Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-08@03:40:12 GMT

برای به وجود آوردن رمان ایرانی تلاش کرده‌ام

تاریخ انتشار: ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۶۲۸۰۶۶

برای به وجود آوردن رمان ایرانی تلاش کرده‌ام

تهران-ایرنا- ابوتراب خسروی، داستان نویس با اشاره به ادبیات حاکم بر آثار داستانی‌اش گفت: زبان خاصی که در آثار من هست ضمن این که بوی تاریخ می‌دهد، تلاشی است برای اینکه فرهنگ ایرانی رمان خودش را داشته باشد و تولید کند؛ آثار من تلاشی است برای به وجود آوردن رمان ایرانی.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، ابوتراب خسروی (متولد 1335 استان فارس) نویسنده و مدرس داستان نویسی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی که به دلیل شغل پدر در بسیار شهرهای ایران زندگی کرد، در مدت اقامت در اصفهان، شاگرد هوشنگ گلشیری (نویسنده معاصر؛ 1316 تا 1379) شد و داستان‌نویسی را از او آموخت.
خسروی که از سال 1370 با کتاب «هاویه» نوشتن را آغاز کرد، تا کنون جوایز ادبی گوناگونی دریافت کرده و امسال با تجدید چاپ چند اثرش توسط نشر نیماژ در نمایشگاه کتاب حاضر است. این نویسنده به بهانه انتشار دوباره آثارش پس از سال‌ها، با خبرنگار فرهنگی ایرنا به گفت‌وگو نشست.
وی در این مورد که چرا بازنشر کتاب های خود را به ناشر جدیدی سپرده است، گفت: طبیعتا دوستان ناشر قبلی دوستان خوبی بودند، ولی بیشتر به دلایل خصوصی که ربطی به آنها نداشت کتاب‌ها را با حسن نیت آن دوستان به نشر دیگری منتقل کردم که مجموعه‌ای از جوانان فعال و علاقمند هستند و من از همین جا به دوستان ناشر پیشین درود می فرستم که سال‌های خوب و درخشانی در دوستی و همکاری با آنها داشتم.
خسروی در مورد ویژگی چاپ جدید آثارش توضیح داد: این کتاب‌ها همان متون است اما صفحه‌بندی واحد دارد و در مجال کوتاهی آماده چاپ جدید شده است. با توجه این که به هر دلیل کتاب‌های من در بازار نبود، ترجیح دادم زودتر به دست مخاطب برسد، این هم یکی دیگر از دلایلی بود که کتاب‌ها را به نشر نیماژ آوردم و از این همکاری راضی هستم.

* «آثار من تلاشی است برای به وجود آوردن رمان ایرانی»
نویسنده کتاب «آواز پر جبرئیل» در این مورد که کتاب‌های وی ترکیبی از تاریخ و مطالعات دینی و رفتارهای فرهنگی است و آیا تقریب ادیان دغدغه او بود یا به عنوان سبکی که برای نوشتن برگزیده، اظهار داشت: این کنجکاوی من بود. تا جایی که به فرهنگ و مذهب و زبان مربوط است، میان آنها هارمونی ایجاد می‌شود که مورد علاقه من است و آن را ابزاری برای اندیشیدن میان خودم و مخاطب ارزیابی می‌کنم.
وی افزود: زبان خاصی که در آثار من هست ضمن این که بوی تاریخ می‌دهد، تلاشی است که فرهنگ ایرانی رمان خودش را داشته باشد و تولید کند. آثار من تلاشی است برای به وجود آوردن رمان ایرانی. البته مهم نیست چقدر موفق شده باشم، تلاشی بوده که انجام شده. امیدوارم این رویکرد به ریشه‌های فرهنگی، خصوصا ایرانی بودن مد نظر قرار بگیرد و نویسنده جوان ما به این نوع نگاه علاقمند شود.
خسروی با تاکید بر توجه به تعامل ادیان در حوزه تمدنی ایران افزود: در طول قرن‌ها زمینه‌ای از تساهل و رواداری ایجاد کرده‌ایم که مذاهب مختلف کنار همدیگر تحمل کرده‌اند، امیدوارم این نوع نگاه بسط و توسعه پیدا کند. ما که مسلمانیم بزرگترین تبلیغ برای ما تساهل است.

*و اما عشق
نویسنده کتاب «رود راوی» در مورد عشق و اهمیت آن در آثارش گفت: به قول برخی عرفا، عشق زمینی را وجهی از ذات اصیل عشق می‌دانم و تجلی عشق به نوعی تجلی انسانیت است، وقتی کسی عاشق می‌شود، به ذات انسانی خود نزدیک شده است.
«ماهیت عشق بازتاب وجه انسانی فرد است و هر چه مبلغ عشق باشیم، مبلغ انسانیت هستیم».
وی آثارش را برای افرادی که تاکنون اثری از وی نخوانده اند اینگونه معرفی کرد: شاید حرفی که می‌زنم نوعی خودخواهی باشد؛ اما من در ادبیات، خودخواهی خودم را دارم.
«اویی که می‌خواهد کارهای مرا بخواند باید پیش زمینه داشته باشد، باید اهل خواندن کتاب باشد که بتواند با این نوع ادبیات ارتباط برقرار کند».
به گزارش ایرنا، کتاب‌های «آواز پر جبرئیل»، «رود راوی»، «ملکان عذاب»، «اسفار کاتبان» و «حاشیه‌ای بر مبانی داستان»، کتاب های تازه خسروی هستند که توسط نشر نیماژ، بازچاپ شده‌ و در سی و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در دسترس علاقمندان قرار دارند.
سی و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران از 4 تا 14 اردیبهشت، با حضور سه هزار و 200 ناشر با حدود 437 هزار کتاب شامل دو هزار و 400 ناشر داخلی با 300 هزار عنوان کتاب و حدود 800 ناشر خارجی از 30 کشور جهان با 137 هزار عنوان کتاب و با شعار «خواندن، توانستن است» از ساعت 10 تا 20 میزبان علاقمندان است.
چین به عنوان میهمان ویژه این دوره نمایشگاه کتاب، 94 ناشر را با چهارهزار عنوان و 15هزار جلد کتاب به نمایشگاه آورده است. همچنین قرار است 20 نویسنده، پژوهشگر، تصویرگر و 50 مدیر فروش حق تالیف کتاب، امسال در غرفه میهمان ویژه (چین) حضوری فعال داشته باشند.
در بخش ناشران عمومی حدود 14 هزار متر مربع فضا برای حضور 988 ناشر تدارک دیده شده است که 141هزار و 861 عنوان کتاب را عرضه خواهند کرد.
در بخش کودک و نوجوان نیز 251 ناشر در فضایی به وسعت حدود 6 هزار متر مربع، 24هزار و 13 عنوان کتاب را عرضه می کنند. در بخش دانشگاهی نیز 428 ناشر در فضایی بیش از شش هزار و 235 متر مربع، 60 هزار و13عنوان کتاب را در سالن های کاملا مسقف زیر چادر به نمایش و فروش گذاشته اند.
در سالن‌های آموزشی نیز 97 ناشر در فضای حدود سه هزار و 231 متر مربع به ارائه 17 هزار و 445 عنوان کتاب می پردازند.
فراهنگ**9211**9157

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي فرهنگ و ادب ابوتراب خسروي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۲۸۰۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

به نشر با ۷۸۲ عنوان در نمایشگاه کتاب حاضر می‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، انتشارات به نشر(آستان قدس رضوی)با ۷۸۲ عنوان کتاب در سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران حضور پیدا می‌کند که از این تعداد ۳۴۵ عنوان بزرگسال و ۴۳۷ عنوان کودک هستند. همچنین ۳۱ کتاب صوتی نیز در نمایشگاه توسط این ناشر ارایه می شود.

۱۰۲ عنوان چاپ اول بوده که برای نخستین بار توسط انتشارات به نشر در نمایشگاه کتاب عرضه خواهند شد و حدود ۲۰۰ اثر تجدید چاپ شدند.

رمان هایی همچون «به امید دیدار»، «صادقانه»، «مردی که همه چیز می دانست» و «به دنبال ماه»، برای نخستین بار در نمایشگاه کتاب پیش روی چشم مخاطبان قرار می گیرد در کنار این مجموعه هایی مانند «دعبل و زلفا»، «مرا با خودت ببر»، «اوسنه گوهرشاد»، «آبی ها» و «غریب قریب» نیز توسط این انتشارات عرضه می شوند.

کتاب هایی از جمله «لیلی منم»، «خانوم ماه»، «به وقت اردیبهشت»، «شعر مقاومت خراسان» در زمینه ادبیات پایداری و و کتاب «تروریست های صهیونیست» عرضه می شوند.

کتاب هایی از جمله «شبحی در پشت بام»، «مادرانه» و جان فیروزه جان» در موضوع عفاف و حجاب و خانواده توسط این انتشارات رونمایی می شود. همچنین کتاب هایی از جمله «بیدارم کن»، «راز آن بوی شگفت» «اعترافات غلامان»، «من ضامن»، «ستاره من»، «ماه غریب من»،«موقف»، «آبی ها»، «غریب قریب» همزمان با دهه کرامت و تقارن ولادت امام رضا (ع) با نمایشگاه کتاب توسط این انتشارات عرضه می شود.

در زمینه کودک و نوجوان نیز کتاب هایی از جمله«قصه های حنانه»، «قصه های احکام»؛ مجموعه داستان های «صمیم»، «حکایت های کمال» و مجموعه رمان های دینی نوجوان «پرواز اسب سفید»، «من و آقای همسایه»، «انتقال»، «بازیگر پنجم»، مجموعه «ماجرای دشت مرموز» در کنار ۴۰۰ عنوان دیگر عرضه می شود.

کد خبر 6096328 فاطمه میرزا جعفری

دیگر خبرها

  • نمایشگاه کتاب، رویدادی که هم جنگ را دید و هم روزهای قرنطینه را
  • محمدعلی علومی، نویسنده و طنزپرداز درگذشت
  • نویسنده سرشناس ایرانی در ۶۳ سالگی درگذشت
  • نویسنده و پژوهشگر کرمانی درگذشت
  • محمدعلی علومی درگذشت + سوابق
  • محمدعلی علومی، نویسنده و پژوهشگر درگذشت
  • حضور ۶۰ ناشر خارجی در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران
  • حضور ۶۰ ناشر خارجی با ۵۰ هزار عنوان در نمایشگاه کتاب/ بن دانشجویان ۷۰۰ هزار تومان شد
  • حضور ۶۰ ناشر خارجی با ۵۰ هزار عنوان در نمایشگاه کتاب/ توزیع نقشه جانمایی غرفه‌ها از فردا
  • به نشر با ۷۸۲ عنوان در نمایشگاه کتاب حاضر می‌شود