Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@21:55:29 GMT

امروز مبانی معماری را مشاوران املاک تبیین می کنند

تاریخ انتشار: ۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۴۶۷۰۹

امروز مبانی معماری را مشاوران املاک تبیین می کنند

تهران - ایرنا - رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران بر لزوم توجه معماران و شهرسازان به مبانی و مکاتب نظری تاکید کرد و گفت: متاسفانه امروز مشاورین املاک به تبیین مبانی معماری می پردازند.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از اداره کل روابط عمومی شورای اسلامی شهر تهران، محمد سالاری در مراسم روز ملی معمار در سازمان نظام مهندسی استان تهران افزود: آثار معماری ما در طول دهه های اخیر بیشتر از اینکه به حقوق عمومی انسان ها و جامعه شهری توجه داشته باشد، به منافع شخصی عده قلیلی به عنوان سرمایه گذار توجه داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با بیان اینکه در این حوزه بعضا در راستای سوداگری عمل شده تاکید کرد: برخی معماران نه تنها با جولان سوداگری در شهرها، مقابله نکردند بلکه به نهادینه شدن این رویکرد کمک هم کرده اند.
سالاری افزود: این نکته مهمی است که باید به چرایی آن بپردازیم و در آسیب شناسی این چرایی به یک دغدغه واحد برسیم.
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران ادامه داد: طی دهه های گذشته برغم اتفاقات خوبی که توسط برخی معماران در کشور افتاده اما بطور کلی جایگاه معماری و آثار معماری سیر نزولی داشته است.
**روح طرح تفصیلی بیشتر به منافع خصوصی توجه داشته است
وی با طرح یک پرسش گفت: طرح های توسعه شهری ما از جمله طرح های جامع و تفصیلی و ضوابط ملاک عمل معماری و شهرسازی ما به منفعت عمومی و حق شهر توجه جدی نکرده است.
سالاری ادامه داد: مگر طرح های توسعه شهری توسط شهرسازان، معماران، کارشناسان و جامعه حرفه ای تهیه نشده و در مراجع ذیصلاح از آن دفاع نکرده اند تا به تصویب برسد؛ مگر مجموعه اقداماتی که حداقل طی یک دهه گذشته صورت گرفته، در نتیجه ابلاغ طرح تفصیلی که سال 91 ابلاغ شد نیست؟ چرا روح طرح تفصیلی ما بیشتر از اینکه به منافع جامعه توجه کند به منافع خصوصی و اقلیت شهر توجه کرده است؟
سالاری بیان کرد: نتیجه اجرای همین طرح ها و ایده ها و رویکرد مسلط بر معماران و شهرسازان موجب شده که شهرها از مردم گرفته شود و در اختیار منافع اقلیت سرمایه گذاری و بعضا سوداگر و در اختیار خودروها قرار گیرد.
این عضو شورای اسلامی شهر تهران خاطر نشان کرد: ما در گذشته باغ شهرهایی داشتیم اما امروز همین باغ شهرها تحت تاثیر طرح های توسعه شهری که شهرسازان تدوین و تصویب کرده اند و معماران ساختمان های آن را طراحی می کنند از دست رفته اند.
وی بر لزوم آسیب شناسی این موضوعات تاکید کرد و گفت: باید از گذشته درس گرفت تا بتوانیم در آینده علم و هنر معماری را در راستای منافع عمومی هدایت و راهبری کنیم.

**لزوم توجه معماران و شهرسازان به مبانی و مکاتب نظری
سالاری در ادامه با تاکید بر لزوم توجه معماران و شهرسازان به مبانی و مکاتب نظری گفت: آثار معماری و شهرسازی فاخری که از تاریخ گذشته و معاصر در کشور ما وجود دارد نتیجه کار افرادی است که در عمل،‌به مبانی و مکاتب نظری توجه ویژه ای داشته اند.
وی افزود: متاسفانه امروز مشاورین املاک به تبیین مبانی معماری می پردازند و بناها را بر اساس شاخص های مد نظر خودشان به جامعه شهری معرفی می کنند.
وی با طرح این پرسش که چرا معماران، شهرسازان و حرفه مندان ما و سازمان نظام مهندسی با این ظرفیت عظیم کارشناسی، در این زمینه رسالت اصلی خود را انجام نمی دهد؛ گفت: چرا شورای شهر در طول فعالیت خود نتوانسته رسالت خود را مبتنی بر مشارکت و تضارب آراء با معماران و شهرسازان به خوبی ایفا کند.
وی افزود:به عنوان یکی از نمایندگان مردم در شورا به این نتیجه رسیدم که تا زمانی که نتوانیم موضوعات راهبردی و کلیدی و زیربنایی را به دغدغه و باور عمومی و مطالبه عمومی در جامعه تبدیل کنیم، قطعا راه به جایی نخواهیم برد.

**نقش رسانه ها در مطالبه گری جامعه
وی با اشاره به نقش رسانه ها و فضای مجازی در اطلاع رسانی درست و به موقع در مطالبه گری جامعه گفت: امروز با وجود فضای مجازی رکن چهارم دموکراسی به معنای واقعی محقق شده است و این یک سرمایه خوب است.

** 12 هزار پرونده در در کمیته های نما بررسی می شود
سالاری تشکیل کمیته نما با هدف احترام به حق عمومی شهر و ساماندهی سیما و منظر شهری و هویت بخشی را از برنامه های مناسب در این حوزه دانست وگفت: امروز تمام نقشه های نمای ساختمان های شهر تهران که حداقل حدود 12 هزار پرونده در سال است، در کمیته های نما با حضور معماران و طراحان شهری و حرفه مندان مورد بررسی قرار می گیرد.
وی ادامه داد: هر چند نقدهای جدی به این کمیته ها وجود دارد و در آنجا خلاقیت های معماران بعضا تحت تاثیر قرار می گیرد اما این یک مرحله گذار است و قطعا در آینده و ادامه کار اتفاقات خوبی در این حوزه رخ خواهد داد.
عضو شورای اسلامی شهر تهران افزود: من معتقدم با دغدغه های بوجود آمده در جامعه، اکنون ما در آستانه یک رنسانس در حوزه معماری و طراحی شهری قرار داریم و رسالت معماران و شهرسازان اینست که در این برهه تاریخی به مبانی و اصول اساسی معماری وشهرسازی توجه جدی داشته باشند.
تهرام/7244//6139

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي مشاورين املاك معماري تهران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۴۶۷۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خبر خوب برای خریداران مسکن / آغاز عقد قراردادهای رایگان در «خودنویس»

تین نیوز

معاون وزیر راه وشهرسازی از آغاز بکار نسخه اولیه انعقاد قراردادهای خریدو فروش مسکن در سامانه «خودنویس» از خردادماه خبر دادو گفت: مرم در این سامانه می توانند در هر ساعت از شبانه روز قراردادهای اجاره و خرید و فروش را به صورت رایگان تنظیم و منعقد کنند.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایلنا، هادی عباسی، معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی با اشاره به استقبال مردم از سامانه «خودنویس» برای انعقاد قراردادهای اجاره در آستانه فصل جابه جایی ها و نقل و انتقالات اظهار داشت: سامانه املاک و مستغلات با نام تجاری«خودنویس» به طور 24 ساعته و تمام ایام حتی روزهای تعطیل امکان انعقاد قراردادهای اجاره را دارد و تمام خدمات در این سامانه برای موجران و مستاجران رایگان است و کد رهگیری در سامانه خودنویس به طور رایگان صادر می شود.

وی تاکید کرد: روز یکشنبه رکورد انعقاد قرارداد اجاره در سامانه خودنویس با 6 هزار و 450 قرارداد شکسته شد و این تعداد قرارداد در یک روز منعقد شد. مشاوران املاک هم وارد سامانه خودنویس شده اند و قرارداد های مشاوران املاک هم در این سامانه منعقد می شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: مردم این حق اختیار را دارند که در سامانه خودنویس به صورت مستقیم قرارداد مورد نظر را تنظیم کنند یا از طریق مشاوران املاک در این سامانه برای تنظیم قرارداد اقدام کنند. در صورت تنظیم قرارداد از طریق مشاوران املاک در سامانه تنها حق العمل به همرسانی دو طرف قرارداد را با نرخ رسمی و مصوب به مشاوران می پردازند اما در صورت تنظیم قرارداد به صور مستقیم وجهی پرداخت نمی کنند و کاملا رایگان است.

عباسی از آغاز به کار نسخه اولیه انعقاد قرارداد خرید و فروش مسکن در خودنویس از خرداد ماه خبر داد و گفت: در حال فراهم کردن بستری برای انعقاد قراردادهای خرید و فروش مسکن در سامانه خودنویس هستیم و تیم برنامه ریزی در حال کار است و خردادماه نسخه اولیه خرید و فروش مسکن در سامانه خودنویس آغاز به کار می کند.

وی افزود: مردم می توانند در صورت انعقاد قرارداد خرید و فروش مسکن به صورت مستقیم هیچ پولی نمی پردازند و این اقدام در سامانه خودنویس کاملا رایگان است.

عباسی با اشاره به فعالیت مشاوران املاک در بازار اظهار داشت: به طور قطع مشاوران املاک از بازار مسکن حذف نمی شوند و هر مشاوره املاکی که خدمت بهتری ارایه دهد مردم از آن استفاه خواهند کرد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • طرح تو طرح در رویداد طرحی نو، مسابقات معماری در ایران را به بوته‌ی نقد گذاشت
  • هوش مصنوعی چگونه به معماران و طراحان کمک می‌کند؟
  • دلسوزی شاگرد منتظری برای شهید مطهری/ تشکیل 700 پرونده برای مشاوران املاک یک استان!
  • خبر معاون وزیر راه برای خریداران مسکن
  • خبر خوب برای خریداران مسکن / آغاز عقد قراردادهای رایگان در «خودنویس»
  • پلمب ۸ واحد مشاور املاک غیرمجاز در پردیس و بومهن + فیلم
  • پلمب ۱۲۴ مشاور املاک متخلف در قزوین
  • زمزمه‌های دلالی مشاوران املاک در طرح مسکن جوانی جمعیت یزد
  • مشاوران املاک فاقد پروانه در اردبیل پلمب می شوند
  • ۱۰ هزار خانه خالی در پرند به سازمان امور مالیاتی معرفی شد