Web Analytics Made Easy - Statcounter

ارسال کمک های امارات و عربستان برای سیل زدگان ایران، امضای ۱۳ توافق و یادداشت تفاهم میان عربستان و عراق، واکنش نخست وزیر عراق به ادعای سهم 20 درصدی سپاه در اقتصاد عراق، آغاز موج بازداشت فلسطینی‌های مقیم عربستان و نامه ظریف به وزرای خارجه تمامی کشورها جهان از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای مرتبط با خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این میان، باید به اعلام زمان رونمایی از طرح معامله قرن از سوی داماد ترامپ نیز اشاره کرد.

به گزارش تابناک، جرد کوشنر، مشاور ارشد کاخ سفید و داماد دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، روز چهارشنبه در دیدار با یکصد تن از سفرای کشور‌های دیگر در کاخ سفید ضمن اعلام این خبر، افزود هر دو طرف باید برای پذیرش این طرح از برخی خواسته‌های خود عقب نشینی کنند.

داماد ترامپ همچنین تصریح کرد اوایل ماه ژوئن، پس از تشکیل کابینه ائتلافی ژیم صهیونیستی، از معامله قرن رئیس جمهور آمریکا رونمایی خواهد شد.

کوشنر یکی از معماران این طرح به اصطلاح صلح خاورمیانه است. این طرح دو بخش اصلی دارد. بخش سیاسی که به قدس اشغالی می‌پردازد و بخش اقتصادی. داماد ترامپ همچنین در این دیدار گفته است بخش سیاسی این طرح دارای جزئیات دقیقی است.

ارسال کمک های امارات و عربستان برای سیل زدگان ایران

هلال احمر امارات از ارسال کمک برای سیل زدگان ایران خبر داد.

در بیانیه هلال احمر امارات آمده است: به دستور شیخ خلیفه بن زائد آل نهیان رئیس امارات، هواپیمای حامل کمک برای سیل زدگان ایران ارسال شد. این هواپیما حامل ۹۵ تُن کمک‌های ضروری شامل مواد غذایی، چادر و دیگر اقلام برای سیل زدگان ایران است.

هلال احمر امارات اعلام کرد: این در راستای پیوندهای انسانی و همبستگی با ملت ایران است. ارسال کمک به ایران در راستای خط مشی امارات و مقامات آن در حمایت از تاثیرپذیرفتگان از بحران‌های انسانی و بلایای طبیعی در هر مکان و هر زمان صرف نظر از اعتبارات غیرانسانی است. این در راستای اهتمام مقامات امارات برای کاستن از حجم فاجعه از آسیب دیدگان سیل در ایران است.

در بیانیه هلال احمر امارات آمده است: طرح امارات-عربستان به مثابه حرکتی انسان دوستانه است تا به بهبود شرایط سیل زدگان در ایران کمک کند و به سیل زدگان برای عبور از شرایط کنونی کمک کند.

هلال احمر امارات بیان کرد که از هیچ کوششی در حمایت از شهروندانی که از سیل آسیب دیده اند، دریغ نخواهد کرد.

امضای ۱۳ توافق و یادداشت تفاهم میان عربستان و عراق

عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق که به عربستان سفر کرده است با سلمان بن عبدالعزیز پادشاه این کشور دیدار کرد.

ملک سلمان در این دیدار گفت که کشورش علاقمند به همکاری با عراق و حمایت از این کشور در همه زمینه ها است.

عبدالمهدی نیز در این دیدار اظهار داشت که عراق شاهد ثبات و امنیت است و ما به تحقق شکوفایی اقتصادی و آبادانی چشم دوخته ایم.

دفتر عبدالمهدی روز چهارشنبه در اطلاعیه ای اعلام کرد که در جریان سفر عبدالمهدی به عربستان 13 سند و یادداشت تفاهم با طرف سعودی در زمینه‌ همکاری‌های سیاسی، تشویق و حمایت از سرمایه گذاری، همکاری های کشاورزی، صنعت و منابع زیرزمینی، نفت و گاز، انرژی برق، همکاری‌های علمی و آموزشی، همکاری‌های فرهنگی  و  فنی،  همکاری های دریایی و.. امضا شد.

هیئتی بزرگ متشکل از وزیران نفت، دارایی، خارجه، برنامه ریزی و تجارت و آموزش عالی و تحقیقات علمی و کشاورزی و جوانان و ورزش و صنعت و معدن و برق و حمل نقل نخست وزیر عراق را در این سفر همراهی می کنند.

هیئت عراقی همچنین متشکل از شماری از مسئولان دولتی و نمایندگان و استانداران و مشاوران و روسای هیئت ها و بازرگانان همراه با سفیر عراق در عربستان است.

واکنش نخست وزیر عراق به ادعای سهم 20 درصدی سپاه در اقتصاد عراق

«مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا سه‌شنبه ادعا کرد که سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران کنترل 20 درصد از اقتصاد عراق را در دست دارد.

«عادل عبدالمهدی» نخست وزیر عراق در واکنش به این ادعای پامپئو تأکید کرد که سپاه پاسداران در عراق فعالیتی ندارد.

پایگاه خبری «المعلومه» عراق به نقل از عبدالمهدی گزارش داد که پامپئو درباره فعالیت سپاه پاسداران در عراق دروغ گفته است.

وی تصریح کرد، «آنچه وزیر خارجه آمریکا درباره فعالیت سپاه در عراق گفته، نادرست است».

ادعای پامپئو در حالی مطرح می‌شود که وی 21 فروردین ماه جاری اعتراف کرد دولت این کشور سپاه پاسداران را به خاطر رژیم صهیونیستی در فهرست سازمان‌های «تروریستی» آمریکا قرار داده است.

آغاز موج بازداشت فلسطینی‌های مقیم عربستان

«سعید بن ناصر الغامدی» استاد دانشگاه و از مخالفان حکومت سعودی که مقیم خارج از عربستان است، از افزایش بازداشت فلسطینیان مقیم عربستان خبر داد.

او در صفحه توئیتر خود نوشت که تعداد بسیاری از فلسطینیان مقیم عربستان بازداشت شده و حساب‌های بانکی آن‌ها مسدود و اموالشان مصادره شده است. همچنین تعدادی از آن‌ها اجازه خروج از عربستان را ندارند.

به نوشته الغامدی موج بازداشت‌ها حتی شهروندان عربستانی که کفالت این فلسطینیان را بر عهده داشته یا در شرکت‌های فلسطینی مشغول به کار بودند نیز در بر گرفته است. اتهام آن‌ها توجه به مسأله مقاومت فلسطین، بیت‌المقدس، غزه و حمایت از حماس است.

نامه ظریف به وزرای خارجه تمامی کشورها جهان

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در نامه‌ای مشروح خطاب به وزرای امور خارجه کشورهای جهان، با اشاره به تبعات خطرناک حقوقی و سیاسی بدعت اخیر رژیم آمریکا در تروریست نامیدن بخشی از نیروی نظامی رسمی یک دولت مستقل که عضو سازمان ملل متحد و عضو کنوانسیون‌های بین المللی در حوزه حقوق بشردوستانه (حقوق ناظر بر درگیری‌های مسلحانه) است تصریح کرد: البته بی شک دولت‌های مختلف در خصوص بسیاری از موضوعات بین المللی دچار اختلاف نظر و دیدگاه هستند، اما در دنیای پس از جنگ جهانی دوم، همه ما پذیرفته‌ایم که هر اختلافی که تداوم آن بتواند صلح و امنیت بین‌المللی را به مخاطره بیفکند را از طرق مسالمت آمیز و در چارچوب حقوق بین الملل و منشور ملل متحد حل و فصل کنیم.

وی افزود: اگرچه دولت‌های قبلی آمریکا اغلب به این قواعد و اصول اساسی این ساختار بی اعتنایی کرده و آنها را نقض کرده‌اند؛ اما دولت فعلی این کشور در حال انجام تحرکات و ایجاد رویه‌های خطرناکی است که غایت آنها ویرانی و نابودی کل این ساختار است.

ظریف اقدام اخیر آمریکا را یکی از جدی‌ترین تهدیدها علیه نظم بین المللی خواند و افزود: اثرات این عمل خطرناک صرفا محدود به فرسایش و نابودی تمامیت نظم جهانی در دراز مدت نمی شود بلکه این اقدام -که با تحریک و حمایت برخی عناصر ایدئولوژیک در دولت کنونی آمریکا و نیز معدودی رژیم‌ها در منطقه ما صورت گرفته - بخشی از یک تلاش کلی تر و فوری‌تر است که با هدف افزایش شدید تنش‌ها بین ایران و آمریکا و از بین بردن تمام سازوکارهای کاهش تنش و نابود کردن گزینه‌های سیاسی و زایل کردن ابزارهای صلح آمیز برای حل اختلاف انجام می شود تا نهایتا چاره و گزینه دیگری جز توسل به مواجهه مستقیم باقی نماند.

به گزارش فارس، رئیس دستگاه دیپلماسی در بخش دیگری از این نامه تاکید کرد: این اعلام شناسایی به همراه اتهامات جعلی مبنی بر وجود «ارتباط» بین ایران و القاعده بخشی از برنامه‌ای هستند که با هدف آماده سازی افکار عمومی مردم آمریکا برای یک ماجراجویی جدید در منطقه غرب آسیا طراحی شده تا زمینه  را برای قوه مجریه آمریکا فراهم کند که بتواند مدعی دارا بودن اختیار قانونی برای استفاده از نیروی نظامی علیه یک کشور دیگر شود. 

وزیر امور خارجه در این نامه تصریح کرد: همه دولت‌ها برای جلوگیری از تحقق چنین برنامه اقدام یکجانبه و  شرورانه‌ای باید دست به کار شوند.

وی همچنین در این نامه با اشاره به سابقه اعمال دارای ماهیت تروریستی که از سوی نیروهای آمریکا در منطقه غرب آسیا ارتکاب یافته‌اند، به همتایان خود اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران در یک عمل متقابل، فرماندهی مرکزی نیروهای مسلح آمریکا در منطقه غرب آسیا موسوم به سنتکام را به عنوان سازمان تروریستی مورد شناسایی قرار داده است.

با این حال، وی تصریح کرده است که به رغم نمونه‌های متعدد از ماهیت تروریستی اقدامات این نیروها، اقدام کشورمان در شناسایی این بخش از نیروهای رسمی آمریکا صرفا در مقام رفتار متقابل بوده و موضع حقوقی کشورمان در قبال اصل حقوقی بین المللی «برابری حاکمیت دولت‌ها» و نیز تعریف تروریسم تغییری نکرده است. 

ظریف همچنین در بخش‌های بعدی این نامه، با مقایسه اقدامات جنایتکارانه نیروهای آمریکا در منطقه و حمایت‌های آشکار و پنهان آنها از سازمان های تروریستی و افراطی - که حتی در زمان مبارزات انتخاباتی مورد اذعان رییس جمهور کنونی این کشور قرار گرفت - با مجاهدت‌های مستمر و فداکاری‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مسیر مبارزه با گروه های تروریست و افراطی که از شهرهای دورافتاده کالیفرنیا و شهرهای اروپایی گرفته تا کابل و بغداد به طور مستمر به کشتار انسان‌ها و دهشت پراکنی پرداخته‌اند، تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران در پرتو این حقایق است که قویا اقدام غیرقانونی و تحریک کننده آمریکا را محکوم کرده و نسبت به تبعات درازمدت و عواقب فوری این اقدام هشدار می‌دهد، و از دولت‌ها می‌خواهد در برابر این ماجراجویی اخیر آمریکا موضعی اصولی، دقیق و مبتنی بر قانون اتخاذ کنند.

منبع: تابناک

کلیدواژه: تحولات خاورمیانه تحولات سوریه تحولات عراق تحولات یمن ایران برجام آمریکا عربستان امارات اروپا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۷۵۱۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توافق مهم ایران و عربستان انجام شد | جلسه مشترک عبداللهیان و بن فرحان

به گزارش همشهری آنلاین حسین امیر عبداللهیان در ادامه دیدارها و رایزنی‌های دیپلماتیک خود در گامبیا در حاشیه اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی در بانجول پایتخت این کشور ، با « فیصل بن فرحان» وزیر امور خارجه عربستان سعودی دیدار و رایزنی کرد .

در این دیدار طرفین با تاکید بر این که مناسبات دو کشور در مسیر درستی قرار دارد، همکاری های مشترک اقتصادی و تجاری را مهم ارزیابی کردند.

حسین امیرعبداللهیان و فیصل بن فرحان در زمینه تسهیل صدور روادید تجاری و برقراری پرواز مستقیم فیمابین تبادل نظر و توافق کردند.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این دیدار با تشریح مواضع اصولی ایران در تنبیه رژیم متجاوز صهیونیستی بعد از اقدام تروریستی این رژیم در هدف قرار دادن سفارت ایران در دمشق و پاسخ مقتدرانه نیروهای مسلح ایران علیه پایگاه های نظامی و اطلاعاتی رژیم صهیونیستی که در حمله موشکی به سفارت ایران در دمشق مورد استفاده قرار گرفت، بر حمایت کشورمان از هرگونه توافقی که ضامن حقوق مردم فلسطین باشد تاکید کرد.

امیرعبداللهیان اظهار کرد: ما معتقدیم فلسطینیان خود باید در مورد سرنوشت فلسطین تصمیم بگیرند.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به تحرک اخیر آمریکا در منطقه گفت: سوابق تاریخی و تجربه ما نشانگر تکرار بدعهدی آمریکا است و آنها به هیچ پیمان و وعده ای وفادار نیستند.

امیرعبداللهیان با اشاره به ضرورت تلاش های مشترک برای توقف جنگ در غزه در راستای منافع مردم فلسطین و کشورهای منطقه افزود: معتقدیم بازگشت ثبات و امنیت به منطقه و توقف جنگ به نفع همه کشورهای منطقه است.

امیر فیصل بن فرحان وزیر خارجه عربستان سعودی نیز با ابراز خرسندی از این دیدار و مشورت و تعامل مستمر بین وزرای خارجه دو کشور در عرصه دوجانبه، منطقه‌ای و بین المللی خاطر نشان کرد: مهم این است که اراده لازم نزد رهبران دو کشور برای توسعه و تعمیق مناسبات دو کشور وجود دارد.

وزیر امور خارجه عربستان تاکید کرد: فعال سازی روابط اقتصادی و فرهنگی و مردمی از جمله مسائل اساسی است که موجب تقویت بیش از پیش روابط در راستای منافع دو کشور می شود.

وی ازسرگیری حج عمره و آثار مثبت آن در میان مردم دوکشور را از آن جمله توصیف کرد.

فیصل بن فرحان دیدگاه‌های کشورش را در مورد تحولات منطقه تشریح کرد و بر اهتمام ویژه این کشور به احقاق حقوق مردم فلسطین و تشکیل دولت مستقل فلسطین، تاکید کرد.

وزیر خارجه عربستان ابراز امیدواری کرد که توقف جنگ در این مرحله در غزه محقق شود و افزود: توقف جنگ را به نفع مردم فلسطین و شروع ارسال کمک های انسانی به غزه می دانیم.

فیصل بن فرحان استمرار تعامل بین دو کشور ایران و عربستان را برای مقابله با طرح های جنگ طلبانه نتانیاهو در منطقه ضروری دانست.

وزیر خارجه عربستان همچنین به موضع کشورش در محکومیت حمله اسرائیل به سفارت ایران در دمشق بعنوان مکانی دیپلماتیک اشاره و خاطر نشان کرد: چنین حمله ای به هیچ وجه قابل قبول و توجیه نیست.

کد خبر 849220 برچسب‌ها ایران و عربستان خبر ویژه

دیگر خبرها

  • پیشتازی ترامپ در مقابل بایدن در مهمترین موضوع برای آمریکایی‌ها
  • ۲۳ سند آماده مذاکره با عراق در کمیسیون مشترک دو کشور
  • امضای تفاهم‌نامه همکاری‌ میان کاخ گلستان و پژوهشگاه میراث فرهنگی
  • امضای تفاهم‌نامه و رونمایی از پوستر برگزاری آیین نکوداشت دانش‌آموختگان بین‌المللی
  • اسرائیل جرأت نکرد تصاویر آثار حمله ایران را به دنیا نشان دهد | این رژیم بمب اتم هم بخواهد...| بلینکن درباره ارتش اسرائیل به نخست وزیر عراق چه گفت؟
  • امضای تفاهم‌نامه آیین نکوداشت دانش‌آموختگان بین‌المللی در شیراز
  • شرط آمریکا برای توافق امنیتی با عربستان ؛ پای اسرائیل در میان است
  • توافق مهم ایران و عربستان انجام شد | جلسه مشترک عبداللهیان و بن فرحان
  • معامله ریاض – واشنگتن به مویی بند است
  • واکنش وزیر دفاع انگلیس به تحریمش از سوی ایران/ مخالفت امارات با استفاده آمریکا از پایگاه های نظامی در این کشور/ حمله موشکی به پایگاه نظامیان آمریکایی در شرق سوریه/ رایزنی محرمانه دولت بایدن و عربستان درباره یک توافق