Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-28@09:07:16 GMT

روغن نباتی جامد در همدان نایاب شد

تاریخ انتشار: ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۶۴۵۴۳۳

روغن نباتی جامد در همدان نایاب شد

سرکشی به چند فروشگاه نام آشنای زنجیره‌ای عرضه کننده خواربار در همدان نشان می‌دهد روغن نباتی جامد برای عرضه در قفسه‌های آنان موجود نیست و فروشندگان هم متقاضیان را دست خالی راهی خانه می‌کنند. ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۸ استانها همدان نظرات - اخبار استانها -

 به گزارش خبرگزاری تسنیم از همدان، با وقوع گرانی در بازار و تورم رو به رشد در جامعه، فروشگاه‌های زنجیره‌ای نخستین منبع تهیه کالای اساسی مردم همدان است؛ وقتی کالایی در همدان کم یا نایاب می‌شود اولین جای مراجعه مردم شهر همین فروشگاه‌های بزرگ است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگر شهروندان همدان کالای اساسی خود را در این فروشگاه‌ها نیابند؛ آنوقت محل مراجعه بعدی آنان سایر‌فروشگاه‌های عرضه‌کننده سبد کالای خانوار همدان است تا شاید کالای مورد تقاضای خود را تامین کنند.

هنوز ماه مبارک رمضان از راه نرسیده برخی کالا‌ها قیمت نجومی پیدا کردند که روغن جامد در این دسته قرار دارد؛ البته نایاب هم شده و در هیچ فروشگاه بزرگ شهر همدان نمی‌توانید روغن جامد پیدا کنید، این سخنان اکرم علی محمدی یکی از مشتریان فروشگاهی بزرگ در شهر است که از مسئولان ناظر بر وضیعت بازار کالای اساسی همدان به این شکل گلایه دارد،  اظهار داشت: چرا مردم هر روز در بازار سرگردان پیدا کردن یک کالای اساسی خود هستند یک روز گوشت گران می‌شود و قیمتش از شاه آهو پایین نمی‌آید، روز دیگر نوبت تخم مرغ، لبنیات و شکر و غیره است.

این شهروند همدانی افزود: امروز به هر فروشگاهی که اسمشان را هم در همدان سر زبان انداختند و به قول خودشان زنجیره‌ای هستند؛ مراجعه کردم  در قفسه‌های فروشگاه روغن جامد نبود؛ مغا‌زه‌ای در خیابان شریعتی یک مارک روغن جامد داشت که آنرا هم با قیمت 37 هزار تومان می‌فروخت البته قیمت روی قوطی 29 هزار و 700 تومان نوشته بود؛ وقتی به مغازه‌دار اعتراض کردم که قیمت 37 هزار تومان نیست گفت خدا پدرت را بیامرزد برو نداریم.

دنبال روغن جامد نگرد؛ گردیم نیست

اکبر سراجی هم  که جوینده روغن جامد در بازار همدان است و نیافته و به خبرنگار تسنیم گفت: در اکثر فروشگاه‌های زنجیره‌ای  همدان یا روغن جامد توزیع نشده یا اگر هم توزیع شده خیلی کم است و در همان دقایق نخست تمام شده؛ البته این گفته فروشگاه‌داران است خدا عالم است این طور بوده یا نه؛ من که نتوانستم روغن جامد بخرم فعلا با این روغن مایع نیاز خانواده را برطرف ‌می‌کنم تا ببینم بعدا روغن جامد می‌توان بخرم یا نه.

وی افزود: به نظرم منطقی نیست که یک دفعه روغن جامد در بازار نایاب شود؛  مگر اینکه از قبل بازاریان متوجه کم شدن روغن نباتی جامد شدند و موجودی خود را از قفسه‌ها برداشتند تا با قیمت با‌لاتری بفروشند و سود بیشتری نصیب خود کنند. که این موضوع هم نشان می‌دهد نظارتی بر بازار نیست که چنین اتفاقی می‌افتد چرا که بازاریان معمولا خرید خود را برای روز‌های بعد هم پیش بینی می‌کنند تا متضرر نشوند.

به تعداد مکفی به فروشگاه‌ها تحویل نشده است

بهرام. م یکی از مغازه‌داران شهر همدان هم به خبرنگار تسنیم گفت: امروز تعدا زیادی مشتری روغن جامد داشتم اما جواب نه به آنها دادم چرا که تا ظهر موفق به تهیه روغن جامد نشده بودم بعد ا‌ز‌ظهر سری به یکی از بازار‌های عمده‌فروشی همدان زدم که روغن نباتی جامد قوطی کوچک را روی قوطی نوشته بود 7 هزار تومان 15 هزار تومان می‌فروختند و سرانجام 2 قوطی 4.5 کیلویی از یک مارک روغن را برای فروش حدود 4 هزار تومان خریدم که باید برای سود کردن حداقل 47 هزار تومان بفروشم.

وی درپاسخ به این سئوال خبرنگار تسنیم که چه اتفاقی افتاده که  روغن نباتی جامد در بازار همدان نیست گفت: عرضه و تقاضا با هم ارتباط مستقیم دارد و وقتی تقاضا هست و عرضه وجود ندارد یا کم است همین اتفاق رخ می‌دهد و کمبود در بازار ایجاد می‌شود پس مردمی هم که نیاز دارند به به کالای خود دسترسی ندارند.

این صاحب مغازه تصریح کرد:  من مغازه‌دار هم باید با همان کمبود به چند جایی دربازار که سراغ دارم عمده فروش هستند و از آنان خرید می‌کردم سر بزنم تا شاید یکی 2 قلم از آن کالا  را برای مغازه‌ام تهیه کنم؛ آن هم با مشکل که مشتری را حفظ کنم. هر چند که این طوری باز هم نمی‌توانم جوابگوی همه مشتریان باشم و باید دست‌خالی به خانه بروند و جواب من مغازه‌دار هم به آنان نه است.

متولی یکی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای همدان که نمی‌خواهد اسمش را ببریم گفت: توزیع  روغن جامد تنظیم بازاری بسیار کم شده  و در حد یک یا چند کارتن بوده است که جوابگوی مشتریان نیست و اغلب مشتریان هم گلایه می‌کنند چطور فروشگاه‌ زنجیره‌ای هستید که خرد و ریز‌ها را دارید و کالای اساسی مردم که همه به آن نیاز دارند را ندارید.

وی افزود:  هر زمان  که روغن جامد را به ما تحویل بدهند همان لحظه بین مردم توزیع می‌کنیم و مشتریان می‌خرند و می‌برند بنابراین باید مسئولان به مقدار نیاز توزیع کنند تا ما هم جوابگوی مردم باشیم اکنون روغن مایع از هر نوعی که بخواهند با نشان‌های تجاری شناخته شدیم اما فعلا مردم متقاضی خرید روغن جامد هستند.

سهمیه برنج، شکر، روغن، گوشت و مرغ استانها برای ماه رمضان اعلام شدایلام| برداشت دانه روغنی کلزا در دهلران آغاز شدتولید کنندگان و بهره برداران دانه های روغنی ساماندهی می‌شوند

رضا به‌زراع یکی از بنکداران با تجربه و قدیمی همدان هم با بیان اینکه همدان روزانه به 70 الی 90 تن روغن نیاز دارد اظهار داشت: باید فرهنگ مصرف را بهینه کرد و در ضمن آن هم به مقدار تقاضا، عرضه را جوابگو بود که اگر این طور نشود 2 اتفاق رخ می‌دهد؛ یا گرانی را در پی دارد یا بازار سیاه ایجاد می‌کند وعده‌ای در این بین برای پرکردن جیب خود به سود‌جویی روی می‌آورند که به حمد‌الله در بین اصناف مومن همدان چنین چیزی نداریم و بیشتر مربوط به افرادیست که قانون خوب و دور زدن آن را همچین بهتر از آن اجرا می‌کنند  و راه فرار از خلل و فرج آنرا هم بلد هستند.

وی افزود: برخی از کارخانه‌داران به این دلیل که باید روغن نباتی جامد را هیدروژنه کنند و برای آنان صرفه ندارد همیشه به همراه تعداد معینی روغن جامد مقدار زیادی هم روغن مایع به صورت تحمیلی به مغازه‌داران عمده می‌فروشند که برای آنان صرف نمی‌کند  با این روش روغن نباتی جامد را در این وضعیت بازار تهیه کنند.

به زارع  با بیان اینکه  محصول تولیدی در صورتی برای تولید کننده به صرفه است که به قیمت واقعی دربازار عرضه شود و از قشر ضعیف جامعه هم دولت باید به شکل‌های مختلف حمایت کند، اظهار داشت: همچنین برای تهیه روغن نباتی جامد ظروف خاصی نیاز است که باید از خارج کشور  تامین شود که باز هم در قیمت تمام شده روغن نباتی جامد موثر است اما چون پت ظرف مخصوص روغن مایع یا سایر ظروف پلاستیکی فعلا در دسترس تولید‌کننده است پس روغن مایع راحت‌تر در بازار تامین وتوزیع می‌شود.

وی گفت: افزایش قیمت یا کم شدن روغن نباتی جامد ارتباطی به ماه مبارک رمضان ندارد چون قنادی‌ها اکثر‌ا از روغن خاص قنادی استفاده می‌کنند و برخی شاید نیاز به روغن نباتی جامد داشته باشند.

سئوال کتبی جواب کتبی ؛ دیگر منسوخ شده است

برای یافتن پاسخ این سئوال که چرا به رغم نظر متولیان نظارت در سازمان صمت همدان مشکل کمبود روغن جامد دربازار همدان برطرف شده است اما مردم به روغن نباتی جامد دربازار دسترسی ندارند با رئیس اتحادیه بنکداران همدان(خواربار و فروش) مجید توقیری تماس گرفتیم که وی بعد از شنیدن سئوال خبرنگار تنسیم  و بعد جویا شدن پاسخ آن؛ در سخنانی کوتاه گفت: سئوال‌های خود را به صورت مکتوب ارایه دهید تا ما هم پاسخ مکتوب بدهیم.

در دنیای کوچک ارتباطات که امروز از آن به عنوان دهکده ارتباطات هم یاد می‌شود سرعت انتقال اطلاعات به قدری سریع است که دیگر فرصت فرستادن سئوال مکتوب و دریافت پاسخ مکتوب نیست و باید به همان سرعت که بازار همدان تغییر قیمت می‌دهد به همان سرعت هم چرایی آن را پیدا کرد و مشکل را حل کرد و این روش پاسخ دادن به خبرنگاران سال‌هاست که منسوخ شده است. با  این شرح همچنان خبرگزاری تسنیم  همدان منتظر پاسخ سئوال‌های مسئولان و متولیان است که چرا به یکباره در بازار همدان روغن نباتی جامد نایاب شده  و حتی به مقدار مورد نیاز مردم در دسترس نیست.

گزارش از حمید نصرتی قانعی

انتهای پیام/ ت

R41405/P/S6,75/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۴۵۴۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فواید و مضرات روغن حیوانی

تحقیقات اولیه روی موش‌ها نشان می‌دهد که روغن حیوانی با کاهش کلسترول و تری‌گلیسیرید و افزایش سطح کلسترول خوب (اچ‌دی‌ال) خطر ابتلا به بیمارهای قلبی‌عروقی را کاهش می‌دهد.

به گزارش مشرق، روغن حیوانی یا گی (Ghee) در واقع شکلی از کره است که برای پخت‌وپز، طعم‌ دادن به غذا و همچنین به‌عنوان منبع چربی استفاده می‌شود.

این روغن قرن‌ها است که وجود دارد و در کشورهای مختلف از جمله ایران استفاده می‌شود. در طب سنتی هند هم به نام آیورودا ریشه دارد. در این سیستم پزشکی سنتی، روغن حیوانی ماده‌ای ارزشمند برای تقویت و ایجاد تعادل میان اجزای مختلف بدن به شمار می‌رود. با این حال برای اثبات فواید این ماده غذایی برای قلب، روده یا کنترل وزن، چنانچه امروز ادعا می‌شود، تحقیقات بالینی محدودی انجام شده است.

روغن حیوانی چیست؟

روغن حیوانی یا گی، نوعی کره تصفیه‌شده است که برای تهیه آن، کره را مدت زمان طولانی‌ حرارت می‌دهند تا مواد جامد شیر (پروتئین‌ و لاکتوز) از آن جدا و ته‌نشین شود و عطروطعمی شبیه آجیل بوداده پیدا کند.

گرما پروتئین‌های شیر مانند کازئین و نیز لاکتوز آن را تجزیه می‌کند و بر این اساس روغن مشخصه تغذیه‌ای منحصربه‌فرد به دست می‌آورد: کسانی که با تحمل لاکتوز مشکل دارند و نمی‌توانند کره بخورند، می‌توانند روغن حیوانی را بدون مشکل مصرف کنند.

این روغن در هند نیز یک عنصر کلیدی در آشپزی به شمار می‌رود. هندی‌ها روغن حیوانی را خالص و ناب می‌دانند و هرچیزی که با این روغن پخته شود هم خالص و ناب محسوب می‌شود.

در طب آیورودا، بر فواید درمانی روغن حیوانی یا گی، چه به صورت مجزا و چه همراه با سایر ترکیب‌های دارویی تاکید و حتی گفته می‌شود که مصرف روزانه و همیشگی این روغن ضرری ندارد.

ارزش غذایی روغن حیوان یا گی

مشخصات تغذیه‌ای این روغن شبیه کره است و هر یک قاشق چای‌خوری از آن ۱۲۳ کالری، ۱۴ گرم چربی، ۱۱۸ میکروگرم ویتامین آ و ۰.۴ میلی‌گرم ویتامین ئی دارد. روغن حیوانی تقریبا تماما چربی است (۹۵ درصد) و رطوبت آن به کمتر از ۰.۵ درصد می‌رسد.

این روغن منبع مهم اسید لینولئیک مزدوج یا سی‌ال‌ای (conjugated linoleic acid)، نوعی اسید چرب غیراشباع امگا ۶، است. سی‌ال‌ای به طور طبیعی در محصولات لبنی یافت می‌شود و برای سلامتی مزیت‌هایی دارد، از جمله در زمینه‌هایی مانند چاقی، سرطان، فشار خون (کاهنده فشار خون)، دیابت (تعدیل‌کننده قند خون) و تقویت‌کننده سیستم ایمنی.

در روغن حیوانی یا گی ویتامین‌های محلول در چربی مانند ویتامین آ وهمچنین بسته به نشان تجاری این روغن، ویتامین‌های دی، ئی و کا وجود دارند. مصرف ویتامین‌های محلول در چربی همراه با منبع چربی مانند روغن حیوانی در جذب مواد مغذی موثر است.

تاثیر روغن گی بر سلامتی؛ مزایا و مضرات

تحقیقات اولیه روی موش‌ها نشان می‌دهد که روغن حیوانی یا گی با کاهش کلسترول و تری‌گلیسیرید و افزایش سطح کلسترول خوب (اچ‌دی‌ال) خطر ابتلا به بیمارهای قلبی‌عروقی را کاهش می‌دهد. با این حال به منظور اثبات فواید این روغن‌ برای سلامتی انسان‌ها به تحقیقات بیشتری نیاز است.

یک مطالعه در پاکستان‌ نشان داد که این نوع روغن برخلاف تصور عمومی، بیماری عروق کرونر را در مصرف‌کنندگان کاهش داد نه افزایش. با این حال توصیه انجمن قلب آمریکا این است که پنج تا شش درصد کالری‌ مصرفی روزانه از چربی‌های اشباع‌شده باشد. زیرا ارتباط میان مصرف چربی اشباع‌شده با کلسترول بد (ال‌دی‌ال) و افزایش خطر بیماری قلبی پیش‌تر اثبات شده است.

از آنجا که روغن حیوانی یا گی، کره تصفیه‌ شده و فاقد کازئین یا لاکتوز است، افرادی که به بیماری عدم تحمل لاکتوز دچارند، می‌توانند این روغن را بدون مشکل مصرف کنند.

این روغن حاوی نوعی تری گلیسیرید با زنجیره متوسط ام‌سی‌تی (MCT) است؛ نوعی چربی که با سرعت بیشتری در بدن تجزیه و جذب می‌شود. طبق برخی پژوهش‌ها، ام‌تی‌سی‌ها مصرف انرژی را افزایش می‌دهند و بر احساس سیری تاثیر می‌گذارند و می‌تواند در کاهش وزن موثر باشد.

به رغم فواید فراوان روغن حیوانی یا گی، افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی‌عروقی به دلیل اینکه روغن یک چربی‌اشباع‌شده‌ محسوب می‌شود، باید در مصرف آن احتیاط کنند اما می‌توان از این روغن حیوانی به عنوان یکی از عناصر رژیم غذایی سالم بهره‌مند شد.

منبع:سلامت نیوز

دیگر خبرها

  • درمان «ارس» تنها پلنگ باغ وحش شهرستان مشهد پیگیری می‌شود
  • فواید و مضرات روغن حیوانی
  • قیمت روغن خوراکی در بازار امروز ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • آتش سوزی فروشگاه دخانیات در شهرکرد
  • ۸ روغن گیاهی که به درمان شوره سر کمک می‌کند
  • لاکچری‌ترین فروشگاه آب معدنی جهان در این شهر ایران رونمایی شد + ویدئو
  • مهار آتش سوزی فروشگاه دخانیات در شهرکرد
  • نظارت بر بازار پوشاک یک ضرورت‌ است
  • یکی از نایاب ترین مدل های بسیار سریع مرسدس بنز (+فیلم و عکس)
  • کتف و بال مرغ را با این روش ویژه سوخاری کنید