Web Analytics Made Easy - Statcounter

سخنگوی شورای شهر کرمانشاه با اعطای نمره نزدیک به خوب به شورانشینان، شورای پنجم را بهترین دوره شوراها دانست.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از شبکه اطلاع رسانی مرصاد ،  بزرگترین سازمان مردم نهاد کشور هستند و بیش از ۲۰۰ هزار نفر در این مجموعه فعالیت دارند؛ پارلمان‌هایی محلی که نماد فعالیت و مشارکت مردم در اداره امور شهرها و روستاها هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هرچند با گذشت پنج دوره از فعالیت شوراها این نهاد مدنی هنوز به جایگاه واقعی خود نرسیده و شورای شهر به شورای شهرداری تنزل پیدا کرده است، اما کماکان به عنوان یکی از ارگان‌های تصمیم گیری و اداره امور کشور از آنها انتظار می‌رود در حمایت از حقوق شهروندان اهتمام داشته باشند و در تصمیم‌گیری‌ها منافع شهر را در نظر بگیرند و از منافع فردی و حزبی چشم‌پوشی کنند.

شورای پنجم شهر کرمانشاه هم از همان ابتدا با حواشی متعددی دست به گریبان بوده و تشتت آرای اعضا در برهه‌ای نه چندان دور حتی آن را به مرز انحلال کشاند.

به مناسبت نهم اردیبهشت‌ماه و روز شوراها گفتگویی با سیدحجت‌اله موسوی اجاق سخنگوی شورای شهر کرمانشاه یکی از باسابقه‌ترین اعضای شورای شهر کرمانشاه داشتیم.

لطفاً از خودتان یک معرفی در مورد تحصیلات و اشتغالتان قبل از ورود به شورای شهر داشته باشید؟

تحصیلاتم لیسانس است و پیش از ورود به شورا در شغل معلمی فعالیت داشته و دارم و در حال حاضر نیز اگر کسی از شغلم بپرسد می‌گویم معلم هستم، چرا که شورا یک فعالیت اجتماعی است.

درست است که شورا در ایران یک جایگاه قانونی دارد و یک پل ارتباطی بین مردم و مسئولین است، اما در مجموع یک فعالیت اجتماعی بوده و شغل محسوب نمی‌شود و از یک تشکل مردم نهاد قانونمندتر است. در قانون شورا شغل محسوب نمی‌شود و اعضای شورا حقوق نمی‌گیرند و بیمه ندارند.

چطور تصمیم گرفتید کاندیدای شورای شهر شوید؟

من از همان دوران دانشجویی علاقه زیادی به حضور در فعالیت‌های اجتماعی داشتم و حضور در شورا نیز در ادامه این موضوع اتفاق افتاده است.

در دوره اول انتخابات شوراها عموم مردم و حتی کسانی که کاندید می‌شدند، از ماهیت شورا مطلع نبودند و حتی یقین دارم که اکنون نیز اطلاعات کافی ندارند و نمی‌دانند وظیفه اصلی شورا چه چیزی است! لذا باید این موضوع به مردم آموزش داده شود و اگر مردم از ماهیت شورا به وظایف آن مطلع باشند در زمان انتخابات بهترین گزینه را انتخاب خواهند کرد.

رمز اعتماد چندین باره مردم کرمانشاه به شما چه بوده است؟

باید این واقعیت را بپذیریم در شهری چون کرمانشاه و سایر شهرهای کشور به جز تهران و چند استان دیگر اگر بخواهید در تمام انتخابات از خبرگان تا شورای شهر موفق به جمع آوری رأی شوید، چون ساز و کار شناخت خاصی در وهله اول از عملکرد افراد وجود ندارد، مردم بر اساس قابلیت‌های فردی و خانوادگی به فرد رأی می‌دهند.

چهره بودن افراد و معروفیتشان در حوزه‌های مختلف از جمله هنری نیز می‌تواند به آنها در این زمینه کمک کند که البته یک بار مصرف نیز است و فردی می‌تواند در دوره‌های بعدی نیز آرا مردمی را به دست آورد که عملکرد خوبی از خود نشان داده باشد.

البته فاکتورهای مختلفی نیز در این زمینه وجود دارد و اگر از من در این زمینه سوال شود جدای از آن ظرفیت‌های فردی که اصلاً امکان ابلاغ آن نیست، رمز موفقیتم را در اولین دوره شرکت در انتخابات شورای شهر اعتماد مردم به خانواده ام یعنی خانواده موسوی اجاق می‌دانم.

البته ممکن است که در دوره اول به اعتبار خانواده رأی آورده باشم به طور قطع از دوره بعدی نیز یک شناخت نسبت به خود فرد پیدا می‌شود و به همراه آن عقبه انتخاب صورت می‌گیرد، اما عملاً از دور سوم به بعد مردم به عملکرد خود فرد در کنار عقبه‌ای که وجود دارد، رأی خواهند داد.

من ۶ دوره در شورا شرکت کرده و رأی آوردم که یک دوره شورا منحل شد و ۵ دوره جزو اعضا بودم و عملاً چنین چیزی ممکن نیست که از دور دوم و سوم به بعد فرد تنها به اعتبار خانواده بتواند رأی بیاورد.

عقیده من این است که یکی از ویژگی‌هایی که من طی دوران عضویت در شورا داشتم همین بحث سلامت مالی است من کار ندارد کسی در این حوزه مرتکب تخلفی شود و مردم از آن مطلع نشود لذا مردم به خوبی این مسائل را می‌بینند و بر اساس آن انتخاب می‌کنند.

فکر می‌کنم حسن برخورد با مردم از دیگر دلایلی است که شاید مردم بر اساس آن دست به انتخاب بنده زده‌اند؛ مدارا کردن با مردم، دروغ نگفتن و حسن برخورد، پاسخگویی به مردم با حداکثر احترام و عمل به وظایف از مواردی است که می‌تواند باعث جلب مردم شود.

از شعارهای انتخاباتی‌تان طی حضور چند دوره‌ای در شورای شهر چیزی به یاد دارید؟

چیزی به یاد ندارم و شعار اصلاً نداشته‌ام و تنها بر اساس یک چهارچوب با حداکثر توان به وظایفم عمل کرده‌ام.

یکی از وعده‌هایی که به مردم داده‌اید و عملی شده را بفرمائید؟

سیستم شورا اصلاً به گونه‌ای نیست که بتوان به کسی وعده‌ای داد چرا که در وهله اول در زمان دادن وعده باید زمینه و بستر آن از نظر سخت افزاری و نرم افزاری فراهم باشد.

و دوم اینکه وعده یک کاندیدا زمانی محقق می‌شود که آن جمع شورایی با او همراه باشد چرا که با توجه به اینکه اینجا شورا است هیچ چیزی از فرد صادر نخواهد شد.

فردی که عضو شورای شهر است نمی‌تواند به صورت فردی و عده‌ای به مردم بدهد چرا که به صورت فردی اختیاری در تصمیمات شورا ندارد و تمام تصمیمات به صورت گروهی و در قالب یک سیستم زنجیروار اتفاق می‌افتد و اتخاذ می‌شود.

وعده‌ای نمی‌دهم اما حداکثر تلاشم را با حداکثر علم و تجربه ام را برای انجام وظایف به کار می‌گیرم.

بیشترین مراجعات مردم کرمانشاه به شورای شهر پیرامون چه موضوعاتی است؟

بیشترین مراجعات مردم که بیش از ۵۰ تا ۶۰ درصد از مراجعات را شامل می‌شود در رابطه با موضوعات غیرمرتبط با شورای شهر به شورا مراجعه می‌کنند که به ترتیب می‌توان به اشتغال در درجه اول و کمک مالی اشاره کرد و حدود ۴۰ درصد برای موضوعات مرتبط به شورا مراجعه می‌کنند.

بزرگترین انتقاد مردم از شورای شهر این است که شما شورای شهرداری هستید نه شورای شهر چون دخل و خرج شورا با شهرداری است، به نظر شما این انتقاد تا چه حد وارد است و این عدم استقلال شورا یک نقص قانونی نیست که عملکرد شورا تحت تأثیر قرار بدهد؟

بر اساس قانون تمام هزینه‌های شورای شهر بر عهده شهرداری است و حتی نیروهایی نیز که در آنجا فعالیت می‌کنند پرسنل رسمی شهرداری هستند و کار نیز توسط شهرداری تأمین شده است.

این موضوع در واقع یکی از انتقادات ما هم است و خود ما این موضوع را مطرح می‌کنیم که به ما می‌گویند شورای شهر، اما ما شورای شهرداری و تنها بخشی از شهرداری و نه کل شهرداری هستیم.

 

مهمترین معضل و قابلیت شهر کرمانشاه در حوزه مدیریت شهری چیست؟

 

مهم‌ترین معضل شهر کرمانشاه مشکلات فرهنگی است این مشکل متأسفانه خودش را در حوزه‌های دیگر از جمله سلامت، اقتصاد و عمران شهری نشان داده است.

یک سری قابلیت هم ما در کرمانشاه داریم که باید اینها را پخته و مهندسی کنیم که به یک سمت خوب برود و بتوانند از آن به عنوان مزیت استفاده کرد.

توپوگرافی و جاذبه‌های طبیعی شهر کرمانشاه و خصلت مهمان‌نوازی از مهمترین قابلیت‌ها برای رونق گردشگری است.

شهر کرمانشاه چشم انداز توسعه دارد یا نه؟

بحث چشم انداز توسعه کرمانشاه از ۳ یا ۴ سال پیش مطرح شد و قوی‌ترین مشاوران کشور که تبریزی هم بودند برای این موضوع شدند اما هنوز به نتیجه‌ای در این زمینه نرسیده است.

چرا همیشه حاشیه‌های شورای شهر کرمانشاه پررنگ‌تر از متن آن بوده است؟

جلسات شورای شهر بدون استثنا علنی بوده است و این نقص از اطلاع رسانی رسانه‌ها است که فقط حواشی را منعکس می‌کنند.

بسیاری از این حاشیه‌ها هم البته وجود خارجی نداشته و نمی‌دانیم از کجا می‌آید البته نقص اطلاع رسانی ما هم در این زمینه مشهود است.

شورای پنجم هم متأسفانه درگیر ماجرای ۵ و ۶ همراه با تنش‌های فرسایشی است، با وجود این چقدر در تصمیم گیری های شورا منافع مردم را در نظر دارید؟

در تمام دوره‌های شورای شهر پیش از این اینگونه بوده و پس از این هم اینگونه خواهد بود و این نقش نظام‌های پارلمانی است که در یک تصمیم گیری عده‌ای موافق و عده‌ای مخالف باشند، اما از جمله جاهایی که اختلاف‌نظر مشهود بوده می‌توان به انتخاب شهردار اشاره کرد که ممکن است هر ۴ سال یکبار اتفاق بیفتد و دومین اختلاف نظر ممکن است در بحث انتخاب هیئت رئیسه باشد و سالی یکبار اتفاق بیفتد اما به جز موارد فوق بیش از ۹۵ درصد مصوبات یک و نیم سال اخیر با ۱۰۰ درصد آرای اعضای شورا (۱۱ رأی) یا مورد موافقت قرار گرفته یا رد شده است.

چه کاری در دوران عضویت در شورا انجام داده‌اید که بتوان به آن افتخار کرد؟

شورای کار گروهی است و نمی‌توان ادعا کرد که اقدامی بدون نظر و تصمیم به سایر اعضای شورا باز نشدن انجام شده باشد اما جمله مباحثی که می‌توان به آن افتخار کرد که شورای اسلامی شهر کرمانشاه در طی ادوار عضویت من در شورا، آن را مورد پیگیری ویژه قرار داده بحث آئین نامه ۲۸۰۰ است.

از دیگر اقداماتی که می‌توان به آن افتخار کرد بحث کمربند سبز شهر است و از دور اول شورا تاکنون حتی یک شهرک به کرمانشاه اضافه نشده است و این در حالی است که پس از جنگ تا قبل از شورای اول ۶۰ شهرک به کرمانشاه تحمیل شد و اکنون خیلی از سیلاب‌هایی که در شهرک‌هایی چون ظفر اتفاق افتاد به دلیل مکان یابی اشتباهی بود که برای ایجاد این شهرک‌ها صورت گرفت.

از سال ۷۹ تا تاکنون نیز حتی مجوز یک دکه نیز صادر نکرده‌ایم و این از جمله کارهایی است که می‌توان به آن افتخار کرد.

شورای شهر از ۲۱ اسفند ۷۹ در بحث آئین نامه ۲۸۰۰ پیگیری ویژه داشت و از اول فروردین ۸۰ اجرایی شد و از سال ۸۰ تاکنون اگر کسی بحث آئین نامه ۲۸۰۰ (ضد زلزله) را رعایت نکرده باشد تحت هیچ شرایطی نمی‌تواند خانه قولنامه ای مجوز سند بگیرد.

یکی از موضوعاتی که خود من شخصاً خیلی پیگیر آن بودم حدود ۱۶ تا ۱۷ سال آن را پیگیری کرده‌ام و هنوز هم به نتیجه نرسیده احیای پارک سراب قنبر است که یک قابلیت بسیار بسیار ویژه برای استان بوده و اگر اتفاق بیفتد سفرهای درون شهری ما ۵۰ درصد کاهش پیدا می‌کند.

در بحث حفظ و گسترش فضای سبز نیز از زمان روی کار آمدن شورا یعنی از سال ۷۸ نسبت به چند هزار سال قبل گسترش و احیای فضای سبز داشته‌ایم قوانین بسیار سختگیرانه ای نیز در این زمینه تصویب شده است.

چنین هر آنچه که در حوزه‌های ترافیکی بهبود آن اتفاق افتاده است طی دو دهه اخیر صورت گرفته و از جمله اقداماتی است که می‌توان با آن افتخار کرد.

در بحث مباحث فرهنگی شهر به جرأت می‌توان گفت به اندازه اکثر متولیان تخصصی در این حوزه شورای شهر نقش داشته است.

بحث بازیافت دوره اول شورا تاکنون به عنوان یک برند در حوزه مدیریت شهری کرمانشاه مطرح است و ما در این زمینه حرف اول را در کشورهای خاورمیانه و کشور می زنیم و اولین استانی هستیم که تفکیک صد در صد داریم و دفن زباله نداریم.

همچنین اولین شهری است اینکه بحث بازیافت نخاله ساختمانی را راه انداختیم که البته الان تعطیل است و باید احیا شود چرا که هم اکنون بیش از یک و نیم میلیون تن نخاله ساختمانی کرمانشاه را محاصره کرده است که باید بازیافت شود.

چه نمره‌ای به عملکرد خودتان در شورای شهر می‌دهید و چه نمره‌ای به عملکرد شورای پنجم؟

عملکرد هر فردی را مردم باید بسنجند و در دور بعد نمره بدهند.

با توجه وضع موجود و قوانینی که در اختیار ما نبوده و وضع شده است و آرایی که مردم می‌دهند و در اختیار ما نیست به استثنای دوره سوم که دوران طلایی شورا بود احساس می‌کنم دوره پنجم از دوره‌های دیگر شورا یعنی اول، دوم و چهارم دوره بهتری است و به صورت توصیفی بین بد، متوسط، خوب و عالی می‌توان گفت نزدیک به خوب و از متوسط بالاتر است.

در دوره بعد شورا هم شرکت می‌کنید؟

معلوم نیست و هنوز قصدی ندارم.

فکر می‌کنید اگر شرکت کنید بازهم رأی می‌آورید؟

هر رأی که مردم بدهند لذت بخش است.

در مورد این واژه‌ها چه چیزی به ذهنتان می‌رسد؟

قطار شهری: آئینه دق

آبشوران: یک قابلیت است که می‌توان از آن به عنوان یک فرصت استفاده کرد و یا تبدیل به یک تهدید شود.

خیابان مدرس:...

شهربازی جدید: امیدواریم که سرمایه گذار پیدا شود و به زیباترین شکل اجرا شود.

کمیسیون ماده ۱۰۰: یک کمیسیون قانونی

فیروزه: نماد بی تدبیری، سوءمدیریت و اختلاف مدیریت و هر استانداری یک جور با آن برخورد می‌کرد.

حاشیه نشینی: یک تهدید است که در نتیجه جاذبه داشتن کرمانشاه و مرکزیت ۵ استان بودن به این تهدید تبدیل شده است.

قره‌سو: یک فرصت

مشکلات قانون شوراها چیست؟

بالاترین مشکل ما در بحث شوراها قانون شورا است، برای مثال سن قانونی ۲۵ سال برای شورا در شرایط فعلی مناسب نیست و اغلب ۲۵ ساله‌های الان رشد عقلی کافی برای حضور در شورا را ندارد و سن بلوغ فکری در افراد بالاتر رفته است.

اعتقاد من این است باید در شوراها طیف بندی، صنف بندی، شغل بندی و مهارت بندی شود چرا که شوراها مانند مجلس نیستند و ما در شورا سیاست‌گذار کلان کشور نیستیم و نمی‌خواهیم در مباحث سیاسی و امنیتی کشور ورود کنیم و اصلاً شورا حق ورود این مسائل را ندارد و دُرست هم هست.

رشد قابل توجه کاندیداهای شورای شهر یکی از پدیده‌های انتخاباتی سال‌های اخیر بوده است و متأسفانه به دلیل اینکه برخی از کاندیداها و شرکت کنندگان در انتخابات شورا از ماهیت وظایف آن بی اطلاع هستند، هدفشان از ورود به شورا مباحثی چون داشتن شغل است و بیش از ۳۰ تا ۴۰ درصد شرکت کنندگان دور قبل شورا خودشان به صراحت اعلام کردند که به این نیت و هدف به انتخابات شورا ورود کرده‌اند.

صحبت آخر اینکه به عنوان یکی از با تجربه ترین اعضای شورا چه توصیه ایی به کسانی که می‌خواهند کاندید شورا شوند دارید؟

من ابتدا از افرادی که باید به بحث کاندیداتوری شورا ورود کنند و نمی‌کنند، گله مند هستم و معتقدم یکی از جفاهایی که خیلی از افراد صاحب نظر باتجربه و باسابقه به کرمانشاه کرده‌اند این است که به انتخابات شوراها و مجلس وارد نمی‌شوند. من حتی از بیش از ۱۰ نفر خواهش کردم که کاندید شورا شوند و نهایت هم باید این افراد ورود کنند و ما حاضریم که برای کسب آرا آنها نیز تلاش کنیم.

خواهش من این است که کسانی اینکه فکر می‌کنند توانند به انتخابات مجلس ورود کنند وارد شورای شهر شوند چرا که برای کرمانشاه شورای شهر واجب‌تر از مجلس است. از این افراد در شهر کرمانشاه کم نیست و شورای شهر به مراتب برای شهر کرمانشاه از مجلس واجب تر است.

چنین دوستانی که ما نمی‌شناسیم و فکر می‌کنند ظرفیت‌های ورود به شورا را دارند خواهش ما این است که تصمیمشان خلق الساعه نباشد و از الان برنامه‌ریزی لازم را انجام داده و اطلاعات لازم را کسب کنند.

 

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۹۵۴۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ابلاغ و اجرای طرح جامع نقش اساسی در رونق ساخت‌وساز و اقتصاد ارومیه دارد

عضو شورای اسلامی شهر ارومیه گفت: اعضای شورا از استاندار آذربایجان‌غربی خواستار تسریع در یکی از اصلی‌ترین مطالبات شهروندان ابلاغ و اجرای طرح جامع شهر ارومیه بوده که نقش اساسی برای رونق ساخت و ساز، رونق اقتصادی و توسعه شهر ارومیه دارد.

مرتضی پیری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در آذربایجان‌غربی اظهار کرد: برنامه ها و فعالیت شوراها باید بر مبنای شعار سال ۱۴۰۳ جهش تولید با مشارکت مردم باشد.

وی با اشاره به اینکه شوراها نماد مشارکت مردمی هستند، افزود: امیدوارم در سالی که مقام معظم رهبری سال تولید و مشارکت مردمی نامیدند؛ دولتمردان و قانون‌گذاران ما همگی دست به دست هم داده تا بتوانیم به نحو احسن در تحقق شعار سال گام برداریم.

عضو شورای اسلامی شهر ارومیه با بیان اینکه تشکیل پارلمان محلی نشان داد که در جمهوری اسلامی ایران در اداره شهر و حتی روستا به نظر مردم توجه ویژه ای شده است، گفت: شورای اسلامی شهر و روستا نماد مردم‌سالاری و مشارکت شهروندان در اداره امور شهر و روستا بوده و این نهاد و وظیفه اصلی آن در قانون اساسی که خدمت به مردم، توسعه و مشارکت مردمی در اداره کرد جامعه و مدیریت محسوب می‌شود تاکید شده است.

پیری با تقدیر و تشکر از زحمات مدیرکل پیشین اداره راه و شهرسازی استان آذربایجان‌غربی و آرزوی موفقیت برای سرپرست جدید ادامه داد: اعضای شورا از استاندار آذربایجان‌غربی خواستار تسریع در یکی از اصلی‌ترین مطالبات شهروندان ابلاغ و اجرای طرح جامع شهر ارومیه بوده که نقش اساسی برای رونق ساخت و ساز، رونق اقتصادی و توسعه شهر ارومیه دارد.

وی تصریح کرد: آزادی و استقلال عمل اعضای شورا در تصمیمات موجبات افزایش خلاقیت شوراها را فراهم کرده و شرایط توسعه پایدار را به نفع جامعه رقم زده و از این منظر تمدن‌سازی وتمدن آفرینی را برای جامعه به ارمغان خواهد آورد.

عضو شورای اسلامی شهر ارومیه در پایان با اشاره به لزوم تشکیل جلسات همفکری با مقام عالی استان و معاونین در راستای بررسی و حل مشکلات شهری خاطرنشان کرد: شورا در جهت آبادانی، توسعه و پیشرفت شهری با تمام توان در کنار ارگان‌های دولتی و اجرایی بوده و در جهت رفع مشکلات شهری و شهروندی همپای سازمان‌ها و نهادهای اجرایی است.

کد خبر 749537

دیگر خبرها

  • تصویب لایحه بودجه ۱۴۰۳ شهرداری
  • اقدامات دوره ششم مدیریت شهری اراک در راستای توسعه شهری است
  • ایجاد درآمد پایدار اولویت اساسی شهرداری‌ها باشد+فیلم
  • اختلاف سلیقه‌ها مانع از تصمیم‌گیری در شورای شهر بندرعباس نیست
  • گفت‌وگوی صریح با رئیس شورای شهر کرج/ برای مردم چه کردید؟
  • شورای روستا یک نهاد مردم سالاری است
  • ابلاغ و اجرای طرح جامع نقش اساسی در رونق ساخت‌وساز و اقتصاد ارومیه دارد
  • پیشنهاد جدید برای دوچرخه سواری در تهران | عضو شورا : ۱۰ هزار دوچرخه رایگان در اختیار دانش آموزان قرار گیرد
  • حکم اعدام بابک زنجانی نقض شد+ جزئیات | اظهارات مهم سخنگو درباره باغ ازگل و چای دبش؛ دستگاه قضایی در این پرونده‌ها تحت‌ هیچ فشاری نبود
  • تشکیل مجمع مشورتی شورای ادوار بندرعباس