Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-07@00:04:38 GMT

لندن از پايان معافيت نفتي ايران متاسف است

تاریخ انتشار: ۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۳۶۳۵۶

لندن از پايان معافيت نفتي ايران متاسف است

خبرگزاري آريا - لندن- ايرنا- سخنگوي وزارت امور خارجه انگليس از تصميم واشنگتن براي تمديد نکردن معافيت براي خريداران نفت ايران ابراز تأسف واعلام کرد: برجام براي امنيت ما حائز اهميت است و دولت انگليس به آن متعهد مي‌ماند.

سخنگوي وزارت امور خارجه انگليس روز سه شنبه در گفت ‌وگو با خبرنگار ايرنا افزود: ما با شرکاي اروپايي‌مان همکاري مي‌کنيم و تا زماني که ايران به تعهداتش در برجام متعهد است، اين توافق حفظ مي شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


دولت انگليس پس از خروج آمريکا از برجام و ازسرگيري تحريم‌ها عليه ايران، بارها ناخرسندي خود را به مقام‌هاي واشنگتن اعلام کرده است. «بوريس جانسون» وزير خارجه مستعفي انگليس که تيرماه سال گذشته در اعتراض به طرح نخست‌وزير درباره نحوه خروج از اتحاديه اروپا از مقام خود کناره‌گيري کرد، تلاش زيادي را به خرج داد تا کاخ سفيد را براي ماندن در برجام متقاعد کند.
در همين ارتباط، وي درست يک هفته پيش از اعلام خروج آمريکا از برجام به واشنگتن سفر کرد تا در رايزني با نمايندگان کنگره و مقام‌هاي ارشد اين کشور، مانع خروج آمريکا از برجام شود.
با اين ‌حال «دونالد ترامپ» رئيس‌ جمهوري آمريکا 18 ارديبهشت‌ماه گذشته تحت تأثير فشار لابي صهيونيسم خروج اين کشور از برجام را اعلام کرد و چهاردهم آبان، دوره تازه تحريم‌هاي ضد ايراني را که عمدتاً صادرات نفت ايران، صنايع هوايي، کشتيراني و بانکي را شامل مي‌شد به اجرا گذاشت.
ساير کشورهاي امضاکننده برجام يعني انگليس، فرانسه، آلمان، چين و روسيه ضمن محکوم کردن خروج اين کشور از اين توافق چندجانبه و بين‌المللي، تأکيد کردند که به برجام پايبند مانده و از تجارت شرکت‌هايشان با ايران حمايت مي‌کنند.
در راستاي مقابله با تحريم‌هاي غيرقانوني آمريکا عليه ايران، اتحاديه اروپا ضمن فعال کردن قانون انسداد براي حمايت از فعاليت شرکت‌هاي خود در ايران، اعلام کرد که ساز وکار مالي براي ادامه تجارت شرکت‌هاي خارجي با ايران و فروش نفت ايران و امکان مبادله تجاري ايران با جهان ارائه مي‌کند.
بهمن‌ماه گذشته وزيران امور خارجه سه کشور اروپايي آلمان، فرانسه و انگليس از ثبت کانال ويژه پرداخت اروپا و ايران تحت عنوان «ساز وکار حمايت از مبادلات تجاري ايران و اروپا (اينستکس - INSTEX) خبر دادند که در گام نخست، تجارت کالاهاي اساسي(مواد غذايي و دارو) را تحت پوشش قرار مي‌دهد و بتدريج دامنه‌ آن گسترش خواهد يافت.
واشنگتن چندي پيش سپاه پاسداران انقلاب اسلامي را در ليست گروه‌هاي تروريستي خود قرار داد و ديروز نيز کاخ سفيد در بيانيه‌اي اعلام کرد که معافيت خريداران نفت ايران را ديگر تمديد نمي‌کند و به عبارتي هيچ کشوري حق ندارد از ايران نفت بخرد.
رئيس اتاق بازرگاني انگليس و ايران از تصميم واشنگتن عميقاً ابراز تأسف کرد و گفت: اين رويکرد ناکارآمد و ضد ايراني آمريکا بسيار تهاجمي بوده اما به اهداف خود دست نخواهد يافت.
نورمن لامونت نيز در گفت ‌وگو با خبرنگار ايرنا يادآور شد: يقين دارم افکار عمومي ايران از اينکه آمريکا برنامه حسن روحاني رئيس‌جمهوري ايران براي عادي‌سازي روابط با غرب را تضعيف مي‌کند، متأسف هستند. به ‌اين ‌ترتيب بسختي مي‌توان حس بيزاري ايرانيان از غرب را سرزنش کرد.
وي که از سوي دولت انگليس مأموريت ويژه تقويت روابط تجاري با ايران را بر عهده دارد، تصميم آمريکا را اقدامي نابخردانه و ناکارآمد خواند که ‌ترميم آن سال‌ها طول خواهد کشيد.
مايا کاسيانچيچ سخنگوي امور خارجي و امنيتي اتحاديه اروپا نيز امروز در حاشيه نشست کميسيون اروپا به خبرنگاران گفت: ما از اعلاميه ديروز ايالات‌متحده مبني بر عدم تمديد معافيت‌هاي نفتي، متأسفيم. اين اقدام بيش ‌از پيش اجراي برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را تضعيف مي‌کند.
وي، برجام را عنصر کليدي در معماري عدم اشاعه هسته‌اي جهان خواند که از سوي شوراي امنيت سازمان ملل متحد به ‌اتفاق آرا به تصويب رسيد و براي امنيت منطقه و جهان حياتي است.
کاسيانچيچ ادامه داد: اتحاديه اروپا تا زماني که ايران به اجراي کامل و مؤثر برجام که آژانس بين‌المللي انرژي اتمي تاکنون 14بار آن را تأييد کرده پايبند بماند، به پايبندي به اين توافق ادامه خواهد داد.
بسياري از کشورهاي منطقه ازجمله عراق، چين، هند و ترکيه به اين تصميم واشنگتن واکنش نشان دادند و اقدام يک‌جانبه آمريکا عليه کشورهاي منطقه را نپذيرفتند.
اقدام يکجانبه آمريکا موجب نگراني در بازارهاي جهاني شده است و بازار نفت با واکنش منفي به اين تصميم، شاهد افزايش سه‌درصدي بوده که بيشترين ميزان افزايش در سال 2019 مي‌باشد.
سيد عباس موسوي سخنگوي وزارت خارجه ايران در واکنش به بيانيه اخير و ضد ايراني ترامپ مبني بر عدم تمديد معافيت براي خريداران نفت ايران اظهار کرد: با توجه به غيرقانوني بودن اصل تحريم‌هاي موردنظر، جمهوري اسلامي ايران اصولاً ارزش و اعتباري براي معافيت‌هاي اعطايي بر تحريم‌ها قائل نبوده و نيست.
وي افزود: با اين‌حال، با توجه به تأثيرات منفي عملي اين تحريم‌ها و احتمال افزايش اين اثرات منفي با عدم تمديد معافيت‌ها، وزارت امور خارجه امروز به‌صورت مستمر با تمامي نهادهاي ذي‌ربط داخلي در تماس بوده و نيز رايزني‌هاي فشرده‌اي با بسياري از شرکاي خارجي اعم از اروپايي، بين‌المللي و همسايگان صورت داده است.
موسوي ادامه داد که نتيجه اين تماس‌ها و رايزني‌هاي داخلي و خارجي به مراجع عالي تصميم‌گيري منعکس‌شده و بزودي تصميم مقتضي در اين خصوص اتخاذ و اعلام خواهد شد.
اروپام**هـ ن**شبس**1859
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۳۶۳۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کریستال پالاس - منچستریونایتد؛ ترکیب رسمی

شیاطین سرخ برای کسب سهمیه حضور در رقابت‌های لیگ اروپا به دنبال پیروزی هستند. 

طرفداری | هفته سی و ششم لیگ برتر انگلیس با بازی کریستال پالاس و منچستریونایتد به پایان می‌رسد. 

اطلاعات بازی کریستال پالاس و منچستریونایتد بستر مسابقه: هفته سی و ششم لیگ برتر انگلیس، فصل 24-2023  تاریخ: دوشنبه، 17 اردیبهشت 1403 (6 می 2024) ساعت: 22:30 به وقت تهران مکان: ورزشگاه سلهرست پارک داوران: جرد ژیلت (داور اصلی) - تونی هرینگتون (داور وار) ترکیب احتمالی کریستال پالاس و منچستریونایتد کریستال پالاس در حال تکمیل  منچستریونایتد (۱-۳-۲-۴): اونانا | ون بیساکا، اوانز، کاسمیرو، دالو | مینو، اریکسن | آنتونی، مانت، گارناچو | هویلوند

 

از دست ندهید ????????????????????????

بایرلورکوزن رکورد 59 ساله را می‌شکند پاس دیدنی سردار آزمون برابر یوونتوس که با بی‌دقتی گل نشد (فیلم) کلوپ: امیدوارم با هوای بارانی اشک‌هایم را کسی نبیند پالما با ایرانی‌ها فاتح لیگ قهرمانان اروپا شد

دیگر خبرها

  • کریستال پالاس - منچستریونایتد؛ ترکیب رسمی
  • چلسی رقیب همشهری‌اش را گلباران کرد
  • لزوم هوشمندسازی کارت‌های پایان خدمت قدیمی
  • ۶ نکته در مورد پذیرش دانشجویان اخراجی در آمریکا
  • صادق خان با کسب سومین دور شهرداری لندن رکوردشکنی کرد
  • حماس: اگر آمریکا تصمیم بگیرد که جنگ متوقف شود، این اتفاق خواهد افتاد
  • واکنش معاون دومای روسیه به چراغ سبز لندن به شلیک موشک‌های انگلیسی
  • اذعان بورل به از دست رفتن قدرت آمریکا
  • واکنش کاردار ایران در لندن به اظهارات وزیر دفاع انگلیس
  • حمله موشکی به پایگاه آمریکا در شرق سوریه