Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس عنوان کرد: مخالف تفکیک وزارت صمت هستم و در شرایط فعلی کشور اگر دولت و مجلس وقتشان را روی مسائل اساسی کشور بگذارند خیلی بهتر است تا اینکه به این مسائل حاشیه ای بپردازند. متاسفانه زمانی که اوج مسائل و مشکلات کشور است هیئت رئیسه مجلس مواردی را در دستور کار قرار می دهد که اولویت کشور نیست و عده ای هم تصور می کنند که تفکیک وزارت صنعت معدن تجارت و احیای مجدد وزارت بازرگانی در شرایط فعلی کشور اوضاع را بهبود می بخشد

سمیه محمودی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در گفتگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در خصوص تفکیک وزارت صنعت معدن تجارت و تأسیس وزارت بازرگانی اظهار داشت: عده‌ای تصور می‌کنند یکی از گزینه‌هایی که می‌تواند در شرایط فعلی کشور، اوضاع را بهبود بخشد تفکیک وزارت صنعت معدن تجارت و احیای مجدد وزارت بازرگانی است؛ ولی باید بررسی شود که آیا تمام مشکلات کشور، ادغام این دو وزارت خانه بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

هیچ ارتباطی میان صنعت و تجارت وجود ندارد

وی با بیان اینکه زمانی بدون کارشناسی و بدون در نظر گرفتن همه جوانب و مصالح این دو وزارت‌خانه را باهم ادغام کردند، تصریح کرد: موضوع تجارت و موضوع صنعت شاید به‌ظاهر شبیه هم باشند، اما در اصل هیچ ارتباط و همخوانی بین این دو بخش نیست؛ در وضعیت کنونی کشور موضوع تفکیک وزارتخانه صمت به بهانه مساعدتر شدن اوضاع همانند ادغام آن کاری غیر کارشناسی و عجولانه است.

عضو کمیسیون اجتماعی مطرح کرد: امیدوارم هدف فقط خدمت کردن و کار کردن برای مردم باشد چه این دو از هم جدا شوند چه ادغام باشند فرقی نمی‌کند اگر هدف کار کردن باشد نتیجه می‌گیریم و این برنامه‌ریزی‌ها و اهداف است که می‌تواند مملکت را به‌پیش ببرد و صرف تفکیک یک وزارتخانه نمی‌توان مشکلات کشور را حل کرد.

 

برخی به غلط مشکلات اقتصادی را ناشی از عریض و طویل بودن این وزارتخانه می دانند

محمودی بیان کرد: در جلسه‌ای که هفته گذشته کمیسیون اجتماعی برگزار کرد به کلیات تفکیک این وزارتخانه رأی مثبت داد ولی هنوز جزئیات این طرح در کمیسیون مطرح و بررسی نشده مسلماً باید تغییراتی در جزئیات طرح اتفاق بیافتد. ولی در مورد اینکه این طرح مثبت است یا منفی باید بگویم که عده‌ای علت همه مشکلات را عریض و طویل بودن این وزارت‌خانه می‌دانند و فکر می‌کنند با تفکیک این وزارتخانه شرایط بهبود پیدا کند.

وی با تأکید بر اینکه در دولت باید بین وزارتخانه‌ها ارتباط و هماهنگی وجود داشته باشد هم گفت: جلساتی که در هیئت دولت برگزار می‌شود باید متفاوت از جلسات دیگر باشد؛ چراکه در هیئت دولت یا رئیس‌جمهور و یا معاون اولشان رئیس جلسه است؛ و می‌تواند ارتباطات و هماهنگی را بر اساس نیازهایی که وجود دارد برقرار کند و نظرات مختلف را بشنود و تصمیم نهایی را بگیرد.

عضو کمیسیون اجتماعی توضیح داد: در حال حاضر هم نمی توان گفت بین تولید و واردات از آنجایی که در یک وزارت خانه هستند مغایرتی وجود دارد؛ شاید با خارج شدن بازرگانی وضعیت بدتر هم شود. در حال حاضر که یک وزارتخانه هستند نتوانستند هماهنگی و برنامه‌ریزی صحیحی را انجام دهند چه برسد به آن زمانی که از هم جدا شوند.
 

از یک طرف شیرخشک تولید داخل را دپو کرده و از طرف دیگر آن را وارد می‌کردند

محمودی با اشاره به برگزاری جلسات متعدد با رئیس جهاد کشاورزی و تولیدکننده‌ها در موضوع شیر خشک‌های تولید داخل گفت: این شیر خشک‌ها را دپو کرده بودند و وزارت صمت صادرات آن را ممنوع کرده بود؛ و این اتفاق گاوداری‌ها و تولیدکنندگان را دچار مشکل کرده بود؛ از طرفی همین وزارت صمت اجازه داده بود که شیر خشک با دلار 4200 تومان وارد شود. تعجب می‌کنم از اینکه کالایی در ایران تولید می‌شود ولی همان کالا با ارز 4200 تومان  اجازه واردات پیدا می‌کند. چه کسی به غیر از هیئت دولت می‌تواند این مجوز را صادر کند.

وی افزود: اگر بعد از تفکیک وزارت بازرگانی از وزارت صمت بین این دو وزارتخانه ارتباط وجود نداشته باشد به‌طور مسلم اتفاقی که بین وزارت جهاد و صنعت معدن تجارت در موضوع شیر خشک افتاد و باعث ایجاد مشکل برای  تولیدکننده شد. بین وزارت تازه تأسیس بازرگانی و صنعت معدن تجارت هم می‌افتد.

 

دولت به جای تلاش برای تفکیک وزارتخانه‌ها به فکر معیشت مردم باشد

عضو کمیسیون اجتماعی تصریح کرد: مخالف تفکیک وزارت صمت هستم و در شرایط فعلی کشور اگر دولت و مجلس وقتشان را روی مسائل اساسی کشور بگذارند خیلی بهتر است تا اینکه به این مسائل حاشیه‌ای بپردازند. به نظرم وضعیت اقتصادی و معیشت مردم و قوانین زائدی که برای تولید وجود دارد جزء اولویت‌ها هستند تا موضوع تفکیک وزارت صمت.

محمودی خاطرنشان کرد: بارها گفته شده است اگر هیئت‌رئیسه مجلس اجازه دهد. حداقل یک روز را در مجلس برای موضوع نظارت اختصاص دهیم. کار اصلی مجلس نظارت بر اجرای قانون است و باید مجلس بر اجرای صحیح قانونی که وضع می‌شود نظارت کند؛ و از وزرا سؤال کند و در مقابل مجلس پاسخگو باشند در کل مخالف عملکرد مجلس هستم.

وی گفت: زمانی که اوج مسائل و مشکلات کشور است هیئت‌رئیسه مواردی را در دستور کار قرار می‌دهد که اولویت کشور نیست متأسفانه این ضعف در هیئت‌رئیسه مجلس وجود دارد باید در کشور به یک اولویت‌بندی برسیم و بر اساس آن کارها را انجام دهیم. نه در مجلس و نه در دولت اولویت‌بندی وجود ندارد و باید بین همه وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها اتحاد و هماهنگی وجود داشته باشد تا بتوانیم موفق باشیم، چه وزارت صنعت معدن و تجارت ادغام بشود چه نشود.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به تأکید برنامه ششم به سبک‌تر شدن بدنه دولت تشریح کرد: طرح تفکیک وزارت صمت و تأسیس وزارت بازرگانی موجب سنگین‌تر شدن بدنه دولت می‌شود و از این لحاظ با برنامه ششم که مصوب مجلس است مغایرت دارد. به‌هرحال ما به دموکراسی اعتقاد داریم و اگر اکثر نمایندگان مجلس موافق این طرح باشند تصویب خواهد شد.

محمودی در پایان یادآور شد: اگر تفکیک وزارت خانه به‌صورت لایحه از طرف دولت ارائه می‌شد به دلیل اینکه دولت بار مالی آن را در نظر می‌گرفت امکان داشت شورای نگهبان آن را تأیید کند ولی اکنون که به‌صورت طرح ارائه‌شده احتمال دارد شورای نگهبان آن را به دلیل بار مالی که دارد مغایر اصل 75 قانون اساسی بداند و آن را رد کند.

 

اگر دولت موافق تفکیک است خودش آن را پیگیری کند

مگر اینکه دولت خودش پیگیر این موضوع باشد و از آن دفاع کند که البته دولت مصر است که این اتفاق بیافتد و از ابتدای دولت آقای روحانی تلاش‌های زیادی برای تفکیک این وزارتخانه و جدا ساختن وظایف حوزه تجارت و بازرگانی با وظایف مربوط به بخش صنعت و معدن صورت گرفت به‌طوری‌که در یک سال گذشته هم پیگیر این موضوع بوده است و در جلسه‌ای که کمیسیون اجتماعی برگزار کرد نماینده دولت و سازمان اداری استخدامی حضور داشتند و نظرشان نسبت به این موضوع  مثبت بود.

انتهای پیام/ط

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۳۸۵۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تلاش های اصحاب رسانه در برگزاری انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره خبرگان رهبری قابل تقدیر است

به گزارش خبرآنلاین البرز، مجتبی عبداللهی در مراسم شورای اطلاع رسانی استان که در سالن شهدای دولت استانداری برگزار شد، ضمن قدردانی از تلاش های اصحاب رسانه در راستای افزایش مشارکت مردم در انتخابات، افزود: همه به این باور رسیده ایم که دولت محترم سیزدهم برای جبران کاستی ها، ارتقا زیرساخت ها و سرانه ها و کسب رضایتمندی مردم، مصمم است و تلاش می کند.

وی ادامه داد: امسال بنا بر منویات حکیمانه و هوشمندانه مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی ) سال جهش تولید با مشارکت مردم، نام گرفت.

عبداللهی گفت: بر این اساس باید تمامی ظرفیت های خود را در راستای تحقق این هدف بزرگ متمرکز کنیم و بسترهای مشارکت مردم را فراهم کنیم.

وی افزود: در انتخابات اسفند ماه گذشته، دست در دست هم دادیم و با آگاهی بخشی و امیدآفرینی، مردم را از حق و تکلیف خود در انتخابات آگاه کردیم که مانع تحقق اهداف برنامه ریزی شده دشمنان شد.

استاندار البرز گفت: براین اساس از اصحاب محترم رسانه انتظار می‌رود همچنان در کنار ما باشند تا دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی را نیز با سربلندی برگزار کنیم.

وی همچنین شرایط البرز بعنوان استانی که از سال ۸۹ استقلال یافت تشریح کرد و در ابعاد مختلف به نیازها، مطالبات، ظرفیت ها، سرانه ها و زیرساخت های آن پرداخت.

عبداللهی ادامه داد: البرز مهاجرپذیر ترین و متراکم ترین استان کشور است در حالی که تنها نیم درصد از مساحت خاک کشور را داراست.

وی گفت: یکی از مهمترین مصوبات سفر اول رییس جمهور محترم و همچنین سفر رئیس محترم قوه قضائیه به استان، انتقال زندانیان و تخلیه زندان رجایی شهر بود که محقق شد و این زندان بزرگ و ملی از بافت شهری کرج خارج شد.

استاندار البرز افزود: مجموعه ساختمان های زندان بزودی به یک مکان فرهنگی تبدیل می شود و اراضی مربوط به استان نیز در راستای مولدسازی در عمران و آبادانی استان صرف می شود.

وی با بیان اینکه سرانه تخت بیمارستانی در کشور ۱.۸ درصد و در البرز حدود ۹ دهم به ازای هر هزار نفر است، گفت: ۲۰ بیمارستان شامل ۱۲ تا دولتی و ۸ تا خصوصی با ۲ هزار و ۲۰۰ تخت بیمارستانی در البرز مستقر هستند و برای رسیدن به میانگین کشوری و جمعیت استان به بیش از ۲ هزار تخت بیمارستانی دیگر نیز نیاز داریم که با توجه به تسریع در روند پیشرفت پروژه ها تا پایان دولت سیزدهم محقق می‌شود.

وی با بیان اینکه البرز در سرانه های آموزشی و پرورشی، محروم ترین استان کشور است، گفت: این استان ۵۲۰ هزار دانش آموز و ۵۰ هزار معلم دارد و تمامی مدارس استان دوشفیته و کلاس ها با جمعیت بالای ۳۲ نفر تشکیل می شود و اگر بخواهیم همه مدارس یک شیفت و کلاس ها ۳۰ نفره شود به حدود هزار مدرسه نیاز داریم.

عبداللهی افزود: خدا را شاکریم که اکنون به تعهدات خود عمل کرده و ۱۲۰ مدرسه با مشارکت دولت و خیرین به آموزش و پرورش استان تحویل داده و تا پایان دولت سیزدهم این رقم از ۲۰۰ مدرسه نیز عبور خواهد کرد.

در پایان این نشست از اعضای شورای اطلاع رسانی دولت در استان و اسماعیل حیدرپور سرپرست خبرگزاری خبرآنلاین در استان البرز نیز تقدیر شد

۴۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899399

دیگر خبرها

  • رشد اقتصادی جامعه و رونق معیشت مردم مرهون تلاش کارگران است
  • امام جمعه اردبیل به بذرپاش: خودت را در این پروژه بدنام نکن /امام جمعه تبریز: دولت و مجلس برای معیشت کارگران توان مضاعف بگذارند
  • پل خورگو وارد فاز اجرا شد
  • تلاش دانشمندان ایرانی برای تولید واکسن آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان
  • هشدار جهانگیری درباره مهاجرت نخبگان
  • تلاش های اصحاب رسانه در برگزاری انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره خبرگان رهبری قابل تقدیر است
  • هشدار اسحاق جهانگیری درباره مهاجرت رتبه‌های اول کنکور از ایران
  • اهمیت «دور دوم انتخابات مجلس» نباید کمتر از دور اول تلقی شود
  • هشدار کنکوری مخبر به ۳ وزارتخانه
  • تمام تلاش‌مان را می‌کنیم تا مشکلات دارویی برطرف شود