Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@07:49:49 GMT

بحران یمن در پرتو حقوق بین الملل

تاریخ انتشار: ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۶۰۹۵۸۴

بحران یمن در پرتو حقوق بین الملل

تهران-ایرنا- یکی از پنل‌های همایش آینده جهان اسلام در افق 1414، نشست «بحران یمن در پرتو حقوق بین الملل» بود، که این نشست توسط بسیج دانشجویی دانشگاه تهران در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران برگزار شد.

به گزارش روز سه‌شنبه خبرنگار گروه دانشگاه ایرنا، «حسین خلف رضایی » عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق ، عباس کوچ‌نژاد » وکیل دادگستری و استاد دانشگاه و امیرمسعود مظاهری » عضو هیأت علمی دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری سخنرانان این نشست بودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



در این نشست «خلف رضایی » عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق گفت: حق تعیین سرنوشت در عرصه بین‌المللی دو بعد داخلی و خارجی دارد که در بعد خارجی مسأله استعمار و استعمار زدایی مطرح می‌شود.

وی سه فرض درباره یمن را مطرح کرد: اولین فرض این است که دولت منصورهادی را قانونی بدانیم که در این صورت نزاع حوثی‌ها با این دولت، نزاع یک دولت با یک گروه فروملی خواهد بود و از نظر حقوق بین الملل حوثی شورشی به حساب می‌آیند. در این صورت حق تعیین سرنوشت بیشتر در بعد خارجی و جلوگیری از استعمار است.

خلف رضایی ادامه داد: فرض دوم این است که دولت منصور هادی را مستعفی و برکنار از قدرت تصور کنیم که در این صورت منازعه بین نیروهای هوادار منصور هادی و حوثی‌ها، تنازع دو گروه ملی است. حق تعیین سرنوشت در اینجا در بعد داخلی و جنگ داخلی به وجود می آید. با ورود عربستان به این منازعه، یک مخاصمه بین المللی خواهد شد و ورود دولت خارجی در درگیری دو گروه، مجاز نیست.

وی درباره فرض سوم در پایان خاطرنشان کرد:عربستان مناطقی از خاک یمن را اشغال کرده باشد و یا اینکه نیروهای طرفدار دولت مستعفی به مثابه عامل عربستان عمل می کنند و حق تعیین سرنوشت در بعد خارجی را خواهیم داشت.

**شورای امنیت یک رکن سیاسی است

سخنران دوم این نشست « کوچ‌نژاد » وکیل دادگستری و استاد دانشگاه بود که در ابتدا گفت: در سال 2014 شیعیان حوثی علیه عبدالرب منصور هادی شورش کردند. منصور هادی بعد از انقلاب یمن از سال 2012 به عنوان دولت موقت و انتقالی شروع به کار کرد. سال 2015 حوثی‌ها وارد پایتخت شدند و کنترل ادارات دولتی را در دست گرفتند.
وی درباره دخالت خارجی در امور جاری یک کشور عنوان کرد: این موضوع ممنوع است و ورود عربستان در یمن هم از این قاعده مستثنی نیست. یک عده‌ای می‌گویند حوثی‌ها در مرزهای عربستان ساکن شدند و به همین دلیل عربستان دست به دفاع مشروع پیش گیرانه زد. بعضی‌ها هم می‌گویند دخالت عربستان در یمن دفاع مشروع از جهت کمک خواستن یک دولت است و دخالت نظامی درخواست شده است.
وی بیان کرد: دخالت نظامی در دو صورت مجاز است؛ یکی برای دفع حمله خارجی و دیگر اینکه این درخواست از طریق دولت مشروع باشد که این دو شرط درباره دخالت عربستان در یمن رعایت نشده است. البته شورای امنیت سازمان ملل، دولت منصور هادی را مشروع می‌داند.
کوچ نژاد درباره اهمیت یافتن بحران یمن گفت: در یمن نفت نیست اما از آنجایی که یکی از متحدان آمریکا به آن حمله کرده، پوشش رسانه‌ای کمی داده شد. زمانی این فجایع اهمیت پیدا کرد که خاشق‌جی در ترکیه کشته شد و به این واسطه افکار عمومی به قضیه یمن رسیدند.
وی مهم‌ترین فجایعی را که در جنگ یمن و در نتیجه محاصره توسط عربستان رخ داده است، اینگونه بیان کرد: یک میلیون نفر دچار وبا شدند، در اثر نرساندن غذا، دارو و سوخت، هشت میلیون نفر دچار قطحی شده اند، 21 میلیون نفر نیاز به کمک بشردوستانه اضطراری دارند، هر 10 دقیقه یک کودک یمنی می میرد و.... تمام این موارد جنبه مجازات برای غیر نظامیان دارد.
این استاد دانشگاه درباره مواردی که عربستان در این جنگ نقض کرده است، گفت: اولین مسأله روش نبرد است؛ به افراد و مکان های غیرنظامی حمله کرده است. دومین مورد حمله به کودکان و زنان است که از حمایت ویژه باید برخوردار باشند. سومین مورد حمله کورکورانه است. مورد بعدی عدم رعایت اقدامات احتیاطی در حمله است. مورد آخر عدم رعایت سلاح و ابزارهای لازم و به طور مشخص استفاده از بمب‌های آتش‌زا و خوشه‌ای است که باعث عدم رعایت اصل تکلیف و رنج بیهوده شده است.

کوچ نژاد در پایان درباره قطع‌نامه‌هایی که تاکنون درباره حمله ائتلاف عربی به یمن صادر شده است، خاطرنشان کرد: حمله عربستان را تایید نکردند، دولت منصور هادی را مشروع دانسته اند و از نیروهای حوثی خواسته شده است که از اشغال امکان دولتی دست بردارند. باید توجه داشت که شورای امنیت هم یک رکن سیاسی است و تصمیمات آن بر مبنای زور کشورهای مختلف است.

**امیدی به سازوکار قضایی بین‌المللی نیست
سخنران آخر این نشست « مظاهری » عضو هیأت علمی دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری بود. وی در ابتدا گفت: ظرفیت پیگیری جنایات ائتلاف سعودی در حمله به یمن، بر اساس قاعده استقلال دولت ها و ضرورت عدم مداخله در امور یکدیگر از نظر ملی به دلیل شرایط یمن امکان ندارد. مسأله این است که چگونه می توانیم این پیگیری را به سطح فراملی بکشانیم.
وی ادامه داد: یک امکان دیوان بین المللی کیفری است که از نظر موضوعی و زمانی می تواند به این جنایات پیگیری کند. اما این دیوان به دولت هایی می تواند رسیدگی که تحت اساسنامه رم باشند. دولت های ائتلاف به جز اردن، هیچ کدام به این کنوانسیون ملحق نشده اند. به همین دلیل این دیوان نه توانایی ورود به این مسأله را دارد و نه تمایل.
مظاهری افزود: در این بین نقش ان‌جی‌اوها برای جمع آوری اسناد و مدارک و درخواست از دادستان به جهت جریان انداختن پرونده بسیار اهمیت دارد. البته امید زیادی به سازوکار قضایی بین المللی نمی توان داشت و دولت ها هم اقدامی نخواهند کرد.
وی در پایان خاطرنشان کرد: بر اساس قانون مجازات اسلامی ایران هم در صورتی می توان جنایتکاران بین المللی را محاکمه کرد که طرف شاکی در ایران باشد اما برای تعقیب جنایات مانعی وجود ندارد. به همین دلیل می توان طرحی نو در انداخت و به عنوان امری نمادین تعقیب جنایات ائتلاف سعودی در دستگاه قضایی در دستور کار قرار بگیرد.

**9221**1601**

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي بحران يمن ائتلاف سعودي جنگ يمن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۰۹۵۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش کنعانی به بازداشت و سرکوب دانشجویان حامی فلسطین در دانشگاه‌های آمریکا

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران ناصر کنعانی با انتشار تصاویری از بازداشت و سرکوب دانشجویان دانشگاه‌های آمریکا توسط پلیس این کشور به خاطر حمایت از مردم فلسطین، عنوان کرد: اخبار منتشر شده درباره سرکوب گسترده و بازداشت دانشجویان دانشگاه‌های آمریکا توسط پلیس این کشور به خاطر حمایت از مردم فلسطین، نقض خشونت آمیز حق رای، آزادی بیان و حقوق بشر است که باعث ابراز نگرانی افکار عمومی در سراسر جهان شده است.

وی در این خصوص عنوان کرده است: ضروری است که دولت آمریکا ضمن پایبندی به تعهدات خود در زمینه حقوق بشر، آزادی بیان و برگزاری تجمعات دانشجویان و اساتید دانشگاه‌ها را تضمین کرده و به مطالبات قانونی و حقوق آنها احترام بگذارد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: نقش حمایتی و اصلی دولت آمریکا در نسل‌کشی فلسطینی‌ها توسط رژیم صهیونیستی با ایجاد جو خفقان و ساکت کردن معترضان، پاک نخواهد شد.

دانشگاه‌های ییل، کلمبیا و تعداد دیگری از دانشگاه‌های آمریکا در روز‌های اخیر شاهد برگزاری اعتراضات در مخالفت با جنگ غزه بوده است. در همین زمینه نیز پلیس نیویورک از دستگیری بیش از ۱۳۰ نفر در پی تظاهرات در محوطه دانشگاه نیویورک خبر داد.

در همین خصوص اداره پلیس نیویورک اعلام کرد که ۱۳۳ نفر به صورت شبانه دستگیر شده و بعد از صدور احضاریه دادگاه، آزاد شده‌اند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • غریب‌آبادی: آمریکا صلاحیت ورود به عرصه حقوق بشر را ندارد
  • نظم جهانی در آستانه فروپاشی است
  • عفو بین‌الملل: گور‌های دسته جمعی در غزه نیازمند تحقیقات مستقل است
  • آمریکا بر جنایت های اسرائیل در غزه سرپوش می گذارد
  • آمریکا بر جنایت های اسرائیل در غزه سرپوش می گذارد 
  • واکنش کنعانی به بازداشت و سرکوب دانشجویان حامی فلسطین در دانشگاه‌های آمریکا
  • عفو بین‌الملل: آلمان ارسال تسلیحات به اسرائیل را متوقف کند
  • کنعانی: نقش آمریکا در نسل‌کشی اسراییل در غزه با سرکوب دانشجویان معترض پاک نمی‌شود
  • نقش آمریکا در نسل‌کشی اسراییل در غزه با سرکوب دانشجویان معترض پاک نمی‌شود
  • کنعانی: آمریکا به مطالبات قانونی دانشجویان احترام بگذارد