Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو کمیته فرهنگی و آموزشی محیط زیست معاونت فرهنگی دانشگاه فردوسی گفت: اعتماد مردم به برخی نهادهای کشوری برای ارسال کمک‌ خدشه‌دار شده و در زلزله منطقه سرپل ذهاب کمک‌هایی که سلبریتی‌ها از مردم جمع کردند، بسیار بیشتر از سازمان‌های دولتی بود.

به گزارش ایسنا، وحید جعفری ظهر امروز در نشستی با عنوان «کنشگری دانشجویی پیرامون مسائل محیط‌زیستی» که در سازمان جهاد دانشگاهی مشهد برگزار شد، در رابطه با کنشگر و اهمیت آن در جامعه اظهار کرد: از مجموع حوادث رخ داده در کشور در دهه ۹۰ با دو زلزله و سه سیل روبه‌رو بودیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در زلزله بم هیچ‌گونه سازمان‌دهی در کمک‌رسانی وجود نداشت و امکانات، به‌درستی بین زلزله‌زدگان تقسیم نمی‌شد. 

وی افزود: در زلزله تبریز بی‌نظمی‌هایی موجود در زلزله بم، کمتر اتفاق افتاد حداقل در حوزه امنیت وضعیت مساعدی وجود داشت، اما باز هم بی‌نظمی‌ها زیاد بود. امری که در حوادث اخیر کاملا مشهود است وضعیت اطلاع‌رسانی بود. اگر کنشگران نبودند، امکان جمع‌آوری کمک‌رسانی‌های مردمی به زلزله‌زدگان سرپل ذهاب را وجود نداشت.

این عضو کمیته فرهنگی و آموزشی محیط زیست معاونت فرهنگی دانشگاه بیان کرد: مردم اعتمادی به نهادهای کشوری برای ارسال کمک‌ ندارند و در زلزله منطقه سرپل ذهاب کمک‌هایی که سلبریتی‌ها از مردم جمع کردند، بسیار بیشتر از سازمان‌های دولتی بود. در سیل‌های اخیر نیز کنشگران بودند که پای کار برای کمک‌رسانی آمدند. درواقع در وضعیت اخیر برخی استان‌های سیل‌زده افرادی که که دغدغه کمک داشتند، وارد کار شدند. نکته مهم در این رابطه این است که در حوزه کمک‌رسانی هیچ نهاد مناسبی وجود ندارد و هلال احمر هم نمی‌تواند به‌درستی کار کمک‌رسانی به مردم انجام دهد.

جعفری با بیان اینکه «هدف من به‌عنوان یک کنشگر در کمک‌رسانی‌های اخیر به مردم سیل‌زده این است که روستاها و روستاییان دیده شوند»، گفت: ۸۷۰ روستا در سیل اخیر شهرستان‌های پل‌دختر و معمولان تحت ثاثیر قرار گرفتند، حال آنکه هیچ توجهی به آن‌ها نشد. بنابراین اگر کنشگران نباشند و زوایای گوناگون مشکلات را در اجتماع کوچک خود نبینند این مشکلات هیچ‌گاه حل نخواهد شد. باید توجه داشت که کنشگر به جای تولید سرمایه اقتصادی می‌تواند سرمایه اجتماعی و مدنی تولید کند که بسیار حائز اهمیت است.

وی با اشاره به ویژگی‌های یک فرد کنشگر توضیح داد: یک کنشگر بایستی مساله‌محور باشد و ابعاد یک مشکل را به‌طور کامل ببیند و یک‌سری راهکار برای حل مشکل ارائه دهد. ویژگی دیگر کنشگر این است که استراتژی داشته باشد. مورد بعدی قانون‌دان‌بودن است، بسیاری از افرادی که وارد حوزه محیط زیست شده به‌دلیل ندانستن قانون دچار مشکل می‌شوند. مورد دیگر بحث بینش اجتماعی است، درواقع باید افراد با بینش‌های گوناگون در یک گروه باشند تا بتوانند منافع تمام افراد را درنظر بگیرند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: کمک های مردمی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۱۷۵۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«بسیج سازندگی» الگویی جدید از حکمرانی مردمی و خدمت بی‌منت است

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، سخنگوی دولت در پیامی سالروز تأسیس سازمان بسیج سازندگی را تبریک گفت.

در پیام علی بهادری جهرمی، سخنگو و دبیر هیئت دولت، آمده است:

«بسیج سازندگی تبلور جوهره حرکت جوانان ایران اسلامی است. این سازمان مبارک توانسته با تفکر جهادی در عرصه‌های مورد نیاز و حساس انقلاب اسلامی همچون خدمت‌رسانی به مناطق محروم کشور و اجرای طرح‌های آبرسانی به روستاها، خدمات پزشکی و ساخت مدارس و مساجد در مناطق محروم، نهضت کمک‌های مومنانه و یاری مردم در حوادث و بلایای طبیعی، گام‌های قابل‌ توجهی بردارد.

امروز بسیج سازندگی با روحیه و عزمی استوار و انگیزه و ایمانی راسخ، الگویی جدید از حکمرانی مردمی و خدمت بی‌منت در عرصه‌های مختلف را به نمایش گذاشته است و جوانان متعهد و نخبگان دلسوز را در یاری محرومان و رفع مشکلات پابرهنگان و مستعضفان به روستاها و مناطق محروم کشور گسیل کرده است. اعزام ۳۶۰ گروه جهادی برای خدمات‌رسانی به مردم سیل‌زده استان سیستان و بلوچستان در ایام اخیر، تنها برگ کوچکی از مجاهدت‌های این مجموعه انقلابی است.

بنده ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای جهادگر خصوصاً شهید حاج عبدالله والی، سالروز تأسیس سازمان بسیج سازندگی به فرمان رهبر معظم انقلاب اسلامی را تبریک عرض می‌کنم و از تلاش‌های تمامی جهادگران بسیجی، مخلص و همیشه در صحنه که در عرصه‌های گوناگون سازندگی و خدمات‌رسانی زحمات فراوانی کشیده و در مسیر رفع محرومیت قدم بر می‌دارند، صمیمانه تقدیر و تشکر می‌نمایم.»

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • آغاز جمع آوری زکات غلات در شهرستان های جنوبی استان ایلام
  • رفع ۳۲ مورد حادثه انسداد فاضلاب درپی بارندگی‌های اخیر ایلام
  • کمک ۱۱ هزار میلیارد تومانی مردم به مراکز نیکوکاری در سال گذشته
  • «بسیج سازندگی» الگویی جدید از حکمرانی مردمی و خدمت بی‌منت است
  • آغاز پویش ملی سلامت دهان و دندان کودک
  • رفع محرومیت تنها با عمل انقلابی امکان پذیر است
  • هیچ پروژه‌ای در بابلسر نباید تعطیل شوند
  • انتقاد یک نماینده مجلس از ناکارآمدی وزرای رئیسی /جا داشت وزرای بیشتری استیضاح می شدند / در مجلس با دولت رودربایستی‌هایی داشتیم
  • قطع‌نامه‌ای در حوزه تاب‌آوری و مدیریت بحران برای مسئولان تدوین می شود
  • جنگ و زلزله؛ بلایایی که تاب‌آوری کشورها را به‌خطرمی‌اندازند