Web Analytics Made Easy - Statcounter

فواد ایزدی در برنامه " آغاز یک پایان" گفت: آمریکا با بحران اجتماعی عمیقی هم به لحاظ نابسامانی در خانواده و هم به دلیل شکاف طبقاتی روبه‌روست. از طرفی با تبعیض نژادی درگیر است که آمریکای آینده را آمریکای رو به افول نشان می‌دهد. ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۰ بین الملل دیپلماسی ایران آمریکا نظرات - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، برنامه "آغاز یک پایان" با موضوع (بحران‌های اجتماعی آمریکا و تضعیف قدرت این کشور در نظام بین‌الملل) با حضور فواد ایزدی، عضو هیئت علمی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران روانه آنتن شبکه رادیویی گفت‌وگو شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

فواد ایزدی اظهار کرد: به نظرم آمریکا برای مخاطب ایرانی به شکل یک معماست، زیرا بسیاری از علوم جدید در آن تاسیس یا پیشرفت کرده، دانشگاه‌های خوبی دارد و اگر به فهرست برندگان جایزه نوبل نگاه کنید، درصد قابل توجهی از آنها آمریکایی هستند، به این دلیل پیدا کردن آمار مثبت در آمریکا کار خیلی دشواری نیست، کشوری که به هر حال کشور قدرتمندی است هم در حوزه سخت که جزو کشورهای قدرتمند دنیا به لحاظ داشتن تجهیزات نظامی پیشرفته است، هم در حوزه قدرت نرم به هر حال تاثیر هالیوود در دنیا کم نیست. از سویی یکی از روش‌های آشنایی مخاطب ایرانی با کشور آمریکا، فیلم‌هایی است که از آمریکا به ایران آمده است.

وی افزود: حال ترامپ با آن شخصیت، حاشیه‌ها و ویژگی‌هایی که دارد، رئیس‌جمهوری این کشور شده است، ضمنا آمریکایی‌ها از کودتای 28 مرداد درگیر مساله ایران هستند و معمولا بیشتر اوقات به مردم ایران ضربه زدند. کودتا را تقریبا 70 سال پیش انجام دادند و حکومت مصدق را سرنگون کردند و حالا که یکی دو سال است از برجام خارج شدند با اینکه ایران امتیازهای بسیار گسترده‌ای گرفت اما علاقه‌مند به گرفتن امتیاز بیشتر بود که بدون توجه به تعهداتی که به ایران داشت از برجام خارج شد. لذا آمریکا چنین تناقضاتی را دارد.

عضو هیئت علمی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران ادامه داد: آمریکا چه در حوزه سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی کشور رو به افولی است، در حوزه اقتصادی که آمار به راحتی گویای این افول هست، پس از جنگ جهانی دوم بر اساس آماری که موجود است، تقریبا نیمی از اقتصاد دنیا را آمریکا تولید می‌کرد، زیرا رقبای سنتی آمریکا مانند انگلیس، آمریکا، فرانسه و آلمان همه جنگ‌زده و دارای مشکل بودند. اما به تدریج جایگاه اقتصادی آمریکا در دنیا کاهش پیدا کرد و اکنون از 50 درصد سهم آمریکا از اقتصاد دنیا به 17 درصد تنزل پیدا کرده است.

فواد ایزدی اظهار داشت: در حال حاضر نه تنها رقبای سنتی آمریکا در اقتصاد فعال هستند، بلکه کشوری مثل چین نیز سر برآورده و در رده دوم اقتصاد جهان ایستاده است. در حوزه سیاسی، فردی مانند ترامپ سکاندار آمریکا شده و این حضور باعث به وجود آمدن اسنداد سیاسی شده است به طوری که چند وقت پیش به دلیل تصمیمات ترامپ، دولت آمریکا بیش از یک ماه تعطیل شد. چرا چنین اتفاقی افتاد؟ چون پول در آمریکا کاهش یافته و سر اینکه بودجه کم را چگونه هزینه کنند، دعوا در گرفته است؛ دموکرات‌ها می‌خواهند در فلان حوزه خرج شود و جمهوری‌خواهان در حوزه دیگری. در این میان مساله مهاجرت باعث دعوا شد و دولت بیش از یک ماه به تعطیلات رفت!

وی افزود: در حوزه فرهنگی و اجتماعی نیز مسائلی مانند بحران در خانواده‌ها، تجارت اسلحه و حمل آن توسط جوانان و ایجاد خشونت‌های خونین و اختلاف طبقاتی وجود دارد، لذا آمریکا دیگر آن کشور قدرتمند سابق نیست. برای همین از افول ایالات‌متحده سخن گفته می‌شود که این سخن با استناد به کاهش حضور آمریکا رد صحنه بین‌المللی و دست و پنجه نرم کردن دولتمردان آن با مسائل و مشکلات داخلی است. از سویی بر این افول اجماع وجود دارد، از آنجا که در دانشگاه مطالعات آمریکا تدریس می‌کنم، مطالب را رصد می‌کنم، لذا هیچ فردی در آمریکا نمی‌شناسم که مقاله، کتاب یا پژوهشی درباره آمریکا بنویسد که معتقد به افول آن نباشد.

عضو هیئت علمی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران بیان کرد: آمریکایی که نقض حقوق بشر می‌کند، عراق و افغانستان را اشغال و ابوقریب درست می‌کند و 70 سال است به ما زور می‌گوید، اتفاقی نیست، ایده‌ای که بدون اخلاق تبدیل به وضعیت فعلی شده است. لذا امروز آمریکا با بحران اجتماعی عمیقی هم به لحاظ نابسامانی در خانواده و هم به دلیل شکاف طبقاتی که میان جامعه متوسط، فقیر و متمول روبه‌روست. از سویی با تبعیض نژادی درگیر است که از طرفی به سمت یک دگردیسی نیز در حال حرکت است و آمریکای آینده را تبدیل به آمریکای رو به افول خواهد کرد، به طوری که در سیاست خارجی آن و ایفای نقش در نظام بین‌الملل نیز تاثیر سلبی خواهد داشت. به شکلی که آمریکا در آینده به سمت یک کشوری معمولی حرکت خواهد کرد، اگرچه انتظار فروپاشی آن مانند اتحادجماهیر شوروی نمی‌رود.      

انتهای پیام/

R36446/P/S8,95,1128/CT12

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۱۲۳۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فراهم شدن امکان حضور دانشجویان و بیماران غیرایرانی برای تحصیل و درمان در مشهد

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز خراسان رضوی، معاون امور بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت:  معاونت بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی مشهد از اواخر اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۲ فعالیت خود را به صورت رسمی و با هدف گسترش فعالیت‌های سلامت‌محور در حوزه بین‌الملل آغاز کرد و پس از شکل‌گیری این معاونت و با همکاری معاونت‌های آموزش، پژوهش و توسعه دانشگاه علوم پزشکی مشهد زمینه رشد و توسعه این دانشگاه در حوزه بین‌الملل فراهم شد.

دکتر شاپور بدیعی افزود: در سال ۱۴۰۲ فعالیت‌ها و اقدامات بسیارخوبی در حوزه بین‌الملل صورت پذیرفت و با ۲ سفری که به کشور‌های عراق و ترکمنستان داشتیم زمینه جذب و حضور بیش از پیش دانشجویان و گردشگران سلامت این کشور‌ها در مشهد فراهم شد.

وی اضافه کرد: همچنین در حوزه‌های علمی و دانشجویی تعامل بسیارخوبی با کشور آلمان و در موضوع نوروساینس داشته و داریم و تداوم این همکاری‌ها فی ما بین را در سال ۱۴۰۳ هم خواهیم داشت.

دکتر بدیعی با بیان اینکه در حوزه گردشگری سلامت از جایگاه و وضعیت به مراتب بهتری به نسبت سال‌های قبل برخوردار هستیم و می‌بینیم که مشهد به واسطه وجود بارگاه منور رضوی انتخاب نخست بسیاری از بیماران غیرایرانی جهت درمان در ایران بوده و هست، خاطرنشان کرد: خدمات بسیارخوبی در حوزه‌های سرپایی و بستری به بیماران غیرایرانی در مراکز درمانی دارای مجوز IPD ارائه شد و در سال گذشته و با همکاری استانداری خراسان رضوی، فرمانداری مشهد، کمیته گردشگری استان، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستمی و گردشگری خراسان رضوی، اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مشهد، دفتر نمایندگی وزارت امورخارجه در شمال شرق کشور و دیگر مجموعه‌های شهری و استانی شاهد رشد خوبی در بحث حضور گردشگر سلامت در مشهد بودیم و رتبه اول کشور را در این حوزه کسب کردیم.

وی با اشاره به اینکه در حوزه جذب دانشجوی غیرایرانی در کنار پذیرشی که به میزان سال‌های قبل بود، ثبت نام و جذب متمرکز ۵۰ دانشجوی عراقی را در دانشگاه علوم پزشکی مشهد داشتیم، تصریح کرد: خوشبختانه با همکاری معاونت‌های آموزشی و فرهنگی و دانشجویی این دانشگاه که بهترین کلاس‌ها و خوابگاه‌ها را با امکانات کامل در اختیار آنها قرار دادند زمینه جذب بیش از پیش این گروه از دانشجویان فراهم شده است.

دیگر خبرها

  • واکاوی ریشه‌های اعتراضات ضداسرائیلی در دانشگاه‌های آمریکا
  • مقابله با آمریکا؛ هدف مشترک تهران - مسکو
  • خاطره فواد ایزدی از دوران تحصیلش در آمریکا + فیلم
  • بازداشت دانشگاهیان باطل السحر ادعای آزادی بیان در آمریکاست
  • فراهم شدن امکان حضور دانشجویان و بیماران غیرایرانی برای تحصیل و درمان در مشهد
  • مشکلات جهان اسلام در نتیجه عدم توجه به توصیه های علمای جهان اسلام است/ هدف صهیونیسم بین الملل ایجاد فاصله میان کشورهای اسلامی است
  • فیلم/ خاطره عجیب فؤاد ایزدی از دوران تحصیل در آمریکا
  • کره شمالی: حقوق‌ بشر ابزار تهاجم و رفتار خصمانه آمریکاست
  • در جلسه رادان با اعضای جامعه مدرسین چه گذشت؟
  • جنبش‌های اخیر در دانشگاه‌های جهان نتیجه عملیات وعده صادق