Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-02@02:20:44 GMT

مذاکرات صلح و زمین گیر شدن آمریکا در افغانستان

تاریخ انتشار: ۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۹۹۵۵۷

مذاکرات صلح و زمین گیر شدن آمریکا در افغانستان

تهران-ایرنا- به باور برخی از تحلیل گران، مواضع آمریکا در مورد روند صلح در افغانستان مبهم و دوگانه است چرا که از یک طرف با طالبان در حال مذاکره است و از سو دیگر با قدرت های جهانی در حال نشست و گفت وگو است.

به گزارش گروه تحلیل،تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، نمایندگان روسیه، چین و آمریکا 6 اردیبهشت در نشستی سه جانبه در مسکو روند صلح در افغانستان را مورد بررسی قرار دادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


دراین نشست سه‌جانبه، «زلمی خلیل زاد»، نماینده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان، «دنگ ژیان»، نماینده ویژه چین و «ضمیر کابلوف»، نماینده ویژه رئیس جمهوری روسیه در مورد روند صلح در افغانستان به گفت و گو پرداختند.
این نشست در حالی برگزار گردید که مذاکرات مستقیم میان آمریکا و گروه طالبان در قطر تاکنون چند دوره برگزار شده و اخیرا نشست برای گفت‌وگوهای بین‌الافغانی که قرار بود در آن نمایندگان دولت افغانستان و گروه طالبان در قطر دیدار کنند، لغو شد.
با توجه به اهمیت مذاکرات صلح افغانستان، پژوهشگر ایرنا با «پیرمحمد ملازهی» کارشناس مسائل افغانستان به گفت و گو پرداخت.

**سیاست دوگانه آمریکا در روند صلح در افغانستان
ملازهی در ابتدای این گفت و گو بیان داشت: آمریکایی ها در افغانستان به لحاظ نظامی نتوانستند به اهدافی که مورد نظرشان بود دست پیدا کنند و در تحلیل شرایط اگر دقت کنیم به نظر می رسد که دو عامل باعث شد که امریکایی ها در افغانستان زمین گیر شوند یکی از این عوامل گروه طالبان و افراد مسلح افغانی، که علیه آمریکایی ها می جنگند و عامل دیگر هم شرایطی که در سطح منطقه وجود دارد و کشورهای ذی نفوذ در افغانستان هستند و به طوری مایل هستند که آمریکایی ها در افغانستان زمین گیر شوند.
این کارشناس مسائل افغانستان اضافه کرد: آمریکایی ها در افغانستان سیاست دو گانه ای را در پیش دارند و از طرفی با طالبان وارد مذاکره می شوند و از طرف دیگر با قدرت های جهانی در حال برگزاری نشست هستند.
وی افزود: زلمی خلیل‌زاد فرستاده ویژه ایالات متحده به افغانستان چندین دور با طالبان وارد مذاکره شد هر چند دستاوردهای در سطح پایین داشت و همین که توانست بر سر اصلی ترین خواسته طالبان که خروج نیرو های نظامی آمریکا در این کشور است وارد مذاکره شود تا حدودی توانسته است موفقیتی کسب نماید.
این کارشناس همچنین اظهار داشت: هر چند تا دستیابی به صلح در افغانستان راه درازی در پیش داریم و نشست چند جانبه که بین روسیه ، چین و قدرت های جهانی برگزار شد و هدف از برگزاری این نشست ها در این است که واشنگتن از کشورهای شرکت کننده می خواهد که در روند صلح در افغانستان به امریکایی ها کمک کنند و به جنگ 17ساله این کشور با گروه شبه نظامی در افغانستان پایان دهند.
ملازهی اضافه کرد: آمریکایی ها می دانند که بوجود آمدن صلح در افغانستان راه حل نظامی ندارد و باید با اصول دیپلماسی وارد شد. اکنون در شرایط فعلی نه طالبان موقعیتی دارند که بنوانند مانند گذشته موفق به تصرف کابل شوند و حکومت اسلامی به زعم خودشان برقرار کنند و نه دولت اشرف غنی به دلیل مشکلاتی که دارد می تواند گروه طالبان را از طریق نظامی حذف کند و راه حل فقط از طریق سیاسی امکان پذیر است و زمانی این مشکلات حل می شود و این کشور جنگ زده به صلح می رسد که حداقل در سه سطح تفاهم در مورد مسائل این کشور بوجود آید.
وی همچنین بیان داشت: اول سطح تفاهم در این است که در سطح افغانستان جناح های سیاسی،گروه های جهادی، و حزبی که اختلاف نظر دارند بر سر قدرت به یک نوع هدف برسند و برای منافع ملی افغانستان یک هدف مشترک را دنبال کنند. و دیگر اینکه در سطح منطقه ای باید نوعی تفاهم بوجود آید و کشورهای همسایه افغانستان و کشورهای که در این کشور صاحب نفوذ هستند مانند هند، عربستان، ترکیه ، امارات و این کشورها به یک جمع بندی مشترک برسند تا به روند صلح در افغانستان کمک کنند.
این کارشناس بیان داشت: در سطح دیگری تا زمانی که آمریکا روسیه و چین و اتحادیه اروپا به یک تفاهم نرسند افغانستان هم به صلح و ثبات دست پیدا نمی کند چون هر کدام از این سه سطح اگر مخالفت کنند هر نوع مذاکره و نشست در مورد صلح در افغانستان به شکست می انجامد.

**نقش چین و روسیه در روند صلح در افغانستان
ملازهی کارشناس مسائل افغانستان در این زمینه بیان داشت: سیاست علنی این کشورها در این است که هر چه زودتر صلح در افغانستان به وجود بیاید ولی سیاست اعلام نشده ای هم دارند و واقعیت این است هر میزان که امریکا در افغانستان زمین گیر شود و به طرف ناکامی و شکست نظامی پیش برود همانند اتحادیه شوروی سابق و به زور اسلحه از افغانستان بیرون رود این هم به نفع چین است و هم روسیه.
وی افزود: بنابر این دو کشور چین و روسیه سیاست دو گانه ای در قبال حضور آمریکا در افغانستان دارند، یک سیاست اعلام شده است که امریکا از افغانستان خارج شود و سیاست دیگر اینکه آمریکا در افغانستان زمین گیر شود و شکست بخورد.
این کارشناس مسائل افغانستان در ادامه یادآور شد: هم روس ها و هم چینی ها به طالبان نزدیک شده اند و به آنان سلاح می دهند و این سیاست مشکلاتی را ایجاد کرده است و امریکایی ها از این سیاست دو گانه چین و روسیه آگاه هستند و دستگاه های اطلاعاتی و امنیتی آمریکا از این موضوعات اطلاع دارند و تلاش دارند که اگر خروج از افغانستان داشته باشند خروج آبرومندانه ای باشد نه خروجی همانند اتحادیه شوروی سابق که شکست را پذیرفت و وقتی نیروهای خود را از افغانستان خارج کرد کل نظامی سیاسی آن کشور دچار بحران شد و بعد از اروپایی شرقی را از دست داد و سرانجام با فروپاشی در درون حاکمیت روبه رو شد و اتحادیه شوروی سابق تبدیل به کشورهای متعدد گردید.
وی همچنین خاطر نشان کرد: به نظر می آید که آمریکایی ها با این تجربه، از خروج شوروی سابق از افغانستان ارزیابی درست دارند و به دنبال این هستند که خروج آبرومندانه ای از افغانستان داشته باشند و البته خروج به این معنا نیست که افغانستان را به طور کامل رها کنند، می خواهند جنگ تمام شود و طالبان شریک قدرت شوند و دولت مرکزی شرایطی را بوجود آورد که صلح در افغانستان برقرار شود و با دولت بعدی که طالبان هم شریک آن هستند به تفاهمی برسند و چند پایگاه نظامی هم در افغانستان داشته باشند و سیاست های دیگری با چین روسیه و ایران مطرح است که در افغانستان پایگاه نظامی داشته باشند.

**نقش زلمی خلیل زاده نماینده ویژه آمریکا در صلح افغانستان
ملازهی اضافه کرد: خلیل زاد یک افغان است که در آمریکا تحصیل کرده است و جز جناح محافظه کار آمریکا شده و تابعیت این کشور را دارد و بعد به جناح راست گرایش پیدا کرده است و وزنه مهمی در سیاست های منطقه ای در افغانستان و شخصیت باسابقه ای از جمله سفیر و دیپلمات در سیاست امریکا بوده است با این موقعیت به نظر می رسد که خلیل زاد آگاهانه پذیرفته است که جهت روند صلح در افغانستان نقش میانجی را میان طالبان و دولت مرکزی داشته باشد.
وی همچنین اظهار داشت: از عملکرد خلیل زاد می توان این برداشت را کرد که سه مرحله در افغانستان برای روند صلح وجود دارد، یک اینکه امریکا و طالبان مذاکره کنند و بر اساس آن چیزی که طالبان شرط و شروط گذاشته اند و با طالبان در مورد خواسته هایشان تا حدی به نتیجه رسیده اند و دوم اینکه خلیل زاد طالبان را با کشوری های با نفوذ در افغانستان بتواند در یک جا جمع نماید و یک راه حل منطقه ای ارایه دهد و نکته سوم اینکه مذاکرات بین افغانی را برگزار کند.
این کارشناس مسائل افغانستان بیان داشت: برای تسریع در روند صلح در افغانستان، از یک طرف دولت مرکزی و از طرف دیگر طالبان و نیروهای مسلح هستند و طالبان با این دولت کنار نمی آید و دولت فعلی در این کشور را دست نشانده آمریکا می داند و حاضر به گفت گو نیست.
وی در پایان این گفت و گو بیان داشت:برای تسریع روند صلح با ثبات در افغانستان باید به خواسته های همه قومیت ها و گروه ها در افغانستان توجه کرد و این نیز نیاز به یک توافق بین المللی چه در سطح داخلی افغانستان و چه در سطح منطقه ای دارد.
**پژوهشم** ر.ت**1552

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي سياست دوگانه آمريكا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۹۹۵۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار حزب التحریر به طالبان

دفتر مطبوعاتی «حزب التحریر» در افغانستان در بیانیه‌ای ضمن تأیید بازداشت اعضای این گروه در ولایت‌های مختلف توسط طالبان نوشت: چنین فشارهایی حزب التحریر و اعضای آن را از ادامه دعوت و تلاش برای اقامه خلافت منصرف نمی‌کند.

این گروه در ادامه نیز از طالبان انتقاد کرد که اعضایش شامل عفو و آزادسازی زندانیان به‌مناسبت عید فطر قرار نگرفتند.

اواخر فروردین گذشته نیز حزب التحریر در بیانیه‌ای از بازداشت سخنگو و شماری از اعضای این گروه طی دو ماه گذشته به‌جرم دعوت و فعالیت و برپایی خلافت اسلامی خبر داده بود.

اداره اطلاعات طالبان دو سال قبل نیز فعالیت حزب ‌التحریر، جمعیت اصلاح و نهاد النجم را در افغانستان ممنوع اعلام کرده بود.

حزب ‎التحریر سازمانی است که تشکیل خلافت در سراسر جهان اسلام را هدف خود و هر یک از کشورهای اسلامی را ولایتی از این خلافت با مرکزیت سرزمین‌های عربی می‌داند.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • مسدود شدن گذرگاه اسپین بولدک
  • وزیر صنعت و تجارت طالبان به ایران سفر کرد
  • آمریکا: برای حفظ منافع ملی با طالبان تعامل می‌کنیم
  • روایت روزنامه جمهوری اسلامی از مدارا با طالبان بدون خط قرمز/ جازدن سیل به جای دادن حقابه!
  • امضای قرارداد صادراتی ازبکستان با تجار افغانستانی
  • تغییرات اقلیمی افغانستان را تهدید می کند
  • طالبان افغانستان برای جذب توریست خارجی دست به کار شده‌اند
  • طالبان افغانستان برای جذب توریست خارجی دست به کار شده اند
  • هشدار حزب التحریر به طالبان
  • دعوت از طالبان برای شرکت در کنفرانس وقف