Web Analytics Made Easy - Statcounter

بعد از ماجرای فردوسی‌پور دست‌های زیادی به قلم رفت تا بتواند با حاشیه‌سازی‌های درست و غلط برای «برنده باش» دوگانه عادل گلزار را دنبال نماید و از این طریق مستمسکی برای فشار بیشتر به مدیر جوان شبکه سه شود.

گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو؛ ظاهراً حاشیه‌های برنده باش تمامی ندارد! برنامه ای که از اواخر مرداد ماه سال گذشته روی آنتن شبکه سه سیما از همان ابتدا و با مجری گری سوپراستار خود محمدرضا گلزار که برای اولین بار قرار بود در تلویزیون حاضر شود، دستخوش حاشیه ها و خبرهای مختلفی شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما روز به روز با دیده شدن بیشتر این برنامه حجم حاشیه ها نیز رو به فزونی گذاشت و برنده باش به یکی از خبرسازترین برند های تلویزیون در ماه های اخیر تبدیل شد. از جایزه ۲۰۰ میلیون تومانی برنامه که روزهای اول محل بحث برخی رسانه ها قرار گرفته بود تا نحوه حضور در مسابقه و مشکلات اپلیکیشن و افزایش بینندگان برنامه تا حدی که دومین برنامه پر بیننده تلویزیون لقب گرفت، اتفاقات عجیب جشنواره جام جم و دوگانه عادل- گلزار و برنده باش- نود که هنوز هم کسی نمی داند که واقعیت تخلفاتش چه بود، با اسپانسر برنامه که شاید مهمترین سوژه این روزهای مربوط به برنامه است و البته منشاء اصلی مشکلات فنی برنامه برنده باش و صدالبته این مهم ترین موضوع مربوط به برنامه یعنی مسئله قماربازی و بخت آزمایی در تلویزیون و فرمایشات صریح رهبر معظم انقلاب و حضرت آیت الله مکارم شیرازی که به صراحت ناظر به برنامه برنده باش قرار می گرفت.

به هر حال تلویزیون این روزها با بازی عجیب ستاره مربع ناظر به قرارداد کلانش با توسکا وارد مخمصه ای تبلیغاتی شده که به نوعی در آن نه اه پس دارد و نه راه پیش. مشکلات مالی عدیده تلویزیون چاره دیگر جز قرارداد اینچنینی برای رسانه ملی باقی نمی گذارد و از سویی نیز نیازی به تصریح ندارد که اینچنین تبلیغات تا چه اندازه تاثیرات سوء و مخربی در سطح ملی به جا می گذارد. دستور رئیس رسانه ملی برای تجدید نظر در قراردادهای تجاری و بازرگانی تلویزیون نیز نشان از آن دارد که ظاهراً فرمایش رهبر انقلاب تلویزیون را ناگزیر به پذیرش تصحیح این روند کرده و قرار است دستور رییس رسانه ملی که صبح امروز منتشر شد، راهگشای این بن بست بازرگانی در رسانه ملی شود.

مسئله مهم اما آن است که بعد از ماجرای فردوسی پور دست های زیادی به قلم رفت تا بتواند با حاشیه‌سازی‌های درست و غلط برای برنده باش دوگانه عادل گلزار را دنبال نماید و از این طریق مستمسکی برای فشار بیشتر به مدیر جوان شبکه سه شود. در همین مسئله اخیر ماجرای بخت آزمایی نیز در یکی دو روز گذشته تلاش بسیاری شد تا مسئله را متمرکز بر مسابقه ‌برنده‌باش نمایند. حال آن که ماجرای بخت آزمایی فراتر از یک مسابقه است و ناظر به بسیاری از برنامه ها و ساعات رسانه ملی در شبکه های مختلف می‌شود.

مسئله ای که باید بدان توجه کنیم این است که تقلیل موضوع بخت آزمایی در رسانه ملی به مسابقه برنده باش، تنزل فرمانی است که در کلام رهبر انقلاب جاری بود. مسئله‌ای که رهبر انقلاب به دانشگاه کردند پول بدون زحمت در قالب بخت آزمایی بود، مساله ای که نه فقط در برنده باش بلکه در بلکه در بسیاری از برنامه های پربیننده تلویزیونی در مسابقات روبیکیو در شبکه های نسیم، یک و سه، قرعه‌کشی‌های برندهای مختلف فروشگاه ها و اپلیکیشن ها و ارزش افزوده در جریان است و اگر قرار است اصلاح صورت پذیرد باید به طور کلان تمامی مسابقات و برنامه های تبلیغاتی و بازرگانی دستخوش تغییر جدی شوند.

از طرفی برنده باش میز این روزها دومین برند مطرح تلویزیون است و منطقی نیست که منتظر توقف کامل آن باشیم. برنامه ای که حاصل تلاش تیم برنامه ساز و نخستین حضور محمدرضا گلزار در تلویزیون است، منطقی نیست که به این سادگی نادیده گرفته شود. برنده باش اگر می‌خواهد از مخمصه بخت آزمایی که اکنون گرفتار آن شده خارج شود ناگزیر به حذف اپلیکیشن ورود به برنامه و تغییرات جدی در نحوه ورود به مسابقه است. چیزی که شاید مستلزم تغییر اسپانسر و یا حتی توقفی کوتاه در پخش آن شود اما حتما می تواند این برنامه را با قدرت بیشتری به آنتن بازگرداند.

به هر حال باید بدانیم برنده باش تنها یکی از چند مصداقی است که مسئله بخت آزمایی و تذکرات صریح رهبر معظم انقلاب بدان صادق است. هرچند که بهرحال تغییرات اساسی در کم و کیف ورود به این مسابقه امری اجتناب ناپذیر و لازم است ولی شاید تمرکز بیش از حد روی این مسابقه موجب غفلت از سایر بخت آزمایی های متعدد تلویزیون شود که این امر حتماً با کلام رهبر انقلاب مغایر است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: محمدرضا گلزار برنده باش ستاره مربع بخت آزمایی علی فروغی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۵۵۲۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تبلیغات گل درشت در تلویزیون، سینما و شبکه نمایش خانگی به مرز فاجعه رسیده است/ تلویزیون شفاف‌سازی کند

حسین قره: آقایان در تلویزیون که خیال خودشان را راحت کرده‌اند، انگار وقت و زمان و گوش و چشم سایر حواس و قوای فاهمه و... که مخاطبان دارند، مِلک حضرتشان است و تصمیم و کنترلش با خودشان نیست، اخیراً هم که دیگر تبلیغ نمی‌سازند، در واقع خود آگهی‌ها به سریال وسط فوتبال و سریال و... تبدیل شده است، شاید مخاطب یادش برود که داشت چه می‌دید و البته دیده شده بعضی از مواقع خود پخش هم یادش رفته و رفته‌اند برنامه بعدی.

تلویزیون شفاف‌سازی کند

اگر مخاطب تلویزیون باشید گاهی آن قدر تبلیغات طولانی است که نسبت به زمان پخش و قیمت ثانیه و دقیقه تبلیغات در تلویزیون این شائبه برایتان پیش می‌آید که صداوسیما در شکل کلی سهام‌دار آن کالا و خدمات است؛ چون واقعاً خارج توجیه است، مثلاً فرض بفرمایید یک نوعی از چرخ‌گوشت (تعمداً اسم و اصل برند و کالا را نمی‌گویم) هست که شما هر وقت تلویزیون را روشن کنید اول تبلیغ‌کنندگان آن را می‌بینید. اگر یک برند برنامه بلندمدتی داشته باشد که هر خانواده ایرانی (حدود ۲۵ میلیون خانوار) یکی از این وسیله را داشته باشند، حتی اگر ۸۰ درصد سود حاصل از هر دستگاه را صرفه تبلیغات تلویزیونی کند باز هم باتوجه‌به ساعات پخش در میان‌برنامه‌ها یا بین نیمه‌های فوتبال و... توجیه اقتصادی ندارد، آخر تبلیغات حاصل عدد و رقم است، یک برند این میزان از سود را هزینه می‌کند تا این میزان از بازار هدف محصولاتش را بخرند، آخر تک‌محصولی که بازار جهانی هم ندارد، این همه تبلیغ را با چه توجیه اقتصادی انجام می‌دهد. مگر اینکه مثلاً در آغاز سال با بخش آگهی تلویزیون یک قرارداد کلی بسته شده باشد که مثلاً N هزار ساعت بخش در سال به قیمت N میلیارد تومان و گرفتن دو نوع تخفیف، یکی از بابت این که کالا موردبحث تولید ایرانی است و حمایت از بازار داخلی است و دیگر اینکه چون قرارداد موردی نیست و کلی و سالانه است.

همین‌جا چند سرفصل وجود دارد که می‌شود درباره آن صحبت کرد. یک اینکه تقریباً قریب به‌اتفاق تبلیغات این چنینی را چند بازیگر و احتمالاً یک شرکت تبلیغاتی می‌سازند، پرسش اول این است، آیا محدودیتی و رانتی خاص برای سازندگان تبلیغات وجود دارد یا نه تصادفاً این اتفاقات رقم خورده است.

دوم اینکه اگر محدودیتی نیست آیا چنین شرایطی برای همه تولیدکنندگان ایرانی وجود دارد. اگر چنین است آیا تلویزیون فراخوانی عموماً داده است که شرایط برای همه کالاها و همه بازارها و خدمات وجود دارد و می‌توانند از این بستر استفاده کنند. اگر این فراخوان داده شده و اگر شرایط برای همه یکسان است، در بازار تولید داخلی هیچ برند دیگری تمایل به این همه ساعت پخش ندارد؟ که این خود چند سرفصل دیگر را باز می‌کند که آیا برندها و تولیدکنندگان به این نتیجه رسیده‌اند که همین میزان هم هزینه کردن در تلویزیون گران است و بازگشت سرمایه ندارد چرا که سرمایه گران‌بهای اجتماعی تلویزیون ریزش داشته است.

فقط یک نکته دیگر می‌ماند که در شرایط اجتماعی امروز و مسئله زنان به کار با مداقه نیاز دارد، آقایان ابتدا و میان و انتهای بعضی از برنامه‌های گفت‌وگومحور درباره زنان، تبلیغاتی را نشان می‌دهند که دغدغه زنان خانه‌دار این سرزمین خلاصه می‌شود در پوره سیب‌زمینی، این هم سطح سلیقه و دغدغه و بلندنظری، واقعاً خود حماسه است. (تأکید می‌کنم که آن تبلیغات می‌تواند در برنامه‌های آشپزی و یا سرگرمی محور پخش شود؛ ولی بعد از هر برنامه‌های منظور است.)

دوباره و بلکه شاید دوباره باید تأکید کنم که صداوسیما به دلیل اختصاص بودجه ملی - که امسال ۲۴ هزار میلیارد تومان به آن اضافه شده است - باید نسبت به تمام کنش‌ها و واکنش‌ها، برنامه‌سازی‌ها، تولیدات و... پاسخگو به ملت باشد. اگر تلویزیون خصوصی بود یا همچون شبکه نمایش خانگی منبع مالش از بخش خصوصی تأمین می‌شد، این همه تأکید لازم نداشت و آقایان جبلی و جلیلی که بر مسند و صندلی یگانه رسانه ملی نشسته تکیه زده‌اند باید برای تک‌تک اقدامات پاسخگو باشند.

هنرمندان و فاجعه تبلیغات در شبکه نمایش خانگی و سینما

همان‌طور که همه می‌دانیم، بسیاری از هنرمندان و نویسندگان و... حوزه سینما چشم و دل از تلویزیون بریده‌اند و به سینما و شبکه نمایش خانگی پناه برده‌اند و ناگفته نماند که هنرمندان ترازی هم چشم و دل از همه چیز شسته‌اند و در سکوت نشسته‌اند. شاید توجیه بسیاری این است که «به راه بادیه رفتن به از نشستن باطل». به‌هرتقدیر کار ما قضاوت نیست و هر که هر چه خود می‌خواهد همان می‌کند؛ اما نکته کجاست، در شبکه نمایش خانگی و سینما که بخش خصوصی دستی در تولید آن دارد برای تأمین هزینه یا نیاز به سرمایه‌گذاری دارد که نیتش سود کم و حضور در خلق هنر است و یا نه سرمایه‌گذاری که مثل هر تجارت و بازار و صنعتی به دنبال سود مکفی و به‌اندازه سرمایه است. بماند که هر کدام باشد مهم نیست مهم ارائه هنرمندانه تبلیغات در آثار است. این مسئله و پدیده هم مختص ما نیست، همه جهان گرفتار این نوع تولید تبلیغات هستند. این چرخه که باید کالای تولیدشده به دست مصرف‌کننده برسد و آن را مصرف کند که چرخه تولید دوباره بچرخد، هر چه هست فعلاً سرنوشت این عصر است؛ اما نوع ارائه آن بسیار مهم است.

تبلیغات گل درست حتی گرفتاری بزرگ‌ترین هنرمندان تاریخ معاصر بوده و هست. به‌خاطر دارم در یک نشست کارگردان فقید و بزرگ تئاتر جهان، پیتر بروک در زمان بخش یکی از جسورانه‌ترین آثارش (مهابهاراتا) در تلویزیون همین مشکل را داشته که هر ۱۵ دقیقه آن فیلم تئاتر قطع و برنامه به بخش آگهی می‌رفته است. این قطع حس و حال و هوا برای یک فیلم تئاتر و مخاطب و تولیدکنندگان آن عذاب‌آور بوده و پیتر بروک صحبت می‌کند و از سرمایه‌گذاران و گروه‌های تبلیغاتی می‌خواهد که اطلاعاتشان را در آخر و حتی تیتراژ بیاورند؛ ولی حس تماشاچی را در میانه اثر قطع نکنند. (نقل به مضمون عرض کردم؛ چون سال‌ها پیش این ویدئو را دیدیم.)

قاعده سریال ها و پخش‌های جهانی و تلویزیون‌ها خصوصی این است که هر ۲۰ دقیقه فرصتی یک تا دودقیقه‌ای به آگهی داده شود؛ اما اینکه در سریالی که هنرمندان برجسته در آن هستند به درودیوار آن تبلیغات چسبیده باشد و حتی در یک سریال مثلاً ساختمان مرکزی شرکت تبلیغ‌کننده دیده شود... (باز هم تأکید می‌کنم که از ارائه مصداقی واقعی پرهیز دارم) دیگر فاجعه گل درشتی است و از خارج از عرف تمام درس‌های تبلیغات است و قطعاً به ضدتبلیغ تبدیل می‌شود.

تبلیغات در عصر جدید با هنر گرافیک که هنری بصری است گره می‌خورد، مختصر و موجز و متناسب و با احترام به شعور مخاطب. اینکه در همه جای یک سریال نمای نزدیک بازیگر و سرش باشد و پشت سرش فلان شامپو که واقعاً ضدتبلیغ است. یکی از شروط استمرار یک هنر احترام به مخاطب است و هنرمندان آفرینشگر نباید اجازه دهند که تبلیغات غیرهوشمندانه و گل درشت به اعتبار آنان ضربه بزند.

توجه به تولید ملی و بهره‌مندی تولیدکنندگان که سالانه میلیون‌ها نفر از خدماتشان استفاده می‌کنند کار بسیار خوبی است، تبلیغات چنین پدیده‌ای است، اما استفاده در حد فوق ابزار و بی‌احترامی به مخاطب را باید خود هنرمندان فکری برایش بکنند. هنرمندانی که کار تبلیغات می‌کنند باید سرمایه‌گذاران را توجیه کنند که چه چیزی برای آنان مناسب است. تن‌دادن تمام به خواسته سرمایه‌گذار که احتمالاً خواسته‌ای داشته و اصرار دارد که در چنین شرایط اقتصادی پر ماجرایی سرمایه‌گذاری‌اش حداکثر سود را داشته باشد باید با قواعد هنر هم بخواند، برای اعتبار برندی که ساخته است حداقل بپذیرد که ارائه هنرمندانه کالا و خدمات برندش برای شرکت و تجارتش سودی بلندمدت خواهد داشت.

تبلیغات محیطی که در اختیار سینما و شبکه نمایش خانگی است هم یکی از سرفصل‌هایی است که می‌توان درباره آن نوشت که در این کوتاه نوشته نمی‌گنجد.

۵۷۵۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902705

دیگر خبرها

  • ادامه «بدقولی کنداکتوری تلویزیون» با رخنه شبکه یک
  • دفاع تمام قدرت روس‌ها از تحویل سوخو 35 ها به ایران در تلویزیون سعودی
  • تعاونی‌های تولید؛ مصداق مشارکت مردم در اقتصاد
  • افراد حاکم بر تلویزیون سرمایه‌ها را از بین بردند/ گفتگو
  • آب چاه بخورید ولی آب معدنی نخورید |‌حرف های جنجالی مدیر آزمایشگاه در تلویزیون | ویدئو
  • حضور پیشکسوتان رسانه و ورزش در مراسم تشییع پیکر مسعود اسکویی
  • تبلیغات گل درشت در تلویزیون، سینما و شبکه نمایش خانگی به مرز فاجعه رسیده است/ تلویزیون شفاف‌سازی کند
  • رشیدپور همچنان دنبال جایی برای انتشار «ساعت صفر» است
  • «هفت» دوباره روی آنتن
  • راستی‌آزمایی یک ادعا !