Web Analytics Made Easy - Statcounter

سه نفر از معلمان نمونه سیستان وبلوچستان، دغدغه ها و مشکلات حوزه تعلیم و تربیت در استان را مطرح کردند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصرهامون؛ 12 اردیبهشت ماه در تقویم رسمی کشور به عنوان روز بزرگداشت مقام معلم نام گذاری شده است. معلمانی که همچون پروانه به گرد دانش آموزان خود می چرخند تا هر آنچه از اندوخته علمی دارند را به نسل آینده کشور منتقل کنند تا هم به رسالت پیامبر گونه خود عمل کنند و هم تربیت کننده نسل های آتی ایران اسلامی باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به همین مناسبت سه نفر از معلمان نمونه سیستان وبلوچستان با حضور در دفتر پایگاه خبری عصرهامون بخشی از دغدغه ها و مشکلات آموزش و پرورش در حوزه تعلیم و تربیت را بیان کردند و هر یک به گونه ای خواستار رسیدگی به آنها شدند.

زهرا سیاسر جهانتیغی که به گفته خودش از سال 81 خدمت در عرصه تعلیم و تربیت را با نهضت سوادآموزی آغاز کرده است گفت: تا سال 1389 در همین سنگر خدمت کردم و در نهایت جذب آموزش و پرورش شهرستان سراوان شدم.

وی افزود: به مدت دو سال در روستای "دهک" از توابع سراوان به عنوان معلم دینی و عربی در کنار دانش آموزان روستایی به تعلیم و تربیت پرداختم که پس از این مدت دور جدیدی از دوران خدمتم در شهرستان سراوان به عنوان دبیر در مدرسه دخترانه نمونه حضرت فاطمه زهرا(س) آغاز شد و هشت سال به طول انجامید.

وی ادامه داد: در طول دوران خدمتی 8 مقاله علمی نوشتم که دو مورد آنها مورد تایید سازمان یونسکو قرار گرفت و شش مقاله دیگر در کلانشهرهای بزرگ کشور نظیر تهران، شیراز، اصفهان و... پذیرش شد که تا لحظه آخر نیز کار آموزش و پژوهش را رها نخواهم کرد.

این معلم نمونه سیستان وبلوچستان تاکید کرد: شاید استفاده از روش های نوین تدریس یکی از دلایل انتخاب من به عنوان معلم نمونه شده است چرا که در تدریس من تلفیق علم و تکنولوژی دیده می شود و تا حد امکان سعی میکنم کلاس های درس خود را از روش سنتی قبل خارج کنم.

سیاسر البته تحقق این امر را لازمه وجود زیرساخت ها دانست و ادامه داد: بنده در ابتدای کار در زاهدان تحقیقات زیادی انجام دادم و از نرم افزارها و تحقیقات علمی روز زیادی استفاده کردم و قصد داشتم تا همین تجربیات و آموخته هایم را به دانش آموزانم نیز انتقال دهم.

وی تصریح کرد: بنده تمامی دروس کلاسی را به روش نوین و با استفاده از امکانات هوشمند تدریس می کنم و خدا را شاکرم که کلاس درس من به امکانات الکترونیکی مجهز شده اما این همه ماجرا نیست چرا که از 17 کلاس درس موجود در مدرسه ما تنها 3 کلاس هوشمند است.

وی گفت: داشتن تنها سه کلاس هوشمند برای تعداد زیاد دانش آموزان قطعاً هم در روش تدریس معلم و هم میزان درک دانش آموز تاثیر منفی می گذارد چرا که بعضاً مجبور می شویم کلاس ها را با سایر معلمان و دانش آموزان به صورت شیفتی تغییر دهیم تا همه از امکانات بهره مند شوند و گاهاً نیز به ناچار باید دو کلاس را با هم ادغام کنیم و یک معلم کار تدریس را انجام دهد که دور هم نشستن بالغ بر 70 دانش آموز در یک کلاس طبیعتاً کیفیت آموزش را پایین می آورد اما چاره ای نیست و باید تحمل کرد.

این معلم نمونه افزود: یکی از شیوه های کنترل کلاس های درس من این گونه است که دو نفر از دانش آموزان به انتخاب خودشان به عنوان "همیار معلم" انتخاب شده اند که به کمک مربی کار تدریس را انجام می دهند و من نیز بر عملکرد آنها نظارت دارم و از آنجا که این انتخاب توسط خود دانش آموزان انجام شده حرف شنوی خوبی از همیاران معلم دارند.   به گفته سیاسر؛ این ابتکار بسیار مورد توجه دانش آموزان قرار گرفته به طوری که به صورت دوره ای همیاران تغییر می کنند و مجدد دو نفر دیگر برای این کار انتخاب می شوند و در برخی موارد در میان دانش آموزان نشسته و از نحوه تدریس و ارائه درس همیاران خود بهره می برم که این موضوع ضمن خروج از فضای خشک کلاسی در یادگیری دروس نیز تاثیر بسزایی دارد.

وی خاطرنشان کرد: بنده تنها به آموزش دانش آموزان در محیط مدرسه اکتفا نمی کنم بلکه در هر مقطعی که بوده ام یک دفتر محرمانه و خصوصی از دانش آموزانم تهیه می کنم که در این دفتر تمامی اطلاعات شخصی از قبیل وضعیت معیشتی، بیماری، اقتصادی و فرهنگی دانش آموزان ثبت می شود و در موارد مورد نیاز برای حل مشکلات شان تلاش می کنم.

وی نقش دادن به اولیاء و مربیان دانش آموزان را نیز در امر تعلیم و تربیت ضروری دانست و تاکید کرد: هر چند برخی والدین به دلیل مشغله های کاری زیادی که دارند نسبت به تحصیل فرزندان خود کوتاهی می کنند اما من بارها و بارها مشکلات دانش آموز را به صورت خصوصی با والدین آنها مطرح می کنم تا بتوانم با کمک آنها موانع پیشرفت دانش آموز را مرتفع کنیم.

سیاسر جهانتیغی از برگزاری جشن خودکار و خداحافظی با مداد هم صحبت به میان آورد گفت: قصد دارم تا طی روزهای آتی برای آشنایی دانش آموزان با خودکار برای حضور در مقطع بالاتر، جشن خودکار برایشان بگیرم که این موارد در روحیه آنها بسیار موثر است.

وی به استعداد و ظرفیت های بالقوه دانش آموزان این خطه نیز اشاره کرد و افزود: در سیستان وبلوچستان دانش آموزان مستعد زیادی داریم اما به دلیل کمبود امکانات و عدم توجه مغفول مانده اند و اجازه شکوفایی پیدا نمی کنند که اگر آموزش و پرورش به این دانش آموزان توجه بیشتری داشته باشد شاهد روزهای پر فروغ تری برای استان خواهیم بود.

وی ادامه داد: افزایش تعداد کلاس های هوشمند مدارس بسیار مهم و ضروری است و نباید امکانات فقط به مدارس مرکز شهر و هیات امنایی داده شود بلکه باید این امکانات به صورت عادلانه در میان تمامی مدارس توزیع شود و حتی حاشیه نشین ها باید مورد عنایت خاص تری قرار بگیرند.

وی به سختی های کار معلمی نیز اشاره کرد و افزود: یک معلم در هر کلاس حداقل باید با 40 دانش آموز با 40 رفتار و از اقشار مختلف طبقاتی برخورد داشته باشد که کلنجار رفتن با چنین شرایطی قطعاً نیازمند استقامت و صعه صدر بالایی است و اگر عشق و علاقه در این کار نباشد به طور حتم یک معلم موفق نخواهد شد اما علیرغم تمامی سختی ها و مشقات اگر باز هم به عقب برگردم شغل معلمی را انتخاب خواهم کرد.

ورود غیرضروری فرهنگستان زبان و ادب فارسی
مهدی غلامی؛ یکی دیگر از معلمان نمونه سیستان وبلوچستان است که در گفتگو با خبرنگار ما درباره ورودش به عرصه تعلیم و تربیت گفت: دبیر زیست شناسی آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان هستم که از سال ۸۱ وارد مراکز تربیت معلم شدم و قریب به ۱۶ سال سابقه تدریس در شهرستان زابل، نصرت آباد و زاهدان را دارم.

غلامی که هم اکنون در ناحیه یک آموزش و پرورش زاهدان مشغول به تدریس است ادامه داد: مدارس سیستان و بلوچستان به لحاظ زیرساختی دارای امکانات متفاوتی است و هر کدام مشکلات خاص خود را دارند اما قالب مدارس حاشیه شهرها در این استان محروم هستند به گونه ای که برخی از این مدارس حاشیه ای از داشتن میز و نیمکت هم محروم بوده اند اما با تلاش های انجام شده و ورود خیران قدری از این مشکلات حل شده است اما هنوز امکانات به حدی نیست که بگوییم در سطح عالی قرار داریم.

وی افزود: یک معلم در امر تدریس تنها به گچ و تخته نیازمند نیست و با توجه به پیشرفت علم و امکانات سمعی بصری نیازمند تجهیزات به روز و کلاس های هوشمند هستیم که اگر این امر محقق نشود در نحوه تدریس و فهم دانش آموزان تاثیر منفی می گذارد و این موضوع به خصوص در مدارس حاشیه ای به وضوح دیده می شود.

به گفته غلامی؛ همانطور که در کل کشور و دنیا مطرح می شود دانش آموزان سیستان و بلوچستان از لحاظ ذهنی و توانایی در سطح بسیار بالایی هستند که اگر شرایط برای آنها فراهم شود می توانند تاثیرات مثبت و قابل دفاعی در کشور داشته باشند اما متاسفانه فقر امکانات تا امروز جلوی این پیشرفت را گرفته است.

وی افزود: خوشبختانه امروز و طی یک دهه گذشته اکثر نیروهایی که جذب آموزش و پرورش می‌شوند جزو نخبگان و افراد برجسته هستند و نشان دهنده ارتقای توانایی معلمان است.
وی خاطرنشان کرد: روشهای آموزشی جدید که هر سال ابلاغ می شود در کنار ورود غیر ضروری فرهنگستان زبان و ادب فارسی به عرصه تعلیم و تربیت، یکی از معضلات امروز آموزش و پرورش است چرا که بسیاری از کلمات لاتین و علمی که دنیا با آن سر و کار دارد توسط این فرهنگستان تغییر داده شده است.

وی تاکید کرد: این تغییر حتی برای معلمان نیز دشوار شده و تدریس برای معلم و فهم برای دانش آموز را با مشکل مواجه کرده که البته این معضل در مقاطع بالاتر و دانشگاهی نیز جدی تر خواهد شد و هر چقدر هم اعتراض کرده ایم اما ثمربخش نبوده است.

وی ادامه داد: معلم ها همه خوب و نمونه هستند چرا که اگر خوب نبودند معلمی را انتخاب نمی‌کردند و هستند کسانی که قبل از ورود به شغل معلمی می توانستند مشاغل دیگر را انتخاب کنند اما عشق و علاقه به تعلیم و تربیت آنها را به این سمت کشانده است.

غلامی در توصیف معلم گفت: معلم فردی ست که ایثار می کند، عاشق است و محبت دارد چرا که شاهد بوده‌ام همکاران خانم باردار در آموزش و پرورش در ماه های آخر بارداری خود به دلیل طی کردن مسافت و مسیر صعب العبور جاده ای برای رسیدن به محل تدریس، نوزاد خود را در راه تعلیم و تربیت از دست داده اند اما باز هم از این مسیر باز نمانده اند.

این معلم نمونه تصریح کرد: در استان سیستان و بلوچستان هستند معلمانی که در مسیرهای طولانی جاده ای و رفت‌وآمد از خانه تا مدرسه جان خود را فدای علم کرده‌اند و اینها جزو مشکلات و مصائب معلمی است که برخی‌ها به ظاهر آن را سهل و آسان می بینند اما چنین نیست و یک معلم از لحاظ روحی و روانی خستگی بسیار زیادی را متحمل می‌شود.

غلامی افزود: کلاس‌های درس بنده هیچ گاه معلم محور نبوده و در تمامی جلسات درسی دانش آموزان در ارائه سهیم بوده اند و البته استفاده از علم روز و نرم افزارهای مختلف برای تدریس نیز فراموش نشده است.

این معلم نمونه استان گفت: بنده هیچ گاه به لحاظ اقتصادی و مادی این شغل را انتخاب نکرده‌ام اما هم اگر صد بار دیگر به عقب برگردم باز هم معلمی را انتخاب خواهم کرد.

وی ادامه داد: معلمی شغلی است که تعصب و نگاه های قومیتی و مذهبی در آن مفهومی ندارد و همه دانش آموزان به یک چشم دیده می شوند اما از مسئولان، دولت و مجلس خواستاریم به فکر آموزش و پرورش در کنار هم باشند و فقط به یک سری بخش نامه های معمولی اکتفا نکنند چرا که معلمان دیگر از شعار خسته شده اند و به سمتی می رویم که دانش آموزان ما شان و حرمت معلم را زیر سئوال می برند و این امر برای چنین جایگاهی بسیار زشت و زننده است.

مدارس حاشیه ای نیازمند نگاه جدی آموزش و پرورش
احمد علی محمودیان؛ مدیر دبیرستان شهید هاشمی نژاد زاهدان نیز از دیگر معلمان نمونه استان بود که در گفتگو با خبرنگار ما گفت: در سال ۱۳۷۰ با مدرک دیپلم وارد عرصه تعلیم و تربیت شدم و در طول خدمت موفق شدم درجات عالی علمی را طی کرده و هم اکنون در مقطع فوق لیسانس در مقطع کشاورزی فارغ التحصیل شده ام.

وی افزود: تجهیزات و زیرساخت های مدارس در سیستان و بلوچستان معمولاً بیشتر در مدارس مرکز شهر و مدارس هیئت امنایی متمرکز شده است که صحیح نیست.

به گفته محمودیان؛ بنده ۲۸ سال در مدارس حاشیه شهر تدریس کرده‌ام که امکانات در این مدارس مطلوب نیست هرچند تلاش هایی شده است و امکانات نیز دریافت شده اما باز هم با کمبودهای جدی مواجه هستیم.

وی گفت: امسال در شش کلاس درس مدرسه شهید هاشمی‌نژاد زاهدان هنوز هیچ کس از کلاس‌ها به امکانات روز تجهیز نشده است و ما به کلاس های پیشرفته نیاز داریم.

وی خاطرنشان کرد: مدارس حاشیه شهر با کمبود امکانات مواجه هستند و خود ما در مدرسه سیستم های رایانه و امکانات دیگر را در اختیار نداریم که این امر مشکلات زیادی برای معلم و دانش آموز به وجود می آورد.
 
وی ادامه داد: نیاز است آموزش و پرورش به این حوزه ورود بهتری داشته باشند و دانش آموزان استان ما را که در سطح بالایی هم هستند تحت پوشش قرار دهند.
این معلم نمونه افزود: باید در مقاطع ابتدایی در حوزه آموزشی دقت نظر بیشتری شود و دانش آموزان با پایه قوی و بهتری وارد مقاطع بالاتر شوند و این درخواست را از مسئولان داریم که از معلمان زبده و با سابقه تنها در مدارس مرکز شهر استفاده نشود و دانش‌آموزان حاشیه ‌نشین نیز بتوانند از علم آنها، تجربه و شیوه‌های تدریس نوین شان استفاده کنند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۳۲۳۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلم؛ بازی دانش آموزان با مرگ برای رسیدن به مدرسه

در بسته زیر اخبار و محتوا‌های آموزشی پیرامون «فیلم؛ بازی دانش آموزان با مرگ برای رسیدن به مدرسه»، «تدریس این خانم معلم در کلاس تاریخ ساز شد؛ تدریس به دانش آموزان با وجود بیماری»، «از چشمان لیزری خود استفاده کنید و اسکیت غلتکی را در ٨ ثانیه پیدا کنید»، «میزان تمرکزت رو محک بزن؛ سه تفاوت دو عکس رو ۳۳ ثانیه‌ای بگو»، «میزان تمرکزت رو محک بزن؛ سه تفاوت دو عکس رو ۳۳ ثانیه‌ای بگو»، «فیلم ضدحال خنده‌دار دختر دانش آموز به معلم بابت ماه تولد»، «برآورده کردن آرزوی دانش آموز توسط معلم هنرمند و مهربان» را با کلیک بر تیتر آن بخوانید.

برای دیدن مطالب روی تیترهای زیر کلیک کنید

فیلم؛ بازی دانش آموزان با مرگ برای رسیدن به مدرسه

تدریس این خانم معلم در کلاس تاریخ ساز شد؛ تدریس به دانش آموزان با وجود بیماری

از چشمان لیزری خود استفاده کنید و اسکیت غلتکی را در ٨ ثانیه پیدا کنید

میزان تمرکزت رو محک بزن؛ سه تفاوت دو عکس رو ۳۳ ثانیه‌ای بگو

 

فیلم ضدحال خنده‌دار دختر دانش آموز به معلم بابت ماه تولد

 

برآورده کردن آرزوی دانش آموز توسط معلم هنرمند و مهربان

پای برتر بیشه، قصه‌ای نمادین که از عشق به وطن می‌گوید

دیگر خبرها

  • فیلم؛ بازی دانش آموزان با مرگ برای رسیدن به مدرسه
  • تقویت مدارس دولتی با اولویت مدارس دولتی مناطق حاشیه‌ای
  • ثبت‌نام کلاس اولی‌ها از ۱۹ اردیبهشت آغاز می‌شود
  • مهر۱۴۰۳ کمبود معلم نداریم/توجه به مدرسه سازی اولویت آموزش و پرورش
  • آغاز ثبت‌نام کلاس اولی‌ها از ۱۹ اردیبهشت
  • به هنرستان‌ها توجه ویژه شود
  • استاندار فارس: باید به هنرستان‌ها توجه ویژه‌ای شود
  • اقدامات قابل توجه دولت سیزدهم در حوزه مدرسه‌سازی جای قدردانی دارد
  • برنامه‌های بزرگداشت هفته معلم در شأن این قشر برگزار شود
  • روایت یک معلم درحوزه تدریس به دانش آموزان خاص