Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-03@22:43:20 GMT

رکورد بازدید از موزه های خراسان شمالی شکسته شد

تاریخ انتشار: ۲۹ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۷۷۲۷۱

رکورد بازدید از موزه های خراسان شمالی شکسته شد

بجنورد- ایرنا- معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی گفت: اقبال بازدید کنندگان به موزه های این استان در سال جاری موجب شکسته شدن رکورد بازدید از این مراکز فرهنگی در مقایسه با سال های پیش شد.

علی مستوفیان روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از 25 اسفندماه 97 تا نیمه فروردین امسال آمار بازدید از عمارت آیینه خانه به 17 هزار نفر رسید که منجر به صف بستن در برابر این بنا شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی از افزایش 70 درصدی بازدیدها از موزه مردم شناسی مفخم خبر داد و افزود: در همین مدت سه هزار و 629 بازدید کننده از موزه مردم شناسی مفخم دیدن کردند و حال آنکه این رقم در سال قبل 2 هزار و 600 نفر بود.
وی با بیان این که امسال قلعه جلال الدین نیز در همین مدت 6 هزار و 300 بازدید کننده داشت، گفت: این در حالی است که در مدت مشابه پارسال شمار بازدید کنندگان از این بنا یکهزار و 200 نفر بود.
مستوفیان افزود: در مدت یاد شده از شهر تاریخی بلقیس نیز 39 هزار نفر بازدید کردند که این رقم در سال قبل از 36 هزار نفر نگذشته بود.
وی یکی از دلایل افزایش بازدیدها را، کاهش سفرهای نوروزی به علت وضعیت جوی و رایگان شدن بازدید از موزه های استان دانست و افزود: یکی از اقدامات فرهنگی که برای نخستین بار در بجنورد انجام شد، راه اندازی خیابان و پیاده راه غذا و نیز نوروزگاه بود که با استقبال 25 هزار نفری مردم مواجه شد.
وی افزود: استقبال از این برنامه ها به اندازه ای بود که می توان پیشنهاد داد تا در اعیاد و یا ماه مبارک رمضان نیز این برنامه ها برگزار شود.
6 موزه فعال با مجموع مساحت 10 هزار و 150 متر مربع در خراسان شمالی وجود دارد و 2 موزه نیز با مساحت هزار و 500 متر مربع در آشخانه و اسفراین در دست اجرا است.
هم اکنون 6 هزار قطعه اشیای تاریخی در مجموعه مفخم بجنورد نگهداری می شود که به صورت دوره ای در موزه های این استان به نمایش درمی آید.
ب/5132

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي بازديد از موزه ها معاون ميراث فرهنگي خراسان شمالي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۷۷۲۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتقال مجموعه‌ای از اشیاء باستانی از موزه ملی ایران به کرمان

مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمان گفت: امروز مجموعه ارزشمندی از اشیاء باستانی استان کرمان، از موزه ملی ایران وارد کرمان شد که همزمان با هفته میراث فرهنگی در موزه‌های استان به نمایش گذاشته خواهد شد. 

سعید شاهرخی گفت: این اشیاء که از موزه ملی ایران (موزه مادر) انتخاب شده، امروز به کرمان انتقال یافت و همزمان با هفته میراث فرهنگی در باغ موزه هرندی به نمایش در خواهد آمد.

مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمان اظهار کرد: بخشی از اشیاء این مجموعه انتقالی، حاصل کاوش‌های علمی باستان شناسی در تپه‌ها و محوطه‌های کلیدی استان کرمان از جمله تپه یحیی در دشت صوغان شهرستان ارزوئیه و محوطه باستانی شهداد در شهرستان کرمان بوده که در نتیجه کاوش سال‌های پایانی دهه ۴۰ خورشیدی به دست آمده است. 

وی تصریح کرد: بخش قابل توجهی از اشیاء مجموعه انتقالی، اشیاء حاصل از حفاری‌های غیرمجاز در محوطه‌های باستانی جیرفت است که در اوایل دهه ۸۰ از کشور خارج شده بود و با تلاش مشترک وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و وزارت امور خارجه از حراج آن در حراجی‌های لندن جلوگیری و به کشور باز گشته است.

شاهرخی افزود: بخشی از اشیاء مجموعه نیز متعلق به تپه گاوکشی در اسفندقه جیرفت است که در نتیجه کاوش‌های علمی باستان شناسی در این تپه حاصل شده که این اشیاء به دوره نوسنگی و حدود۸۸۰۰ سال پیش از این تعلق دارند.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان

دیگر خبرها

  • انتقال مجموعه‌ای از اشیاء باستانی از موزه ملی ایران به کرمان
  • افتتاح نمایشگاه موزه عبرت ایران در خراسان شمالی
  • گشایش نمایشگاه موزه عبرت در شیروان
  • رکورد مسابقات فری استایل اسکیت شکسته شد
  • بازدید رایگان از موزه تاریخ طبیعی محیط زیست گیلان در روز ملی موزه‌ها
  • رایگان و یا نیم بها بودن ورودی اماکن تاریخی استان برای برخی از گروه‌ها
  • رکورد صدور پروانه در بافت‌های فرسوده شکسته شد
  • رکورد نوسازی مسکن در بافت‌های فرسوده شکسته شد
  • بازدید رایگان از موزه تنوع زیستی پارک پردیسان برای یک هفته
  • این افراد می‌‎توانند رایگان از اماکن تاریخی کرمانشاه بازدید کنند