Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-29@01:26:13 GMT

تفاوت زنان با مردان کارگر ؛ کار زياد مزد کم

تاریخ انتشار: ۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۸۲۵۶۴

تفاوت زنان با مردان کارگر ؛ کار زياد مزد کم

خبرگزاري آريا - تهران – ايرنا- زنان کارگر و کارشناسان حوزه کار، دستمزد کم، رده هاي پايين شغلي و نبود امنيت شغلي را از جمله معضلات اين قشر عنوان مي کنند و بر اساس آمار اعلامي موسسه هاي مالي سازمان پژوهشي تامين اجتماعي، زنان 80 درصد شاغلان بدون بيمه در سال 1396 را به خود اختصاص داده بودند.

به گزارش روز يکشنبه ايرنا، زنان کارگر نخستين قربانيان بحران‌هاي اقتصادي محسوب مي شوند و هرگاه برنامه اخراج يا تعديل نيرو پياده سازي مي شود، زنان در صف اول قرار دارند و بسياري از کارفرمايان معتقدند که زنان در صورت ازدواج و بارداري بهره وري کمتري دارند و با وجود تجربه و مهارت لازم، کنار گذاشته مي شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بررسي جمعيت 10 ساله و بيشتر سال 1397 نشان مي دهد، 40.5 درصد جمعيت در سن کار و از نظر اقتصادي فعال بوده اند؛ يعني در گروه شاغلان و بيکاران قرار گرفته اند. همچنين نتايج مزبور بيانگر اين است که نرخ مشارکت اقتصادي در اين دوره زماني بين زنان نسبت به مردان و در نقاط شهري نسبت به نقاط روستايي کمتر بوده است.
سال گذشته 38.6 درصد زنان 15 تا 29 ساله بيکار بودند و اين رقم نسبت به سال پيش از آن 1.8 درصد کاهش يافته، در حالي که پارسال 21.2 درصد مردان 15 تا 29 ساله بيکار بودند.
سهم جمعيت بيکار زنان 10 ساله و بيشتر و نيز فارغ التحصيلان آموزش عالي از کل بيکاران 65.9 درصد و در مردان 26.1 درصد ثبت شد.
سال گذشته اشتغال زنان در بخش خدمات با رقم 53.4 درصد نسبت به بخش کشاورزي و صنعت بيشترين رقم را داشت و نسبت به سال پيش از آن (1396) رشد يک درصدي نشان مي دهد، اشتغال زنان در بخش هاي صنعت و کشاورزي در سال 1397 به ترتيب 26.9 و 19.7 درصد است.
نرخ بالاي بيکاري زنان يک روي سکه و روي ديگر آن مشکلات و معضلاتي است که زنان کارگر با آن روبرو مي شوند. به گفته کارشناسان و کارگران زن، دستمزد به مراتب ناچيز آنها نسبت به همتايان مرد با وجود کار يکسان حتي بيشتر، رده هاي پايين شغلي با وجود داشتن شايستگي، دانش و تخصص هاي لازم و نبود امنيت شغلي مهمترين معضلات زنان کارگر است.
** زنان کارگر از شرايط کاري خود چه مي گويند؟
«شيرين قرباني» دختر 23 ساله اي که در کارگاه کوچک توليد شلوار جين کار مي کند، وقتي از وي درباره حرفه و مشکلاتش پرسيدم، گفت: چهار سال است که با معرفي يکي از دوستانش در کارگاه توليدي پوشاک کار مي کند.
وي افزود: روزهاي اول به من وعده دادند که پس از چند ماه بيمه مي کنند، اما تا کنون اين اتفاق نيفتاده و چون در اين مدت بسياري از همکارانم از کار بيکار شدند، من نيز از ترس اينکه مبادا بيکار شوم، اعتراضي نکردم.
اين کارگر خياطي با بيان اينکه از ساعت هشت صبح تا 6 بعدازظهر مشغول به کار است، گفت: در طول روز يک ساعت وقت ناهار و نماز دارم و بقيه روز، بدون وقفه کار مي کنم.
وي افزود: کارفرماي اين واحد حاضر نيست که يک روز کامل مرخصي بدهد و حتي چنانچه سفارش کار هم نداشته باشيم، مجبوريم بسته بندي کنيم و يا نظافت داخل کارگاه را انجام دهيم.
وقتي از وي درباره آشنايي با قوانين کار پرسيدم، گفت: اطلاعي از آن ندارد و حتي چنانچه بدانم هم با اين شرايط بيکاري جامعه، سودي ندارد.
«مريم حيدري» 28 سال دارد و در مهد کودکي در محدوده انقلاب کار مي کند، وي سطح پايين دستمزد را نخستين معضل کاري خود بيان مي کند.
به گفته حيدري با وجود اينکه قرارداد کاري امضا کرده و بيمه تامين اجتماعي است، اما مدير مهد کودک به هيچکدام از موارد همچون حداقل حقوق تعيين شده توسط سازمان تامين اجتماعي و مرخصي سه روز در هفته پايبند نيست.
وي افزود: براي جبران کمبود دستمزد، در منزل سفارش خرد کردن سبزي، تهيه پياز سرخ کردني و مواردي از اين قبيل را نيز براي مادران مهد کودک انجام مي دهد.
«زهرا معصومي» منشي همزمان براي مطب دندانپزشکي و پزشک داخلي کار مي کند، صبح تا ظهر هماهنگ کردن برنامه پزشک داخلي و بعدازظهرها نيز کارهاي مطب دندانپزشکي را انجام مي دهد.
وي که علاقه زيادي به رشته پزشکي دارد، گفت: نتواستم از سد کنکور بگذرم و در اين رشته تحصيل کنم، اما يکي از دبيرانم با سفارش خود، موجب شد تا در اين مطب مشغول به کار شوم.
معصومي درباره حقوق دريافتي هم ناراضي بود و اظهار داشت: بسياري تصور مي کنند چون درآمد پزشکان بالاست حقوق خوبي پرداخت مي کنند، اما اين موضوع صحت ندارد.
وي مي افزايد: کار من تنها محدود به تنظيم وقت بيمار نيست و گاهي کارهاي بانکي، خريد اقلام مورد نياز مطب و مواردي از اين قبيل را انجام مي دهم و براي رسيدگي به زندگي شخصي خود فرصت زيادي ندارم.
** سهم زنان 80 درصد شاغلان بدون بيمه
به مناسبت فرا رسيدن هفته کارگر به سراغ «سميه گلپور» رئيس کميته بانوان کانون عالي انجمن هاي صنفي کارگري رفتيم و در خصوص مسائل و دغدغه زنان کارگر پرسيديم که به ايرنا پاسخ داد: مطابق آمار اعلام شده توسط موسسه هاي مالي سازمان پژوهشي تامين اجتماعي در سال 1396، 80 درصد شاغلان بدون بيمه سهم زنان بود که شامل مشاغل خانگي و کارگاه ها مي شود.
به گفته وي، اخذ چک و سفته در کارگاه هاي غيررسمي توسط کارفرما و ترس از بين رفتن فرصت هاي شغلي يکي از دغدغه هاي زنان کارگر است.
رئيس کميته بانوان کارگري اظهار داشت: زنان در روستاها و شهرهاي کوچک به عنوان نيروي کار ارزان و بدون قرارداد حقوقي در خيلي از جاها ديده نمي شوند.
وي افزود: بند 9 اصل سوم قانون اساسي بر تساوي حقوق زنان و مردان تاکيد دارد و دولت موظف به رفع اين تبعيض ها است، برخي کارفرماها براي اينکه زير بار تعهدات قانون کار، حقوق زنان متاهل همچون حق عائله مندي و ديگر موارد نروند، بانوان مجرد را استخدام مي کنند.
گلپور تصريح کرد: مزد پايين، ساعت کار طولاني در واحدهاي کوچک و برخي واحدهاي بزرگ از مشکلات زنان کارگر است و زنان با وجود اطلاع در برابر اين موارد کوتاه مي آيند.
وي با بيان اينکه ضعف اطلاعات حسابداري در کارگر و کارفرما وجود دارد، بنابراين کارگران موارد حقوقي را نمي دانند و چنانچه بدانند، پيگير آن نيستند و از طرفي برخي کارفرمايان نيز ارزشگذاري درستي نسبت به کار کارگران ندارند.
اين فعال کارگري افزود: کارفرمايان در فعاليت کشاورزي، شناخت درستي از فعاليت زنان کارگر و تاثير آنها در رشد بهره وري ندارند و مديريت منابع را به سمتي نمي برند که ارزش اين کارگران لحاظ شود، بنابراين سهم کارگر تنزل مي يابد.
وي، ديگر مشکلات کارگران زن را پايين بودن سواد حقوق اجتماعي در احقاق حقوق حقه خود در تنظيم قراردادها مي داند.
گلپور تاکيد کرد: در ايجاد و حمايت از تشکل هاي کارگري بانوان ضعف وجود دارد و فاقد حمايت هاي دولتي است و در کانون عالي انجمن هاي صنفي کارگري که يک دهه از عمر آن مي گذرد، تشکل بانوان کارگر هنوز نتوانسته خود را نشان دهد.
** راهکارها و پيشنهادات حل معضلات زنان کارگر
گلپور با اشاره به نامگذاري امسال به نام «رونق توليد» گفت: بايد کارگروه تخصصي بانوان کارگر در وزارت کار با مشارکت تشکل هاي کارگري بانوان که به صورت رسمي و قانون فعاليت مي کنند، با هدف انعکاس مسائل، مشکلات و راهکارها در قالب آئين نامه و بخشنامه تشکيل شود.
وي تصريح کرد: در بحث اشتغال زنان، بانوان خبره و مجرب در حوزه هاي مختلف داريم که به صورت دولتي، خصوصي و شخصي دانش و تجربه کسب کرده اند، اما در سطوح مورد نياز به کار گرفته نشده اند.
وي تاکيد کرد: بايد نظارت کار بر محيط هاي کارگري بانوان بيشتر شود تا در نتيجه آن برخي شيوه هاي غلط در اين حوزه اصلاح شود.
گلپور اظهارداشت: ضرورت تهيه و تدوين الگوي اشتغال بانوان براي صيانت از حقوق آنها احساس مي شود که بايد سياستگذاران در حوزه کارگري يکي از مباحثي که به آن توجه دارند، اين موضوع باشد.
اين فعال صنوف کارگري گفت: لازم است سيستم هاي دولتي ترتيبي اتخاذ نمايند تا کارفرما در ازاي استخدام بانوان از تسهيلاتي مانند پرداخت يارانه و معافيت مالياتي برخوردار باشند و بنابراين جاذبه اي براي استخدام زنان ايجاد شود.
وي درباره آمار قطعي زنان کارگر در کشور گفت: 700 تا 800 انجمن صنفي کارگري با بيش از 6 تا هفت ميليون عضو در کشور فعاليت دارند که نيمي از آنها را زنان کارگر تشکيل مي دهد.
گلپور هدف انجمن هاي صنفي را افزايش رويه مطالبه گري براي احقاق حقوق، اصلاح قانون کار، گسترش حوزه مالي کارگران و بهبود معيشت بانوان عنوان کرد.
اقتصام**9132 **1559
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۸۲۵۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعداد زنان کارگر به روایت وزیر کار


به گزارش تابناک به نقل از مهر، امروز ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ مراسم تجلیل از بانوان فعال عرصه کار و تولید در هفته کار و کارگر انجام شد. زنان نخستین تربیت کننده جامعه به شمار می‌روند و در دولت سیزدهم برای اولین بار کمیته زنان و خانواده ستاد هفته کار و کارگر تشکیل شده که امسال سومین سال فعالیت این کمیته محسوب می‌شود.

سید صولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این مراسم گفت: فعالیت کارآفرینان که به حوزه اشتغال اهتمام ویژه دارند جای بسی خرسندی دارد. کار، تولید اساساً عزت و اقتدار انسان است و بستر بالندگی انسان را فراهم می‌کند.

وی افزود: حضور گسترده بانوان در مجموعه کارگری از دیگر موفق‌های دیگری است. دنیا می‌داند در فرهنگ و تمدن اسلامی، زنان از جایگاه والایی برخوردارند. بر اساس آیه ۱۳ سوره حجرات تفاوتی بین زن و مرد وجود ندارد. خداوند می‌فرماید، ما انسان‌ها را از جنس مرد و زن خلق کردیم و برای شناخت. اما گرامی‌ترین انسان با تقواترین است و یکی از جلوه‌های تقوا، کوشش و تلاش و توسعه اشتغال است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: حضور بانوان در عرصه‌های مختلف بوده که بر اساس آمار از ۱۶ میلیون بیمه شده تأمین اجتماعی در بخش کارگری، بیش از ۳ میلیون نفر بانوان کارگر هستند. همچنین سرآمدترین اساتید دانشگاه، پرستار و معلم از جامعه زنان بوده که جای تقدیر دارد.

مرتضوی با اشاره به شعار سال ادامه داد: جهش تولید با مشارکت و همراهی مردم مساله امسال است. اساساً در حوزه اقتصاد اسلامی و بر اساس اصول ۴۳ و ۴۴ اقتصاد ایران به ۳ دسته دولتی، خصوصی و تعاونی تقسیم شده است. اقتصاد مدیون دست‌های توانمند نیروی انسانی است. بر اساس تاکید رهبر معظم انقلاب بیش از ۸۰ درصد اقتصاد باید دست بخش خصوصی باشد.

وی اضافه کرد: جهش تولید یعنی حرکت خارق‌العاده که نیاز به کوشش دارد. ما به عنوان کارگزار نظام باید تلاش کنیم برای فعالیت بخش خصوصی بسترسازی کنیم و موانع تولید رفع شود. اگر می‌خواهیم فرمان رهبری جامه عمل بپوشد باید از دولت شروع شود و ما آمادگی داریم دستان کارگران و کارفرمایان را به گرمی فشاریم.

وزیر کار در پایان عنوان کرد: جهش تولید با مشارکت مردم است اگر تولید با همراهی مردم باشد بسیاری از مفاسد پاک می‌شود زیرا سرمایه برای بخش خصوصی بوده که افراد با انگیزه بیشتر فعالیت خواهند داشت.

دیگر خبرها

  • تعداد زنان کارگر به روایت وزیر کار
  • بیش از ۳ میلیون از جامعه کارگری را زنان تشکیل می دهند
  • ثبت احوال : مردان سال گذشته بیشتر از زنان فوت کردند
  • اعلام آمار مرگ و میر؛ سال ۱۴۰۲ زنان بیشتر فوت کردند یا مردان؟
  • مردان سال گذشته بیشتر از زنان فوت کردند
  • اعلام آمار مرگ و میر سال ۱۴۰۲ / فوت مردان بیشتر از زنان
  • آمار مرگ و میر در ایران؛ فوت مردان بیشتر از زنان
  • اعلام آمار مرگ و میر‌های سال ۱۴۰۲/ زنان یا مردان کدام بیشتر فوت کردند؟
  • آمار مرگ مردان ۱۱.۲ درصد بیشتر از زنان
  • ثبت فوت مردان ۱۱.۲ درصد بیشتر از زنان در سال ۱۴۰۲ بوده است