Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - دوازدهمين جشنواره موسيقي نواحي ايران با موضوع منظومه هاي تغزلي و عاشقانه به دبيري احمد صدري 16 تا 19 آبانماه در کرمان برگزار مي شود.
جلسه شوراي سياستگذاري دوازدهمين جشنواره موسيقي نواحي روز گذشته با حضور مجتبي حسيني معاون هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، علي ترابي مديرکل دفتر موسيقي ارشاد، محمد صادق بصيري معاون سياسي - اجتماعي استاندار کرمان، محمدرضا عليزاده مديرکل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان کرمان، مهران عالم زاده شهردار کرمان،جعفر رودري رييس سازمان مديريت و برنامه ريزي استان کرمان، غلامرضا فرخي مدير کل ميراث فرهنگي و گردشگري کرمان، علي ثابت نيا مديرعامل انجمن موسيقي ايران، سيد امين مويدي مشاور برنامه ريزي و نظارت راهبردي، احمد صدري دبير جشنواره، محمدرضا درويشي، علي اکبر شکارچي، مريم قره سو و سورج ياسايي مديرعامل انجمن موسيقي کرمان در ساختمان دفتر موسيقي ارشاد برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در ابتداي اين جلسه حسيني معاون هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: موسيقي نواحي بزرگترين سرمايه ماست و مي تواند دستمايه آفرينش هاي بديع روزآمدي شود که با بازآفريني آنها بتوانيم گنجينه امروزي را هم اعتلا دهيم. موسيقي نواحي سرمايه تمام مردم ايران و ثروت همه ماست و همگي نسبت به بهتر شدن آن مکلف هستيم و بايستي تمامي ارگان ها همچون ميراث فرهنگي، شهرداري، سازمان برنامه و بودجه، صدا و سيماي استان و ... با ما در برگزاري هر چه بهتر اين دوره همراهي کنند.
در ادامه علي ترابي مديرکل دفتر موسيقي ارشاد با اشاره به تدوين آيين نامه جشنواره موسيقي نواحي گفت: جشنواره موسيقي نواحي نيز همانند ديگر جشنواره هاي معاونت هنري به دنبال تبعيت از يک نظام و ساماندهي مکتوب و به منظور فاصله گرفتن از سلايق و ذائقه هاي فردي مديران و دبيران ، داراي آيين نامه شده است به طوري که چشم اندازهاي جشنواره ، تعيين اهداف، محورهاي اصلي همچون انتخاب شهر ميزبان، انتخاب دبير و ... همه در آيين نامه پيش بيني شده و خوشبختانه امسال مفتخريم که استادان برجسته موسيقي را در کنارمان داريم.
مديرکل دفتر موسيقي ارشاد بيان داشت: اهتمام جمعي مديران و مسوولان استان کرمان و اصرار براي ماندن اين جشنواره در استان باعث شد دوره دوازدهم نيز در کرمان برگزار شود که اميد است اين دوره سرآغاز دوره جديدي باشد که تاثيرگذاري جشنواره را افزايش دهد.
محمدرضا درويشي بنيانگذار جشنواره موسيقي نواحي در ادامه اين جلسه ضمن بر شمردن جايگاه موسيقي نواحي و لزوم برگزاري اين جشنواره اظهار داشت: در دوره هايي اوليه جشنواره موسيقي نواحي علاوه بر حضور استادان اين ژانر از موسيقي ، شرايطي را براي حضور دانشجويان موسيقي فراهم مي کرديم که رويارويي با گنجينه هاي موسيقايي هر استان برايشان بسيار ارزشمند و مهمتر از درسهاي دانشگاهي بود. من معتقدم اگر امروزه بخش اندک باقي مانده از موسيقي نواحي مورد توجه و اهميت قرار گرفته است بذرش از همان سال‌ها و بواسطه حضور پررنگ دانشجويان کاسته شده است بنابراين حضور قشر جوان و دانشجويان در اين قبيل جشنواره هاي بسيار حائز اهميت است.
علي اکبر شکارچي و مريم قره سو نيز بر مواردي همچون حضور دانشجويان موسيقي و بهره مندي آنها از فضاي آکادميک جشنواره و حضور برخي از روساي جشنواره ها و مراکز فرهنگي اروپا تاکيد کردند.
در ادامه احمد صدري دبير دوازدهمين جشنواره موسيقي نواحي نيز ضمن ارائه گزارشي از دوره گذشته به نحوه برگزاري اين دوره اشاره کرد و گفت: امسال در دو بخش اجرا و پژوهش با موضوع منظومه هاي تغزلي و عاشقانه ميزبان گروههايي موسيقي نواحي از سراسر کشور هستيم. به طوري که در بخش جنبي علاوه بر اجراي گروهها در شهر کرمان، اجراي گروههاي برگزيده جشنواره هاي استاني را در شهرستانهاي کرمان، اجراي پيشکسوتاني که تاکنون در جشنواره اي حضور نداشته اند، اجراي برگزيدگان بخش نواحي جشنواره موسيقي جوان و اجراي خاندان هاي موسيقي را که روايت نسل هاي موسيقي نواحي هستند، خواهيم داشت.
وي افزود: در بخش پژوهش نيز علاوه بر ارائه مقالات پژوهشگران، نمايشگاه عکس، کارگاههاي سازسازي و نمايشگاه کتاب و آثار صوتي و تصويري موسيقي نواحي را در نظر گرفته ايم.
در پايان اين جلسه عليزاده مديرکل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان کرمان، مهران عالم زاده، شهردار کرمان و محمدصادق بصيري معاون سياسي- اجتماعي استاندار کرمان در سخناني حمايت خود را از برگزاري جشنواره موسيقي نواحي و ساير جشنواره هاي هنري اعلام کردند.
گفتني است فراخوان دوازدهمين جشنواره موسيقي نواحي به زودي منتشر خواهد شد.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۶۸۸۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصاویر دیده نشده از محمدرضا شجریان

آفتاب‌‌نیوز :

محمدرضا شجریان، خواننده محبوب و استاد آواز موسیقی اصیل ایران در سال ۱۳۱۹ در شهر مشهد در خانواده‌ای مذهبی متولد شد. پدرش قاری قرآن بود و صوت قرآن را از ۸ سالگی به محمدرضا که صدای خوشی داشت نیز آموخت.

شجریان با اولین معلم موسیقی خود در سال ۱۳۳۶ زمانی آشنا شد که برای تحصیل به دانشسرای مقدماتی مشهد وارد شد. وی دو سال بعد علاوه بر تلاوت قرآن، برای رادیو خراسان آواز‌های بدون موسیقی را نیز اجرا کرد.

شجریان که پس از دریافت دیپلم از دانشسرای عالی، به استخدام آموزش و پرورش درآمده بود از سال ۴۶ پس از چند سال تدریس در دبستان‌های مشهد به تهران منتقل شد. وی در تهران نزد اسماعیل مهرتاش درس آواز آموخت و همزمان خوشنویسی و نوازندگی سنتور را نیز پی گرفت.

اولین اجرا و ضبط صدای شجریان در پاییز سال ۴۶ در غالب برنامه «برگ سبز شماره ۲۱۶» از رادیو ایران پخش شد. اما او به دلیل اینکه پدرش می‌خواست نام «شجریان‌ها» با قرائت قرآن شناخته شود، در برنامه‌های رادیویی خود را با نام «سیاوش بیدکانی» معرفی کرد. تا اینکه در سال ۱۳۵۰ پدرش به خوانندگی آواز توسط وی رضایت داد و شجریان با نام خود در رادیو و تلویزیون حاضر شد. او در سال ۱۳۵۰ با فرامرز پایور آشنا شد و آموزش سنتور و ردیف آوازی «صبا» را نزد وی آغاز کرد.

شجریان همزمان با هوشنگ ابتهاج، شاعر پرآوازه متخلص به «سایه» آشنا شده و به واسطه وی همکاری با برنامه «گلها» در رادیو را آغاز کرد. محمدرضا شجریان در این مدت در رادیو با بزرگان موسیقی نظیر احمد عبادی، حسن کسایی، جلیل شهناز، فرهنگ شریف و فرامرز پایور قطعات بسیاری را اجرا کرد.

شجریان آموزش سبک آوازی «طاهرزاده» را از سال ۱۳۵۱ نزد «نور علی خان برومند» آغاز کرد و در سال ۱۳۵۲ نیز با عبدالله دوامی آشنا شد و ردیف آوازی وی را آموخت. او در همان سال در کنار هنرمندان بی نظیر موسیقی سنتی ایران نظیر محمدرضا لطفی، حسین علیزاده، جلال ذوالفنون و ناصر فرهنگ‌فر به عضویت مرکز حفظ و اشاعه موسیقی به سرپرستی داریوش صفوت پیوست.

سال ۱۳۵۴ شجریان به همراه محمرضا لطفی و ناصر فرهنگ‌فر در «جشن هنر شیراز» کنسرت «راست پنجگاه» را اجرا کردند. محمدرضا شجریان که پیش از انقلاب سال ۵۷ رادیو ملی را مانند بسیاری دیگر از هم دوره‌های خود ترک کرد. وی به همراه محمدرضا لطفی و حمایت هوشنگ ابتهاج که او هم پس از رویداد تلخ میدان ژاله از کار در رادیو دست کشیده بود، کانون «چاووش» را بنیان گذاشت.

شجریان با کانون چاووش که اکثر اعضای آن از گروه شیدا و عارف بودند آثار بسیاری را خواند که تعداد زیادی از آن‌ها محتوای انقلابی و ملی داشتند. «شب نورد» یا (برادر نوجوونه) از چاووش ۲ و «سپیده یا ایران‌ای سرای امید» و «ایرانی به سر کن خواب مستی» از چاووش۶، «همراه شو عزیز» و «ایران خورشیدی تابان دارد» از چاووش، از جمله این آثار هستند.

منبع: خبرگزاری ایلنا

دیگر خبرها

  • شرکت‌های تعاونی استان سمنان به حوزه کشت کم آب‌بر ورود می‌کنند
  • برگزاری ۱۴ دوره جشنواره شعر رضوی در استان خوزستان
  • گروه موسیقی آهوی دشت شهربابک در بندر عباس به روی صحنه رفت
  • فارس و بوشهر زیر ذره‌بین دفتر موسیقی رفتند
  • هنر‌های قرآنی از منظر میراث فرهنگی حائز اهمیت است
  • ساز هنرمندان جنوب کرمان بر سکوهای بین‌المللی کوک می‌شود
  • تصاویر دیده نشده از محمدرضا شجریان
  • وزیرخارجه پاکستان: سفر رئیسی حائز اهمیت است/تحریم‌های آمریکا اهمیتی ندارد
  • سفر رئیسی حائز اهمیت است/تحریم‌های آمریکا اهمیتی ندارد
  • سفر رئیسی حائز اهمیت است/ تحریم‌های آمریکا اهمیتی ندارد