Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛  کارگاه «سینما و سایر رسانه‌ها» با حضور پروفسور ویلیام جان هیل استاد دانشگاه، کارگردان و نویسنده  در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران برگزار شد.

این استاد دانشگاه لندن در سخنانی با بیان این که پیش از دهه ۱۹۸۰ متکی به تلویزیون بودیم، اظهار کرد: پس از این دهه به وسیله تکنولوژی های جدید این شرایط تغییر کرد و در خلال دهه ۸۰ با آمدن نوار ویدیویی، مخاطبان توانستند فیلم هایی را که در سینما ندیده اند،به وسیله این نوارها ببینند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جان هیل ادامه داد: در اواخر دهه ۸۰ شرایط باز هم تغییر کرد و تلویزیون ها عریض تر شدند. سپس در خلال دهه ۹۰ دی وی دی به بازار آمد و کیفیت تصویر را بهتر کرد. در طول گذر زمان هر چقدر سطح تلویزیون بزرگتر می شد، پرده های سینما کوچکتر می شدند.

به گفته جان هیل، امروز به رسانه‌هایی مانند نت‌فلیکس و آمازون رسیده ایم و همه برنامه ها را می توان از طریق این رسانه های اینترنتی و در یک لپ تاپ تماشا کرد.

این استاد دانشگاه با طرح این پرسش که هنگام تماشای برنامه‌های تلویزیونی مانند «بازی تاج و تخت» (Game of Thrones) چقدر احساس انفعال به مخاطب دست می‌دهد؟ گفت: ما علاقه داریم برایمان فیلم ساخته شود و تنها مصرف کننده باشیم.

وی ضمن اشاره به سرمایه گذاری‌هایی که تلویزیون در دهه های گذشته روی فیلم‌ها انجام می‌داده است، گفت: تلویزیون در سال های ۵۰ تا ۶۰ فیلم تولید می کرد و بسیاری از این فیلم ها شهرت‌های بین المللی پیدا کردند. در خلال دهه ۷۰ بسیاری از فیلمسازان مشهور برای تلویزیون فیلم می‌ساختند و پس از آن، این افراد به ساخت اثر برای سینما روی آوردند.

جان هیل در ادامه یادآور شد: تعداد زیادی از فیلم های هالیوودی شکست اقتصادی می خورند، اما فیلم های پرفروش این شکست ها را جبران می کنند. تلویزیون هم به همین گونه راه هایی برای جبران شکست های اقتصادی پیدا کرده است.

وی در بخش دیگری از این کارگاه توضیحاتی درباره کن لوچ کارگردان سینما ارائه کرد و گفت: این کارگردان در آثارش به انسان های معمولی می پردازد و از لوکیشن های واقعی استفاده می کند. فیلم هایش شبیه به مستند هستند. لوچ از جمله کارگردانانی بود که کار خود را از تلویزیون آغاز کرد و بعدها پیشرفت های جهانی به دست آورد.در ادامه بخشی از یکی از آثار کن لوچ سینماگر انگلیسی برای حضار پخش شد.

این نویسنده و پژوهشگر در ادامه این کارگاه بیان کرد: فیلم «میلیونر زاغه نشین» در هندوستان توسط یک شبکه تلویزیونی ساخته شد و شهرت بین‌المللی پیدا کرد. از این دست فیلم‌ها بسیار است.

وی با بیان این که تلویزیون فیلم‌های خود را برای صفحات بزرگ می‌سازد و فیلم‌های سینمایی توسط برخی مخاطبان روی تلفن‌های همراه دیده می شوند، گفت: باید به این موضوع پرداخت که رابطه فیلم‌ها با تلویزیون به کجا خواهد رسید. شبکه هایی مانند نت‌فلیکس در مدیاهایی مانند سینما هم حضور دارند و آثار بین المللی تولید می‌کنند.

جان هیل خاطرنشان کرد: در گذشته هالیوود بر سینمای جهان سیطره داشت. باید دید آیا شبکه‌هایی مانند نت‌فلیکس هم قرار است سینمای آمریکا را برای ما عرضه کرده و ما را محدود به یک سبک از سینما کنند؟ آیا ما به سینما رفتن ادامه خواهیم داد یا برنامه‌هایی مانند نت‌فلیکس شیوه مواجه ما با آثار سینمایی و سریال‌ها را تغییر می‌دهند؟ به طور مثال بسیاری از مخاطبان برنامه‌های تلویزیونی عادت کرده‌اند که تمام قسمت‌های یک سریال را یک جا ببینند.

این کارگردان تصریح کرد: سرمایه تولید تلویزیونی افزایش پیدا کرده و به همین دلیل کارگردانان برجسته سینما هم وارد حوزه تلویزیون شده اند. شبکه ها به کارگردانان آزادی عمل می دهند و این موضوع باعث شده که برنامه های تلویزیونی از سطح کیفیت قابل قبولی برخوردار باشند. سریال های تلویزیونی توسط کارگردانان متفاوتی ساخته می شوند و به همین دلیل زیبایی شناسی این سریال ها یکی نیستند. فیلمنامه نویس نقش بسیار مهمی در آثار دارد. سریال «بازی تاج و تخت» (Game of Thrones) کارگردان مشخصی ندارد، اما تمام قسمت ها به گونه ای یکنواخت ساخته شده اند.

وی تاکید کرد: در انگلیس تلویزیون تضادهای بسیاری دارد و بیشترین فعالیت‌های رادیکال در این رسانه شکل گرفته است. نظام‌های کاپیتالیسم هر چه که بتوانند به مخاطب می فروشند، حتی اگر مضر باشد. امروز شبکه‌هایی مانند نت‌فلیکس چیزهایی را پخش می‌کنند که شاید شبکه‌های ملی و محلی از پخش این آثار امتناع داشته باشند. بحث امروز این است که آیا باید پخش‌های بین المللی را سانسور و کنترل کرد یا خیر؟

آدرس سایت رسمی جشنواره Fajriff.com و پست الکترونیکی جشنواره Info@Fajriff.com است.

سی‌و‌هفتمین دوره جشنواره جهانی فیلم فجر از ۱۸ تا ۲۶ آوریل ۲۰۱۹ (۲۹ فروردین تا ۶ اردیبهشت ۱۳۹۸) به دبیری رضا میرکریمی در تهران در حال برگزاری است.   

 

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: نت فلیکس میلیونر زاغه نشین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۴۵۶۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سریال‌های جدید آنتن را پررونق می‌کنند؟

به گزارش قدس آنلاین، پخش سریال‌های جدید تلویزیون با «آقای قاضی، شعبه ۱۲۱» از امشب کلید می‌خورد. این مجموعه که توسط کارگردان جوانی به نام «سجاد مهرگان» ساخته شده، با نقش‌آفرینی تماشایی «بهزاد خلج» در نقش آقای قاضی، بازخوردهای خوبی در فصل اول داشت و پس از تأخیری طولانی برای ساخت فصل دوم، از امشب به آنتن شبکه دو می‌رسد و پخش آن به صورت هفتگی و پنجشنبه‌ها و جمعه‌ها خواهد بود.
در این فصل، آقای قاضی به پرونده‌هایی پیچیده‌تر با موضوعاتی مختلف خواهد پرداخت و وارد شعبه جدید ۱۲۱ می‌شود که با داستان‌هایی متفاوت به جنبه‌های دیگری از آموزه‌های حقوقی می‌پردازد.
با پایان فصل پنجم سریال تماشایی «نون خ»، یک درام معمایی امنیتی جایگزین این مجموعه کمدی در شبکه یک می‌شود. سریال «رخنه» تولید جدید مرکز سیمافیلم با محوریت هوافضا و با هدف نمایش توان علمی و دفاعی کشور، از شنبه شب هفته آینده راهی آنتن می‌شود. قصه این سریال ۳۰قسمتی درباره گروهی از دانشمندان کشورمان است که روی موشک‌های ماهواره‌بر و فضایی تحقیق می‌کنند و در این مسیر با تهدیدات و خطراتی از سوی بیگانگان مواجه می‌شوند. کارگردانی این مجموعه را علی غفاری و حمیدرضا لوافی بر عهده دارند. علی غفاری پیش از این «بچه مهندس» را ساخته بود و علاقه‌مندان به این سریال احتمالاً فضایی مشابه همان مجموعه را در «رخنه» تجربه خواهند کرد.

 یک کمدی در انتظار مخاطبان شبکه ۳
در میان سه شبکه اصلی که بار تولید سریال‌های تلویزیون را به دوش می‌کشند، شبکه سه همچنان مشغول پخش «هفت سراژدها» است که با استقبال خوبی از سوی مخاطبان همراه نشد. این درام امنیتی پلیسی که ابوالقاسم طالبی، کارگردان فیلم «قلاده‌های طلا» سال‌ها درگیر ساخت آن بود، به عنوان سریال نوروزی امسال به آنتن رسید اما نتیجه آن چندان مطلوب ذائقه مخاطبان نبود و آمار مخاطبانش ۲۲درصد اعلام شد. پس از این سریال که به نظر می‌رسد پخش آن تا اواخر اردیبهشت ادامه یابد، یک مجموعه کمدی، اوقات فراغت شب‌های ماه پایانی بهار را برای مخاطبان شبکه سه پر می‌کند. 
سریالی که قرار بود در فهرست نوروزی این شبکه قرار گیرد، پس از سریال روی آنتن این شب‌ها، پخش می‌شود. «بدل» به کارگردانی علی مشهدی که در مراحل پایانی تدوین و صداگذاری است، جایگزین «هفت سر اژدها» خواهد بود. مسعودی که پیش از این سریال «نوروز رنگی» را برای شبکه پنج در نوروز سه سال پیش ساخته بود، قصه طنز دیگری را با بازیگران کمدی شناخته شده، در کنار چند بازیگر جدید دیگر روانه آنتن خواهد کرد. 

روی دور قصه‌های پلیسی
با قطعی شدن سریال‌های جایگزین مجموعه‌های نوروزی سه شبکه اصلی تلویزیون، چند سریال دیگر هم در حال تولید قرار دارند و یا مراحل نهایی را برای پخش طی می‌کنند. جواد افشار که با ساخت «گاندو» ید طولایی در تولید آثار معمایی و پلیسی پیدا کرده، «ناریا» را در دست ساخت دارد که عاشقانه‌ای با تم پلیسی است. قصه این سریال در ایران و خارج از کشور می‌گذرد و درباره یک دختر نخبه و دانشمند ایرانی است که در اوج شکوفایی علمی‌اش به‌دنبال اختراعی جدید می‌رود. در این میان، گروهی از تبهکاران و گانگسترهای داخلی و خارجی وارد ماجرا می‌شوند، اما قصه از آنجا جذاب می‌شود که در این مسیر، یکی از تبهکاران عاشق این دختر می‌شود.
احمد معظمی هم پس از «خانه امن» سراغ قصه پلیسی دیگری به نام «هشت پا» رفته است که این روزها در سکوت خبری، فیلم‌برداری می‌شود و احتمالاً در جدول پخش سریال‌های تابستانی تلویزیون قرار خواهد گرفت.

 بزم تابستانی جعبه جادو
از آنجا که موضوعات روز، جزو اولویت‌های مدیران تلویزیون برای سریال‌سازی قرار دارد، سریال «رویان» به کارگردانی داوود بیدل هم در دست ساخت است که با محوریت پژوهشگاه رویان به دستاوردهای علمی در این پژوهشگاه می‌پردازد. 
سروش محمدزاده هم تصویربرداری «غریبه» را با بازی پژمان بازغی و حمید گودرزی در ترکیه پیش می‌برد. داستان این سریال درباره یک جوان نخبه داروسازی است که در آستانه ازدواج، براساس شواهدی احساس می‌کند همسر مرحومش که سه سال پیش در دریا غرق شده، زنده است. مصطفی در جست‌وجوی این راز با داستان‌های عجیبی مواجه می‌شود.
با پایان فیلم‌برداری سریال «مهیار عیار» که مجموعه‌ای تاریخی درباره دوران صفویه است و کارگردانی آن را سیدجمال سیدحاتمی برعهده دارد، به نظر می‌رسد این مجموعه تاریخی ۳۰قسمتی جزو آثار در اولویت پخش شبکه دو باشد. این سریال هم قرار بود در فهرست نوروزی این شبکه جا بگیرد
 اما این اتفاق نیفتاد. 
در میان سریال‌های جدید تلویزیون که سهم کمدی‌ها نسبتاً کم است، فصل دوم مجموعه طنز ۹۰ شبی «چرخ‌ گردون» به کارگردانی جواد مزدآبادی با نقش‌آفرینی حمید لولایی در دست تولید قرار داد.
سریال‌های دیگری همچون «مادر سوجان» که قصه چند نسل را در خطه گیلان در ۶۰ قسمت روایت می‌کند، سریال «طوبی» که سعید سلطانی، کارگردان «ستایش» آن را در شهرک غزالی جلو دوربین برده و مضمون آن با پیاده‌روی اربعین پیوند می‌خورد، «فراری» که در دو فصل ساخته شده و کارگردان جوان آن «امیر داسارگر» از فیلمسازان جشنواره عمار، نگاهی آزاد به زندگی یکی از شهدای مدافع حرم دارد یا «جان برادر» با موضوع شکل‌گیری گردان زرهی ۷۷ خراسان که قصه آن را پرویز شیخ‌طادی با بازی آرش مجیدی جلو دوربین برده است، از سریال‌های تابستان امسال تلویزیون خواهند بود.

زهره کهندل

دیگر خبرها

  • ماجرای ادعای هک شدن شبکه ۲ تلویزیون چه بود؟
  • واکنش شبانه به ادعای هک شدن شبکه ۲ تلویزیون
  • پدر مهران غفوریان افسر ارشد ساواک بود؟ | واکنش فوری ستاره سینما و تلویزیون به یک شایعه فراگیر درباره پدرش
  • جدول فیلم‌ های امروز تلویزیون، شنبه ۱۵ اردیبهشت + ساعت پخش
  • فیلم‌های پایان هفته تلویزیون از نگاهی دیگر
  • فیلم های پایان هفته تلویزیون از نگاهی دیگر
  • فیلم‌ های سینمایی امروز تلویزیون + جدول فیلم‌ های امروز، پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت
  • سریال‌های جدید آنتن را پررونق می‌کنند؟
  • ساعت پخش زنده بازی دورتموند و پاری سن ژرمن‌ از تلویزیون +شبکه سه و پخش آنلاین
  • ساعت پخش زنده بازی النصر و الخلیج ‌از تلویزیون +شبکه سه و پخش آنلاین