Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو انجمن اقتصاددانان ایران خاطرنشان کرد: نسخه عملی و اجرایی کشور در سطح کلان و استانی برای رونق تولید حتی به صورت نسبی در وهله اول تمرکز بر حمایت از سرمایه‌گذاری‌های توسعه‌ای شامل توسعه ظرفیت‌های واحدهای فعال فعلی به جای سرمایه‌گذاری‌های ایجادی یعنی تأسیس واحدهای جدید است.

عباس علوی‌راد در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا در مورد وضعیت اقتصادی حاکم بر کشور اظهار کرد: اقتصاد ایران در سطح کلان، در حال حاضر همزمان با مواجه شدن با شدیدترین نوع تحریم‌ها، پیامدهای ناشی از تکانه ارزی شدید سال ۹۷ و فشار مشکلات ساختاری کهنه اقتصاد، در شرایط خاصی قرار گرفته و اقتصاد استان یزد نیز در سطوح بالایی تحت تأثیر همین شرایط کشوری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: گزارش مرکز آمار ایران از بخش واقعی اقتصاد ایران در ۹ ماهه سال ۹۷ که اخیراً منتشر شده و این واقعیت که رشد اقتصادی ایران به منفی ۳.۸ درصد رسیده است، به روشنی نشان می‌دهد که رونق تولید به طور عام برای کل کشور و به شکل خاص برای استان یزد که از نرخ بیکاری بالایی رنج می‌برد یک ضرورت انکارناپذیر است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ابرکوه با تاکید بر این که بهتر است در شرایط کنونی راهبردهای اقتصادی رونق تولید در سطح کلان و در سطح استان یزد برای موفقیت حتی نسبی، از بعد زمانی منطبق بر نسخه‌های کوتاه مدت باشد، گفت: این راهکارها باید از بعد بخشی نیز همراه با یک نگاه متفاوت از شرایط عادی کشور، منطبق بر تغییر اولویت‌های حمایتی دولت در فعالیت‌های اقتصادی باشد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: نسخه عملی و اجرایی کشور در سطح کلان و استانی برای رونق تولید حتی به صورت نسبی در وهله اول تمرکز بر حمایت از سرمایه‌گذاری‌های توسعه‌ای شامل توسعه ظرفیت‌های واحدهای فعال فعلی به جای سرمایه‌گذاری‌های ایجادی یعنی تأسیس واحدهای جدید است.

علوی ‎ راد اضافه کرد: فعالیت‌های اقتصادی که با هر واحد هزینه در آنها تولید بیشتری انجام می‌شود و وابستگی کمتری به واردات مواد اولیه واسطه‌ای دارند، باید برای رونق تولید در کانون حمایت‌های دولت قرار گیرند.

این اقتصاددان، دلیل این راهبرد را محدودیت شدید منابع مالی بانک‌ها برای اعطای تسهیلات بانکی به فعالیت‌های اقتصادی به علت فریز شدن بخش بزرگی از دارایی‌های سیستم بانکی، محدویت‌های ارزی و انسداد سیستم بانکی با شبکه بانک جهانی دانست.

وی تصریح کرد: در شرایط فعلی تمرکز دولت بر رفع موانع و محدودیت‌های فعالیت سه بخش اقتصادی ساخت محصولات غذایی و آشامیدنی‌ها، کشاورزی و ساختمان و در صدر اولویت قراردادن این بخش‌ها برای حمایت‌های دولتی منطبق بر اسناد بالا دستی موجود است تا شانس رونق تولید در اقتصاد ایران را در این شرایط خاص افزایش دهد.

علوی‌راد برای استان یزد جایگزین کردن بخش منسوجات به جای بخش کشاورزی را با توجه وضعیت منابع آب کمیاب منطقی‌تر دانست.

وی در ادامه با اشاره به این که موانع پویایی محیط کسب و کار از دیرباز یکی از مشکلات کشور در حوزه تولید بوده است، بیان کرد: این موانع باعث شده سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان در زمینه فعالیت‌های ایجادی یا توسعه‌ای در یک مسیر بروکراسی اداری دست و پاگیر قوانین قرار گیرند.

این مسئول گفت: بنابراین چه در سطح کشور و چه در سطح استان یزد، اگر دولت تمایل به رونق تولید دارد باید آن دسته از موانع پویایی محیط کسب و کار که در کوتاه مدت قابل برطرف شدن هستند را شناسایی و در بستر یک برنامه، حل مشکل محور آن‌ها را برطرف کند تا از این طریق محیط کسب و کار و فعالیت‌های اقتصادی با تحرک بیشتری مواجه شوند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: تولیدکننده منطقه یزد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۰۷۳۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضور ۲۵ هیات تجاری در اکسپو با وجود تحریم نشان از رشد ایران دارد

امتداد - حضور کشور‌های مختلف برای بازدید از توانمندی‌های صادراتی ایران با وجود تحریم‌ها نشان می‌دهد، ایران مسیر رشد و توسعه را طی می کند.

به گزارش پایگاه خبری امتداد به نقل از ایبنا  ، حسین پیرموذن، نایب‌رئیس اتاق ایران در بازدید از نمایشگاه ایران‌اکسپو ۲۰۲۴ (نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران) تأکید کرد: کمک به درآمدزایی کشور با توجه به تنگنا‌های اقتصادی و ارزی حاکم، یکی از برنامه‌های اصلی اتاق ایران در دوره دهم است.

وی تصریح کرد: بخش خصوصی و در رأس آن اتاق ایران تلاش می‌کند طی سالی که به‌عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری شده است، زمینه تولید و صادرات بیشتر را فراهم کند. در این مسیر به حمایت‌های دولت هم نیاز دارد. خوشبختانه همکاری که برای برگزاری ایران‌اکسپو در ابتدای امسال بین بخش خصوصی و دولت صورت گرفت شروع خوب و امیدوارکننده‌ای در همین راستا بود.

پیرموذن ادامه داد: در ایران‌اکسپو توانمندی‌های صادراتی ایران را به نمایش گذاشتیم و با حضور هیأت‌های تجاری از ۲۵ کشور مختلف نشان دادیم که اقتصاد ایران با وجود محدودیت‌های ناشی از تحریم توانسته است سطح تولید و به دنبال آن صادرات خود را ارتقا دهد.

نایب‌رئیس اتاق ایران افزود: هیأت‌های تجاری مختلفی که به دعوت اتاق ایران از نمایشگاه اکسپو دیدن کردند، نشست‌های رودررویی با فعالان اقتصادی ایرانی داشتند که همچنان ادامه دارد. بدون شک ایران برای مقابله با محدودیت‌های ناشی از تحریم به برگزاری نمایشگاه‌هایی از این دست نیاز دارد تا بتواند خود را به بهترین شکل معرفی کند.

پیرموذن از مطلوبیت کالا‌های ایرانی در بین فعالان اقتصادی دیگر کشور‌ها سخن گفت و تأکید کرد: ابراز علاقه‌مندی این تعداد از کشور‌های مختلف برای بازدید از توانمندی‌های صادراتی ایران نشان می‌دهد که باوجود تحریم‌ها، ایران قادر است مسیر رشد و توسعه را طی کند.

وی تأکید کرد: افزایش سطح درآمد‌های ارزی کشور در این تنگنا‌های اقتصادی یکی از برنامه‌های اصلی اتاق ایران است.

منبع: مهر

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیگر خبرها

  • ایرتاکسی فرصتی برای رونق مسیرهای کم تقاضا
  • حضور ۲۵ هیات تجاری در اکسپو با وجود تحریم نشان از رشد ایران دارد
  • شوراهای اسلامی برای تولید و رونق اقتصادی روستاها برنامه‌ریزی کنند
  • حرکت چرخه تولید موجب رونق اقتصادی می‌شود
  • تولید زیر تیغ واردات یارانه‌ای!
  • راهکار توسعه اقتصادی و تقویت منابع ارزی؛ تولید زیر تیغ واردات یارانه‌ای!
  • مومنی، اقتصاددان: در هشت سال دولت احمدی نژاد، قیمت نان 32 برابر شد!
  • گام‌های بلند دولت سیزدهم برای رونق اقتصادی در گلستان
  • رئیسی: تحریم‌ ایران به نتیجه نرسیده
  • مدیرعامل شرکت فولاد اکسین خوزستان بر نقش کلیدی طبقه کارگر در رونق اقتصادی تاکید کرد