Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-05-03@03:23:02 GMT

فرهنگ‌سازی مهمترین هدف ما در تحقق حقوق شهروندی است

تاریخ انتشار: ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۶۴۲۴۰۷

فرهنگ‌سازی مهمترین هدف ما در تحقق حقوق شهروندی است

 علی‌اصغر کاراندیش مروستی در آئین پایانی دومین دوره مسابقه کشوری کتابخوانی در منشور حقوق شهروندی، فرهنگ را اساس هویت یک کشور دانست و گفت: اگر یک ملت نتواند به توسعه فرهنگی دست یابد، در توسعه حوزه‌های دیگر نیز به موفقیت کاملی دست نخواهد یافت. در نتیجه، در نمایشگاه‌های کتاب ۹۷ و ۹۸ تصمیم گرفتیم آحاد ملت را با حقوق خودشان آشنا کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او افزود: اگر ملت از حقوق خود نسبت به حاکمیت و حقوق حاکمیت نسبت به خودش اطلاع داشته باشد، در روابط فردی، اجتماعی و سیاسی نیز می‌تواند بهتر عمل کند و جامعه به سوی کمال گام برمی‌دارد.
کاراندیش، حضور غرفه دبیرخانه منشور حقوق شهروندی را طی دو دوره در نمایشگاه کتاب، گامی بزرگ در مسیر فرهنگ‌سازی جامعه دانست و تاکید کرد: یکی از اهداف اصلی فرهنگ و ارشاد اسلامی در امر حقوق شهروندی، فرهنگ‌سازی این حقوق در بین مردم است.

او با تشریح فعالیت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: فعال کردن دبیرخانه دسترسی آزاد مردم به اطلاعات، شفاف‌سازی کلیه فعالیت‌های وزارتخانه از جمله پرداخت‌ها و قراردادها، تسهیل صدور، کاهش خدمت‌ها از طریق برون‌سپاری و هوشمندسازی جهت کاهش فیزیکی مراجعان و رفع امور از طریق سیستم اتوماسیون از جمله اقدامات عملی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در راستای حقوق منشور حقوق شهروندی است.

منشور حقوق شهروندی، سندی هنجارساز است

شهیندخت مولاوردی - دستیار پیشین رئیس جمهور در امور حقوق شهروندی - نیز در این آئین با بیان این‌که برای نهادینه‌سازی حقوق شهروندی تلاش زیادی از سوی دولت در حال انجام است، اجرای منشور حقوق شهروندی را در تلاطم رفت‌وآمد دولت‌ها، اتفاقی ماندگار توصیف کرد که به خواست اصلی جامعه تبدیل خواهد شد.
مولاوردی دو گام اصلی منشور حقوق شهروندی را تشریح کرد و گفت: گام اول، شناسایی حقوق و هنجارسازی است. منشور را سند هنجارساز می‌دانم که به توسعه حقوق شهروندی ملت کمک خواهد کرد. گام دوم، نظارت بر اجرای منشور است.
او تحقق منشور حقوق شهروندی را، مسیری درازمدت دانست و نقش نهادها و وزارتخانه‌ها را در جا افتادن این امر، مهم تلقی کرد.
مولاوردی اقدامات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را به کمک ابزارهای فرهنگی و هنری خود مناسب ارزیابی کرد و گفت: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و نیز وزارت آموزش و پرورش برای آموزش و فرهنگ‌سازی کودکانمان، دانش‌آموزان و دانشجویان حیاتی هستند.
او توجه به حقوق شهروندی در شرایطی که شاهد موج فزاینده نارضایتی‌ها و خشونت عریان کلامی در فضای مجازی هستیم را، بسیار مهم دانست و تصریح کرد: آشنایی تک‌تک شهروندان با حقوق شهروندی در جامعه‌ای که از نظر شاخص سرمایه اجتماعی، وضعیت مناسبی نداریم گامی برای تبدیل امید فردی به امید اجتماعی است تا مسئولیت‌پذیری تک‌تک اعضای جامعه افزایش یابد.

شرکت ۵۶۸۷ نفر در دومین مسابقه کشوری کتابخوانی و منشور حقوقی شهروندی

رئیس دبیرخانه دائمی حقوق شهروندی نیز در این آئین با تقدیر از حضور پرشور مردم در دومین مسابقه کشوری کتابخوانی در منشور حقوق شهروندی، گفت: طی ۱۰ روز برگزاری سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، ۵ هزار و ۶۸۷ نفر در دومین مسابقه کشوری کتابخوانی و منشور حقوقی شهروندی شرکت کردند.
مونس کشاورز با بیان این‌که برای دومین سال پیاپی اقدام به برپایی غرفه دبیرخانه منشور حقوق شهروندی در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران کرده‌ایم، افزود: در این غرفه، خدماتی چون برپایی غیرکارشناسی حقوق شهروندی با ارائه بیش از یک‌هزار خدمت مشاوره‌ای به شهروندان، برگزاری مسابقه کشوری منشور حقوق شهروندی همراه با توزیع رایگان بیش از ۴ هزار جزوه منشور و در نهایت امضای تفاهم‌نامه‌های همکاری با دیگر دستگاه‌ها درباره حقوق شهروندی انجام و ارائه شد.
مراسم پایانی دومین دوره مسابقه کشوری کتابخوانی منشور حقوق شهروندی با تقدیر از کارشناسان حقوق شهروندی و اهدای جوایز به برندگان به پایان رسید.
سی‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ساعت ۲۰ فردا (شنبه، ۱۴ اردیبهشت) در مصلای امام خمینی (ره) به کار خود پایان می‌دهد.

منبع: پارسینه

کلیدواژه: فرهنگ سازی حقوق شهروندی معاون حقوقی وزیر ارشاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۴۲۴۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اختصاص ۳۵ شعبه دیوان عالت اداری به حوزه کار

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز بوشهر؛ حجت‌الاسلام حکمت علی مظفری در جلسه شورای اداری استان بوشهر با بیان اینکه این استان با دیرینه روش و سابقه درخشان افتخارات مهمی در ادوار مختلف تاریخ داشته است، اظهار داشت: استان بوشهر از بزرگ منشی، غیرت، و شجاعت جایگاه مهمی در ایران اسلامی دارد.

وی شخصیت‌های برجسته علمی، فرهنگی، تاریخی، سیاسی و مبارزاتی استان بوشهر را یکی از افتخارات این خطه دلیرپرور دانست و بیان کرد: شهیدان همچون رئیسعلی‌ها، مهدوی‌ها، عاشورای‌ها نشان از اقتدار و افتخار استان بوشهر در عرصه مبارزه با استعمار، استکبار و طاغوت است.

رئیس دیوان عدالت اداری دفاع از حقوق کارگر یکی از سیاست‌های مهم دیوان عدالت اداری دانست و اضافه کرد: برای رسیدگی به حقوق و مطالبه کارگران در این حوزه ۳۵ شعبه دیوان عدالت اداری تعیین و راه‌اندازی شده است.

مظفری ادامه داد: تنها در یک شعبه از این حوزه ۱۵ قاضی برجسته مسائل و مشکلات حوزه کار و کارگری به‌صورت تخصصی دنبال می‌کنند.

رئیس دیوان عدالت اداری توجه به حقوق و رضایتمندی مردم را از آزمون‌های مولای متقیان امام علی علیه‌السلام دانست و تأکید کرد: توجه به مردم و مردم‌داری با اخلاص و بی‌منت یک فرصت مهم برای خدمتگزاری مسئولان به مردم است و مدیران برای تحقق حقوق مردم از هیچ کوششی نباید فروگذاری کنند.

مظفری با اشاره به تخصیص ۲ اصل از قانون اساسی به مجموعه دیوان عدالت اداری را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: دیوان عدالت اداری شکایت مردم از دستگاه‌های اداری و اجرایی رسیدگی می‌کند و این دیوان مولود نظام اسلامی ایران است.

استاندار بوشهر هم در این نشست با تاکید بر لزوم تحقق عملی شعار سال اظهار داشت: امسال از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی به نام سال جهش تولید با مشارکت مردم نامگذاری شده و مدیران استان باید برای تحقق شعار سال هدفگذاری کنند.

احمد محمدی زاده با تبریک روز معلم و گرامیداشت یاد و خاطره شهید استاد مطهری افزود: معلمان قشر مهم و تاثیرگذار جامعه هستند و تکریم این عزیزان وظیفه تک تک مسئولان است.

وی همچنین با گرامیداشت روز کارگر گفت: کارگران موتور محرکه اقتصاد و تولید هستند و در تحقق شعار سال نقشی غیر قابل انکار دارند.

 در این آیین، یاسمن حیدری به عنوان مشاور امور جوانان استاندار، اسما لک نماینده استاندار و مدیر راهبردی استقرار و توسعه منطقه ویژه علم و فناوری خلیج فارس، حجت الاسلام محمدرضا عاشوری مشاور استاندار در امور روحانیت و مرتضی بحرانی نیز به عنوان رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر منصوب و معارفه شدند.

دیگر خبرها

  • اختصاص ۳۵ شعبه دیوان عدالت اداری به حوزه کار
  • اختصاص ۳۵ شعبه دیوان عالت اداری به حوزه کار
  • تحقق شعار سال در دومین نمایشگاه حمل‌ونقل دانش‌بنیان اصفهان
  • تقدیر از عکاس خوزستانی‌ در مسابقه عکس روز سنندج
  • فرهنگ جهادی و تفکر بسیجی راهکار تحقق «ما می توانیم»
  • هشدار به کارمندان؛ حقوق بگیران حق دریافت هدیه ندارند!
  • تحقق رونق تولید و رشد اقتصادی با بهبود شرایط کاری کارگران
  • غرفه فرهنگ و هنر با موضوع خلیج فارس در سیریک راه‌اندازی شد
  • زلفی گل: انتخاب استادان نمونه در راستای تحقق مرجعیت علمی است
  • مهمترین اخبار ۱۱ اردیبهشت/افزایش حقوق بازنشستگان از اردیبهشت