Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه سیاسی جهان نيوز، مهدی جهان تیغی: هفته گذشته گذشته کاربران ایرانی پیامی را از گوگل‌پلی، مارکت اصلی گوشی‌های اندروید دریافت کردند مبنی بر اینکه تلگرام طلایی و هاتگرام فاقد امنیت و ناقض حریم خصوصی هستند و بعد از آنهم  گوگل پلی در اقدامی خلاف حقوق شهروندی، به‌صورت مستقیم دو پیام‌رسان طلاگرام و هاتگرام را از روی گوشی‌های اندرویدی بسیاری از ایرانی‌ها حذف کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



این درحالی است که پیش از این وزیر اطلاعات تلگرام طلایی را شبکه اجتماعی جمهوری اسلامی معرفی کرده بود و برخی کاربران هماهنگ! در فضای مجازی هم این دو شبکه اجتماعی را بخشی از تدابیر ویژه وزیر جوان روحانی در حمایت از کاربران ایران برای ادامه فعالیت معرفی می‌کردند. بدین ترتیب وزارت ارتباطات نیز با حمایت کامل از این دو پوسته، ارتباط بیش از ۳۰ میلیون کاربر را با تلگرام برقرار کرد.

اما اینها در حالی اتفاق افتاد که فرصت بسیاری خوبی بود تا یک کوچ دستجمعی توسط ایرانی ها به شبکه های اجتماعی بومی صورت بگیرد. کوچ ایرانی ها به شبکه‌های بومی گرچه به لحاظ فنی با چالش‌های جدی روبه رو بود ولی با یک دل و همصدا شدن مقامات جمهوری اسلامی تا حدی ممکن می‌شد. این در حالیست که با آمدن پوسته های تلگرام مورد تایید دولت عملا این مساله تا حد زیادی منتفی شد. از سوی هنوز معلوم نیست چه مقدار هزینه صرف پوسته های تلگرام در ایران شده است. پولی که شاید می توانست به شبکه های داخلی کمک حالی باشد.

از سوی دیگر ضررهای اقتصادی شرکت های خصوصی داخلی و پول‌های مردم که در این فعل و انفعالات شبکه ها هدر می‌رود، را چه کسی باید پس بدهد و دستگاه قضا دقیقا از از حلقوم چه کسانی باید آنها را بیرون بکشد؟! در شرایط تحریم، خرابکاری در یک بازار 50 میلیونی در فضای مجازی کم جنایتی هست؟ اگر پیش از این سلطان سکه، دلار، ارز و ... در کشور داشتیم، سلطان‌ مفسد این روزهای فضای مجازی در کشور کیست و کدام دستگاه جمهوری اسلامی باید آن را به مردم معرفی کند؟

اما آیا این اولین شکست و رکب آذری جهرمی در برابر مدیران تلگرام بوده است؟ پاسخ خیر است! او پیش از این نیز با مدیر تلگرام دیدار داشته و بر اساس آنچه در رسانه‌ها منتشر شده با مدیر روسی تلگرام توافقاتی کرده که پس از مدتی نه تنها بسیاری از آنها اجرایی نشد بلکه تلگرام عملا مسیر دیگری بر خلاف امنیت ملی ایران نیز در پیش گرفت. به همین دلیل می توان گفت وزیر جوان و مدعی تسلط بر فضای مجازی دولت روحانی یکبار دیگر مغلوب این شبکه اجتماعی مشکوک شده است. راستی چه کسی باید شاخ تلگرام در ایران را بشکند؟ با عملکرد آذری جهرمی به صراحت می‌توان گفت، کشور نیازمند مردی دیگر برای مقابله با شبکه‌های اجتماعی خارجی است.

اما عزت الله ضرغامی عضو شوراهای عالی فضای مجازی و انقلاب فرهنگی در صفحه شخصی خود درباره اینکه چرا پوسته‌های تلگرام یک سال پیش حذف نشد، توضیحات جالبی ارائه کرده که بی تدبیری جهرمی را بیشتر نشان می‌دهد.
متن این توضیح بدین شرح است:
مدیریت تلگرام می‌توانست یک سال پیش پوسته‌ها را حذف کند، ولی نکرد! چون قرار بود پیام رسان‌های نوپا و پرانگیزه، در آغاز کار منفعل و ناامید شوند. حالا که خیالشان از تداوم «بلاهت‌ها» (خوشبینانه) راحت شد، از طریق گوگل اپلیکیشن‌های پوسته‌ها را از روی گوشی‌ها حذف کردند! به همین سادگی!!

با این توضیحات گفته شده مردم با این بی‌تدبیری‌های این وزیر جوان باید چه کنند؟ او نه نظارتی را که مورد مقبول مردم باشد در این شبکه ها به سرانجام رسانده و نه کارش در اینباره درست انجام داده. به راستی وزیر ارتباطات چند مسئولیت و کار ویژه به این مهمی در دوران وزارتش دارد؟ بنابراین دوباره باید تکرار کرد که با عملکرد آذری جهرمی به صراحت می‌توان گفت، کشور نیازمند مردی دیگر برای مدیریت فضای مجازی است.

بدتر از همه الان معلوم شده که این دو پوسته امنیت نداشته و اطلاعات خصوصی مردم ایران نیز معلوم نیست در اختیار چه کسانی قرار دارد! آنهم زمانی که میلیون‌ها ایرانی در این دو پوسته عضو بودند. جفای گسترده‌تر از این در حق مردم ایران از طرف یک مقام و مسئول ممکن هست؟

تلخ تر از بی‌تدبیری وزیر جوان، اظهارات وزیر اطلاعات به عنوان یکی از چهره‌های اصلی امنیتی کشور است که گفته بود: تلگرام طلایی متعلق به جمهوری اسلامی است!

سوال اینجاست که منشا این اظهار نظر عجیب که اینک سبک بودن آن مشخص شده چیست؟ آیا صرفا ماحصل ارائه یک ارزیابی غلط کارشناسی به ایشان بوده؟ اگر بوده، منشا این ارزیابی غلط چه کسی و یا کسانی هستند و وزیر اطلاعات در مواجه به آنها چه برخوردی باید اینک داشته باشد؟ وزیر محترم دقیقا می توانند به مردم بگویند که چه کسی به او گفت، تلگرام طلایی متعلق به جمهوری اسلامی هست.

اما آخر آنکه بر اساس همین ولنگاری درباره فضای مجازی چندی قبل زمینه تجاوز به کودکانی فرآهم شد و همین اخیرا یک طلبه همدانی نیز به قتل رسید. آیا پس از ده ها جنایت صورت گرفته در بستر تلگرام و اینستاگرام ، زمان رسیدگی به عوامل کمک کننده داخلی به این شبکه ها فرا نرسیده است؟! کی قرار است افرادی را در اینباره به مردم پاسخگو کنیم؟! امروز تکلیف قوه قضاییه چیست؟!

*مدیر مسئول جهان نيوز

منبع: جهان نيوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jahannews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جهان نيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۸۵۵۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیدار وزیر دفاع ایران با وزیر دفاع بلاروس

به گزارش خبرگزاری مهر، امیر سرتیپ آشتیانی در دیدار با همتای خود ضمن اشاره به اهمیت جمهوری بلاروس در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران گفت: دو کشور در مورد مسائل مهم منطقه‌ای و جهانی دارای دیدگاه مشترک بوده و همواره از اقدامات و مواضع یکدیگر حمایت می‌کنند.

وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران با اشاره به موضوع فلسطین به عنوان یک مسئله مهم جهانی گفت: رژیم صهیونیستی علاوه بر نسل کشی و ارتکاب جنایت جنگی در یک اقدام تروریستی با حمله به اماکن دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در سوریه کنوانسیون‌های بین المللی را زیر پا گذاشته و متعاقباً پاسخ ایران به این رژیم مطابق ماده ۵۱ منشور سازمان ملل متحد بود.

وزیر دفاع ادامه داد: انتظار ما از کشورهای دوست و مستقل این است که نقض آشکار قوانین بین المللی توسط رژیم صهیونیستی را محکوم نمایند.

امیر سرتیپ آشتیانی با اشاره به ظرفیت‌های متنوع و مختلف دو کشور در حوزه‌های نظامی و دفاعی بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران در جهت تقویت و ارتقای این همکاری‌ها تاکید کرد.

در این دیدار دو طرف همچنین بر ظرفیت‌های موجود و همکاری دو جانبه بر ضرورت اجرای موافقت نامه‌های دفاعی و تخصصی تاکید نمودند.

وزیر دفاع بلاروس نیز در این دیدار با اشاره به حمله ظالمانه رژیم صهیونیستی به ساختمان کنسولگری جمهوری اسلامی ایران این اقدام را زیر پا گذاشتن حقوق بین‌المللی توصیف و پاسخ محدود جمهوری اسلامی ایران به اقدام این رژیم را که متضمن مدیریت تنش و عدم گسترش آن بود را عاقلانه و مدبرانه توصیف کرد.

وی در این دیدار اظهار داشت: با وجود فشار و تحریم کشورهای غربی علیه این کشور "مینسک" آمادگی خود را جهت توسعه و تقویت همکاری‌های دو جانبه در حوزه‌های مختلف اعلام می‌نماید.

کد خبر 6089718 هادی رضایی

دیگر خبرها

  • طلایی‌نیک:«وعده صادق» بسیاری از معادلات را تغییر داد
  • اراده ملت ایران بود که عملیات «وعده صادق» را رقم زد
  • دیدار وزیر دفاع ایران با وزیر دفاع بلاروس
  • وزرای دفاع ایران و چین دیدار کردند
  • کادرسازی برای نظام جمهوری اسلامی اولویت حلقه صالحین باشد
  • آخرین وضعیت رفع فیلتر گوگل پلی
  • وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران وارد قزاقستان شد
  • سفر مهم دبیر شورای عالی امنیت ملی به روسیه/پنج پیشنهاد ایران برای تقویت امنیت اطلاعات در جهان
  • سفارت ایران در پاریس فرد مهاجم را بخشید | این هموطن ایرانی تحت القائات فضای ایران هراسی بود
  • پنج پیشنهاد ایران برای تقویت امنیت اطلاعات در جهان