Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-29@17:12:56 GMT

طراحی سند جامع برای فعال کردن ۷۰ هزار مسجد در کشور

تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۱۵۳۳۸

طراحی سند جامع برای فعال کردن ۷۰ هزار مسجد در کشور

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از مرکز خبر حوزه، آیت الله علیرضا اعرافی پیش ظهر دوشنبه در دیدار مسئولان ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور که در ساختمان مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه در قم برگزار شد، با اشاره به طرح‌های پیش رو در مدیریت حوزه‌های علمیه گفت: از جمله طرح‌ها در حوزه، کار ویژه روحانیت، آمایش و مجموعه‌ای از طرح‌هایی است که آماده شده و هدف رسیدن به افق ۱۴۱۴ است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: از میان ۲۰۰ کار ویژه، ۳۰ کار ویژه به عنوان اولویت که حوزه باید در آن عرصه‌ها نیرو تربیت کند، در دست طراحی است.

امام جمعه قم افزود: در همین رابطه با ۳۰ نهاد همفکری شده است و دنبال تفاهم هستیم که از جمله آن آموزش و پرورش، صدا وسیما و… است و قرار است با انجام تفاهم نامه‌ها، به سمتی برویم که اهداف دینی محقق شود.

وی با بیان اینکه فاصله با مسجد ایده آل به لحاظ کمی و کیفی فاصله زیاد است، اظهار داشت: به لحاظ کمی، حداقلی که در طرح آمایش طراحی شده است، باید در حدود ۷۰ هزار مسجد فعال داشته باشیم. معتقدیم مسجد مهمترین جایگاه برای تربیت نیرو برای انقلاب، نظام و کشور است.

آیت الله اعرافی افزود: از نظر کیفی هم نیازمند به ۲۰ شاخص مانند فعال بودن برای انجام سه وعده نماز، فعال بودن کانون و… است. اگر به ۲۰ شاخص توجه کنیم، اوضاع به مراتب بدتر خواهد بود و فکر کنم در این مورد ۳ الی ۴ هزار مسجد فعال هم نداشته باشیم. این اوضاع مسجد از نظر کمی و کیفی است.

وی گفت: در این رابطه از سوی نهادهای فرهنگی، حوزه و… کوتاهی‌هایی صورت گرفته است. باید کمک کرد تا مسجد به ترازی مطلوب برسد تا عهده‌دار نقش اساسی مانند سیاسی، اجتماعی، تربیتی و… شود و این نیازمند به هم فکری است. باید کمک کرد تا از این اوضاع نامطلوب عبور کرد.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه ادامه داد: مسئله بعدی این است باید دستگاه‌ها فعال‌تر باشند، ولی این گونه نیست. باید مسجد سامان جدیدی پیدا کند، نگاه مردمی باشد. مردم همه کاره باشند و نهادها تنها برنامه ریزی و نظارت کنند. این نگاه ضروری است و نیازمند به هدف معین است و در حوزه هم دنبال طراحی سند جامع کلی برای فعال کردن ۷۰ هزار مسجد در افق ۱۴۱۴ می‌باشیم.

وی بیان داشت: معتقدیم مقوله مسجد به عنوان قطب فرهنگی و تربیتی نیازمند به بازسازی در مسائل فرهنگی، کیفی و کمی است و این مسئله به مسائلی مانند طراحی اهداف، برنامه ریزی و … وابسته است. اگر این اهداف محقق شود، نقش اساسی مسجد که تربیت نیروهای فرهنگی و… است، محقق می‌شود. این کار نیازمند اقدامات راهبردی کلان است و باید همت‌ها مضاعف شود.

آیت الله اعرافی افزود: اما موضوع دوم برگزاری مسابقه «مدهامتان» است. اگر چه در عرصه رشته‌ها و بین الملل، حفاظ و قاریان و… دستاوردهای قرآنی بسیار خوبی داشته‌ایم، اما هنوز به وضع مطلوب قرآنی نرسیده‌ایم. حداقل این است در مورد قرائت و تجوید قرآن به وضع مطلوب برسیم. در این بحث هنوز مشکلاتی است. باید ابتدا این عرصه جدی گرفته شود تا به سایر مباحث مانند حفظ برسیم. باید برای رفع این مشکل نگاه علمی شود، تحقیقات صورت گیرد تا نهایتاً به برنامه جامعه در مساجد و کانون‌ها برسیم.

وی افزود: موضوع سوم، مسئله جوان است. در بیانیه پنجم به این موضوع تأکید شده است و نگرانی‌ها و خطر اصلی آن عدم ارتباط با جوانان است. معتقدیم نسل جوان در معرض خطرات بسیار زیادی است، اگر چه در مقایسه با نسل‌های زمان انقلاب با وجود همه هجمه‌ها بهتر است، ولی هنر این است رابطه خوب فکری و فرهنگی ایجاد شود. باید ارتباط و شناخت برقرار شود. اما با وضع مطلوب فاصله زیاد است.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور اظهار داشت: تأکید ما بر روی بین الملل است. نگاه بین الملل سازنده است. باید برای پیشرفت از مرزهای بین الملل گذشت. حوزه در موارد گفته شده آماده هرنوع همکاری است.

کد خبر 4597229

منبع: مهر

کلیدواژه: حوزه های علمیه قم مسجد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۱۵۳۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انجام امور فرهنگی باید برعهده مردم باشد

تولیت مسجد مقدس جمکران با تاکید بر اینکه فرهنگ باید مردمی باشد، گفت: دولت تنها وظیفه زمینه‌سازی و راهبری را برعهده دارد و انجام امور فرهنگی باید بر عهده مردم باشد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم ازقم، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سیدعلی‌اکبر اجاق‌نژاد در نشست دهه کرامت که در سالن جلسات مسجد مقدس جمکران برگزار شد، اظهار داشت: در مراسم نیمه شعبان تمام آستان‌های مقدس، نهادهای فرهنگی و امنیتی همکاری لازم را داشتند.

وی با اشاره به اینکه در ایام دهه کرامت آماده ایفای نقش در یک حرکت عظیم فرهنگی هستیم، مطرح کرد: تمام تلاش خود را به کار خواهیم گرفت تا میزبانی شایسته‌ای از زائران کریمه اهل بیت(ع) و مسجد مقدس جمکران داشته باشیم.

تولیت مسجد مقدس جمکران افزود: باید بررسی شود که در پایان برنامه‌های دهه کرامت با تمام هزینه‌های انجام شده چه دستاوردی را خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه در هزینه‌کردها باید بسیار مراقب باشیم، عنوان کرد: باید تمام تمرکز خود را به کار بگیریم که برای یک کار ثواب، فعل حرام را مرتکب نشویم.

اجاق‌نژاد با اشاره به اینکه آورده دهه کرامت مخصوصا باید برای نسل جدید باشد، خاطرنشان کرد: تنها با برگزاری جلسات و نشست‌ها نمی‌توانیم فرهنگ را درست کنیم چرا که فرهنگ یک موضوع بسیار عمیق است.

وی با بیان اینکه امور فرهنگی را باید به دست افرادی بدهیم که ذاتا فرهنگی هستند، تصریح کرد: باید نظرات این افراد فرهنگی را تجمیع کرده و در دهه کرامت به دنبال تحقق آن باشیم.

تولیت مسجد مقدس جمکران با تاکید بر اینکه فرهنگ باید مردمی باشد، یادآور شد: دولت تنها وظیفه زمینه‌سازی و راهبری را بر عهده دارد و انجام امور فرهنگی باید بر عهده مردم باشد.

وی با اشاره به اینکه جشن‌های مردمی باید مردمی اداره شود، گفت: هر فرهنگی که دولتی شود، مردم آن منطقه در پذیرش آن فرهنگ مقاومت خواهند کرد.

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • انجام امور فرهنگی باید برعهده مردم باشد
  • فعالان حوزه خانواده در«جامعه پردازخانواده» به یکدیگرمعرفی می‌شوند
  • اسلامی: ۱۱ هزار و ۵۰۰ شعبه در مرحله دوم انتخابات مجلس فعال است
  • ۱۱ هزار و ۵۰۰ شعبه در مرحله دوم انتخابات مجلس فعال است
  • ۱۱۵۰۰ شعبه در مرحله دوم انتخابات فعال است / استقرار ۴ صندوق الکترونیکی در شعب تهران
  • یکی از استان‌های پیشرو در توسعه دیپلماسی منطقه‌ای هستیم
  • ۱۱۵۰۰ شعبه در مرحله دوم انتخابات فعال است | استقرار ۴ صندوق الکترونیکی در شعب تهران
  • ۱۱ هزار و ۵۰۰ شعبه در مرحله دوم انتخابات فعال است/ استقرار ۴ صندوق الکترونیکی در شعب تهران
  • بازگشت جوانان به مسجد با میانبر ورزشی یک روحانی
  • تغییر مهلت پرداخت عوارض ساخت بناهای گردشگری در ملک‌های تاریخی