Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-05-07@14:00:43 GMT

انجام شخم اول در بیش از 90 درصد شالیزار‌های گیلان

تاریخ انتشار: ۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۴۳۰۱۳

انجام شخم اول در بیش از 90 درصد شالیزار‌های گیلان

مسعود الماسی روز چهارشنبه در گفت وگو با ایرنا این میزان را معادل 215 هزار هکتار از شالیزارهای گیلان ذکر و اضافه کرد: برای 155 هزار هکتار معادل 65درصد شالیزارهای استان نیز خزانه گرفته شد.
وی با بیان اینکه در همه شهرستان های گیلان جز رودبار نشاء برنج بصورت موردی آغاز شده، افزود: پیش بینی می شود در سال زراعی جاری ، 137 هزار هکتار از شالیزارهای مکانیزه کشت شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


الماسی با اشاره به دمای صفر و زیر صفر در ارتفاعات استان طی روزهای پیش رو، از کشاورزان برنج کار خواست تمهیدات لازم برای جلوگیری از خسارت سرمازدگی نشاء برنج را انجام دهند.
به گفته معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گیلان ، آبگیری خزانه های با پوشش پلاستیکی در بعد از ظهرها، تخلیه آب خزانه در اول صبح روز بعد، باز کردن خروجی خزانه ها به جهت جلوگیری از آبگرفتگی در روز بر اثر بارش ها، استفاده از فانوس و یا لامپ در زیر تونل های پلاستیکی خزانه ها از جمله این تمهیدات است.
طبق تقویم زراعی اعلام شده از سوی جهاد کشاورزی گیلان، نشاء کاری از هفتم اردیبهشت ماه به بعد توصیه شده است.
گیلان 238 هزار هکتار زمین شالیزار و 300 هزار شالیکار دارد و بیشترین سطح زیرکشت برنج در استان در شهرستان‌های رشت و صومعه سراست.
از مجموع اراضی شالیکاری گیلان، 180 هزار هکتار از طریق کانال های آبرسانی از آب سد سفیدرود آبیاری می شوند و بقیه نیز از آب بندان ها و رودخانه های داخلی استان استفاده می کنند.
برای انجام کشت برنج در گیلان ابتدا دو مرحله شخم (زمستانه و بهاره) از ابتدای دی ماه در زمین های شالیزاری تا اواخر فروردین ماه انجام می شود. پس از انجام این مرحله شخم، عملیات خزانه گیری از فروردین ماه آغاز می شود و از پنجم تا هفتم اردیبهشت ماه به بعد نیز زمان انتقال نشاء برنج به زمین های آب تخت شده است. از این مرحله تا نیمه دوم تیرماه نیز زمان داشت برنج است و از این زمان تا نیمه شهریورماه ، کار برداشت محصول برنج انجام می شود.
هر سال حدود 750 تا 850 هزار تن برنج سفید در استان به دست می آید؛ ارقام هاشمی، علی کاظمی، صدری، حسنی و دیلمانی جزو رقم های کیفی و ارقام گوهر و سپیدرود جزو رقم های پرمحصول است که در شالیزارهای گیلان کشت می شود. بیشترین رقم های کشت شده برنج در این استان، رقم های کیفی هاشمی و علی کاظمی است که افزون بر 85 درصد محصول برنج گیلان را شامل می شود.
7296/2007
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: 40 سالگی انقلاب بودجه 98 سیل 98 برنج تقویم جهاد کشاورزی دی ماه زمین 40 سالگی انقلاب بودجه 98 سیل 98 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۴۳۰۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آخرین وضعیت خسارات حریق امامزاده ابراهیم (ع) شفت

اسدالله عباسی، استاندار گیلان امروز (دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ماه) در نخستین نشست اعضای هیئت دولت با استانداران سراسر کشور که به میزبانی وزارت کشور برگزار شد، با ارائه گزارش به رئیس جمهور در خصوص میزان خسارت وارد شده در حریق امامزاده ابراهیم (ع) شفت گفت: طبق ارزیابی‌های اولیه انجام شده توسط بنیاد مسکن استان با همکاری دهیاری در حادثه آتش سوزی این روستا ۳۸۹ واحد مسکونی و تجاری در قالب ۱۲۰ ساختمان کامل تخریب شده و نیاز به بازسازی دارد و نقشه برداری واحد‌های آسیب دیده از حریق از امروز آغاز شده است.

او با ابراز خرسندی از دستور وزیر کشور در خصوص پرداخت تسهیلات به افراد آسیب دیده در امامزاده ابراهیم (ع) شفت و حمایت دولت از آنها افزود: یکی از مهمترین مباحث پیگیری موضوع پوشش بیمه‌ای بود که ارزیابی‌ها انجام و کار تشکیل پرونده توسط کارشناسان بیمه نیز اتمام یافت تا پرداخت خسارت انجام شود.

استاندار گیلان تصریح کرد: در این راستا، ۱۱۸ واحد پوشش بیمه‌ای داشتند و تعدادی از خانوار‌ها نیز بیمه نبودند، لذا ارزیابی‌های نهایی از سوی متولیان بیمه ار منطقه حادثه دیده امامزاده ابراهیم (ع) شفت انجام شده و به زودی روند پرداخت آغاز می‌شود.

عباسی همچنین با بیان اینکه خودروی آتش‌نشانی در امام زاده ابراهیم شفت مستقر بوده است، گفت: با هماهنگی استانداری گیلان در ۲ و نیم سال گذشته همواره با توجه به گردشگرپذیر بودن امامزاده ابراهیم (ع) شفت، یک دستگاه ماشین آتش نشانی در آنجا مستقر بوده است.

او با اشاره به مشکلات پیش آمده درباره عدم استفاده از خدمات اطفای حریق افزود: برای جبران عدم تکرار چنین حوادثی، مقرر شد در جذب نیرو برای آتش نشانی در روستای امامزاده ابراهیم (ع) شفت برای انجام خدمات این بخش، اقدامات لازم صورت گیرد.

باشگاه خبرنگاران جوان گیلان رشت

دیگر خبرها

  • آخرین وضعیت خسارات حریق امامزاده ابراهیم (ع) شفت
  • آغاز برداشت برگ‌های زمردین چای از باغ‌های گیلان و مازندران
  • ۶۰ هزار هکتار شالیزار مازندران تجهیز و نوسازی شد
  • (تصاویر) نشاکاری برنج در گیلان
  • آب سد سفیدرود رها سازی شد
  • رهاسازی آب سد سفیدرود برای آبیاری شالیزار‌های گیلان از امروز
  • رهاسازی آب سد سفیدرود
  • شالیکاران امسال با قیمت مناسب برنج را به فروش خواهند رساند
  • آب سد سفیدرود رهاسازی شد
  • عکس/ نشاء برنج در گیلان