Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@20:47:25 GMT

اعتراف آمریکایی به اشغالگری چند قرنی

تاریخ انتشار: ۳۱ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۹۱۴۴۸

اعتراف آمریکایی به اشغالگری چند قرنی

تهران- ایران- آمریکا که همواره سایر بازیگران جهانی همچون ایران را به مداخله گری در امور کشورهای دیگر متهم می کند، تنها 16 سال از عمر حیات خود را بدون جنگ گذرانده است؛ موضوعی که مقامات بلندپایه سابق این کشور همچون «جیمی کارتر» رئیس‌ جمهوری پیشین ایالات متحده نیز به آن اذعان دارند.

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، به ندرت می توان منطقه ای از جهان را تجسم کرد که نظامیان امریکا در عمر دو قرن و نیم خود قدم به آنجا نگذاشته باشند؛ مناطقی از شرقی ترین تا غربی ترین بخش های قاره پهناور آسیا گرفته تا اروپا، آفریقا، آمریکای مرکزی و جنوبی.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مقامات پیشین ایالات متحده که امروز در قید حیات هستند به اشتباه راهبردی خود پی برده اند. آنها به اشغالگری های مداوم سردمداران این کشور اعتراف کرده که مانع توسعه و پیشرفت مورد انتظار آنان شده است؛ موضوعی که چند روز پیش در مکالمه تلفنی مسن ‌ترین رئیس‌ جمهوری زنده آمریکا با «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری کنونی این کشور مورد تاکید قرار گرفت.
قضیه از این قرار است کارتر 94 ساله که سی ونهمین رئیس‌ جمهوری ایالات متحده به شمار می رود، در کلیسای شهر پلینس ایالت جورجیا از محتوای مکالمه اخیر خود با ترامپ پرده برداشت؛ مکالمه ای که ترامپ برای مشاوره و یافتن راه حل برای یکی از مهمترین دغدغه های خود انجام داده و نگران پیشی گرفتن چین از آمریکا است.
نگاهی مقایسه ای به میزان رشد اقتصادی دو کشور چین و آمریکا، چرایی احساس خطر و نگرانی ترامپ را به تصویر می کشد. در حالی که بودجه نظامی 2019 آمریکا به 717 میلیارد دلار افزایش یافته اما سال گذشته رشد اقتصادی این کشور تنها 2.9 درصد بوده است. در حالی که چین در سال 2019 به رشد اقتصادی 6.6 درصدی دست یافته بود. ضمن این که پکن در کنار رشد اقتصادی چشمگیر، بودجه دفاعی خود را نیز در سال 2019 به 5.7 درصد افزایش داده به بیش از 177 میلیارد دلار رسانده است.
بنابراین منطقی به نظر می رسد رئیس جمهوری کنونی آمریکا که توجهی ویژه به مسائل اقتصادی دارد، نسبت به تداوم چنین شرایطی نگران باشد. کارتر اما در پاسخ به دغدغه ترامپ، مداخله گری و نظامی گری های بی حد و مرز آمریکا را دلیلی بر وضعیت کنونی دانسته و تاکید کرده «آمریکا از کل 242 سال موجودیت خود، 226 سال را در جنگ سپری کرده است.»
نگاهی هر چند اجمالی و تاریخ وار به سیاست خارجی ایالات متحده از اشغالگری های پی در پی این کشور در اقصی نقاط دنیا پرده بر می دارد که چند مورد از آنها در ادامه می آید؛ حمله نظامی و مداخله در کلمبیا (1901)، پاناما (1902)، کره و مغرب (1904)، هندوراس (1905)، مکزیک (1905)، نیکاراگوئه (1907)، دومینیکن (1907)، هندوراس و نیکاراگوئه (1907) و غیره.
همان طور که از توالی حملات نظامی آمریکا مشاهده می شود، مداخله گری ها در سال های بعد نیز با همان سرعت و شدت در کشورهای همجوار و دوردست ادامه یافت تا در نهایت به همه جهان تسری یافت.
بنابراین در سال ها و دهه های بعد نیز کشورهایی چون فیلیپین، چین، کوبا، هائیتی، کاستاریکا، گواتمالا، ترکیه، السالوادور، ژاپن، یونان، پورتریکو، کره، ایران (کودتای 28 مرداد 32)، لبنان، لائوس، گرانادا، لیبی، سومالی، سودان، یوگسلاوی و غیره مورد حمله و تجاوز نظامیان آمریکایی قرار گرفتند.
تا پیش از هزاره سوم، طولانی ترین و در عین حال خونبارترین حمله آمریکایی ها در اثر کشگرکشی بود که آنها به ویتنام انجام دادند. در این جنگ که 16 سال به طول انجامید و در سال 1975 پایان یافت، آمریکایی ها ناچار شکست را پذیرفتند اما هزینه های قابل توجهی بر دو طرف تحمیل شد. در جریان این جنگ فرسایشی بیش از یک میلیون ویتنامی و 58 هزار آمریکایی کشته شدند.
بر پایه برخی گزارش ها آمریکا به طور سالانه 22 میلیارد دلار به خانواده‌ها و بازماندگان جنگ ویتنام غرامت می پردازد . برخی گزارشی ها نشان می دهد که هزینه های جنگ ویتنام برای آمریکا چیزی حدود 738 میلیارد بوده است.
با آغاز هزاره سوم، خاورمیانه و کشورهای همجوار هدف اشغالگری های نیروهای آمریکایی قرار گرفتند و بحران هایی در این پهنه جغرافیایی ایجاد شد که کارشناسان برخی از این بحران ها را به «باتلاق» تشبیه می کنند که آمریکایی ها در آن گرفتار آمده اند.
حمله آمریکا به افغانستان در سال 2001 به بهانه نابودی القاعده از آن جمله بود که با وجود گذشت 18 سال هنوز پایان نیافته است. کشته شدن بیش از 2 هزار و 400 سرباز آمریکایی و هزینه ای بالغ بر 900 میلیارد دلار (و بر پایه برخی گزارش ها یک هزار میلیارد دلار) در جنگ افغانستان، ترامپ را به این نتیجه رسانده که 14 هزار نیروی نظامی خود را طی دو مرحله از این کشور خارج سازد.
جنگ عراق هم نمونه دیگری از مداخله نظامی پرهزینه آمریکا بود که از سال 2003 آغاز و تا 2011 به طول انجامید؛ جنگی که در آن بیش از چهار هزار و 800 نفر از نیروهای آمریکایی و ناتو کشته شدندکه بر پایه برخی گزارش ها، چهار هزار و 482 تن از انها آمریکایی بودند. ضمن این که این جنگ بیرون از خانه نیز برای ایالات متحده بیش از 500 میلیارد دلار هزینه در بر داشته است.
در سال های اخیر نیز حملات هوایی و زمینی نظامیان آمریکایی به کشورهای مختلف خاورمیانه همچنان ادامه داشته که حمله به لیبی (2011) و ورود به بحران سوریه (2015) از آن جمله به شمار می رود. اینک ترامپ به این نتیجه رسیده تا به رغم مخالفت متحدان و همپیمانان، 2 هزار و 130 نیروی نظامی خود را از سوریه خارج سازد.
با عنایت به این پیشینه تجاوزگری ها و اشغالگری های پرهزینه است که کارتر نتیجه می گیرد «اگر صرف هزینه‌های بسیار برای جنگ و مخارج نظامی نبود، می‌شد حداقل 2 تریلیون دلار برای هزینه در زیرساخت‌ها شامل تعمیر پل‌های فرسوده، راه‌ها و تقویت نظام آموزشی این کشور هزینه کرد.»
همچنین به تازگی دانشگاه «براون» امریکا تحقیقاتی را انتشار داده که نشان می دهد آمریکا بین سال های 2001 تا 2019 برای جنگ های خود 5.9 تریلیون دلار هزینه کرده و احتمال آن می رود با تداوم چنین وضعیتی تا سال 2023 این رقم به 6.7 تریلیون دلار برسد.
پژوهش**9242**1552

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي آمريكا جيمي كارتر هزينه نظامي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۹۱۴۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درخواست پنتاگون از دولت عراق درباره نیروهای آمریکایی

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، کاخ سفید اعلام کرده است که ما نسبت به هرگونه تهدید علیه نیروهای خود به ویژه در عراق و سوریه آگاه هستیم.

وزارت دفاع آمریکا موسوم به پنتاگون نیز اعلام کرده است که گروه‌‎های متحد با ایران روز گذشته برای اولین بار از ۴ فوریه دو حمله به نیروهای ما در عراق و سوریه انجام دادند. پنتاگون ادعا کرده که این حملات نافرجام بوده است.

پنتاگون همچنین افزود: ما از دولت عراق می‌خواهیم تمام اقدامات را برای تضمین امنیت نیروهای آمریکایی در برابر حملات گروه‌های مسلح انجام دهد.

ادعاهای پنتاگون در حالی مطرح شده است که دو روز پیش، نیروهای مقاومت عراق اعلام کردند که عملیات‌های خود علیه نیروهای آمریکایی را باردیگر آغاز می‌کنند.

در همین ارتباط نیز گردان‌های حزب‌الله عراق در بیانیه‌ای اعلام کردند که گروه‌های مسلح عراق به دلیل عدم پیشرفت در زمینه خروج آمریکا، عملیات خود را علیه نیروهای آمریکایی از سر خواهند گرفت.

به گفته گردان‌های حزب الله عراق، از سرگیری عملیات علیه آمریکایی‌ها در نتیجه عدم پیشرفت مذاکرات در زمینه خروج نیروهای آمریکایی از عراق در سفر «شیاع السودانی»، نخست وزیر به واشنگتن صورت می‌گیرد.

هفته گذشته محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق در جریان سفر خود به ایالات متحده با «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا در کاخ سفید دیدار کرده بود. در این دیدار السودانی با اشاره به مساله خروج نیروهای آمریکایی از عراق گفته بود: ما پیرامون مشارکت پایدار بر اساس توافق چارچوب راهبردی رایزنی خواهیم کرد. ما به مصوبات کمیته عالی هماهنگی میان عراق و آمریکا پایبند خواهیم بود. دولت من در اجرای این توافق جدیت دارد.

چند ماه پیش نیز، یک رسانه شاخص آمریکایی در تحلیلی با اشاره به حملات فزاینده گروه‌های مقاومت عراقی به پایگاه نظامیان آمریکایی در پی تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه نوشت: افزایش تلفات نظامی و شمار بالای مجروحان آمریکایی در عراق، واشنگتن را بر آن داشته که درباره چالش پرمخاطره حضور نظامی نیروهایش در خاک عراق وارد مذاکرات اولیه با مقامات عراقی شود.

روزنامه واشنگتن تایمز با اشاره به زمزمه آغاز مذاکرات میان مقامات بغداد و واشنگتن درباره خروج احتمالی دست‌کم ۲۵۰۰ نظامی آمریکایی از خاک عراق افزود: با شدت گرفتن جنگ در غزه و حملات پی‌درپی گروه‌های مقاومت عراقی به پایگاه‌های نظامی آمریکا در منطقه طی ۳ ماه گذشته، اکنون در پارلمان عراق نیز مطالبات برای خروج آمریکا از خاک این کشور افزایش یافته است.

این گزارش افزوده بود: «طبق اظهارات مقامات وزارت خارجه آمریکا، مذاکرات برای کاهش تدریجی و حساب شده مستشاران نظامی آمریکا و هم‌پیمانانش در عراق با هدف پایان دادن به مأموریت نظامی نیروهای ائتلاف بین المللی در عراق به زودی آغاز خواهد شد.»

به نوشته واشنگتن تایمز، مقامات آمریکایی با اذعان به ده‌ها مجروح و آسیب مغزی نیروهای نظامی تحت امر خود به دنبال حملات گروه‌های مقاومت عراقی به محل استقرار نظامیانش فاش ساختند که از زمان آغاز حملات از سه ماه گذشته تاکنون، برخی از نیروها نیز دارای جراحت عمیق و وضعیت وخیمی دارند.

از سوی دیگر، «سابرینا سینگ»، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) در بهمن ماه گذشته در سخنانی با اذعان به شدت یافتن دامنه حملات به نیروهای آمریکایی مستقر در عراق طی ماه‌های جاری در مقایسه با ۱۰ سال گذشته با فرافکنی آشکار درباره موضوع کاهش حضور نیروهای این کشور در عراق مدعی شده بود که مسئله خروج آمریکا به میزان آمادگی نیروهای نظامی عراق در دفاع از حاکمیت ملی و سرزمینی در برابر تهدیدها بستگی دارد.

این روزنامه مطرح آمریکایی در بخش دیگری از گزارش خود درباره چالش آینده حضور نظامی آمریکا در عراق با استناد به ادعاهای دولتمردان آمریکایی که تاکنون درخواست رسمی از سوی بغداد برای ترک این کشور دریافت نکرده‌اند؛ افزود: «اما نیروهای آمریکایی احتمالاً در اقلیم نیمه خودمختار شمال کردستان که دولت آن روابط نزدیک‌تری با واشنگتن دارد، باقی خواهند ماند.»

کد خبر 6087135

دیگر خبرها

  • بسته تسلیحاتی 6 میلیارد دلاری آمریکا در مسیر اوکراین
  • باقری: انتظار حل موضوع فلسطین حین اشغالگری واقع‌بینانه نیست
  • سفیر روسیه کمک تسلیحاتی آمریکا به اوکراین را مضحک خواند
  • ناقوس مرگ حضور نظامی آمریکا در ساحل
  • پنجم اردیبهشت، سالروز شکست حمله نظامی آمریکا درصحرای طبس
  • ناتوانی مردم آمریکا در پرداخت اقساط وام‌ها
  • اعتراف اپوزیسیون به توانمندی و پیشرفت نظامی ایران + فیلم
  • رئیس رژیم اسرائیل از آمریکا تشکر ویژه کرد
  • شکست پنجه عقاب در صحرای طبس
  • درخواست پنتاگون از دولت عراق درباره نیروهای آمریکایی