Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، جعفری دولت‌آبادی در مراسم تکریم و معارفه دادستان تهران گفت: همه می‌دانند دادستانی تهران ظرفیت‌های بزرگی دارد که اهمیت کار دادستانی را بیشتر معلوم می‌کند مهمترین کار دادستان تعقیب جزایی و پاسخ کیفری است.

وی با بیان اینکه دادستان بیشتر در چهره جزایی و مقابله‌ای دیده می‌شود، گفت: داستانی ظرفیت پیشگیرانه دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در دوره آیت الله لاریجانی از این ظرفیت کمتر استفاده شد. اگرچه ستاد پیشگیری تشکیل شد اما دادستانی در این زمینه خلل‌هایی را احساس کرد که بارها نامه‌هایی را مکتوب کردیم که دادستانی می‌تواند در امر پیشگیری پلیس همکاری داشته باشد. این ظرفیت بسیار مهم بود که دادستانی کمتر توانست از آن استفاده کند و امیدواریم در دوره جدید دادستانی از این ظرفیت بسیار بالا استفاده کند.

دادستان پیشین تهران یادآور شد: دادستانی وظایفی مانند نظارت بر بازپرسان، ضابطان ، محکمه‌ها، زندان و زندانیان و همچنین عملکرد آنان دارد. دادستانی در جلساتی مانند شورای تامین و ده‌ها جلسه دیگر که وابسته به بخش نظارتی دادستان است، حضور پیدا می‌کند. دادستانی بسیاری از کارها را پیگیری می‌کند که این نمونه را کمتر در مقام‌های دیگر مشاهده می‌کنیم.

وی ادامه داد: شما در قضیه گرانفروشی مشاهده کردید، دادستانی علیرغم اینکه وظیفه اصلی‌اش نبود ورود کرد و حرف اول را در میدان تصمیمات می‌زد، چرا ؟چون به دولت یک حرف روشن زدیم و آن این بود که گفتیم شما تصمیم بگیرید ما حمایت می‌کنیم. حتی در داستان گوشت و مرغ که خیلی‌ها انتقاد کردند و گفتند که شأن دادستانی نیست وارد شود، ما گفتیم شأن مردم بالاتر است و ما باید وارد شویم.

جعفری دولت‌آبادی خاطرنشان کرد: گفتیم شأن مردم این نیست که اینگونه در صف‌ها به ایستند و ذلت و خواری بکشند. با یک اقدام نماینده دادستان تمامی نقشه‌های‌شان به هم ریخت و شما امروز بازار را ببینید که چگونه ورود حمایتی دادستان قیمت مرغ را پایین‌تر از قیمت مصوب دولت برده است این‌ها اقدامات کوچکی است که دادستان می‌تواند در تصمیمات خوب پخته نقش حمایتی داشته باشد. امیدوارم از این ظرفیت بیشتر استفاده شود و کسانی هم که انتقاد می‌کردند باید بدانند که حمایت از حقوق مردم بالاتر و مهم‌تر از هر چیز است.

وی گفت: نکته بعدی مطالبه‌گری است این کمتر در دادستانی رخ داده است،  درحالی که دادستان به لحاظ داشتن سمت ادعای عمومی، نظارت بر برخی از مقامات و  قدرت قانونی می‌تواند حقوق مردم و عامه را مطالبه کند و این چیزی است که در جلسات گفتم، مهمترین وجه شما مطالبه‌گری است. چه بسا حوادثی در کشور رخ داده اگر مطالبه‌گری زودتر صورت می‌گرفت مسیر به گونه دیگری پیش می‌رفت

جعفری دولت‌آبادی تاکید کرد: مورد دیگری که دادستانی دارد، بعد اجتماعی آن است، درست است که دادستانی بعد قضایی دارد اما چهره اجتماعی کمرنگی هم ندارد، در قضیه آسیب‌های اجتماعی دادستان ورود کرده است.  در بحث جمع‌آوری معتادان تهران که وضع نامناسبی هم داشتند ورود کردیم در سطح شهر گشت‌هایی داشتیم و بازدیدهایی را به عمل آوردیم و آنجا بود که مشاهده کردیم وضعیت نامناسب است و معتادان چهره شهر را به هم زدند و یک چهره نازیبا از شهر ترسیم کردند و در آنجا جلسه‌ای تشکیل دادیم که حضرت آقا هم تاکید کردند که کاری صورت گیرد.

دادستان پیشین تهران گفت: وقتی من به داستانی تهران آمدم، تهران در دود و آتش می‌سوخت و هر روز اعتراضات خیابانی و دستگیری داشتیم. علاوه بر این به دلیل قضیه مرتضوی دید خوبی به دادستانی تهران نبود. ۱۸ ماه سختی بود که پشت سر گذاشتیم.  پس از قضیه فتنه، موج اول تحریم‌ها را داشتیم که منجر به تشکیل پرونده‌های زیادی از جمله پرونده مه آفرید شد و همچنین بازداشت‌هایی از مسئولان دولتی در آن سال داشتیم.

وی افزود:  پس از روی کار آمدن دولت جدید، با پرونده بابک زنجانی مواجه شدیم. پرونده‌ای که شش سال است در حال بررسی است و هنوز زلزله بابک زنجانی پا برجاست. متهم در این مدت ۳۰ هزار نامه نوشته است، اینها را می‌گویم که در تاریخ بماند و  آنها که می‌گفتند آقای دادستان چه می‌کنید، بدانند که تمامی این نامه‌ها خوانده شد و امیدوارم دادستان جدید وقت کنند و آنها را بخواند.

جعفری دولت‌آبادی یادآور شد: آشوب‌های دی ماه سال ۹۶ و قضیه دراویش در اسفند ماه آن سال را داشتیم و  پس از آن و در سال ۹۷ مشکلات اقتصادی و پرونده‌های مفاسد اقتصادی را داشتیم. افراد زیادی کارشکنی کرده و مقاومت می‌کردند و ما باید از این مسیر سنگلاخ عبور می‌کردیم. دوره من با دود و آتش فتنه آغاز و با دود و آتش تحریم و فساد اقتصادی به پایان رسید. امیدوارم با رفتنم دادستانی آرامش بگیرد و آقای القاصی مهر وقت کند به امور دادسراها بپردازند.

وی ادامه داد: در این دوره همکاری با دستگاه‌ها بسیار خوب بود و بیشترین جلسات را با دستگاه‌ها داشتیم و در حوزه‌های اجتماعی بسیار فعال بودیم. دو سال کلنجار رفتم تا در قوه قضائیه جا بیندازم که بانک‌ها متولی ندارند. با تجربه‌ای که از پرونده امیر منصور داشتم بر تشکیل دادسرای جرایم پولی و بانکی تاکید داشتم. همچنین دادسرای فرهنگ و رسانه هم به طور تخصصی فعالیت خود را ادامه داد. روزی که من به دادستانی آمدم دو سه شعبه فقط مسائل امنیتی را بر عهده داشتند، اما در دوره ۱۰ سال اخیر، دادسرای امنیت فعالیت خوبی را داشت.

دادستان پیشین تهران گفت: پرونده‌های برادر رئیس‌جمهور، مهدی هاشمی، پرونده‌های امنیتی مؤسسات مالی از جمله پرونده‌های مهم بودند و بیشتر وقت من صرف این پرونده‌ها می‌شد که همگی چندین جلد داشتند و من هفت صبح می‌آمدم و یازده شب می‌رفتم و غالباً پنج شنبه‌ها هم سر کار بودم.

وی گفت: دادستانی دوره درخشانی در این مدت داشت البته حتماً نواقصی در این دوران بوده است و برخی‌ها که انتقاد می‌کردند باید دوره ما را ببینند. به عنوان مثال در قضیه دراویش در عرض یک روز بازداشت‌شدگان تعیین و شدند و ۳۰ قاضی عرض یک روز عهده‌دار موضوع شدند؛ بنابراین اگر کاری شده است با همکاری همه افراد بوده است. آقای القاصی مهر فراموش نکنید جز به قانون عمل نکنید. کسانی که امروز می‌گویند این کار را بکن و نکن، ممکن است فردا پشت شما را خالی کنند. امیدوارم اگر کوتاهی و نقصی بوده ما را ببخشند.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: جعفری دولت آبادی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۴۵۴۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرونده‌های مختومه ساخت‌و‌ساز‌های غیر مجاز گلستان دوباره بررسی می‌شوند

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان گلستان با اشاره به آغاز طرح پایش پرونده‌های اجرای احکام گفت: در این طرح پرونده‌های مربوط به قلع و قمع ساخت و ساز‌های غیرمجاز که سال‌های گذشته مختومه شده است؛ به طور ویژه دوباره بررسی می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری دانشجو، محمود اسپانلو در جمع دادستان‌های گلستان و معاون قضایی دادستان کل کشور اظهار کرد: طرح پایش پرونده‌های اجرای احکام آغاز شده است که در این طرح همه پرونده‌های موجود در واحد‌های اجرای احکام استان به ویژه در موارد مربوط به قلع و قمع ساخت و ساز‌های غیرمجاز که سال‌های گذشته مختومه شده است، دوباره بررسی و نظارت می‌شود.

وی از تشکیل دفتر پیگیری پرونده‌های مهم و موادمخدر در دادسرای گرگان خبر داد و گفت: با تشکیل این دفتر که اقدام ابتکاری در کشور محسوب می‌شود انسجام و تمرکز بر مبارزه با بینان‌های مالی قاچاقچیان موادمخدر و پرونده‌های مربوط به پولشویی است.

اسپانلو افزود: سال گذشته در نتیجه اقدامات این دفتر که زیر نظر یکی از معاونان دادسرای مرکز استان انجام شد ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اموال قاچاقچیان در مرحله تحقیق و به منظور جلوگیری از نقل و انتقال این اموال توقیف شد.


دادستان مرکز استان راه اندازی مجتمع شوق زندگی و افزایش ظرفیت کمپ‌های ترک اعتیاد اجباری در گرگان و گنبدکاووس را ۲ اقدام مهم و شاخص در حوزه کاهش آسیب‌های اجتماعی در استان عنوان کرد.


وی ادامه داد: سال گذشته با همت دادستان‌های سراسر استان ۴۲۹ بازدید میدانی از واحد‌های تولیدی انجام شد که در نتیجه آن مشکلات بخش تولید استان از دستگاه‌های اجرایی پیگیری و رفع شد.

وی ادامه داد: تعیین تکلیف حدود ۲۲ هزار دستگاه موتورسیکلت، خلع ید ۸۰ هکتار جنگل و ۴۹۸ هکتار مرتع، مسدود کردن ۴۵۰ حلقه چاه غیرمجاز، پیگیری لایروبی مسیر خلیج گرگان و خلع ید اسکله بندرترکمن از دیگر اقدامات دستگاه قضایی استان در سال گذشته بود

دیگر خبرها

  • کشف ۳۳ هزار لیتر سوخت قاچاق در کرخه
  • اجرای طرح تعیین تکلیف پرونده‌های موجود در مراجع انتظامی کشور
  • طرح تعیین تکلیف پرونده‌های مراجع انتظامی کشور اجرا می‌شود
  • رئیس سازمان نظام روانشناسی: انتشار اسامی روان‌شناس‌نماها نتیجه خوبی نداشت
  • هواداران از پرسپولیس ۲ قهرمانی می‌خواهند
  • پرونده‌های مختومه ساخت‌و‌ساز‌های غیر مجاز گلستان دوباره بررسی می‌شوند
  • سهراب و فروغ برای هم شعر می‌خواندند/ فرح پنج بار برای افتتاحیه نمایشگاه سهراب آمد ولی او در نمایشگاه حاضر نمی‌شد؛ هیچ دلیل سیاسی هم نداشت
  • امیری: قلعه‌نویی بخواهد در خدمت تیم ملی هستم
  • توقیف ۲۵۰۰ میلیارد تومان اموال قاچاقچیان در گلستان
  • ستاره لیورپول تحمل دیدن باخت را نداشت (عکس)