Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران- ایرناپلاس- نماینده سابق مجلس درباره مکلف شدن احزاب به ارائه لیست در اصلاحیه قانون انتخابات و ارائه آن به وزارت کشور می‌گوید: هرچند حضور لیستی احزاب در قانون انتخابات مثبت است، اما اینکه لیست‌ها را به وزارت کشور ارائه کنند، نوعی محدودیت است و این نگرانی را ایجاد می‌کند که ترکیب لیست‌ها، ائتلاف‌ها و جبهه‌ها چه می‌شود!

داریوش قنبری، فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره حضور لیستی افراد طبق اصلاحیه قانون انتخابات به ایرناپلاس می‌گوید: لیستی کردن انتخابات و توجه به احزاب نکته مهم و اساسی است و باید به آن توجه داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بی‌توجهی به احزاب در قانون انتخابات در گذشته باعث شده است احزاب ما آن‌گونه که باید پیشرفت نکنند. در حالی که کشور ما از پیشتازان این عرصه در خاورمیانه است.

وی در این‌باره می‌افزاید: با وجود آنکه بیش از یک قرن از شکل‌گیری تحزب در کشور ما می‌گذرد، احزاب همچنان نتوانسته‌اند جایگاه واقعی خود را به دست بیاورند. یکی از دلایل این بوده است که پس از پیروزی انقلاب احزاب از انتخابات جدا بوده‌اند و فرصت خاصی برای توجه قانون انتخابات به نقش احزاب فراهم نشده بود. به این ترتیب شاهد کاهش اهمیت احزاب و کم‌رنگ‌تر شدن نقش آن‌ها در مناسبات سیاسی کشور بودیم.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به اینکه بیش از 150 حزب در کشور وجود دارد، اما همچنان نتوانسته‌اند کارکرد خاص خود را پیدا کنند، می‌گوید: بنابراین هرگونه توجه به احزاب در قانون انتخابات، نکته مثبتی است و باید دنبال شود.

قنبری در پاسخ به این پرسش که در ارائه لیست‌ها به وزارت کشور پیش از انتخابات نوعی ایجاد محدودیت و تعیین تکلیف برای احزاب محسوب می‌شود یا نه، توضیح می‌دهد: اینکه احزاب مکلف شوند به‌صورت لیستی در انتخابات حضور یابند، نکته مثبتی است، اما اینکه لیست‌ها را به وزارت کشور ارائه کنند نوعی محدودیت است و این نگرانی را ایجاد می‌کند که ترکیب لیست‌ها، ائتلاف‌ها و جبهه‌ها چه می‌شود! محدودیت‌هایی که در نظر گرفته شده است، ممکن است فرصت لازم بر جایگزینی افراد مناسب را از ائتلاف‌ها و احزاب بگیرد. به نظر من این رفتار، به‌نوعی خلاف هدف اصلی، یعنی افزایش نقش احزاب در انتخابات است و متأسفانه باید گفت این بدبینی وجود دارد.

وی ادامه می‌دهد: البته دولت‌ها نیز در گذشته نگرش چندان مثبتی به احزاب نداشتند و این باعث شده احزاب نقش چندانی نداشته باشند در حالی که احزاب در کشورهای توسعه یافته، طرح و برنامه می‌دهند و افکار و اندیشه‌ها را مطرح می‌کنند و در واقع بدون احزاب اداره کشور ممکن نیست.

هفته گذشته، مجلس با اصلاح قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی مقرر کرد: «احزاب، جبهه‌ها و نامزدهای مستقل می‌توانند پس از تأیید صلاحیت داوطلبان و حداکثر تا 48 ساعت قبل از شروع تبلیغات انتخاباتی نامزدها، فهرست انتخاباتی خود را تنظیم و به ستاد انتخابات کشور یا ستاد انتخابات استان حسب مورد اعلام کنند. فهرست‌ها به‌صورت استانی ارائه شده و برای هر حوزه‌ انتخابیه فرعی به تعداد کرسی‌های آن حوزه در مجلس داوطلب معرفی می‌شود.» بر اساس تبصره 2 این ماده نیز آمده است: « چنانچه فرد یا افرادی از نامزدهای مزبور در فهرست‌ها به درخواست کتبی خود و تا 48 ساعت قبل از شروع تبلیغات انتخاباتی از فهرست خارج شوند، حزب یا جبهه‌ ارائه کننده‌ فهرست می‌تواند از میان سایر داوطلبان تأیید صلاحیت شده در حوزه‌ انتخابیه فرعی تا 24 ساعت پیش از زمان آغاز فرآیند تبلیغات با رعایت مفاد این ماده فهرست خود را تکمیل کند.»

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي داريوش قنبري ليست انتخابات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۳۲۳۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مردم نباید به انتخابات دور دوم مجلس بی‌اعتنا باشند

قدرتعلی حشمتیان رئیس خانه احزاب در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره اهمیت مشارکت مردم در دور دوم انتخابات مجلس گفت: از ابتدای انقلاب اسلامی انتخابات‌های بسیاری در کشور برگزار شده و مردم همواره با مشارکت بالا پای صندوق‌های رأی آمده‌اند. 

او افزود:در کشور ما مسئولان با انتخاب مردم مشخص می‌شوند و احزاب و تشکل‌های سیاسی باید مردم را به شرکت در انتخابات تشویق و نقش آنان را در عرصه های مهم کشور پررنگ‌تر کنند.

حشمتیان متذکر شد : امیدوارم که انتخابات آینده شاهد مشارکت بیشتری از مردم باشیم چرا که این دوره از انتخابات نقش پررنگی در شیوه شکل گیری مجلس و سرنوشت جامعه دارد لذا از آحاد جامعه تقاضا داریم به همه پرسی چند روز آینده بی تفاوت نباشند.

حشمتیان درباره چینش هیات رئیسه مجلس دوازدهم افزود: در مجلس دوازدهم شاهد رقابت بین جریان‌های اصولگرایی هستیم و معتقدم که اتحاد شورای وحدت و ائتلاف در شکل گیری هیات رئیسه آینده نقش پررنگی دارد .

رئیس خانه احزاب تاکید کرد: بعد از اعلام نتایج انتخابات دور دوم می‌توانیم با اطمینان بیشتری درباره ترکیب هیات رئیسه مجلس گمانه زنی کنیم.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی احزاب و تشکل‌ها

دیگر خبرها

  • مردم نباید به انتخابات دور دوم مجلس بی‌اعتنا باشند
  • احترام به قانون، اصل رقابت انتخاباتی است
  • شورای وحدت چند نماینده در مجلس دوازدهم دارد؟ /جزئیات لیست انتخاباتی برای دور دوم انتخابات از زبان متکی
  • فهرست دانشگاه‌های خارج از کشور مورد تایید وزارت بهداشت اعلام شد
  • مردم با شرکت در انتخابات دور دوم مجلس به تکلیف دینی و سیاسی خود عمل کنند/ احزاب لیست مشترک بدهند
  • راهبرد انتخاباتی شورای وحدت در مرحله دوم انتخابات: از بانوان حمایت می‌کنیم
  • لیست ۱۶ نفره انتخاباتی "شانا" هفته آتی منتشر می‌شود
  • اختصاصی|لیست ۱۶ نفره انتخاباتی شانا هفته آتی منتشر می‌شود
  • دور خیز احزاب برای مرحله دوم انتخابات مجلس
  • اولین فهرست اصولگرایان در دور دوم انتخابات مجلس؛ از ابراهیم یزدی تا پورمحمدی و نجابت /از کاندیداها تعهد گرفته شد