Web Analytics Made Easy - Statcounter

«مهر سیمرغ» عنوان بسته خبری-تحلیلی روزانه‌ای است که پیش از این در ایام برگزاری سی‌وهفتمین جشنواره فیلم فجر به صورت روزانه انعکاس اهم اخبار مرتبط با متن و حاشیه این رویداد را در دستور کار قرار داده بود و حالا به مرور متن و حاشیه «سی‌وهفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر» می‌پردازد.

همچنان می‌توانید با «مهر سیمرغ» در جریان آخرین تحولات بزرگ‌ترین رویداد سینمایی کشور قرار بگیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سی‌وهفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر با عبور از نیمه نخست برگزاری حالا شاهد تکاپوی علاقمندان برای تماشای فیلم‌هایی است که در دومین نوبت اکران روی پرده می‌روند و به استناد استقبال صورت گرفته از نخستین اکران حالا کنجکاوی درباره آن‌ها دوچندان شده است.

فیلم روز؛ مهمانخانه ماه نو

خاطره «اوشین» در پنجمین روز برگزاری جشنواره جهانی فیلم فجر در پردیس سینمایی چارسو زنده شد؛ رونمایی از اولین فیلم محصول مشترک سینمای ایران و ژاپن با نقش‌آفرینی مهناز افشار و آیاکو کوبایاشی، بازیگر سالخورده نقش «اوشین» روز گذشته با استقبال ویژه‌ای از سوی مخاطبان مواجه شد.

«مهمانخانه ماه نو» را جواد نوروزبیگی تهیه‌کنندگی کرده و تاکه‌فومی سوتسویی فیلمساز ژاپنی کارگردانی آن را برعهده داشته است.

علاوه‌بر مهناز افشار هم بازیگرانی چون نسیم ادبی و علی شادمان در ترکیب ایرانی عوامل این فیلم حضور داشته‌اند و مهمترین چهره ایرانی حاضر در این فیلم هم نغمه ثمینی است که نگارش فیلمنامه را برعهده داشته است.

در خلاصه داستان فیلم «مهمانخانه ماه نو» آمده است؛ نوشین مادری است که با دختر خود زندگی آرامی دارد، اما سفر مردی به ایران زندگی آن‌ها را به هم می‌ریزد.

تاکه‌فومی سوتسویی در سال ۱۹۵۷ متولد شد و فارغ‌التحصیل دانشگاه توکیو زوکی است. او به عنوان دستیار کارگردان و تدوین‌گر در چند فیلم همکاری داشته است. اولین نمایش خود را با عنوان ماجراجویی بزرگ روی صحنه برد. او فیلم‌های داستانی متعدد و هم‌چنین فیلم‌های تبلیغاتی بسیاری را کارگردانی کرده است. از سال ۲۰۰۵ به عنوان استاد هنر در دانشگاه هنر توکیو تدریس می‌کند. در یک سیاره تنها، پرتره باخ، بیش از درایو و ماجراجویی بزرگ از آثار او هستند.

دیروز اولین نوبت اکران فیلم سینمایی «مهمانخانه ماه نو» در ایران بود که به واسطه حضور عوامل و دعوت از مهمانان، جدول اکران‌های جشنواره را با اندکی اختلال هم مواجه کرد.

چهره روز؛ جواد عزتی

تا اینجا می‌توان گفت فیلم اول سروش صحت، محبوب‌ترین فیلم ایرانی رونمایی شده در جشنواره سی‌وهفتم بوده است؛ فیلمی ساده و تماشایی که بخشی از ارزش‌های خود را وامدار ترکیب حرفه‌ای بازیگرانش است.

روز گذشته و همزمان با دومین نوبت اکران فیلم در جشنواره که بازهم با استقبال ویژه مخاطبان مواجه شد و تعدادی هم ناگزیر موفق به ورود به سالن نمایش نشدند، برخی از بازیگران فیلم هم مهمان پردیس چارسو شدند.

حضور جواد عزتی بیشتر مورد توجه رسانه‌ها و عکاسان خبری قرار گرفت. عزتی که حالا از بازیگران موردعلاقه مخاطبان و موردتحسین منتقدان در سینمای ایران محسوب می‌شود، درست در دوره‌ای که با حضور در دو فیلم «ماجرای نیمروز؛ رد خون» و «جان‌دار» در بخش ملی جشنواره فجر خودش درخشید، با دو فیلم دیگر در بخش جهانی این رویداد حاضر شده‌است.

دو فیلم «پیلوت» و «جهان با من برقص» تازه‌ترین نقش‌آفرینی‌های عزتی در سینما محسوب می‌شود که هر دو نیز در جشنواره جهانی فجر مورد توجه قرار گرفته است؛ بخصوص فیلم دوم که عزتی در کنار دیگر بازیگران فیلم به خوبی در مقابل دوربین سروش صحت حاضر شده و لحظاتی ناب از زندگی را به تصویر درآوردند.

همزمان با این حضور پررنگ در ویترین «فجر» هم به تازگی خبر رسیده جواد عزتی قرار است در تازه‌ترین پروژه سینمایی مجید مجیدی ایفاگر نقش اصلی باشد و بنابر شنیده‌ها این فیلم قرار است در جشنواره سی و هشتم فیلم فجر رونمایی شود. باید دید حاصل اولین همکاری مشترک این بازیگر و کارگردان مطرح سینمای ایران چه سرانجامی خواهد داشت.

نکته روز؛ مهمان ویژه از راه رسید

هر چقدر هم که درباره اهمیت فیلم‌های ایرانی و خارجی حاضر در ویترین جشنواره جهانی بنویسیم بازهم اصلی‌ترین پارامتر برای قضاوت درباره برگزاری «بین‌المللی» یک رویداد هنری، حتماً ترکیب مهمانان آن رویداد است.

جشنواره جهانی فیلم فجر که سال گذشته میزبان چهره‌های مطرحی همچون الیور استون و الیویه مگاتون بود، امسال هم تلاش داشته برگ‌برنده‌هایی را در حوزه دعوت از چهره‌های معتبر سینمای جهان رو کند.

پل شرایدر فیلمنامه‌نویس مطرحی که همکاری با فیلمسازانی همچون مارتین اسکورسیزی را در کارنامه دارد، مهمترین چهره بین‌المللی دعوت شده به جشنواره جهانی فجر محسوب می‌شود؛ سینماگری که دیروز در پردیس چارسو حاضر شد و در قالب کارگاه دارالفنون بخشی از تجربیات و دانش خود در زمینه فیلمنامه‌نویسی را با علاقمندان حاضر در این رویداد به اشتراک گذاشت.

شرایدر در بخشی از این کارگاه اینگونه بخشی از ملاحظات خود در حوزه فیلمنامه‌نویسی را تشریح کرد؛ «وقتی فیلمنامه در شما احساس بدی به وجود می‌آورد در دیگران هم احساس بدی ایجاد می‌کند. نکته دیگر این است که اگر به چیزی باور ندارید آن را ننویسید. شما با خلاصه داستان می‌توانید بفهمید چه اتفاقی در ادامه فیلمنامه‌تان خواهد افتاد. در ضمن اگر حساس باشید که من کجای این داستان قرار دارم و آن را برای شخص دیگری می‌نویسید، به‌خوبی از عهده کار نگارش فیلمنامه برنمی‌آیید.»

فیلم‌نامه‌نویس «راننده تاکسی» در ادامه برنامه‌های حضورش در ایران، فردا صبح در قالب نشست رسانه‌ای مقابل اصحاب رسانه می‌نشیند تا پاسخگوی سوالات خبرنگاران ایرانی باشد.

پیشنهاد ویژه؛ دیده‌بان

در گزارش آیین افتتاحیه جشنواره جهانی فجر به رونمایی از نسخه اصلاح‌شده فیلم سینمایی «دیده‌بان» اشاره کردیم؛ ساخته تحسین‌شده ابراهیم حاتمی‌کیا که حالا پس از گذشت بیش از ۳ دهه نسخه ترمیم‌شده آن باریگر روی پرده رفته است.

در بخش «کلاسیک‌های مرمت‌شده» جشنواره سی‌وهفتم، قرار است «دیده‌بان» امشب باردیگر روی پرده برود.

فیلم در قالب اکران مردمی امشب ساعت ۲۱:۳۰ در سالن شماره ۶ پردیس چارسو به نمایش در خواهد آمد و علاقمندانی که فرصت تماشای این فیلم خاطره‌انگیز در آیین افتتاحیه را نداشته‌اند می‌توانند از این فرصت استفاده کنند.

فیلم سینمایی «دیده‌بان» محصول سال ۱۳۶۷ است و در همان سال در هفتمین دوره برگزاری جشنواره فیلم فجر توانست جایزه ویژه هیأت داوران و نیز سیمرغ بهترین فیلم دوم را برای ابراهیم حاتمی‌کیا به ارمغان بیاورد.

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: جشنواره فیلم فجر ایران و ژاپن ایران سیاره فیلم سینمایی جدول سینمای ایران سروش صحت مجید مجیدی الیور استون سینمای جهان مارتین اسکورسیزی اصحاب رسانه جشنواره فیلم سروش صحت مهناز افشار جواد عزتی جشنواره جهانی فیلم فجر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۲۶۶۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستمزدم برای «فسیل» هم به اندازه ارقامِ انجمن فیلمنامه‌نویسان نبود!

‏⁧ به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین،هفته گذشته بیانیه صنفی انجمن فیلمنامه‌نویسان خانه سینما منتشر شد که در آن علیرغم اذعان به کم بودن دستمزدهای پیشنهادی نویسندگان برای سال پیش‌رو، قیمت‌های پایه برای نگارش فیلمنامه سینمایی و تلویزیونی اعلام شد.

به گزارش ایرنا،در این بیانیه دستمزد نوشتن یک فیلمنامه کامل سینمایی ۵۰۰ میلیون تومان و بالاترین رقم بود. دستمزد نگارش هر قسمت سریال تلویزیونی ۸۰ میلیون تومان و جالب آن‌که این رقم برای هر قسمت سریال نمایش خانگی، ۱۲۰ و ۱۵۰ میلیون تومان اعلام شده بود. به بهانه این بیانیه و ارقام اعلام شده با حمزه صالحی، نویسنده و فیلمنامه‌نویس فسیل و بسیاری از فیلم‌های کمدی چند سال اخیر به گفت‌وگو نشستیم.

صالحی در واکنش به قیمت‌ها و درصد تحقق‌ آن برای نویسندگان گفت: با توجه به اینکه رقم دستمزد برای کارگردان‌ها و بازیگرها افزایش پیدا کرده طبیعتا قیمت نوشتن فیلمنامه هم باید افزایش پیدا کند. اگر دو سال پیش قیمت نوشتن یک فیلمنامه ۷۰ میلیون تومان بود برای شرایط فعلی طبیعتا باید بیشتر باشد اما من فکر نمی‌کنم اعداد اعلامی جدید هم محقق شود.در فیلمنامه‌نویسی مجوزی نداریم و هر کس اراده کند می‌تواند فیلمنامه بنویسد

صالحی ادامه داد: واضح است که ما سازوکار درستی نداریم. در دنیا مبلغ دستمزد برای فیلمنامه‌نویس، یک درصدی از قیمت پروژه است؛ مثلا در ترکیه بین ۷ تا ۱۱ درصد پروژه را به فیلمنامه اختصاص می‌دهند اما اینجا این‌گونه نیست.

بدون سازوکار درست، ارگان‌ها و دفاتر خصوصی این ارقام را جدی نمی‌گیرند

نویسنده فیلم بخارست با بیان آن‌که با اعلام ارقام از سوی انجمن مخالف نیست، توضیح داد: من مخالف این نیستم که عدد اعلام شود اما مکانیسم اجرایی برای محقق کردن آن نداریم. باید تکلیفی به ارگان‌ها اعلام شود و دفاتر خصوصی سازوکاری داشته باشند تا ملزم شوند این عدد را رعایت کنند. تا وقتی که هیچ تکلیفی به عهده ارگان‌ها یا تهیه‌کننده نباشد با شما چانه می‌زنند و آن عدد را دریافت نمی‌کنید.در پلفترم ژانر اجتماعی اقبال بیشتری دارد اما عددی که برای دستمزد نوشتن هر اپیزود در پلتفرم‌ها هم اعلام شده احتمال خیلی ضعیفی دارد که محقق شود مگر برای پروژه های خاص و تاریخی

این نویسنده در پاسخ به اینکه چرا این اتفاق بیشتر برای نویسنده‌ها در سینما رخ می‌دهد، افزود: کارگردان باید مجوز بگیرد تا نامش به عنوان کارگردان یک اثر ثبت شود ولی در فیلمنامه‌نویسی مجوزی نداریم و هر کس اراده کند می‌تواند فیلمنامه بنویسد.

او ادامه داد: از این رو در بازار قیمت‌شکنی اتفاق می‌افتد و اگر میزان دریافتی شما عدد بالایی باشد با شما کار نمی‌کنند چراکه قیمت‌های خیلی پایین‌تری وجود دارد. قیمت را نصف می‌کنند و با یک فیلمنامه‌نویس دیگر کار می‌کنند.

نویسنده فیلم انفرادی با اشاره به نقش انجمن فیلمنامه‌نویسان گفت: در کانون فیلمنامه تعامل وجود دارد و مشکل از سوی آنها نیست. کانون باید برای ارشاد مکانیسمی تعریف کند تا این را یک تکلیف برای ارگان‌ها و دفاتر بداند. حتی نه برای سقف قیمت اما حداقل برای کف دستمزد یک عددی تعیین شود.

صالحی بیانیه منتشرشده را فاقد دسته‌بندی دانست و ادامه داد: در این بیانیه حتی آثار از نظر ژانری دسته‌بندی نشده‌اند و کسوت و سابقه نویسنده دسته بندی نشده است. مشکل اجرایی همین است که یک عدد برای تمام شرایط اعلام می‌شود؛ در صورتی که شرایط فیلمنامه اجتماعی و کمدی زمین تا آسمان فرق می‌کند.در این بیانیه حتی آثار از نظر ژانری و کسوت و سابقه نویسنده، دسته بندی نشده اند. در صورتی که شرایط فیلمنامه اجتماعی و کمدی زمین تا آسمان فرق می‌کند

وی افزود: من هم اگر فیلمنامه اجتماعی بنویسم با قیمت کمتری این کار را می‌کنم چراکه سینمای اجتماعی، سینمای حمایتی است. همه می‌دانیم که بودجه تهیه‌کننده برای چنین آثاری، مانند فیلم کمدی نیست، حتی بازیگری که برای فیلم کمدی ۳ میلیارد پیشنهاد می‌دهد برای فیلم اجتماعی با ۶۰۰ یا ۷۰۰ میلیون تومان هم کار می‌کند.

او با اشاره به وضعیت متفاوت در پلتفرم‌ها، دسته‌بندی دستمزدها را مهم دانست و افزود: در پلفترم، ژانر اجتماعی اقبال بیشتری دارد آنجا می‌توان این نسبت را برعکس کرد یا به هم نزدیک کرد اما عددی که برای دستمزد نوشتن هر اپیزود در پلتفرم‌ها هم اعلام شده احتمال خیلی ضعیفی دارد که محقق شود مگر برای پروژه‌های خاص و تاریخی.

فیلمنامه‌ اجتماعی با ۵۰ تا ۷۰ میلیون خرید و فروش می‌شود

نویسنده تگزاس۲ با بیان اینکه ارقام اعلام شده حتی به فیلم‌های کمدی هم تعلق نمی‌گیرد، گفت: در ژانر کمدی شاید من جزو کسانی باشم که دستمزد مناسب‌تری دریافت می‌کنم اما این قیمتی که اعلام شده حتی به من هم تعلق نمی‌گیرد. دستمزد نوشتن فیلمنامه اجتماعی خیلی از این کمتر است و در جریانم که با ۵۰ یا ۷۰ میلیون فیلمنامه اجتماعی خرید و فروش می‌شود.

صالحی در نهایت با اشاره به پرفروش‌ترین فیلم سینمای ایران پس از انقلاب یعنی فسیل که نوشتن فیلمنامه آن برعهده خودش بوده، گفت: در پروژه فیلم فسیل با فروش میلیاردی که داشت هم قیمت نگارش سال گذشته، به من تعلق نگرفت. من خیلی وقت است با آقای عامریان کار می‌کنم و رویه ایشان به این ترتیب است که وقتی فیلمی می‌فروشد، خودشان یک هدیه در نظر می‌گیرند.

۲۲۰۵۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902941

دیگر خبرها

  • یک جایزه و یک نامزدی برای «لوتریا» در آمریکا و بلژیک
  • یک جایزه و یک نامزدی برای «لوتریا» در آمریکا و بلژیک
  • جواد عزتی بازیگر «وحشی» هومن سیدی شد
  • نویسنده فیلم سینمایی فسیل : دستمزدم به اندازه ارقامِ انجمن فیلمنامه‌نویسان هم نبود!
  • پارسا پیروزفر یا جواد عزتی؟ | تماشاگران مست عشق، ۵ برابر بیشتر از تمساح خونی
  • دولت عشق آمد و من دولت پاینده شدم/ نگاهی به فیلم مست عشق
  • چهره‌های مشهور ادبیات که مست عشق پارسا پیروزفر را دیدند | میرجلال‌الدین کزازی: از آغاز تا انجام، شادمان و خشنود بودم...| تصاویر
  • دستمزدم برای فسیل کم بود
  • دستمزدم برای «فسیل» هم به اندازه ارقامِ انجمن فیلمنامه‌نویسان نبود!
  • دستمزدم برای «فسیل» به اندازه ارقامِ انجمن فیلمنامه‌نویسان هم نبود!