Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@09:36:52 GMT

جامعه آینده - احمد مسجد جامعی*

تاریخ انتشار: ۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۰۲۱۶۳

جامعه آینده - احمد مسجد جامعی*

تهران- ایرنا- یکی از نظریه پرداران مهم داعش در رساله مختصر آموزشی-عقیدتی خود ضمن برشمردن اصول اعتقادی این گروه با استناد به شماری از اخبار و روایات و احادیث هواداران را پس از فراگیرشدن حکومت داعش به ظهور مهدی بشارت داده بود.

این نکته ای تقریباً نوظهور در مجموعه عقاید سلفی است و کمتر سابقه ای برای آن می توان سراغ گرفت؛ همواره شیعیان از بابت عقیده به ظهور مهدی مورد نقد و طعن چنین گروه هایی قرار می گرفتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


هر چند تلقی آنها از مهدی تفاوت های اساسی با آنچه در تشیع آمده دارد؛ گذشته از این که اهمیت اندیشه ظهور یک منجی و مهدی موعود با فکر سلفی سازگاری ندارد، بشارت یک داعشی به ظهور مهدی حاکی از نیاز به این اندیشه حتی در بین کسانی است که فرسنگ ها از آن فاصله دارند.
البته داعشی ها، اولین و آخرین گروهی نیستند که در طول تاریخ از محبوبیت عقیده به ظهور مهدی سوء استفاده کرده اند یا بهتر بگویم کوشش کردند این عقیده شیعی را از آن خود کنند.
در طول تاریخ پس از اسلام بی اغراق هیچ عقیده ای به اندازه ظهور مهدی یا ادعای نیابت او سابقه نداشته حتی سابقه ظهور مدعیان نبوت نیز با سابقه ظهور مدعیان مهدویت در اقصا نقاط دنیا قابل قیاس نیست.
بر اساس این رویکرد می توان گفت که تبلیغ و بشارت داعشی ها به ظهور مهدی در واقع گونه ای اعلام بن بست در فکر سلفی است و با عقاید رایج آنها مبنی بر بازگشت به سیره سلف صالح تناقض آشکار دارد.
و کاملاً محتمل است که نیاز به برپایی حکومتی در آینده، جوانان تحصیلکرده آنان را به چنین تعارضی آگاه کرده باشد.
در واقع هر چند انبوهی از احادیث و اخبار و روایات از پیغمبر اکرم و دیگر اصحاب و تابعین در مهمترین کتاب های حدیثی و روایی جایی برای انکار بشارت پیامبر و اصحاب نزدیک به ایشان به ظهور قائم آل محمد باقی نمی گذارد.
هر چند دهه ها پیش آیت اله صافی گلپایگانی به پیشنهاد مرجع عالیقدر عالم تشیع مرحوم آیت اله بروجردی در جمع آوری احادیثی از این دست کتابی به نام منتخب الاثر فی الامام الثانی عشر فراهم آورد، اما رویکرد سلفی ها به این موضوع تازگی دارد.
به واقع جمع بین حکومت مهدی و دوران سلف صالح به شیوه ای که آنها می گویند ممکن نیست.
به واقع جریانات سلفی در نگاه حکومتی رفتار و آئینی را ترویج می کردند که مشابه سازی با چیزی بود که بیش از هزار سال از آن می گذشت و نمی توانست برای امروز کارگشا باشد.
جستجوی جامعه ایده آل در گذشته متفاوت با نگرش به جامعه مهدوی در آینده است.
جامعه ای که از آینده سخن می گویند و از عدالت و خرد و علم و رفاه و امنیت و آزادی در کمال حد برخوردار است.
تا جایی که آنقدر شرایط فراهم می شد که وضعیت ایده آل برای حکومت شخصی چون علی امیرالمومنین مهیا شود، به هر حال مبانی حکومتی امیر در چنین فضایی قابل تحقق است.
به عبارت دیگر این نظام هرچند علوی و مبتنی بر آموزه های آن امام است، اما با ابزارها و امکانات و فهم جدیدی که از عالم و آدم حاصل شده کار پیش می رود و این رجعت است نه ارتجاع. این نگاه با نگاه کسانی که در نهایت در آرزوی تحقق شرایط جامعه زمان پیامبر هستند بسیار متفاوت است.
در حالی که نگاهی حتی به ظواهر جنبش های سلفی حاکی از دلبستگی آنها به مظاهر روزگار کهن است و این شرایط امروز میسر نیست.
خلاصه آن که جامعه مهدوی صورت تکامل یافته مدینه النبی است و نه عین آن و حاکی از نگاه شیعه به آینده است چیزی که در نگاه های متحجرنادیده انگاشته می شود.
*عضو شورای اسلامی شهر تهران

تهران/7244/1348

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي مسجد جامعي يادداشت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۰۲۱۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قانون جامعی در مورد حقوق عامه و آزادی‌های مشروع وجود ندارد

دادستان کل کشور گفت: هیچگونه قانون جامعی در مورد حقوق عامه و آزادی‌های مشروع وجود ندارد.

به گزارش گروه استان‌ها خبرگزاری دانشجو، حجت الاسلام محمد موحدی آزاد دادستان کل کشور روز چهارشنبه در مراسم تودیع و معارفه مدیران کل پیشین و جدید دادگستری استان یزد گفت: هیچگونه قانون جامعی در مورد حقوق عامه و آزادی‌های مشروع که از وظایف قوه قضاییه است، وجود ندارد.

وی افزود: آزادی از شعار‌های اصلی انقلاب ماست و بخش‌های مختلف دارد که قابل تفسیر و تعبیر است البته در اصل ۱۵۶ قانون اساسی از وظایف قوه قضاییه نیز تامین آزادی‌های مشروع است.

وی ادامه داد: اخیرا لایحه حقوق عامه تکمیل و به معاون حقوقی قوه قضاییه داده شده که باید پیگیری شود تا دادستان‌ها بدانند تکلیف قانونی چیست و حقوق عامه کاملا مشخص باشد و آزادی‌های مشروع نیز از مطالبات مقام معظم رهبری است.

وی افزود: آزادی فردی و اجتماعی باید مطابق احکام شریعت باشد و نباید مزاحم حقوق دیگران شود و مواردی که در تعارض است باید تصمیم گیری و بررسی تا این مشکلات رفع شود.

وی در ادامه یادآور شد: انقلاب اسلامی ایران با شعار استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی به پیروزی رسید و استقلال ابعاد مختلفی دارد که قسمت مهم آن نیز استقلال سیاسی است.

وی ادامه داد: امروز نظام مقدس جمهوری اسلامی مستقل‌ترین نظام دنیاست و در تصمیمات و همچنین وضع قوانین و انتصابات هیچ قدرت خارجی دخالت ندارد و در طول تاریخ هیچ زمانی کشور ایران این مقدار استقلال سیاسی را نداشته است.

دادستان کل کشور گفت: انتخابات به صورت میانگین همه ساله از ابتدای انقلاب تاکنون برگزار شده و حتی در دوران جنگ نیز انتخابات برگزار شد و سال گذشته زیر بمباران تبلیغات دشمنان ملت ایران، انتخابات به خوبی برگزار شد.

موحدی آزاد افزود:اسلامیت نظام نیز در مسیر حرکت بوده و در بسیاری از موارد موفقیت‌های خوبی را داریم، اما در برخی موارد فاصله داریم و امیدواریم مجلس بعدی که شکل می‌گیرد بیشتر تلاش کند و برای نزدیک‌تر شدن قوانین به دستورات اسلام و حل مشکلات مردم در سایه احکام اسلامی وضع قوانین داشته باشد.

دادستان کل کشور گفت: حق نظام، مقدم بر حقوق فردی است؛ برای این نظام ۳۰۰ هزار شهید داده و لذا اگر حقوق فردی با حق اجتماعی منافات داشته باشد حق نظام، مقدم است.

موحدی آزاد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نامگذاری امسال با عنوان جهش تولید با مشارکت مردم، اظهار داشت: با توجه به شعار سال باید به صورت ویژه بخش خصوصی و تعاونی‌ها که در اصل ۴۴ نیز تاکید شده مورد توجه قرار گیرند.

وی افزود: یزدی‌ها در این زمینه صاحب نظر هستند و برخی از شهر‌های استان یزد بیش از ۱۵۰ هزار کارگر جذب کرده که نشان از تلاش و پشتکار استان یزد در عرصه اقتصادی است و لذا در زمینه تحقق شعار سال نیز این استان می‌تواند به عنوان الگوی کشور عمل کند.

دادستان کل کشور در پایان گفت: یزد باید در مشارکت مردم در اقتصاد، فعال‌تر عمل کند و با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری واجب است برای ما که این بخش را بیشتر حمایت کنیم تا در راستای تحقق شعار سال حرکت شود و مجلس جدید نیز باید برای ریل گذاری اقتصادی اقدام کند.

دیگر خبرها

  • حمایت استاد حوزه علمیه قم از اجرای طرح «نور» فراجا
  • حمایت هزار استاد حوزه علمیه قم از اجرای طرح «نور» فراجا
  • آینده نامشخص ژاوی در بارسلونا از نگاه فابریتزیو رومانو
  • قانون جامعی در مورد حقوق عامه و آزادی‌های مشروع وجود ندارد
  • تیم فصل آینده مهدی قایدی مشخص شد
  • رهبر انقلاب: تحریم‌ها ملت ایران را از پا در نمی‌آورد / امنیت شغلی اطمینان کارگر به آینده شغلی خود است /از زحمات جامعه کارگری صمیمانه متشکرم
  • داوران یک هشتم نهایی جام حذفی مشخص شدند
  • مشخص شدن داوران یک هشتم نهایی جام حذفی فوتبال
  • اعلام اسامی داوران یک هشتم نهایی جام حذفی/ عرب براقی قاضی دیدار آلومینیوم و پرسپولیس
  • مهدی قایدی به پرسپولیس می‌پیوندد؟