Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - مشهد- ايرنا- رئيس کميسيون کشاورزي و آب اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و کشاورزي خراسان رضوي گفت: بارش شديد باران طي فروردين ماه امسال با وجود جاري شدن سيل شرايط بهتري را براي توليد محصولات کشاورزي، مراتع و کشت ديم اين استان به وجود آورد.

علي شريعتي مقدم روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: هرچند جاري شدن سيلابها در شهرستانها مشکلاتي را براي بخش کشاورزي به وجود آورد و موجب از بين رفتن بخشي از مزارع زعفران شد اما در مجموع، آسيب سيلابها در اين استان نسبت به استانهاي ديگر کمتر بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي ادامه داد: ريشه عمده خسارتهاي ناشي از بارش باران و جاري شدن سيل در بخش کشاورزي، فقدان زيرساختها و آماده سازيهاي لازم در اين زمينه است و در صورتي که زيرساختها کافي بود و پيش بيني هاي لازم انجام گرفته بود تغييرات آب و هوايي خسارت زيادي براي بخش کشاورزي به وجود نمي آورد.
رئيس کميسيون کشاورزي و آب اتاق بازرگاني خراسان رضوي گفت: از هم اکنون بايد براي خطراتي که ممکن است در نتيجه تغييرات اقليمي براي بخش کشاورزي به وجود آيد برنامه ريزي کرد و خسارات ناشي از آن را به حداقل رساند.
شريعتي مقدم افزود: لازم است که سرمايه گذاري بيشتري در بخش آبخيزداري و آبخوان داري کشور انجام گيرد تا بتوان خسارات ناشي از باران را کاهش داد.
وي ادامه داد: اگرچه بارش باران فروردين ماه به تغذيه سفره هاي آب زيرزميني کمک کرد اما به علت اضافه برداشتي که سالانه به ميزان يک ميليارد مترمکعب از منابع آبهاي زيرزميني خراسان رضوي مي شود بايد تدبير ويژه اي براي مصرف آب در بخش کشاورزي انديشيد.
عضو اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و کشاورزي خراسان رضوي گفت: به نظر مي رسد بايد همزمان با تغييرات اقليمي، تغيير و تحول شيوه هاي اقتصادي به ويژه در خصوص سرمايه گذاري بخش کشاورزي، مصرف کمتر آب و بهره وري بيشتر از کشت را دنبال کرد.
شريعتي مقدم افزود: شيوه کشاورزي بايد از کشت ديم و محصولات آب بر به سمت کشت محصولات گلخانه اي تغيير يابد و کشت گلخانه اي که بتواند بهره وري اقتصادي بيشتري داشته باشد در کنار آمايش سرزميني مناسب و اصلاح الگوي کشت، راهگشاي توسعه اقتصادي در حوزه کشاورزي خواهد بود.
بخش کشاورزي خراسان رضوي با حدود يک ميليون هکتار سطح زيرکشت انواع محصولات زراعي و باغي و بيش از 14.47 ميليون واحد دامي، در مجموع با توليد بيش از 7.7 ميليون تن توليد انواع محصولات زراعي، باغي، دامي و آبزي در سال جايگاه تعيين کننده اي دراقتصاد ملي و استاني داشته و نقش مهمي درتامين نيازهاي حياتي جامعه، امنيت غذايي، تامين مواد اوليه مورد نياز صنايع و ايجاد اشتغال ايفا کرده است.
استان خراسان رضوي توليد 9 درصد فرآورده هاي دامي و 6.2 درصد محصولات زراعي و باغي کشور را در اختيار دارد.
1922/7489
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۸۰۴۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وقوع باران و مه در برخی جاده های خراسان رضوی

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی؛  رئیس مرکز مدیریت راه‌های اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی گفت: هم اکنون پدیده مه گرفتگی موجب کاهش دید افقی رانندگان در جاده ترانزیتی درگز- قوچان در محدوده گردنه تیوان شده است.

یوسف بنی اسدی افزود : بارش باران نیز در خواف، هم اکنون سطح جاده ها در این شهرستان را لغزنده کرده است.

وی بیان کرد: مطابق پیش بینی اعلام شده از سوی سازمان هواشناسی، برخی جاده های استان از عصر امروز تحت تاثیر بارش باران خواهند بود.

طول راه‌های استان خراسان رضوی ۲۰ هزار و ۶۱۵ کیلومتر است که از این میزان ۵۴۵ کیلومتر آن مربوط به گردنه‌های شهری، ۵۷۴ کیلومتر آن مربوط به گردنه‌های روستایی و ۵۸۶ کیلومتر آن مربوط به مناطق کولاک و مه‌گیر است.

 
 

دیگر خبرها

  • تولید نان کامل در خراسان رضوی امنیت غذایی را تامین می‌کند
  • پیشگامی خراسان رضوی در نصب برق خورشیدی چاه‌‎های کشاورزی
  • خراسان رضوی می‌تواند پایلوت تولید نان کامل شود
  • خراسان رضوی در تولید نان کامل در کشور پیشرو است
  • ۲۵ میلیمتر باران در مشهد بارید
  • خراسان رضوی در نصب برق خورشیدی چاه‌‎های کشاورزی پیشگام است
  • گروه هوش مصنوعی سازمان جهاد کشاورزی فارس تشکیل شود
  • با کشت هر گونه محصولات زراعی با آب غیرسالم برخورد می‌شود
  • باران در راه خراسان رضوی است
  • وقوع باران و مه در برخی جاده های خراسان رضوی