای طرح های مقاوم سازی و انتقال شبکه های فیبرنوری از زیرزمین به تیرهای چراغ برق، مساله رانش زمین در منطقه حسین آباد کالپوش تاسیسات مخابراتی را تهدید نمی کند.
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان سمنان گفت: اکنون هیچ گونه اختلالی در روند خدمات دهی به کاربران اینترنتی و مخابراتی در نقاط مختلف استان وجود ندارد و با وجود وقوع بلایای طبیعی در کشور، شرایط سمنان در این بخش عادی است.

**هلال احمر در کنار اهالی مصیبت زده حسین آباد
مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان سمنان گفت: امدادگران این جمعیت با اعزام نیروی انسانی و تجهیزات امدادی به اهالی بحران زده روستای حسین آباد کالپوش خدمات رسانی کردند.
حسن شکراللهی افزود: هلال احمر از یک ماه گذشته تاکنون به تعدادی از اهالی روستای حسین آباد کالپوش که واحدهای مسکونی آنان به دلیل رانش زمین تخریب شده بود امدادرسانی کرد.
وی خاطرنشان کرد: در روزهای گذشته سه دستگاه آمبولانس، 2 خودور سبک کمک دار، یک دستگاه خودرو سنگین کمک دار، 21 تخته پتو و 10 تخته موکت به منطقه حسین آباد کالپوش از سوی جمعیت هلال احمر استان ارسال شد.

** مدرسه جایگزین در کالپوش ساخته می شود
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان سمنان گفت: مدرسه جایگزین برای 752 دانش آموز منطقه حسین آباد کالپوش شهرستان میامی با همکاری اداره کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان ساخته می شود.
سعید هژبری افزود: روستای حسین آباد کالپوش شهرستان میامی پنج واحد آموزشی با 36 کلاس درس و 2 خوابگاه شبانه روزی دارد که تاکنون بر اثر رانش زمین یک واحد آموزشی با 12 کلاس درس و یک خوابگاه تخریب شده است.
وی خاطر نشان کرد: در این مدارس 752 دانش آموز تحصیل می کنند که تاکنون 36 دانش آموز برای ادامه تحصیل به روستا و شهرهای همجوار منطقه حسین آباد کالپوش عزیمت کردند.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان سمنان گفت: این اداره کل پس از بررسی کارشناسان از وضعیت ادامه رانش در روستای حسین آباد و بررسی زمین شناختی، در مکانی که برای انتقال بخشی از روستا از سوی بنیاد مسکن استان در نظر گرفته شده است، اقدام به احداث مدرسه های جایگزین می کند.
هژبری اضافه کرد: پس از اطلاع رئیس اداره آموزش و پرورش شهرستان میامی در خصوص رانش در روستای حسین آباد منطقه کالپوش، کارشناسان اداره کل نوسازی مدارس استان سمنان در کمترین زمان ممکن از تمامی مدارس روستا بازدید کردند و با توجه به آثار رانش در ساختمان آموزشی و خوابگاه دبیرستان هاجر، در ششم اسفند 97 دستوری مبنی بر جابه جایی و انتقال دانش آموزان و استفاده نکردن از فضاهای نام برده صادر کردند.
وی ادامه داد: پس از چند مرحله بازدید وضعیت ساختمان مورد بررسی قرار گرفت و با توجه به آثار زیان بار رانش و نشت جریان آب در اطراف طرح های نامبرده، مقرر شد علاوه بر جا به جایی دانش آموزان تجهیزات مدرسه هم جا به جا شود.
هژبری اضافه کرد: این واحد آموزشی و خوابگاه تخریبی در سال 1375 در روستای حسین آباد احداث شد و خوابگاه در سال 1396 دوباره در برابر زلزله مقاوم سازی و بهره برداری شد که در رانش زمین اواخر سال 1397 با صدماتی مواجه و دستور تخلیه آن داده شد.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان سمنان تصریح کرد: در این مدارس علاوه بر دانش آموزان روستای حسین آباد، دانش آموزان روستاهای همجوار هم تحصیل می کردند و با اعتباری که استانداری سمنان برای رفت و آمد دانش آموزان مدرسه شبانه روزی در نظر گرفته است، دانش آموزان می توانند روزانه از خانه تا مدرسه و برعکس در روستاهای همجوار برای تحصیل تردد کنند.

** روند توزیع آرد در حسین آباد مطلوب است
مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی استان سمنان گفت: تامین و توزیع آرد به منظور دسترسی آسان تر اهالی بحران زده حسین آباد کالپوش به نان در شهرستان میامی بی وفقه ادامه دارد و مطلوب است.
محمدباقر منوچهری افزود: در نوروز امسال در بعضی از مناطق بحران زده کالپوش شهرستان میامی در بحث توزیع آرد توجه ویژه شد و تامین و توزیع بی وقفه آرد با برنامه ریزی در این منطقه ادامه می یابد.

** شرایط حسین آباد ویژه است
استاندار سمنان گفت: وضعیت روستای حسین آباد کالپوش اضطراری بوده و رانش زمین موجب نگرانی است.
علیرضا آشناگر افزود: گزارش رانش زمین در دهم اسفند 97 به ستاد بحران وزارت کشور ارسال شد و روند رو به افزایش واحدهای در معرض رانش موجب نگرانی بیشتر مسوولان و مردم منطقه شده است.
وی گفت: انتظار داریم تا بنیاد مسکن با استقرار کامل در محل، نسبت به تقویت گروه اعزامی و تسریع در انجام امور اقدام کند.
استاندارسمنان با اشاره به خطرهای احتمالی رانش ها تصریح کرد : لازم است هر نقطه ای که احتمال تخریب و بروز مشکل برای مردم وجود دارد، هر چه سریع تر تخلیه شود.
آشناگر با اشاره به اینکه نیاز است بررسی دقیق و کارشناسی از سوی بنیاد مسکن انجام شود افزود: تثبیت واقعی زمین برای جا به جایی وساخت مسکن برای مردم باید صورت گیرد.
وی با اشاره به این که بنابه گزارش ها 70 درصد روستا در معرض خطر است، گفت: باید هر چه سریع تر به سوی جا به جایی روستا گام برداشت و زمین 64 هکتاری برای جا به جایی روستا پیشنهاد شده است.
استاندار سمنان، یکی از راهکارها برای جا به جایی سریع تر روستا را تهاتر زمین با روستاییان دانست و اظهارداشت: در صورت موافقت روستاییان باید هر چه سریع تر این موضوع در دستور کار قرار گیرد و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به عنوان متولی مطالعاتی در روستای حسین آباد معرفی و اقدام های مورد نیاز را به انجام رساند.
وی گفت: دراین راستا انجام مطالعات زمین شناسی ، اقدامات در راستای طراحی جا به جایی روستائیان و مطالعات در خصوص تثبیت زمین ضرورت دارد.

** 304 خانه در آستانه تخریب
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان سمنان گفت: 304 واحد از مجموع 524 واحد مسکونی ارزیابی شده در منطقه حسین آباد کالپوش شهرستان میامی، به دلیل رانش زمین، در آستانه تخریب است.
علیرضا فلاحی اضافه کرد: پرداخت اجاره بها به منظور اسکان در خانه ای جدید به اهالی منطقه حسین آباد کالپوش به مدت 6 ماه و ماهانه پنج میلیون ریال ادامه می یابد.
وی تصریح کرد: بسیاری از اهالی حسین آباد که واحدهای مسکونی آن ها به دلیل رانش زمین تخریب شد اکنون در روستاهای همجوار، شهرهای شاهرود و میامی اسکان یافتند.
مدیرکل بنیاد مسکن استان سمنان گفت: ملاک پرداخت اجاره بها به افرادی که خانه هایشان را به خاطر خطر رانش زمین تخلیه کردند مراجعه به مسئولان مربوطه مستقر در حسین آباد، تایید فرمانداری، دهیاری، شورای اسلامی روستای حسین آباد و اداره کل بنیاد مسکن و انقلاب اسلامی استان است.
فلاحی افزود: مشمولانی که تا به حال موفق به دریافت تسهیلات ماهانه پنج میلیون ریال نشدند به احتمال فراوان مراجعه ای به مسئولان مربوط نداشتند.

** اعطای زمین رایگان به مردم حسین آباد
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان سمنان گفت: اکنون کارشناسان پژوهشکده سوانح طبیعی کشور در حال مطالعه و بررسی مناطق امن منطقه کالپوش برای ساخت واحدهای مسکونی جدید هستند، با پایان برنامه های کارشناسی، روند ارایه تسهیلات بدون بازپرداخت و زمین رایگان به اهالی منطقه حسین آباد که خانه هایشان به دلیل رانش زمین تخریب شد اعطا می شود.
فلاحی اضافه کرد: مسئولان محلی پیشنهادهایی برای ساخت واحدهای مسکونی جدید در اطراف منطقه حسین آباد کالپوش ارایه دادند که با بررسی و اعلام دیدگاه های کارشناسی، مراحل ساخت انجام می شود.
وی تصریح کرد: زمین 64 هکتاری برای ساخت مسکن در اطراف منطقه حسین آباد پیشنهاد شده است که طرح های مطالعاتی آن در دست اجرا است.
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان سمنان گفت: زمین رایگان تنها به افرادی که واحدهای مسکونی آنها به دلیل رانش زمین تخریب شد پرداخت می شود، افراد دیگری که قرار است در منطقه تعیین شده خانه بسازند باید زمین را از اداره کل بنیاد مسکن خریداری کنند.

**تخریب انبار تعاونی روستایی کالپوش
مدیر تعاون روستایی استان سمنان گفت: رانش زمین انبار ذخیره کالا تعاونی روستایی منطقه حسین آباد کالپوش را با ظرفیت 2 هزار تُن تخریب کرد.
احسان عباسپور افزود: این انبار یکی از ظرفیت های مهم اقتصادی تعاون روستایی استان سمنان در شهرستان میامی بود که زمان ساخت آن به 20 سال گذشته بازمی گردد.
وی خاطرنشان کرد: رانش زمین در منطقه حسین آباد کالپوش شهرستان میامی بخش قابل توجهی از دیوار این انبار را تخریب کرد و این انبار دیگر قابلیت ذخیره کالا را ندارد.
مدیرتعاونی روستایی استان سمنان ادامه داد: در این انبار تخریب شده کالای خاصی ذخیره نشده بود و از این نظر خسارتی به کشاورزان و تعاونی های منطقه وارد نشد.
عباسپور اضافه کرد: از سوی دیگر جاری شدن سیلاب باعث از بین رفتن علوفه دام دامداران استان شد که برای جبران آن، تعاونی روستایی سمنان در روزهای گذشته بیش از 160 تن جو در بین دامداران توزیع کرد.
مدیرتعاونی روستایی استان سمنان گفت: این تعاونی آماده همکاری با کشاورزان و دامداران در بخش های مختلف است و در حد توان برای خدمات رسانی به سیل زدگان تلاش می شود.

**اهالی کالپوش خدمات مشاوره ای می گیرند
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری سمنان گفت: خدمات مشاوره روانشناختی به اهالی آسیب دیده روستای حسین آباد کالپوش از رانش زمین با همکاری بهزیستی استان در حال انجام است.
امیر بینایی افزود: تاکنون به 60 خانواده در حسین آباد کالپوش شهرستان میامی که خانه هایشان را به دلیل رانش زمین از دست دادند، خدمات مشاوره روانشناختی ارایه شد.
وی خاطرنشان کرد: همچنین مشاوره هایی برای پیشگیری از افت تحصیلی دانش آموزان مدرسه هاجر حسین آباد کالپوش که به دلیل رانش زمین مجبور به جا به جایی مدرسه خود شدند، با همکاری اداره کل آموزش و پرورش استان و دیگر دستگاه های مربوطه انجام شد.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری سمنان گفت: اجرای تمام این طرح های مشاوره ای برای اهالی روستاهای درگیر رانش زمین در منطقه کالپوش با دستور علیرضا آشناگر استاندار سمنان بود.
بینایی اضافه کرد: با رایزنی های انجام شده برگزاری بازی های بومی و محلی در روستاهای کالپوش که درگیر برف، کولاک و رانش زمین بودند، برگزار می شود.
وی ادامه داد: بازی های بومی و محلی تاکنون در روستای نردین میامی برگزار شده است و این برنامه ها در دیگر مناطق کالپوش در دستور کار است.
به گزارش ایرنا، بخش کوهستانی کالپوش میامی به مرکزیت روستای رضوان شامل 12 روستا است که دستکم 20 هزار نفر جمعیت دارد و شغل بیشتر مردم این منطقه کشاورزی و دامداری است، این بخش در 200 کیلومتری شمال شرقی شهرستان شاهرود قرار دارد.
7339/7408/6103

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي رانش زمين كالپوش خسارت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۷۴۷۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بوستان رازی به محیط ویژه برای نوجوانان تبدیل می شود

به گزارش خبرگزاری مهر، سیدمحمد موسوی، از برنامه‌های فنی و عمرانی و اجتماعی و فرهنگی این منطقه برای تبدیل بوستان رازی به بوستانی برای نوجوانان خبر داد و گفت: با اهداف فرهنگی و تربیتی و گسترش خانواده‌محوری، مقرر شده زیرساخت‌های این امر همچون بازپیرایی و مرمت ساختمان‌های داخل بوستان، اورهال سازی زمین ورزشی چمن مصنوعی و آسفالت پیست اسکی داخل بوستان، نصب المان‌های فرهنگی نوجوانان در محوطه، تعیین تکلیف راسته تجاری داخل بوستان، اختصاص فضا به محصولات مورد نیاز نوجوانان و… فراهم شود.

وی با بیان اینکه بوستان رازی، نخستین بوستان موضوعی برای برند سازی ایرانی-اسلامی ویژه نوجوانان در شهر تهران خواهد بود، افزود: متأسفانه به دلیل رواج محصولات آموزشی و فرهنگی غیربومی و غیراسلامی نزد این آینده‌سازان شهر، جای خالی نمادهای ایرانی-اسلامی در اذهان و سبک زندگی احساس می‌شود و به همین منظور در بعد آموزشی نیاز به کار بیشتر برای تبیین و انتقال فرهنگ غنی، اصیل و پرمحتوای خودمان داریم؛ ازاین‌رو اختصاص فضایی در یک بوستان مرکزی با وسعت بوستان رازی به این امر می‌تواند بازخورد خوبی در این زمینه ایجاد کند.

موسوی از طراحی ساختمان «الگونما» در این بوستان به عنوان اقدامی بی‌نظیر در سطح شهر نام برد و توضیح داد: این بنا که نخستین بنای شهر در این زمینه خواهد بود، در سوله بزرگی به متراژ بیش از هزار مترمربع در انتهای بوستان، ضلع جنوب شرقی ایجاد می‌شود که این سوله پیش‌تر به حوزه پسماند اختصاص داشت و اکنون با تغییر کاربری در اختیار حوزه آموزش‌های شهروندی قرار خواهد گرفت.

شهردار منطقه ۱۱ با اشاره به اینکه در ساختمان الگونما، برنامه‌ها و محصولات آموزشی با هدف بسط و تبیین الگوهای ایرانی-اسلامی ارائه می‌شود، ادامه داد: شهرداری منطقه ۱۱ بیش از ۲ سال است که پیگیر اجرای چنین طرحی است؛ چراکه بوستان رازی به دلیل وسعت و مرکزیت از امتیازاتی همچون دسترسی بهتر و امکان اجرای فعالیت‌های متنوع در این زمینه برخوردار است.

وی، نصب تارتان زمین چمن مصنوعی (زمین چمن دو میدانی) را اقدام شاخص دیگر در این بوستان برشمرد و گفت: این نخستین زمین چمن ورزشی در بوستان‌های تهران است که دور آن به زمین چمن دو میدانی مجهز می‌شود و پس از این، امکان برگزاری مسابقات رسمی دومیدانی در آن فراهم خواهد شد.

به گفته موسوی، توافق با سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران در مورد تسهیل ایجاد پارکینگ در محوطه سینما رازی، بازپیرایی و مرمت ساختمان‌های داخل بوستان، اقدامات عمرانی تازه در دریاچه و فانوس آن از دیگر اقدامات در نظر گرفته شده برای این منظور دانست و بیان کرد: همچنین در طراحی و اجرای ساختمان الگونما با اداره کل آموزش‌های شهروندی تهران مشارکت داریم؛ به این نحو که طراحی بنا از طرف این اداره کل انجام می‌گیرد و اجرای آن به عهده منطقه ۱۱ خواهد بود؛ همچنین بنا بر پیش‌بینی‌های اولیه، طراحی و اجرای این ساختمان در سال جاری به پایان می‌رسد و اواخر فصل پاییز یا اوایل زمستان به بهره‌برداری خواهد رسید.

کد خبر 6098123

دیگر خبرها

  • مفقودی دختر ۲۷ ساله در دشت شاد کالپوش میامی/ امکانات بسیج شدند
  • متلک ۳ شرور در نازی‌آباد حادثه‌آفرین شد
  • اجرای سومین مرحله طرح «محله من محله زندگی» در رحیم‌آباد
  • پایان ۳۹ سال غربت/ تشییع پیکر معلم شهید در ورامین
  • بوستان رازی به محیط ویژه برای نوجوانان تبدیل می شود
  • بوستان رازی، بوستانی ویژه نوجوانان می‌شود
  • کشف و ضبط یک قبضه اسلحه غیر مجاز در منطقه حفاظت شده سفیدکوه خرم آباد
  • فهرست جبهه مردمی ایران قوی در مرحله دوم انتخابات مجلس
  • دانا و همان چالش قدیمی: زمین‌های‌علی‌آباد!
  • شکوفایی صنعت همدان با ایجاد بندر خشک