Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-04@08:20:35 GMT

باید ۸۵ درصد ظرفیت پذیرش دانشگاه‌ها بدون کنکور باشد

تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۰۷۳۶۲

باید ۸۵ درصد ظرفیت پذیرش دانشگاه‌ها بدون کنکور باشد

سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این که ۸۵ درصد ظرفیت پذیرش دانشگاه‌ها باید بر اساس سوابق تحصیلی و بدون شرکت در کنکور باشد، افزود: اطلاع رسانی شود که کدام رشته‌ها و کدام دانشگاه شامل این ظرفیت ۸۵ درصدی هستند و برای مردم شفاف شود که نیازی نیست متقاضیان برای تحصیل در این دانشگاه‌ها در انتخاب رشته و در کنکور شرکت کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

میرحمایت میرزاده در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص آخرین بررسی‌های کمیسیون آموزش مجلس درباره تغییر شرایط کنکور و پذیرش دانشجو از سوی دانشگاه‌ها گفت: هیچ گاه واژه حذف کنکور در دستور کار کمیسیون آموزش قرار نگرفته است؛ بلکه بحث مورد بررسی ما موضوع اصلاح قانون مرتبط با کنکور بود. بر اساس همین بررسی‌های کمیسیون دولت موظف شده است که تا پایان سال ۹۷ به گونه‌ای عمل کند که حداقل ۸۵ درصد ظرفیت پذیرش دانشگاه‌ها بر اساس سوابق تحصیلی باشد.

سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بررسی‌های ما نشان می‌دهد این موضوع اجرا شده است، اما به دلیل اینکه دانشگاه‌های شبانه، علمی کاربردی و غیر دولتی گسترش پیدا کرده‌اند، ظرفیت ۸۵ درصدی معمولا شامل همین دانشگاه‌ها خواهد بود و آن ۱۵ درصد  برای دانشگاه‌های روزانه در نظر گرفته می‌شود.

وی اضافه کرد: یعنی کسانی که قصد دارند به صورت روزانه در دانشگاه‌ها تحصیل کنند شامل آن ۱۵ درصد خواهند بود. شاید این نحوه اجرا شدن قانون مدنظر قانونگذار نباشد ولی نمی‌توان برای این نحوه‌ی اجرا کسی را هم مجازات کرد .

میرزاده عنوان کرد: موضوع جدید در این زمینه حذف کنکور برای  ظرفیت ۸۵ درصدی است؛ یعنی دیگر نیاز نیست اسامی افرادی که در این ظرفیت قرار می‌گیرند در دفترچه پذیرش ذکر شود، لزومی ندارد این افراد برای شرکت در کنکور انتخاب رشته کنند و برای آن هزینه پرداخت کنند. فردی که در شهر خود قصد دارد در دانشگاه پیام نور تحصیل کند نیازی  به شرکت در کنکور ندارد و نباید برای تهیه جزوه به برخی موسسات مراجعه کرده و برای آن هزینه کند.

سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: با شفافیت به مردم اطلاع رسانی شود که کدام رشته‌ها و کدام دانشگاه شامل این ظرفیت ۸۵ درصدی هستند و بگویند نیاز نیست که متقاضیان برای تحصیل در این دانشگاه‌ها در انتخاب رشته و در کنکور شرکت کنند، اگر در میان این دانشگاه خلف وعده صورت گیرد و آنها به تعهد خود در این خصوص پایبند نباشند بخش نظارتی موضوع را پیگیری خواهد کرد.

میرزاده در پایان گفت: ما امسال موضوع حذف کنکور ظرفیت ۸۵ درصدی را با هدف کمک به عزیزانی که تمایلی ندارند برای تحصیل از شهر خود خارج شوند و قصد دارند در شهر خود در یک دانشگاه غیر دولتی تحصیل کنند پیگیری کردیم اما موضوع تاثیر معدل از اختیارات شورای سنجش است و ارتباطی با مجلس ندارد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: کنکور سراسری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۰۷۳۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تمدید مهلت ثبت‌نام پذیرش بدون آزمون کارشناسی ارشد پیام نور

مهلت ثبت‌نام پذیرش بدون آزمون استعدادهای درخشان مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور در سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۳ تا ۲۰ اردیبهشت ماه تمدید شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از روابط عمومی دانشگاه پیام نور، دانشگاه پیام نور بر اساس آئین‌نامه پذیرش بدون آزمون استعدادهای درخشان در دوره تحصیلی کارشناسی ارشد برای نیم‌سال اول سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۳ از بین دانشجویان ترم آخر و دانش آموختگان ممتاز مقطع کارشناسی پیوسته واجد شرایط این دانشگاه و سایر دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور دانشجو می‌پذیرد.

تمام متقاضیان واجد شرایط این فراخوان از تاریخ ۲۹ فروردین تا ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ فرصت داشتند با مراجعه به سیستم جامع دانشگاهی گلستان به نشانی نسبت به ثبت‌نام و بارگذاری مدارک اقدام کنند، که دانشگاه پیام نور با توجه به درخواست‌های مکرر داوطلبان، مهلت ثبت‌نام پذیرش بدون آزمون استعدادهای درخشان مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور در سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۳ را تا روز پنج شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تمدید کرد.

تمام متقاضیان واجد شرایط این فراخوان می‌توانند با مراجعه به سیستم جامع دانشگاهی گلستان به نشانی https://reg.pnu.ac.ir نسبت به ثبت نام و بارگذاری مدارک اقدام کنند.

کد خبر 749772

دیگر خبرها

  • تحصیل رایگان دانشجوی معترض آمریکایی در ایران؛ این دانشگاه‌ها اعلام آمادگی کردند/ اسامی
  • بیش از ۱۲ هزار پزشک امروز با هم رقابت کردند/ ظرفیت پذیرش آزمون دستیاری ۱۲ درصد افزایش می یابد
  • ظرفیت پذیرش در آزمون دستیاری افزایش یافت
  • دانشجویان تعلیق شده در آمریکا به ایران بیایند با هزینه تحصیل‌ رایگان!
  • معاون وزیر علوم: دانشجویان تعلیق شده در آمریکا به ایران بیایند هزینه تحصیل‌شان رایگان است
  • پذیرش دانشجویان اخراجی آمریکا به صورت رایگان و با تمام امکانات در ایران
  • رقابت بیش از ۱۲ هزار داوطلب در آزمون دستیاری پزشکی
  • اعطای بورس به رتبه‌های زیر ۱۰۰۰ کنکور سراسری ۱۴۰۳ برای تحصیل دردانشگاه تربت حیدریه
  • آمادگی دانشگاه کاشان برای پذیرش دانشجویان تعلیق شده آمریکا و اروپا
  • تمدید مهلت ثبت‌نام پذیرش بدون آزمون کارشناسی ارشد پیام نور