Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-04@10:12:32 GMT

قزوین رتبه هشتم کشوری را در ابتلا به چاقی دارد

تاریخ انتشار: ۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۲۸۶۳۳

قزوین رتبه هشتم کشوری را در ابتلا به چاقی دارد

مهرام گفت: اضافه وزن و چاقی در بین افراد جامعه ما بیشتر شده به طوری که آمار ابتلا به چاقی در استان در حدود ۱۰ سال پیش ۴۸ درصد جمعیت بود و الان ۱۵ درصد افزایش داشته و رتبه هشتم کشوری را داریم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از قزوین، «منوچهر مهرام» در نشست خبری که امروز ( سه شنبه ۳ اردیبهشت) در سالن جلسات دانشگاه علوم پزشکی قزوین برگزار شد، بیان کرد: یکم تا هفتم اردیبهشت ماه با عنوان هفته سلامت نامگذاری شده که شعار امسال هفته سلامت مراقبت های اولیه بهداشتی راهی به سوی پوشش همگانی سلامت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین ادامه داد: یکی از اقداماتی که بسیار مهم است، پیشگیری از بروز بیماری هایی است که می تواند برای جامعه نیروی سربار ایجاد کند مانند بیماران عقب مانده ذهنی که اگر این افراد زود غربالگری شوند، تبدیل به نیروی کارآمد می شوند.

 

وی عنوان کرد: با توجه به این امر از ابتدای سال ۹۰ تاکنون ۹۸۲ نوزاد مبتلا به کم کاری تیروئید با غربالگری در روز سوم تا پنجم تولد در استان شناسایی شدند که اگر این امر انجام نمی شد افراد عقب مانده ذهنی را داشتیم و ۲۷ هزار و ۹ نفر نوزادی که بالقوه بیماری بودند هم زود تشخیص داده شدند که این امر موجب شد اینها سربار جامعه نشوند.

 

*ابتلا بیش از ۲۴ درصد جمعیت بالای ۱۸ سال قزوین به فشار خون بالا

مهرام با اشاره به وضعیت استان در ابتلا به چاقی و فشار خون بالا اعلام کرد: بر اساس آخرین بررسی ها ۲۴ و ۶ دهم درصد افراد بالای ۱۸ سال در استان مبتلا به فشار خون بالا هستند که این آمار خوبی نیست و پیش بینی ما است که عدد بالاتر از این هم باشد زیرا برخی افراد از فشار خون خود مطلع نیستند و در این حوزه رتبه ۲۱ را در بین ۳۰ استان کشور داریم.

 

وی گفت: در خصوص دیابت هم روزی استان قزوین رتبه دوم کشوری را داشت و امروز رتبه ۲۴ کشور را داریم و این نشان می دهد کار فرهنگی روی مردم اثر گذاشته است و امروز وضعیت آمار ابتلا به دیابت در استان قزوین به طور متوسط هشت و پنج دهم درصد افراد بالای ۱۸ سال است.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین توضیح داد: اضافه وزن و چاقی هم در بین افراد جامعه ما بیشتر شده به طوری که آمار ابتلا به چاقی در استان در حدود ۱۰ سال پیش ۴۸ درصد جمعیت بود و الان ۱۵ درصد افزایش داشته و رتبه هشتم کشوری را داریم و وضعیت خوبی نداریم و در کم تحرکی افراد جامعه هم رتبه ۱۹ را در بین ۳۰ استان کشور داریم و ۵۴.۶ درصد جمعیت ما کم تحرک هستند.

 

* قزوین وضعیت خوبی در تعداد تخت بیمارستانی ندارد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین با اشاره به افزایش مصرف سیگار در بین بانوان گفت: میزان مصرف سیگار ۱۳ درصد در بین هر دو جنس است و این موضوع در خانم ها افزایش یافته است.

 

وی به کمبود تخت بیمارستان در استان اشاره و تصریح کرد: به لحاظ وضعیت تخت بیمارستانی همواره مشکل داشتیم و یکی از بدترین استان ها در این حوزه هستیم، به طوری شاخص تعداد تخت به نسبت جمعیت در استان یک و ۶ دهم درصد است که تا ۲ و ۶ دهم درصد خیلی فاصله داریم.

 

مهرام با اشاره به اقدامات متعدد صورت گرفته برای رفع کمبود تخت بیمارستانی در استان گفت: بیمارستان شهدای آبیک با عنوان ۳۲ تخت است ولی طرح توسعه برای این بیمارستان تا ۹۶ تخت پیش بینی کرده ایم که برای این امر به منابع مالی نیاز است؛ بیمارستان شهدای آبیک یکسری اقدامات می خواهد که انجام می دهیم و از بخش دیالیز کار آغاز شده است.

 

* اجازه نمی دهیم در بیمارستان خیریه رحیمیان خدمات با تعرفه خصوصی ارائه شود

وی در پاسخ به سوالی در خصوص علت تعطیلی بیمارستان رحیمیان الوند اظهار کرد: در خصوص بیمارستان رحیمیان الوند ما نه عامل تعطیل کردن بودیم و نه با این امر موافق بودیم و حتی مخالفت خود را به طور رسمی هم با این موضوع اعلام کردیم و آنچه در این موضوع مورد اختلاف است، تعرفه است که اساسنامه بیمارستان رحیمیان خیریه است یعنی باید از تعرفه خیریه استفاده کنند و تعرفه خیریه از دولتی بیشتر و از بخش خصوصی کمتر است.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین اضافه کرد: در بیمارستان رحیمیان آنها اصرار دارند که با تعرفه بخش خصوصی به مردم خدمات ارائه دهند و این گران فروشی است؛ ما اجازه نمی دهیم به این بیمارستان که این کار را انجام دهند و با اینگونه موارد به شدت برخورد می کنیم.

 

وی توضیح داد: خیر بیمارستان رحیمیان، نیت خدمت به مردم را داشته و دوستان در بیمارستان رحیمیان کم لطفی کرده و بیمارستان را تعطیل کرده و اعلام کردند دانشگاه تعطیل کرده است در صورتی که ما به طور رسمی با تعطیلی بیمارستان مخالفت کردیم و این تعطیلی غیرقانونی بوده و خلاف قانون است.

 

مهرام خاطر نشان کرد: در بیمارستان رحیمیان موظف هستند طبق اساسنامه تعرفه را داشته باشند و این امر قانون کشوری است و تعطیلی بیمارستان تخلف است.

 

وی یادآور شد: در حال حاضر بیمارستان رحیمیان، درمانگاه و اورژانس را فعال کرده و بخش های بستری را فعال نکرده است و در جلسه ای که با دادگستری و دادستانی داشتیم، مراجع قضایی اعلام کردند اگر بیمارستان نخواهد فعالیت کند، آنها وارد می شوند.

 

پایان پیام/293

منبع: شبستان

کلیدواژه: نیمه شعبان خبرگزاری شبستان مسجد مقدس جمکران جشن نیمه شعبان خبرگزاری شبستان امام زمان عج سیل خوزستان روز ارتش رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین چاقی دیابت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۲۸۶۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زمان برگزاری آزمون استخدامی مربی پرورشی، مراقب سلامت و مشاور مدارس

وزیر آموزش‌ و پرورش از برگزاری آزمون مشاغل کیفیت بخشی در روز جمعه، چهاردهم اردیبهشت خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، رضا مراد صحرایی با اشاره به برگزاری آزمون مشاغل کیفیت بخشی در روز جمعه، چهاردهم اردیبهشت اظهار کرد: در این آزمون حدود ۱۹ هزار و ۲۰۰ مربی پرورشی، ورزشی، مراقب سلامت و مشاور جذب و از اول مهر امسال وارد آموزش و پرورش می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه طبق قانون این افراد باید امتیازاتی به دست بیاورند تا مشمول رتبه‌بندی شوند، افزود: تلاش می‌کنیم از همان ابتدا این افراد مشمول رتبه‌بندی شوند.

وزیر آموزش‌وپرورش درباره برنامه‌های استخدامی سال آینده وزارتخانه گفت: برنامه‌های سال ۱۴۰۴ و کار برنامه‌ریزی سال آینده، بعد از اجرای آزمون‌ها و اواسط فصل پاییز شروع می‌شود.

منبع: ایسنا

کد خبر 750018

دیگر خبرها

  • بدهی میلیاردی تامین اجتماعی به مراکز درمانی قزوین
  • نوشیدن آبمیوه طبیعی در کودکی می‌تواند از ابتلا به چاقی در بزرگسالی جلوگیری کند
  • سازمان جهانی بهداشت: همه‌گیری کرونا باعث افزایش چاقی در کودکان شده است
  • پیشگیری از ابتلا به زوال عقل با خوردن این میوه خوشمزه
  • مهم‌ترین علت چاقی در ایران
  • رشد اقتصادی اردبیل بالاتر از میانگین کشوری است
  • یک سوم افراد جامعه ابتلا به مشکلات بی‌اختیاری ادرار را تجربه می‌کنند
  • زمان برگزاری آزمون استخدامی مربی پرورشی، مراقب سلامت و مشاور مدارس
  • مشکلات روانشناختی چه ارتباطی با چاقی دارد؟
  • بیماری روانشناختی و فشار خون از عوامل چاقی هستند