Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@22:43:23 GMT

سمن ها قابلیت احیای آداب و رسوم عشایری را دارند

تاریخ انتشار: ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۶۱۲۶۰۶

سمن ها قابلیت احیای آداب و رسوم عشایری را دارند

یاسوج- ایرنا- مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد گفت: سمن‌ها می توانند ورزش‌ها، آداب و فرهنگ و رسوم عشایری که در گذر زمان به فراموشی سپرده شده را احیا کنند.

به گزارش ایرنا مجید علیپور روز سه شنبه در آئین راه اندازی دبیرخانه سازمان‌های مردم نهاد جوانان عشایر کشور در یاسوج اظهار داشت: در بخش‌های زیرساختی خدمات خوبی به جامعه عشایری ارائه شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: در زمینه پوشش‌دهی توسط سازمان‌های مردم‌نهاد ضعف وجود داشت که به همین منظور تفاهم‌نامه‌ بین وزارت ورزش و جوانان و امور عشایر ایجاد شد.
علیپور با بیان اینکه جامعه عشایری سومین ساختار اجتماعی کشور است، تصریح کرد: 1.2 درصد جمعیت کشور را عشایر تشکیل می‌دهد که سهم بسزایی در اقتصاد کشور دارند.
مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه عشایر علاوه بر تاثیر گذاری بر میراث فرهنگی‌، در بعد امنیتی نیز حافظ سرزمین هستند، بیان کرد: توسعه‌ اکوتوریسم و صنایع دستی عشایر از برنامه‌های مورد توجه دولت است.
علیپور عنوان کرد: عشایر با دارا بودن 24 میلیون رأس دام کشور، بیش از 25 درصد گوشت و شیر کشور را در سال تامین می کنند و نقش مهمی در اقتصاد مقاومتی دارند.
وی با بیان اینکه ورزش‌ها و آداب و رسوم عشایر را می‌‌توان در سطح ملی و بین‌المللی مطرح کرد، ابراز داشت: اگر در زمینه ورزش عشایر کار می‌شد به دلیل چالاکی و چابکی فرزندان عشایر، حرکت عظیمی در این بخش بوجود می آمد.
مدیرکل دفتر هماهنگی و نظارت بر امور جوانان سازمان ورزش و جوانان کشور نیز در این آئین گفت: شبکه‌های کارآفرینی در قالب سمن‌های مختلف زمینه ایجاد 2 هزار و 300 فرصت شغلی مستقیم با مشارکت بانک رسالت و صندوق کار آفرینی امید را فراهم کرده است.
محمود محدث با اشاره به اینکه توسعه فرهنگ زیربنای پیشرفت کشور در سایر حوزه‌ها است، افزود: بر همین اساس به منظور احیای فرهنگ و آئین‌های کشور دبیرخانه سمن‌های عشایر جوانان کشور تأسیس شده است.
مدیرکل دفتر هماهنگی و نظارت بر امور جوانان وزارت ورزش و جوانان کشور تصریح کرد: بخش زیادی از خرده فرهنگ‌های کشور ریشه در زیست و زندگی عشایر دارد که باید حفظ، معرفی و تقویت شوند.
محدث با بیان اینکه باید خرده فرهنگ ها در گستره وسیع تری به نمایش گذاشته شوند، بیان کرد: تاسیس دبیرخانه برای سمن ها و سازمان های مردم نهاد به منظور هم افزایی و هماهنگی بیشتر بوده است.
وی عنوان کرد: به دلیل اینکه فرهنگ غالب کهگیلویه و بویراحمد از نوع عشایری است دبیرخانه سازمان‌های مردم‌نهاد جوانان عشایر کشور در این استان قرار گرفت.
نماینده مردم شهرستان های بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی نیز در این آئین گفت: حفظ ساختار عشایری از ضروریات کشور است.
غلام محمد زارعی اظهار داشت: جامعه ایران از ساختار عشایری به روستایی و از روستایی به شهری حرکت کرده که حفظ ساختار عشایری با تکیه بر فرهنگ و آئین‌های آن ضروری است.
وی زیربنای توسعه سایر فعالیت‌ها در هر کشوری را، فرهنگ دانست و افزود: یکی از ساختارهای مهم اجتماعی، جامعه عشایری است.
نماینده بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی افزود: از جمله زیباترین و پرشورترین فرهنگ‌ها، فرهنگ زندگی عشایری که سرشار از رشادت‌ها، تاریخ سازی ها و مهمان نوازی ها بوده که جوانان نقشی ارزنده در آن دارند.
زارعی بیان کرد: جوانان عشایری مجموعه‌ای سخت کوش و توانمند هستند که در شرایط سخت پای این ملت می ایستند.
وی با اشاره به طرح استقلال سازمان جوانان، گفت: سازمان جوانان باید به شکل مستقل و با هویت مستقل و کارکرد منفک از سایر مجموعه‌ها برای حوزه جوانان برنامه ریزی کند.
زارعی اظهار داشت: تلفیق و ترکیب به وجود آمده برنامه ریزی برای حوزه جوانان را مختل کرده است و مشکلات این بخش باید رفع شود.
9928/6110

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي عشاير سازمان مردم نهاد كهگيلويه و بويراحمد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۱۲۶۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرداخت ۸۰۰ میلیاردی تسهیلات اشتغالزایی به عشایر لرستان

 
به گزارش خبر گزاری صداو سیمای لرستان ؛مدیرکل امور عشایری لرستان گفت: با هدف اشتغالزایی و حمایت جامعه عشایری استان، ۸۰۰ میلیارد ریال تسهیلات اشتغالزایی سال گذشته برای خرید دام به عشایر این استان پرداخت شده است.
هوشنگ نور محمدی با اشاره به اینکه حمایت لازم جهت توسعه زنجیره تولید گوشت قرمز در سطح استان انجام شده است، افزود:متقاضیان به بانک های عامل معرفی شده اند و فرصت تکمیل پرونده ها تا پایان خردادماه تمدید شده است.

مدیرکل امور عشایری لرستان گفت:هر فقره تسهیلات زنجیره تولید گوشت قرمز حدود یک میلیارد ریال است که افراد دارای شرایط به بانک های عامل معرفی می شوند و می توانند از این فرصت بهره مند شوند.

نورمحمدی  افزود:عشایر لرستان جامعه پرتلاشی هستند که ۲۵ درصد پروتئین مورد نیاز استان را تأمین می کنند و نقش بسزایی در رونق اقتصادی منطقه دارند.
وی با بیان اینکه عشایر لرستان علاوه بر دامداری به کشاورزی، باغداری و پرورش زنبور عسل نیز اشتغال دارند گفت:این قشر سالانه ۱۲ هزار تن گوشت قرمز، ۲۹ هزار تن مواد لبنی، هزار تن شیر، ۱۵۰ تن عسل، و ۱۷ تن روغن حیوانی تولید می کنند و یک میلیون و ۵۰۰ هزار راس دام در اختیار دارند.

دیگر خبرها

  • اصلاح و بهسازی محور‌های عشایری آبدانان
  • زندگی ۸۲۰۰ خانوار عشایری در استان خراسان رضوی
  • خطر فراموشی در کمین زندگی عشایری
  • آلاچیق عشایر شاهسون اردبیل قابلیت ثبت جهانی دارد
  • پرداخت ۸۰۰ میلیاردی تسهیلات اشتغالزایی به عشایر لرستان
  • بازدید مدیر امور عشایر تفتان از مناطق عشایری
  • محصولات تولیدی عشایر مغان برندسازی شود
  • کتابخانه‌های سیار نیاز کتابخوانی عشایر را برطرف می‌کند
  • ظرفیت‌های ملی برای ارائه خدمت به عشایر تنگستان استفاده شود
  • حضور ۷۵ آلاچیق و غرفه در جشنواره بین‌المللی کوچ عشایر شاهسون مغان