Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@22:36:08 GMT

کنکور، مانعی نهادی در مقابل ایجاد تحول عمیق در مدارس است

تاریخ انتشار: ۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۵۷۷۶۷

کنکور، مانعی نهادی در مقابل ایجاد تحول عمیق در مدارس است

ارومیه - ایرنا - معاون پژوهش و برنامه ریزی وزیر آموزش و پرورش و رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی گفت: کنکور، یک مانع نهادی در مقابل ایجاد تحول عمیق در مدارس است و برنامه های سند تحول را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.

«علی ذو علم» روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: کنکور دستیابی به مدرسه صالح و چرخش از سوی آموزش صرف به سوی تربیت عمیق و تربیت بنیادین را هم تحت تاثیر خود قرار می دهد و کارشناسان رفع این مانع را پیگیر هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با اشاره به مدرسه صالح، بیان کرد: دستیابی به مدرسه تراز انقلاب اسلامی یا همان مدرسه صالح هدف اصلی از تحول بنیادین است تا از همه جهات بتواند بستر مناسبی برای تحقق حیات طیبه باشد.
وی اظهار داشت: مشارکت جامعه در این زمینه بسیار مهم بوده و انجمن های علمی، بخش های پژوهشی دانشگاه ها، شریک تربیت و رکن چهارم تربیت هستند؛ هر چند تا کنون نقش پر رنگ نداشتند.
«ذوعلم» بیان کرد: یکسری شاخص های شایستگی اساسی و پایه در مدرسه صالح مطرح است که تفکر، تعقل، علم، عمل و ایمان جزء آنها محسوب می شود.
وی اضافه کرد: دانش آموزان این مدرسه برای ایفای نقش مسوولانه، پاسخگویی و درگیری با مسایل آینده در مدرسه آماده می شوند و برنامه درسی مبتنی بر کار، تلاش، فعالیت و نقش آفرینی در این طرح مطرح است.
«ذوعلم» افزود: اگر کارشناسان این نهاد بخواهند ویژگی های مدرسه صالح را تبیین کنند باید در کنار بایستگی ها، فهرستی از نبایستگی ها مطرح شود.
وی اضافه کرد: در برخی مدارس برخی مطالبه ها از دانش آموزان کاملا مخالف با جهت گیری های یاد شده در یک مدرسه صالح و مطلوب است که آموزش و پرورش در حال اصلاح و تلاش برای حل این مسایل است.
وی گفت: امروز بسیاری از مدارس دولتی با همت دبیران، اولیا و مربیان به یک وضعیت قابل قبول از نظر پرورشی و آموزشی رسیده و در جهت ارتقای این شاخص ها تلاش های زیادی صورت گرفته است.
معاون وزیر آموزش و پرورش درباره راهکار رشد کیفی مدارس نیز گفت: در سطح وزارتخانه و ادارات کل استان ها باید با یک رصد واقع بینانه و ارزیابی دقیق از مدارس، آنها را در یک رتبه بندی واقع بینانه و بر اساس تلاش های علمی قرار داد.
وی افزود: تعیین مدارسی به عنوان معین و ارائه دانشی که در بعد نگرشی بتواند مدیر، معلمان و خانواده ها را توجیه کند، جزء راهکارهایی است که باید برای تحقق آن برنامه ر یزی شود.
وی با بیان اینکه کارکنان مدرسه باید برای تحقق مدرسه مطلوب همکاری کنند، گفت: درگیر کردن مدارس نقش اول را در تحقق اهداف تعیین شده ایفا می کند و باید کارکنان مدرسه به یک تلاش مثبت در این زمینه برسند.
«ذو علم» افزود: برای ارزیابی و دستیابی به نتایج این طرح یک پژوهش پیمایشی باید انجام شود تا بر اساس پنج شاخص تفکر، تعقل، علم، عمل و ایمان یک رصد دایمی از این برنامه صورت گیرد.
معاون وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: در هفت سال گذشته مدارس تغییر محسوسی داشت و دیدگاه ها بسیار اصلاح شد؛ کارهای رسانه ای نیز هرچند در حد مطلوب نبود ولی خانواده ها را به مطالبه ها در موضوع مدرسه صالح نزدیک تر کرد.
به گزارش ایرنا در حال حاضر در نظام آموزش و پرورش کشور بیش از 940 هزار معلم در سراسر کشور در تلاش هستند تا بیش از 13 میلیون دانش آموز در 106 هزار واحد آموزشی را از جهل به سوی دانایی رهنمون سازند و چگونه زیستن را به آنان بر اساس مبانی سند تحول بنیادین بیاموزند.
پیشبرد اهداف تعلیم و تربیت کشور بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است که به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی آموزش و پرورش رسیده و همچنین مورد تایید ضمنی مقام معظم رهبری و ریاست جمهوری قرار گرفته است و در دستور کار آموزش و پرورش قرار دارد.
بر اساس مفاد سند تحول بنیادین باید چرخشی اساسی در آموزش و پرورش صورت گیرد و این چرخش تبدیل نظام آموزشی به یک نهاد فرهنگی و تربیتی است تا بتواند زمینه تربیت پذیری کودکان و نوجوانان را بر اساس اقتضائات فرهنگ غنی اسلامی و ایرانی و نیازهای امروز و فردای جامعه فراهم کند.
اهتمام جدی به توسعه عدالت آموزشی به عنوان مهم‌ترین اصالت نظام تعلیم و تربیت اسلامی، دستیابی برابر دانش‌آموزان به امکانات تحصیل صرف نظر از موقعیت جغرافیایی، اجتماعی و اقتصادی آنان، توسعه مهارت آموزی به جای تکیه بر حافظه محوری از جمله اولویت‌های وزارت آموزش و پرورش در سند تحول بنیادین است.
به گزارش ایرنا از دیگر اولویت های این سند نیز می توان به تجهیز کارگاه‌ها و کارآفرینی، توسعه حرفه‌های دانش بنیان متناسب با نیازهای جامعه، اولویت بخشی فعالیت‌های تربیتی و تقویت تربیت اسلامی، فعال‌سازی ظرفیت‌های پنهان آموزش و پرورش به ویژه ظرفیت بی‌بدیل منابع ارزشمند انسانی در آموزش و پرورش، تلاش برای تکریم حقیقی مقام معلمان و فرهنگیان و به روزآوری متون درسی و منابع آموزشی از طریق تعامل بیشتر با دانشگاه‌ها و مراکز علمی و آموزشی و ... اشاره کرد. 7125/3072

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي آموزش و پرورش سند تحول كنكور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۵۷۷۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم ایجاد فضا‌های آموزشی و تربیتی در آموزش و پرورش


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز فارس، صادق ستاری فرد در آیین افتتاحیه صعود پانصد معلم کوهنورد هشت استان جنوب کشور به قله «بل» در شهرستان اقلید استان فارس، گرامیداشت هفته معلم و یادواره شهدای فرهنگی کنگره ملی ۱۵ هزار شهید استان فارس گفت: معلمان قله‌های بسیاری همچون قله های؛ علم، عطوفت، مهربانی، نجابت، ایثار و از خود گذشتگی را فتح  و وجودشان را برای دانش آموزان هزینه می‌کنند.
وی افزود: در ابتدای انقلاب اسلامی توجه به سرمایه انسانی بود که پیروزی را ممکن ساخت لذا گردهمایی معلمان حول یک محور باعث تحول در جامعه می‌شود.
معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: پیامبر اسلام در ابتدا برای نیل به هدف تربیت نیروی انسانی، مسجد را بنا کرد لذا اکنون ما هم در آموزش و پرورش نیاز به ایجاد فضا‌های مختلف آموزشی و تربیتی مطلوب داریم تا تربیت به معنای واقعی کلمه محقق شود.
صادق ستاری فرد ادامه داد: گام بعدی پیامبر (ص) ارائه محتوا بود و قرآنی را که از جانب خداوند بر او نازل شد به جامعه معرفی کرد و امروز ما باید بر اساس سند تحول بنیادین، محتوای خوب ارائه دهیم.
گفت: نظام محاسبه‌ای که پیامبر (ص) انجام دادند همان نظام ارزشیابی امروزی است که ما باید در دستور کار قرار دهیم، زیرا جهت دهنده همه ارکان تربیتی، نظام ارزشیابی است.
معاون تربیت بدنی و سلامت وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: رهبر معظم انقلاب ، پارسال به صراحت از هزینه کردن در آموزش و پرورش به عنوان سرمایه گذاری یاد کردند،  بنابراین ضروری است که سهم بودجه‌ای آموزش و پرورش از بودجه عمومی کشور، افزایش یابد.
۵۰۰ معلم کوهنورد از هشت استان اصفهان، بوشهر، کرمان، هرمزگان، چهارمحال و بختیاری، کهکیلویه و بویراحمد، یزد و فارس صبح امروز به قله «بل» بلندترین قله استان فارس صعود کردند.

دیگر خبرها

  • لزوم ایجاد فضا‌های آموزشی و تربیتی در آموزش و پرورش
  • شهریه مدارس غیردولتی شفاف می‌شود/ جزئیات اجرای نظارت آنلاین
  • تمام مدارس غیردولتی استان کرمان شهریه‌های متفاوتی دارند
  • آمادگی مجموعه مدارس صدرا در اجرای کامل سند تحول آموزش و پرورش
  • اجرای ۱۶ طرح عفاف و حجاب در مدارس
  • نهمین دوره جشنواره خوارزمی در کاشان
  • ریل جذب در آموزش و پرورش توسط فرهنگیان جوان انقلابی تغییر کرد
  • هیچ منعی برای ثبت‌نام دانشجومعلمان در طرح مسکن فرهنگیان وجود ندارد
  • تمامی مدارس بهشهر تک نوبته هستند
  • آئین نامه مدرسه تراز سند تحول نهایی شد