Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-28@23:42:24 GMT

پشت پرده بازگشايي شمشک- ديزين چيست؟

تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۱۴۱۴۲

پشت پرده بازگشايي شمشک- ديزين چيست؟

خبرگزاري آريا - تهران- ايرنا- جاده شمشک - ديزين سال گذشته يک کشته هم روي دست متوليان گذاشت اما انگار کفايت نمي کرد زيرا بعداز آن دوباره و چندباره حتي اوايل امسال باوجود تذکرهاي راهداري و ديگر متوليان، به روي مردم باز شد.

برخي شنيده هاي تاييد نشده طي سال گذشته حکايت از همراهي و اصرار برخي مسئولان براي بازگشايي اين محور داشت و همين موضوع هم سبب بازگشايي اين مسير در شرايطي که متوليان مي گويند ايمني نداشته، شده بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


از آنجا که خبرنگار ايرنا طي دو ماه اخير هرچه تلاش کرد تا بتواند مستندات کاملي را با جزييات درباره پشت پرده علل اين بازگشايي به دست آورد اما اين مهم محقق نشد لذا از مسئولان متولي بويژه استاندار تهران درخواست مي شود همانطور که در موضوع سيل همه ارکان را به کار گرفتند و مانع جاري شدن سيلاب و بروز خسارات شدند، از کنار چنين موضوعاتي که با جان انسان ها سروکار دارد نيز براحتي نگذرند و موضوع را رها نکنند.
مي گويند براي برخي از ما ايرانيان حتما بايد حادثه اي رخ دهد تا بيشتر حواسمان را جمع کنيم؛ مثل سيلاب که بعد از تعداد زيادي کشته و بي خانمان، اينک همه به خودشان آمده اند که موضوع جدي است، نبايد اجازه ساخت و ساز در روددره ها داد يا موضوع را ساده گرفت زيرا وقتي آب جاري شود ديگر چيزي يا کسي جلودار آن نيست و لذا موضوع توجه به ايمني و جان انسان ها اولويت نخست است و در عمل هم بايد اولويت باشد.
اما درباره جاده شمشک –ديزين ظاهرا اينطور نيست؛ برخي افراد براي آنکه فقط چند نفر بيشتر بتوانند از ورزش هاي زمستاني اين پيست استفاده کنند و کسب درآمد بيشتري براي تعدادي همراه داشته باشد، باوجود بارش برف و اعلام انسداد مسير دسترسي، باز منافع عده اي خاص را بر امنيت جاني شهروندان مقدم دانستند و بازگشايي اين مسير طي اواخر پارسال و اوايل امسال خبرساز شد.
**جزييات انسداد و بازگشايي ها
از چهارشنبه شب (12 دي ماه 97) تا آخرين ساعات پنجشنبه همان هفته بارش سنگين برف در ارتفاعات تهران ادامه داشت و محور شمشک – ديزين (يکي از مسيرهاي دسترسي به پيست اسکي ديزين) مسدود شد.
بهره بردار پيست ديزين اما بي توجه به برودت شديد هوا و بارش پراکنده برف، بامداد جمعه به منظور تسهيل حضور اسکي بازان در اين پيست اقدام به بازگشايي مسير کرد و يکي از پرسنل برف روب پيمانکاري نيز که براي بازگشايي مسير با مجموعه ديزين قرارداد دارد، در حادثه سقوط بهمن جان خود را از دست داد؛ يک نيروي ديگر نيز دچار مصدوميت و شکستگي شديد شد.
نبايد فراموش شود که مسير از سوي راهداري بسته شده بود و متوليان دولتي مي گويند بهره بردار مجموعه ديزين بدون اطلاع اقدام به بازگشايي جاده کرد و اين اتفاق ها هم رخ داد.
**پيست، دوباره مسير را باز کرد
بيست و يکم فروردين ماه امسال نيز مجموعه پيست اسکي ديزين در صفحه اينستاگرام خود بازگشايي مسير شمشک – ديزين با محدوديت در ساعات تردد را اطلاع رساني کرد که اين اقدام به افزايش تردد شهروندان از جاده هاي رانشي رودبار قصران منجر شد.
اين درحالي بود که به گفته مسئولان شهرستان شميرانات پس از بارش هاي اخير سطح اين جاده بشدت سست شده، برخي نقاط آن ريزش کرده و در دست تثبيت است.
البته از خوش شانسي مديريت پيست طي چند ساعتي که جاده باز بود اتفاق ناگواري رخ نداد و ظهر همان روز (چهارشنبه) رئيس راهداري و حمل و نقل جاده اي شميرانات به خبرنگار ايرنا گفت: بازگشايي اين محور بدون هماهنگي و مجوز راهداري و توسط پيمانکار پيست انجام شده است.
سجاد جوان در ادامه نيز تاکيد کرد: دستور انسداد فوري مسير شمشک-ديزين به نيروهاي راهداري صادر شد.
«همايون دهاقين» معاون سياسي-انتظامي فرماندار شميرانات هم در اين باره به خبرنگار ايرنا گفت: تا زماني که محور پر خطر شمشک - ديزين ايمن سازي نشود و راهداري و پليس راهور ايمني آن را تاييد نکنند، در هيچ شرايط و محدوديتي مجوز بازگشايي ندارد.
**ديزين کجاست؟
ديزين منطقه اي در دامنه جنوبي البرز (منطقه گاجره) در شهرستان کرج و استان البرز واقع شده و پيست اسکي ديزين مهمترين پيست ايران و منطقه خاورميانه خوانده مي شود که از سوي فدراسيون جهاني اسکي براي برگزاري مسابقات رسمي تائيديه و عنوان بين المللي را اخذ کرده است.
براي اين پيست از پايتخت دو مسير دسترسي وجود دارد؛ مسير کرج- چالوس - ديزين که پرتردد و حدود 100 کيلومتر مسافت دارد و مسير تهران- شمشک - ديزين که با 65 کيلومتر به مراتب نزديک تر و کم ترددتر است اما براي طي اين مسير گردشگري اما پرخطر بايد مطمئن شد که مسدود نباشد.
**مخاطرات مسير شمشک - ديزين
اين محور در ارتفاعي بالا از منطقه کوهستاني شهرستان هاي شميرانات و کرج قرار گرفته و همواره با بارش شديد برف دچار لغزندگي مي شود و احتمال سقوط بهمن نيز در آن وجود ارد.
علاوه بر اين موارد مسير مذکور فاقد ايمني فني کافي است و علائم راهنمايي رانندگي آن هم به سبب برف شديد از ديد رانندگان پنهان مي شود.
٭٭تصميم براي بازگشايي مسير به تشخيص متوليان
بر اساس تصميم اتخاذ شده در اوايل دي ماه سال گذشته مقرر شد متوليان يعني فرمانداري، راهداري و پليس راهور شهرستان شميرانات با توجه به شرايط جوي نسبت به باز يا بسته بودن مسير شمشک - ديزين اقدام کنند.
همچنين قرار بود به منظور بازگشايي بلندمدت و دائمي مسير مذکور تدابيري اتخاذ شود.
در ادامه اين ابلاغيه آمده بود: مجموعه پيست ديزين بايد مسير مذکور را بيمه کند.
**راهداري: به هيچ عنوان باز نمي شود
معاون راهداري و حمل و نقل جاده اي استان تهران در روزهاي پاياني دي در گفت و گو با ايرنا اعلام کرده بود: به علت شرايط جوي و احتمال سقوط بهمن، کولاک و ريزش سنگين محور شمشک - ديزين در فصل زمستان به هيچ عنوان باز نمي شود و ورزشکاران و گردشگران بايد براي رفتن به پيست از محور جايگزين کرج - چالوس استفاده کنند.
عادل مصدقي ضمن اعلام اينکه اداره کل راهداري به صورت مکتوب از ماه ها قبل به پيمانکار مجموعه پيست ديزين اعلام کرده که بازگشايي محور شمشک - ديزين امکان پذير نيست و مراجعه کنندگان از اين پيست بايد از محور کرج - چالوس استفاده کنند با انتقاد از بازگشايي اين محور در اوايل دي ماه افزود: اين محور توسط پيمانکار پيست ديزين غيرقانوني باز شد که به علت سقوط بهمن يکي از کارگران (راننده جرثقيل پيست ) نيز جان خود را از دست داد.
معاون راهداري استان تهران يادآور شد: در سال 88 نيز به دليل نا ايمن بودن اين محور در فصل زمستان و به دنبال سقوط بهمن هشت کوهنورد جان خود را از دست دادند.
مصدقي خاطرنشان کرد: اين محور هيچ دسترسي به روستا و شهري ندارد و فقط براي رفت و آمد به پيست ديزين استفاده مي شود.
وي اظهارداشت: به غير از فصل زمستان مشکلي براي بازگشايي در محور شمشک - ديزين وجود نخواهد داشت اما در شرايط کنوني و در فصل سرما بازگشايي اين محور غيرقانوني است و طبق قانون با عاملان اين اقدام برخورد مي شود.
**بازگشايي فقط در روزهاي تعطيل
معاون راهداري و حمل و نقل جاده اي استان تهران مجدد در اواسط اسفند پارسال اعلام کرد: قراردادي ميان راهداري شهرستان شميرانات و پيمانکار پيست ديزين منعقد شده که راه شمشک – ديزين در ساعاتي خاص براي مراجعه کنندگان به اين پيست بازگشايي شود.
به گفته مصدقي اين بازگشايي بيشتر در روزهاي آخرهفته، تعطيلات و فقط مخصوص افرادي که به پيست ديزين مي روند، صورت مي گيرد.
اين در حالي بود که رئيس سابق راهداري و حمل و نقل جاده اي شميرانات نيز در گفت و گو با ايرنا اظهارداشت: «برخي مقامات در استانداري تهران با راهداري توافق کرده اند تا مسير شمشک – ديزين بازگشايي شود».
«احمد بيگدلي» توضيح داد: محور مذکور در روزهايي که بارندگي و احتمال سقوط بهمن نباشد، صبح ها در ساعت 7 الي 10 و بعد از ظهر 15:30 تا 17:30 قرار شده بود که باز شود.
به گزارش ايرنا همان زمان برخي اهالي شمشک نيز صحبت بيگدلي را تائيد کردند و گفتند در صورت نباريدن باران يا برف مسير باز مي شود و ربطي به روزهاي تعطيل و غير تعطيل، تردد مراجعان به پيست يا افراد ديگر ندارد.
جاده مذکور به علت بازگشايي در شرايط سخت زمستاني طي سال هاي گذشته که همواره حادثه يا تلفات همراه داشته، به عنوان جاده مرگ لقب گرفته است.
**چرا اينهمه اصرار بر بازگشايي؟
اين تصميم ها براي بازگشايي مسير مذکور زماني اتخاذ شده بود که چند روز قبل از آن شنيده هاي خبرنگار ايرنا نيز حکايت مي کرد يکي از مقامات در استانداري تهران در آخرين روزهاي آذرماه در منطقه حضور يافته و با اصرار و پافشاري راننده لودر را به بازگشايي مسير مجبور کرده است.
يک فرد حاضر در آن موقعيت در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهارداشت که اين مقام مسئول در پاسخ به ابراز نگراني مسئولان حاضر در محل پاسخ داد: «ما دعا مي کنيم اتفاقي نيفتد، ان شالله که نمي افتد».
به دنبال اين ماجرا خبرنگار ايرنا با آن مقام مسئول در استانداري تماس گرفت و پرسيد که «شنيده ايم چنين اتفاقي رخ داده است، آيا صحت دارد؟» که وي ابتدا برآشفت و در کل همه اين موضوع را تکذيب کرد.
اين مسئول قرار گذاشت که در زمان مناسبي وقت مصاحبه حضوري براي ارائه توضيحات بيشتر بگذارد اما تا زمان انتشار اين گزارش، اين هماهنگي انجام نشده است و ايرنا آمادگي دارد در اين زمينه هراقدامي نياز باشد انجام دهد.
اما از آنجا که شنيده هاي خبرنگار ايرنا توسط منابع ديگر هنوز تاييد نشده لذا ايرنا فعلا نام و عنوان فرد مذکور را اعلام نمي کند تا متوليان در استان يا کشور اين موضوع را پيگيري کنند.
اما آنچه نيازي به مستندات و تاييد ندارد اينکه بازگشايي مسير مذکور در شرايط خطرناک اتفاق افتاده و در زمان هاي بعدي هم نظارت لازم وجود نداشته و باز اين تخلف انجام شده است.
اوايل امسال نيز دوباره اين مسير باز و خبررساني خبرگزاري ايرنا انجام شد تا شرايط مسير براي بازگشايي مدنظر قرار گيرد؛ لذا باتوجه به آنکه ضرورت دارد علت بازگشايي مسير باوجود خطرناک بودن، پيگيري و متخلفان احتمالي شناسايي و با آنان برخورد انجام شود، خبرگزاري جمهوري اسلامي با طرح اين موضوع از مسئولان متولي تقاضا مي کند تا رصد کنند که افرادي پشت پرده اين بازگشايي بوده اند و چه نفعي به چه افرادي مي رسيده که حاضر شده اند جان مردم را به خطر بيندازند.
**قرار بود امسال هم مسدود بماند
بازگشايي اين محور در حالي انجام مي شد که بخشدار آسارا ( از توابع شهرستان کرج، استان البرز) اواخر آبان ماه سال جاري اعلام کرده بود: اصلاح اين مسير به پيمانکاري واگذار شده بود که راه ناگهان به دليل مسائل فني حين بهسازي ريزش کرد.
«صادق کمالي» افزوده بود: پس از اين اتفاق پيمانکار جديدي براي بهسازي مسير شمشک – ديزين انتخاب و کار را ادامه داد اما با توجه به آغاز فصل سرما و بارش برف کار مجدد متوقف شد و اين جاده امسال هم مسدود خواهد ماند تا سال بعد بهسازي از سر گرفته شود.
همچنين مدير ساخت و توسعه راه هاي استان البرز در تابستان امسال نيز از تخصيص اعتبار مناسب و سرعت دهي در انجام عمليات بهسازي اين پروژه به منظور استفاده اسکي بازان در سال گذشته خبر داده بود اما وعده علي اصغر کاظمي نيز محقق نشد.
**فرمانداري: با جان مردم شوخي نداريم
معاون سياسي- انتظامي فرماندار شهرستان شميرانات نيز در گفت و گوي اختصاصي با خبرنگار ايرنا مي گويد: اواخر سال گذشته در استانداري تهران جلساتي برگزار و مصوبه هايي داشت مبني بر اينکه مسير شمشک – ديزين مشروط بر برطرف کردن مشکلات فني و تامين ايمني مي تواند بازگشايي شود.
دهاقين ضمن بيان اينکه مجوز بازگشايي محور را راهداري و پليس راهور بايد تائيد کنند اظهارداشت: بنده به صورت کتبي هم اعلام کرده ام تا زماني که ايمني راه تامين نشده اين مسير به هيچ عنوان نبايد باز شود لذا در صورت بازگشايي و بروز هر اتفاق ناگوار، راهداري مسئول است و بايد پاسخگو باشد؛ حفظ جان مردم بر هر مساله اي اولويت دارد و در اين زمينه شوخي نداريم.
اين مقام مسئول که فروردين امسال و به دنبال بازگشايي چندباره مسير با خبرنگار ايرنا گفت و گو مي کرد ضمن اعلام اينکه در زمان حاضر نمي دانيم مسير بر چه اساسي بازگشايي شده گفت: مرجع پاسخگوي اينکه موارد مصوبه مذکور اجرا شده يا خير هم فقط خود راهداري است؛ اگر اتفاقي رخ دهد عملا مصوبه استانداري نقض شده است.
وي در ادامه گفت و گو از موقعيت خاص جغرافيايي محور شمشک – ديزين و بهمن گير بودن آن توضيح داد و يادآور شد: اگر متوليان و پيمانکار نتوانسته اند به دليل ناهماهنگي هاي درون سيستمي اقدامات بهسازي را به موقع انجام دهند بايد از باز شدن مسير جلوگيري شود چرا که جان مردم اولويت بر مسائل ديگر اولويت دارد.
دهاقين تصريح کرد: شميرانات منطقه اي توريستي است و با توجه به اينکه يکي از منابع اقتصادي شهرستان نيز از اين زمينه تامين مي شود موضوع بايد مورد توجه قرار گيرد اما تمامي اين موارد منوط به رعايت ايمني و حفاظت از جان مردم است.
معاون سياسي - انتظامي فرماندار شميرانات بيان کرد: اين مسير دسترسي بايد با کارشناسي و سرعت عمل رفع نقص و بازگشايي شود چراکه معطل گذاشتن چنين امکاني هم شايسته نيست.
شهرستان شميرانات با آب و هوايي کوهستاني متشکل از شهر شميران و دو بخش لواسانات و رودبار قصران با جمعيتي افزون بر 600هزار نفر در شمال و شمال شرقي تهران واقع شده است.
تهرام/9897/ 1008
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۱۴۱۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازگشایی محور فرعی و کوهستانی گنجنامه- تویسرکان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما استان همدان، مهرداد آهکی گفت: از اواسط اسفند سال ۱۴۰۲ عملیات بازگشایی محور گنجنامه-تویسرکان با فعالیت ۱۰ نفر نیروی راهدار، یک دستگاه برف خور، یک دستگاه گریدر، دو دستگاه لودر، سه دستگاه کامیون برفروبی آغاز شده بود و تاکنون ۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ ادامه داشته است.

او افزود: در این مسیر کوهستانی، ۱۴ کیلومتر آن بسیار کولاک‌گیر بوده و در برخی از نقاط ارتفاع کولاک برف به ۶ متر نیز می‌رسد که با فعالیت جهادی عوامل راهداری عملیات برفروبی و بازگشایی این مسیر به پایان رسیده است

مدیرکل راهداری وحمل ونقل جاده‌ای استان همدان تصریح کرد: بیش از ۲ هزار متر مربع در محور گنجنامه-تویسرکان با استفاده از آسفالت گرم چاله‌گیری و لکه‌گیری انجام شده است و عملیات لق گیری سنگ ها، تعمیر و نصب گادرریل و نصب نیوجرسی نیز در حال انجام است.

او گفت: محور گنجنامه - تویسرکان از روز شنبه ۸ اردیبهشت ماه با هماهنگی کمیسیون ایمنی راه‌ها، مدیریت بحران استانداری و پلیس راه استان بطور کامل بازگشایی می‌شود.

دیگر خبرها

  • بازگشایی راه‌های ارتباطی ۳۵۰ روستای سیل‌زده در خراسان جنوبی
  • راه ارتباطی ۳۵۰ روستای خراسان جنوبی بازگشایی شد
  • بازگشایی جاده‌های سیلابی ۶ روستا در خراسان رضوی
  • خطر ریزش‌سنگ در محور گنجنامه - تویسرکان
  • احتمال ریزش سنگ ریزه در جاده گنجنامه-تویسرکان
  • تلاش راهداران خراسان جنوبی برای برقراری ارتباط ایمن ۳۵۰ روستا
  • محور فرعی و کوهستانی گنجنامه- تویسرکان بازگشایی شد
  • محور فرعی و کوهستانی گنجنامه تویسرکان بازگشایی شد
  • جاده گنجنامه-تویسرکان بازگشایی شد
  • بازگشایی محور فرعی و کوهستانی گنجنامه- تویسرکان