Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، آیت‌الله «سید احمد خاتمی» امام جمعه موقت تهران در  خطبه‌های نماز جمعه تهران که امروز (جمعه ۱۳ اردیبهشت ماه) در دانشگاه تهران برگزار شد، با اشاره به فرا رسیدن ماه مبارک رمضان اظهار کرد: به فرموده امام صادق (ع) ماه رمضان احترام ویژه‌ای دارد و باید حریم آن را نگه داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نگه داشتن این حریم به آن است که روزه را به معنای واقعی در جامعه و جانمان نشان بدهیم. روزه شما نباید تنها به نخوردن و نیاشامیدن اختصاص یابد، بلکه چشم و گوشت شما نیز باید روزه باشد، همچنین امام صادق (ع) در جای دیگری هم به جابر فرمودند که کسی که در این ماه روزه گرفته، شب زنده دار و پاکدامن باشد با اِتمام این ماه و خروج از آن از گناهان خود هم خارج خواهد شد؛ بنابراین این روزه است که سپری را در برابر جان آدم ایجاد خواهد کرد. البته بازهم نباید به این قانع شد بلکه روزه به قلب انسان نیز باید نفود کرده و انسان جز به خداوند فکر نکند.

وی همچنین با اشاره به آیه ۱۸۳ سوره بقره در خصوص روزه و ماه مبارک رمضان عنوان کرد: در روایات سفارش شده است که به استقبال ماه خدا برویم. به استقبال ماه خدا رفتن، ایجاد فضای رمضانی در حوزه زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی است،   در حوزه زندگی فردی، روایات متعددی وجود دارد که اعضای و جوارح هم باید رمضانی بشوند؛ یعنی چشم، زبان، شکم با اجتناب از لقمه حرام و... نیز باید رمضانی شوند،   روزه تنها نخوردن و نیاشامیدن نیست، بلکه چشم و گوش نیز باید روزه باشد، ماه رمضان نباید با غیر رمضان یکسان باشد. فضای رمضان در زندگی فردی خود یعنی به کم قانع و به جا آوردن واجب و عدم انجام حرام قانع نشویم ناگفته نماند که افرادی که به این‌ها اکتفا می‌کنند شرافت بسیاری دارند نسبت به کسانی که در این ماه از خدا شرمی ندارند، اما تنها به این‌ها نیز نباید قانع شد بلکه طبق روایت اعضا و جوارح ما هم باید از حرام اجتتاب داشته باشد.

خاتمی افزود: در ماه رمضان باید تلاش کنیم تا جز به خدا فکر نکنیم؛ این روزه‌داری قلب است و روزه‌داری قلب مهمتر از روزه‌داری زبان و روزه‌داری زبان مهمتر از روزه‌داری شکم است. فضای خانواده نیز باید با حضور قرآن، رمضانی شود،   حداقل یک ختم قرآن در ماه مبارک رمضان انجام بگیرد،   در روایات آمده است در خانه‌ای که قرآن خوانده شود، فرشتگان بر آن نظارت دارند،  همچنین فضای خانواده باید با دعای سحر، دعای ابوحمزه ثمالی و نمازشب رمضانی شود.  

امام جمعه موقت تهران بیان داشت: در ماه رمضان باید نشان داده شود که این کشور نظام جمهوری اسلامی است،  اینکه در فضای عمومی بطری آب سر کشیده شود، برخلاف فضای اسلامی است؛ مساله‌ای هم که در این ماه وجود دارد روزه خواری علنی است که باید پرسید آبا روزه داری علنی با فضای اسلامی هم خوانی دارد؟ درحالی که حتی در کشور‌های عربی هم به عقاید دیگران احترام می‌گذارند بنابراین همه باید امر به معروف محترمانه داشته باشند.

وی افزود: این کار حرام است باید نسبت به مقدسات دیگران احترام قائل شد. برخی انگار بیماری متدین‌آزاری و دیگرآزاری دارند، همه باید نهی از منکر کنند، نیروی انتظامی هم وظیفه ذاتی دارد که فضای جامعه را فضای نورانی و دینی سازد؛ در مورد افطاری دادن هم باید بگویم که دو سه سال است افطاری ساده در مساجد و... باب شده و از سنت‌های بسیار خوب است، خدا خیر دهد همه آن‌هایی را که در این اقدام مشارکت دارند؛ همچنین باید گفت که افطاری دادن به محرومان و فقرا ثواب بسیاری دارد، به فرموده پیامبر اکرم (ص) رمضان ماه خدا و بهار فقراست، روزه بسیار ثواب دارد و افطاری دادن به فقرا و محرومان ثواب آن را بیشتر می‌کند. خداوند انشالله این ماه رمضان مارا ماه نور و روشنایی قرار دهد و به رحمتش این ماه در خدمت حضرتش باشیم و توفیق بهره از این ماه را به همه ما برکت دهد.

خاتمی ادامه داد: هفته گذشته ۲ مناسبت تجلیل کردنی داشته‌ایم و وظیفه خود می‌دانم که ۱۱ اردیبهشت روز جهانی کارگر را تبریک بگویم، این عزیزان همیشه عزیز هستند و به خصوص در سال رونق تولید از ارکان به شمار می‌آیند، رونق تولیدی که با خود، عزت و مقاومت در برابر دشمنان را در پی خواهد داشت.

وی افزود: دیروز ۱۲ اردیبهشت سالگرد شهادت آیت‌الله شهید مطهری بود، بزرگی که امام راحل و مقام معظم رهبری تجلیل‌های شایسته‌ای از او داشتند، چرا که ایشان به حق عالم ربانی بودند. دیروز روز معلم بود و به همین مناسبت جمله قصار امام خمینی تابلوی راه است که فرموده‌اند معلمی شغل انبیاء است و تعبیری که مقام معظم رهبری در دیداری که با معلمان داشتند این بود که معلم را پرورش دهنده سرمایه یک ملت دانستند.

خطیب موقت نماز جمعه تهران افزود: معلمان پایه ریزان تمدن ملی، جهادگران میدان مبارزه با جهل و سازندگان هویت و فرهنگ یک ملت هستند، لذا این تحلیل‌ها، تحلیل‌های حکیمانه‌ای است و نشان می‌دهد که معلمان چه رسالت بزرگی دارند، پس ۲ قشر کارگر و معلم بسیار شریف هستند و نظام باید تلاش بیشتری برای معیشت آبرومندانه و عزت‌مندان آن‌ها انجام دهد.

وی با اشاره به تحریم‌های آمریکا، ادامه داد: وقتی امیرالمومنین در جنگ خیبر وارد میدان شدند، پیامبر فرمودند تمام ایمان به جنگ با تمام شرک آمده است، نظام ما عاشق امیرالمومنین است و این عشق در تک تک سلول‌های مردم ایران نقش بسته است، لذا دشمنان نظام ما نیز از جنس دشمنان امیرالمومنین هستند.

خاتمی افزود: مصاف ما عقیدتی است، به این معنا که نه قصه تروریست مطرح بوده و نه حقوق بشر و هسته‌ای، یک دنیا می‌داند آمریکا و متحدانش در خط مقدم تروریست و تروریست پروری و زیر پا گذاشتن حقوق بشر هستند، چرا که زرادخانه‌های هسته‌ای در کشور آمریکا و متحدانش موج می‌زند.

خطیب موقت نماز جمعه تهران ادامه داد: در طی ۴۰ سال گذشته آنطور نبوده که ما در ستیز با آمریکا نباشیم، اما به فضل خدا ملت ایران همواره پیروز بوده و هیمنه آمریکا را در دنیا شکسته‌ایم و چیزی که مایه نگرانی ترامپ است، شعار مرگ بر آمریکای شما ملت بزرگ ایران است. ترامپ مدام می‌نالد که مردم ایران مرگ بر آمریکا می‌گویند، اما این شعار یعنی مرگ بر ترامپ و بولتون، وگرنه ما که با مردم آمریکا دعوا نداریم.

خاتمی گفت: از ابتدای پیروزی انقلاب ۴ جنگ علیه ما به راه انداخته‌اند. به فضل خدا ما همواره پیروز بوده‌ایم و این بار هم نقشه خاورمیانه آمریکا را در هم خواهیم شکست.  اولین جنگ آمریکا علیه ایران، نظامی بود که در دهه اول انقلاب اتفاق افتاد، دومین جنگ ستیز فرهنگی بود که جنگ رسانه‌ای و روانی نیز زیرمجموعه آن بودند، سپس بعد از آن جنگ سیاسی و بعد از آن جنگ اقتصادی را به راه انداخته‌اند، اما به فضل خدا ملت بزرگ ایران که در این ۴۰ سال با این ۴ جنگ مواجه و پیروز شده‌اند، از جنگ آخر نیز پیروز خواهند آمد.

خطیب نماز جمعه تهران ادامه داد: ما با دیوانه‌ای طرف هستیم که اگر یک قدم عقب بنشینیم، ده قدم جلو می‌آید؛ باید سر این دیوانه (ترامپ) را به سنگ کوبید. تنها کسی هم که می‌تواند سر این دیوانه را به سنگ بکوبد، ملّت بزرگ ایران است.

خاتمی گفت: بصیرت، خداباوری، حضور مردم در صحنه، مقاومت، وحدت و همدلی عناصر پیروزی مردم ایران بوده است و با این عناصر در آینده هم پیروز خواهیم شد. کشور آمریکا بحران زده است و ترامپ مانند دزد سر گردنه باج‌گیری می‌کند. او می‌گوید عربستان باید 500 میلیون دلار بدهد تا امنیتش را تامین کند که سال بعد هم باید بیشتر کند. آنچه در این بین مهم جلوه می کند، مقاومت است. 

وی اضافه کرد: در چنین شرایطی مذاکره یعنی تسلیم و تسلیم یعنی ذلت. مردم در این شرایط تسلیم‌ناپذیر هستند و شعارشان هیهات من الذله است. ابزار این روزهای ترامپ تهدید است. تهدیداتی که بسیار نخ‌نما شده است. این تهدیدها هرجایی اثر داشته باشد در ایران اثر ندارد. ما چهل سال است که گوشمان از این تهدیدها پر است. ما با ایمان به خدا جواب این تهدیدها را خواهیم داد. یکی از تهدیدها به صفر رساندن صادرات نفت ایران است. آمریکا به خوبی می‌داند که نظام جمهوری اسلامی ایران هرچقدر بخواهد نفت تولید می‌کند و هرچقدر هم بخواهد صادر می‌کند. آمریکا باید بداند که شیطنت‌هایش بی‌پاسخ نمی‌ماند. ملت ایران غیور است و در جنگ هشت ساله، آمریکا و اذنابش (صدام) را از پای درآورد. ملت ایران علیه کسانی که توطئه می‌کنند، در دهانشان می‌زند و دندان‌هایشان را در دهان خرد می‌کند.

امام جمعه موقت تهران بیان کرد: خوی آمریکا، خوی زیاده‌خواهی است. این خوی تنها نسبت به ملت ایران هم نیست. شما ونزوئلا را بینید که آمریکا در برابر دولتِ با رای از مردم بر آمده ایستاده است. مردم ونزوئلا بدانند که راه حل تنها مقاومت در برابر آمریکاست.

وی ادامه داد: احمق ترین نظام جهان نظام آمریکاست. آمریکا در اوج محبوبیت سپاه پاسداران و در زمانی که نیروهای مسلح به ویژه سپاه در ماجرای سیل خوش می‌درخشید و خدمت به مردم می‌کرد و در جان مردم جا گرفته‌ بود، این نهاد را به عنوان نهاد تروریستی معرفی کرد و سبب شد تا دیگران هم با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی متحد بشوند. آمریکا و قدرت آمریکا در حال افول است و ملت بزرگ ایران، ماندنی هستند.

خاتمی درباره گرانی‌هایی افسارگسیخته در داخل کشور گفت: نباید کسی انتظار داشته باشد خطیب نماز جمعه که زبان این مردم است از این گرانی‌های افسارگسیخته نگوید. قطعا توطئه دشمنان قسم خورده هم همین است، اما نباید این مسائل سوء مدیریت‌ها را تحت شعاع قرار دهد.  تجربه نشان داده است با مدیریت جهادی می‌توان جلوی این مسائل را گرفت. از مسئولان محترم می‌خواهیم تصمیمات خود را پخته‌تر و سنجیده‌تر بگیرند؛ پس از 40 سال تجربه، آزمون و خطا غلط است.

خطیب موقت نمازه جمعه تهران تصریح کرد: سرمایه نظام این مردم‌ هستند، اگر می‌خواهید تصمیم بگیرید با مردم صحبت کنید، مردم را قانع کنید. در این صورت زمینه قانون و اجرای قانون فراهم می‌شود. آن چه مثل آفتاب روشن بوده و هست ضعف نظارت است، بسیاری از مسئولان می‌گویند که نیمی از این گرانی‌ها مبنا ندارد. چرا با این قضیه مقابله نمی‌کنید؟ چرا با سوءاستفاه‌گر‌ها برخورد قاطع نمی‌کنید؟ این مردم شایسته هرگونه تکریم و خدمت هستند.

وی با اشاره به مردم سیل زده کشورمان و بیان اینکه مبادا سیل‌زده‌ها فراموش شوند، گفت: مردم وعده‌های مسئولان را فراموش نمی‌کنند، مسئولان محترم همراه با مردم تا پایان رفع این حادثه به سیل‌زده‌ها کمک کنند.

خطیب موقت نمازه جمعه تهران با اشاره به شهادت طلبه همدانی تصریح کرد: یکی از اشرار سابقه دار زندانی با دو گلوله طلبه 46 ساله همدانی را به شهادت رساند. آن طلبه به فیضی عظیم رسید، تبریک و تسلیت می‌گویم. تشکر می‌کنم از مردم وفادار همدان که در تشییع جنازه این شهید سنگ تمام گذاشتند و مانور مجدد وفاداری به روحانیت را شکل دادند.

خاتمی ادامه داد: پس از این رخداد تمامی مسئولان استان همدان به خوبی وارد صحنه شدند علی‌الخصوص نیروی انتظامی که در کمتر از 24 ساعت قاتل جنایت کار را به سزای عمل ننگینش رساند. نکته آن است که این جنایت پشت صحنه دارد، اکنون وقت آن است که مسئولان فضای مجازی بدانند فضای مجازی به این ترتیب، جز آسیب به نظام چیز دیگر ندارد. مسئولان قاتلین پشت صحنه را به سزای عمل خود برسانند.

خطیب موقت نمازه جمعه تهران درباره اعدام 37 نفر از مسلمانان و فعالان اجتماعی در عربستان گفت: 32 نفر از آن‌ها شیعه بودند، این حادثه دل هر آزاده و انسانی را لرزاند. برخی از این افراد سنشان قانونی نبوده که این جنایتکاران به جرم اعتقادشان با شمشیر سر آن‌ها را از بدن جدا کردند.

خاتمی گفت: در این جنایت باید در کنار شاه جلاد سعودی، ترامپ را دید که به عنوان همکار جنایت و معاون در جرم حضور دارد. دلارهای عربستان ترامپ را کور و کر کرده است. اساس این رژیم بر آدم‌کشی و غارت است. جای تعجب است که سازمان‌های بین‌المللی خفقان گرفته‌اند. سازمان کنفرانس اسلامی که اسم اسلام را یدک می‌کشد، اما در کار آن‌ها از اسلام خبری نیست و چرا در برابر این جنایت ساکت مانده‌اند؟ ما مطمئنیم این خون‌ها کار خودش را خواهد کرد و به فضل خدا آل سعود را تبدیل به آل سقوط خواهد کرد.

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: امر به معروف خطبه های نماز جمعه ماه رمضان مرگ ملت ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۳۹۸۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت نام ۵۸۰۰ گیلانی در طرح اکرام ایتام و محسنین ماه رمضان

به گزارش خبرنگار مهر، عباس اهرابی بعد از ظهر شنبه در گفت و گو با رسانه‌ها همراهی خیرین و نیکوکاران را مایه دلگرمی دانست و اظهار کرد: هم اکنون سه هزار ۱۳۳ یتیم و ده هزار و ۲۲۱ فرزند از خانواده محسنین در استان گیلان از حمایت حامیان نیکوکار بهره مند می‌شوند که علاوه بر دریافت کمک هزینه معیشت، بسیاری از مشکلات درمانی، تحصیلی و مسکن این افراد، از طریق گزارش همکاران اکرام به حامیان و عنایت این بزرگواران مرتفع گردیده است.

مدیرکل کمیته امداد گیلان، با اشاره به اینکه طی ماه رمضان امسال در قالب پویش باران مهربانی ۵۸۰۰ نفر به عنوان حامی جدید در طرح اکرام ایتام و محسنین ثبت نام کرده‌اند، افزود: این امر نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۹۷ درصد افزایش یافته است و هم اکنون حدود چهل هزار حامی در این طرح مشارکت دارند.

وی در ادامه، با بیان اینکه طی سال گذشته بیش از یکصد میلیارد تومان توسط حامیان به فرزندان معنوی شأن اهدا شد، اضافه کرد: حدود ۸۳ میلیارد تومان از میزان کمک‌های اهدایی حامیان نقدی و مابقی به صورت کالا و خدمات ضروری برابر نیازهای فرزندان از سوی این عزیزان اهدا گردید.

اهرابی با تأکید بر اینکه تعداد زیادی از فرزندان ایتام و محسنین هستند که دارای حامی نبوده یا دریافت مراحم بسیار پایینی دارند، گفت: مردم نوعدوست و خیر، جهت حمایت یک یا چند فرزند معنوی می‌توانند با مراجعه و ثبت نام در سایت ekram.emdad.ir نسبت به انتخاب فرزند معنوی با شرایط مورد نظر خود (سن، جنسیت، سادات، بیمار، محل سکونت) اقدام و همچنین حامیان با مراجعه حضوری یا تلفنی به واحدهای اکرام ادارات امداد استان می‌توانند نسبت به شرح وضعیت زندگی این افراد آگاهی پیدا کرده و سپس فرزند معنوی خود را جهت حمایت انتخاب نمایند.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان گیلان، ادامه داد: ارسال عدد ۱۳ به سر شماره ۳۰۰۰۳۳۳۳ نیز از روش‌های دیگر برای ثبت نام در طرح اکرام ایتام و محسنین می‌باشد.

وی ضمن تقدیر از اعتماد حامیان و خیرین گفت: به منظور تسهیل در روش‌های پرداخت برای هر فرزند معنوی یک شماره کارت اختصاصی در نظر گرفته می‌شود که حامیان می‌توانند بدون شناسه واریز و از طریق سایت و یا کلیه درگاه‌های بانکی و اپلیکیشن‌های موجود، نسبت به واریز مستقیم هدایای نقدی به حساب فرزندان معنوی اقدام نموده و گزارش پرداخت را در سایت مشاهده کنند.

اهرابی در پایان با قدردانی از همراهی همیشگی مردم نیکوکار گیلان، عنوان کرد: مردم خیر استان در قالب پویش اطعام مهدوی به منظور تهیه بسته‌های افطاری ساده، غذای گرم و بسته معیشتی برای اقشار کم برخوردار، بالغ بر ۷۷ میلیارد تومان مشارکت کردند.

کد خبر 6090008

دیگر خبرها

  • قرآن آموزان و روزه اولی‌های استان بوشهر تجلیل شدند
  • آیا صدام حسین واقعا «دیوانه خاورمیانه» بود؟
  • ثبت نام ۵۸۰۰ گیلانی در طرح اکرام ایتام و محسنین ماه رمضان
  • نتیجه حمایت آمریکا از تروریست‌ها، عملیات آنان در ایران و روسیه است
  • خرید کالای ایرانی باید به عنوان امر به معروف درجامعه غالب باشد
  • مبارزه جدی برای مقابله با فساد
  • صنایع استان بوشهر به مسئولیت اجتماعی خود عمل کنند
  • مصباحی مقدم: آمریکا بدنبال تدابیر جدید برای ضربه زدن به جمهوری اسلامی است
  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب ازسرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله
  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب از سرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله