Web Analytics Made Easy - Statcounter

حواشی مسابقه برنده باش با استفتاء آیت الله مکارم شیرازی درباره این مسابقه و قمار خواندن آن و البته انتقاد مقام معظم رهبری از رسانه ملی در جمع کارگران ادامه دارد.

به گزارش خبرنگار تلویزیون خبرگزاری شبستان، مسابقه «برنده باش» که با اجرای رضا گلزار از شبکه سوم سیما پخش می شود تقریبا از همان ابتدای پخش با حواشی همراه بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از دستمزد محمدرضا گلزار به عنوان مجری تا دستکاری در آرای بخش مردمی جشنواره جام جم برای پیشی گرفتن این برنامه از برنامه « نود»، برنامه ای که مجری و تهیه کننده اش آنقدر مورد غضب مدیر شبکه سه واقع شد که به کل آن را از آنتن رسانه ملی حذف کرد.

 

یکی از اصلی ترین حواشی پیرامون این مسابقه تلویزیونی اما ، بحث بر سر این بود که آیا جوایز میلیونی که به برندگان در ازای پاسخ درست به سوالات داده می شود از دیدگاه شرعی جایز است.

 

محمدرضا گلزار جایی در توضیح درباره دلیل ساخت این مسابقه گفته بود: « سرانه مطالعه در کشور ما بسیار پایین است و این واقعا ناراحت کنند است و ریشه  ساختن نسخه ایرانی این مسابقه بزرگ به نام مسابقه بزرگ برنده باش بالا بردن سطح مطالعه ی مردم است. مسابقه بزرگ برنده باش شبکه سه آنقدر جذاب و فوق العاده و پر از هیجان است که من مطمئنم تاثیرات فوق العاده خوبی در جامعه ما خواهد داشت»

 

این در حالی بود که بسیاری از منتقدان می گفتند این مسابقه تنها و تنها با هدف جذب سرمایه ساخته شده است و اعلام اینکه این مسابقه تلاشی برای گسترش فرهنگ کتابخوانی در بین مردم است مثل زرورق خوش آب و رنگی است که دور آن پیچیده اند تا ذهن ها منحرف شود و در حاشیه به اهداف اصلی خود برسند.

 

تا به امروز گزارش های متعددی در سایت ها و خبرگزاری ها و روزنامه های مختلف در اعتراض به شیوه این مسابقه منتشر شده است، حتی برخی اقدام به گرفتن استفتاء درباره این مسابقه کردند و مراجع هر کدام جواب های مختلفی دادند که همه شان حاوی هشدار بود.

 
خبرنگاران شروع به خبر سازی کردند و از این مسابقه و روش های عجیب و غریبش برای کسب در آمد نوشتند. اما تیترهای تندی چون« اینجا تهران است، کازینوی صداوسیما/ این قمارخانه همیشه باز است! » ، « بالاترین دستمزد تاریخ تلویزیون برای محمدرضا گلزار با بخت‌آزمایی آنلاین؟! » ، « صدا و سیما چگونه «قماربازی» را حلال کرد؟» هیچ کدام تا به امروز نتوانستند مانع پخش و ادامه ساخت این مسابقه شوند.
 


به تازگی اما مطلبی در فضای مجازی منتشر شده است که حاوی استفتاء از آیت الله مکارم شیرازی درباره مسابقه « برنده باش» است . او به صراحت در این مطلب اعلام کرده است که این کار قمار است.

 

متن سوال و پاسخ مطرح شده به این شرح است : «مسابقه‌ای حضوری با عنوان مسابقه بزرگ برنده‌باش از طریق شبکه سه سیمای جمهوری اسلامی ایران در حال اجرا و پخش است که به شرکت‌کنندگان در این مسابقه به ازای پاسخ صحیح به هر سوال، مبلغ قابل توجهی به صورت پلکانی (تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان) اعطا می‌کند که با کمک مجری برنامه و فرصت‌هایی که در اختیار هر شرکت‌کننده قرار می‌گیرد، مبلغ جایزه غالباً از ۵ میلیون تومان کمتر نیست. شرط حضور در این برنامه خرید سوال و پاسخ درست به آن‌ها از طریق اپلیکیشن مخصوص است و در صورت درست بودن جواب‌ها، در یک رقابت فشرده، ۴ نفر به مسابقه حضوری دعوت خواهند شد. آیا برگزاری این نوع مسابقات جایز است؟ آیا شرکت در این نوع مسابقات جایز است؟ آیا شرکت کننده، مالک شرعی جایزه خواهد شد؟

 

پاسخ: «بسمه تعالی. این کار قمار است و کسانی که شرکت می‌کنند مالک آن جوایز نمی‌باشند.»

 

 

پس از انتشار متن این استفتاء روابط عمومی این برنامه جوابیه ای را منتشر کرد که در ادامه می خوانید: متن توضیح روابط عمومی مسابقه به این شرح است: «به نام خدا. در پی انتشار استفتائی پیرامون مسابقه برنده باش به اطلاع می‌رساند فرض مطرح شده در سوال استفتاء کامل نیست و طبیعتاً فرض ناکامل، جایگاه سوال را مخدوش می‌سازد.»

 

رهبر معظم انقلاب که پیش از این نیز نسبت به چنین مسابقاتی در تلویزیون هشدار داده بودند به تازگی و در دیدار با هزاران نفر از کارگران در سخنانی مجدد به این موضوع اشاره فرمودند. ایشان گفتند: «باید فرهنگ کار و تولید و تلاش را ترویج دهیم و روحیه انتظار برای ثروت بادآورده را از بین ببریم و روش هایی شبیه بخت آزمایی را ترویج نکنیم که دستگاه های مختلف از جمله صدا و سیما باید متوجه این معنا باشند.»

 

به گزارش شبستان، این مسابقه که از ابتدای پخش با جنجال های فراوانی همراه بود، همچنان و بدون توجه به همه اعتراض ها از سوی اهالی رسانه و مراجع تقلید همچنان روی آنتن می رود. حال باید منتظر ماند و دید آیا پس از تازه ترین سخنان مقام معظم رهبری و ابراز گلایه ایشان از صداوسیما آیا مدیران تلویزیون واکنشی نشان خواهند داد یا طبق روال همیشگی خود و خلاف عنوان ملی که یدک می کشد خودمختار است و بدون توجه به خواست عموم جامعه و مخاطبان کار خود را به پیش می راند.

 
 
 
 

 

 

 

پایان پیام/298

منبع: شبستان

کلیدواژه: قم خبرگزاری شبستان خسارت سیل کانون های مساجد کانون های فرهنگی هنری مساجد مسجد مقدس جمکران کانون مساجد استان بوشهر اعتراض رهبری برنده باش قمارخانه محمدرضا گلزار صداوسیما آیت الله مکارم شیرازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۵۰۹۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توصیه‌ای که رهبر انقلاب برای پژوهشگاه رویان داشته‌اند

عبدالحسین شاهوردی رئیس پژوهشگاه رویان در برنامه برمودا حاضر شد و به سوالاتی درباره فعالیت‌های پژوهشگاه پاسخ داد. شاهوردی درباره توانایی‌های متخصصان کشورمان برای تولید اعضای بدن انسان صحبت و توصیه‌ای را که رهبر معظم انقلاب برای کار در عرصه مهندسی بافت داشتند، بیان کرد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان فیلم و صوت فیلم و صوت

دیگر خبرها

  • دیدار جمعی از معلمان با رهبر انقلاب در روز چهارشنبه
  • جمعی از معلمان با رهبر انقلاب دیدار خواهند کرد
  • انتقاد شدید پیشکسوت استقلال از تغییر نام این باشگاه
  • (ویدئو) مهاجر مبتلا به سرطان برنده جایزه بخت آزمایی یک میلیارد دلاری شد
  • معلمان با رهبر معظم انقلاب دیدار می‌کنند
  • تصاویری از رهبر انقلاب در خلیج فارس
  • توصیه‌ای که رهبر انقلاب برای پژوهشگاه رویان داشته‌اند
  • آیت الله مکارم شیرازی: مردم از گرانی، فوق العاده رنج می‌برند
  • انتقاد یک مداح بودجه سنگین نهاد‌های فرهنگی در موضوع حجاب
  • ۴۰ نفر از معلمان زنجانی با رهبر انقلاب دیدار می‌کنند