Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-09@05:23:16 GMT

ساخت و بومی‌سازی مغز متفکر نیروگاه‌های آبی

تاریخ انتشار: ۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۸۰۸۰۳

ساخت و بومی‌سازی مغز متفکر نیروگاه‌های آبی

محققان دانشگاه صنعتی شریف با توجه به شرایط رودهای کشور موفق به طراحی و ساخت "گاورنر"هایی به عنوان مغز متفکر و کنترل‌کننده نیروگاه‌های آبی شدند که به گفته آنها ارزش افزوده بالا و ارتقای ایمنی نیروگاه از جمله مزایای این تجهیزات است.

محمد دورعلی، عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی شریف در گفت‌وگو با ایسنا، گاورنر نیروگاه را قلب و حساس‌ترین سامانه کنترلی نیروگاه‌ها توصیف کرد و گفت: این تجهیزات در گذشته به صورت کامل از کشورهای اروپایی و آمریکایی به کشور وارد می‌شد و در مطالعاتی که در دانشگاه صنعتی شریف اجرایی کردیم موفق به ساخت و طراحی گاورنرهای نیروگاه‌های آبی شدیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اظهار کرد: گاورنرهای جدید نسل هیدروالکتریک هستند که شامل یک سامانه هیدرولیک "سرو" دقیق بوده و یک یا چند تابلوی کنترل شامل "پی‌ال‌سی"، "کارت‌های ورودی و خروجی" و"کارت‌های خاص برای سنجش سرعت و توان" هستند.

دورعلی ادامه داد: بر این اساس ما مطالعاتمان را از سال‌های گذشته با بازدیدهایی که از کشورهای صاحب این فناوری داشتیم، در این زمینه آغاز کردیم و در گام نخست پایلوت کوچکی را در دانشگاه اجرایی کردیم و بعد از اثبات کارایی، صنعت برق از این طرح استقبال کرد.

مجری طرح با تاکید بر اینکه این سامانه تاکنون در ۳ نیروگاه بزرگ آبی کشور اجرایی شده است، ادامه داد: در فاز اول گاورنرهای طراحی شده در نیروگاه ۱۰ مگاواتی "آزاد" نصب شد و پس از ۴ سال بهره برداری از آن از این سامانه در نیروگاه آبی ۲۱۰ مگاواتی "داریان" استفاده شد.

به گفته وی، سه دستگاه این تجهیز نیز برای نیروگاه ۱۵۵ مگاواتی "سردشت" نصب و راه‌اندازی شده است.

عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی شریف، ارزش افزوده بالا و بالا بودن ایمنی و نفوذ ناپذیری را از مزایای گاورنرهای طراحی شده نام برد و یادآور شد: این تجهیزات کنترل کننده رفتار نیروگاه‌ها و چون "دور" و "بار" هستند و مغز نیروگاه را بر عهده دارند.

دورعلی خاطر نشان کرد: در حال حاضر این فناوری در کشور بومی‌سازی شده و در افق آینده نوسازی گاورنرهای قدیمی کشور و طراحی و ساخت گاورنرهای نیروگاه‌های جدید در دستور کار قرار دارد.

وی با تاکید بر اینکه نیروگاه‌های آبی با توجه به دبی و ارتفاع رودخانه‌ها دارای مشخصات خاص خود هستند، اظهار کرد: از این رو این تجهیزات بر اساس مشخصات رودها و شرایط کشور طراحی و ساخته شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: دانشگاه شريف نيروگاه آبي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۸۰۸۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برنامه‌ریزی برای بومی‌سازی اهم لایسنس‌های صنعت پتروشیمی تا ۷ سال آینده

مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی از برنامه‌ریزی این شرکت برای بومی‌سازی اهم لایسنس‌های صنعت پتروشیمی در هفت سال آینده خبر داد.

به گزارش خبرنگار شانا، مجید دفتری امروز (چهارشنبه، ۱۹ اردیبهشت) در آیین رونمایی از سامانه «طرح جامع هوشمند تکمیل زنجیره ارزش از فرایند تا تجهیزات صنعت پتروشیمی با مشارکت مردم» در نخستین روز از بیست‌وهشتمین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی با اشاره به سابقه فعالیت شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی بیان کرد: این شرکت با همکاری پژوهشگاه صنعت نفت و شرکت‌های داخلی در حال بومی‌سازی همه کاتالیست‌های صنعت پتروشیمی است که تاکنون بخش اعظم آن انجام شده و فقط حجم کمی باقی مانده که در حال انجام است.

وی به ارائه هفت لایسنس شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی به صنعت پتروشیمی اشاره کرد و افزود: این شرکت بومی‌سازی اهم لایسنس‌های صنعت پتروشیمی را برای هفت سال آینده برنامه‌ریزی کرده است.

مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی اظهار امیدواری کرد که با این سامانه، مسیر بومی‌سازی لایسنس‌های صنعت پتروشیمی تسریع و تسهیل شود.

سامانه «طرح جامع هوشمند تکمیل زنجیره ارزش از فرایند تا تجهیزات صنعت پتروشیمی با مشارکت مردم» با هدف هم‌افزایی عرضه و تقاضا در صنعت پتروشیمی و استفاده حداکثری از توانمندی‌های داخلی به همت شرکت ملی صنایع پتروشیمی امروز (چهارشنبه، ۱۹ اردیبهشت) در نخستین روز از بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی رونمایی شد.

بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی با شعار «صنعت نفت، جهش تولید، بهینه‌سازی فناورانه» از امروز (چهارشنبه، ۱۹ اردیبهشت‌) به‌مدت چهار روز در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران دایر است.

بیش از هزار و ۷۵۰ شرکت ایرانی و خارجی در این رویداد بزرگ نفتی در بخش‌های مختلف ازجمله شرکت‌های بالادست نفت و گاز، اکتشاف و تولید، سازندگان داخلی، صنایع میان‌دستی و پایین‌دستی گاز، پالایش و پتروشیمی و شرکت‌های دانش‌بنیان، پارک‌های فناوری، دانشگاه‌ها، استارتاپ‌ها و دیگر شرکت‌های مرتبط با صنعت نفت حضور دارند.

دیگر خبرها

  • برنامه‌ریزی برای بومی‌سازی اهم لایسنس‌های صنعت پتروشیمی تا ۷ سال آینده
  • پژوهش و بومی سازی رویکرد اصلی شرکت ملی حفاری ایران
  • با توجه به شعار سال امکانات کشور و دستگاه‌های اجرایی باید در حمایت از تولید باشد/تلاش برای بومی سازی و تکیه بر توان داخلی
  • ۸۴ درصد پهپادهای کشاورزی در داخل تولید می‌شوند
  • بسیج سازندگی ۲۸۶۴ نیروگاه کوچک‌مقیاس در کشور ساخت
  • بسیج سازندگی ۲۸۶۴ نیروگاه کوچک‌ مقیاس در کشور ساخت
  • ساخت ۴۵۰۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر تسریع شود
  • آغاز مذاکرات صادرات دانش قطعه‌سازی به چهار کشور
  • آمادگی گروه معماری دانشگاه آزاد برای طراحی ساخت ۵۰ هزار واحد مسکن
  • آمادگی گروه معماری دانشگاه آزاد برای طراحی ساخت ۵۰ هزار مسکن کارکنان و اساتید