Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-29@06:20:23 GMT

هلال ماه رمضان غروب یک‌شنبه قابل رویت است

تاریخ انتشار: ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۶۶۰۸۰۱

هلال ماه رمضان غروب یک‌شنبه قابل رویت است

هلال شب اول ماه رمضان در ایران، غروب یک‌شنبه ۱۵ اردی‌بهشت‌ماه قابل‌رؤیت است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در مورد نحوه رؤیت شدن هلال ماه میان مراجع عظام تقلید، اختلاف‌نظر وجود دارد. برخی از آن‌ها رؤیت هلال را با چشم غیرمسلح حجت می‌دانند و گروهی دیگر از جمله مقام معظم رهبری تفاوتی در این زمینه قائل نیستند و رؤیت هلال با ابزار را به‌شرط اینکه صدق رؤیت حفظ‌شده باشد، (خود هلال دیده شود و نه عکس یا تصویر پردازش‌شده‌ هلال) صحیح می‌دانند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مقارنه ماه و خورشید در حدود ساعت ۰۳:۱۶ بامداد روز یک‌شنبه ۱۵ اردی‌بهشت‌ماه جاری مطابق با ۲۹ شعبان المعظم ۱۴۴۰ و برابر با ۵ می ۲۰۱۹ روی می‌دهد و مراکز سه جرم آسمانی خورشید، زمین و کره ماه بر روی صفحه‌ای قرار می‌گیرد که عمود بر صفحه دایرةالبروج است. بر اساس محاسبات نجومی، این زمان تولد ماه نو (قران نیّرین) و آغاز ماه قمری جدید است.

زمانی که عرض دایرة البروجی هلال برای ما که در نیمکره شمالی زمین هستیم، شمالی باشد، هلال ماه در فاصله‌ زمانی کمتر جدائی زاویه‌ای بیشتری با خورشید پیدا می‌کند، در نتیجه شانس رؤیت آن بیشتر خواهد شد.

با توجه به مشخصات ذکرشده ، هلال شب اول ماه رمضان در غروب یک‌شنبه ۱۵ اردی‌بهشت‌ماه در ایران با ابزارهای اپتیکی قوی و شرایط جوی مساعد به سختی قابل‌رؤیت است. بنابراین باید منتظر ماند تا نتیجه تلاش رصدگران هلال در غروب یک‌شنبه ۱۵ اردی‌بهشت‌ماه مشخص شود.

برخی مختصات حدی هلال به شرح زیر است:

 جدائی زاویه‌ای بین ماه و خورشید: ۰۸ درجه و ۴۶ دقیقه

فاز ماه: یک درصد نسبت به قرص کامل ماه

سن ماه: ۱۶ ساعت و ۴۲ دقیقه پس از مقارنه

فاصله زمانی محاسباتی بین غروب خورشید تا غروب ماه: ۲۹ دقیقه

فاصله‌ زمین تا ماه: ۳۸۵۶۸۴.۲۰ کیلومتر

منبع: ایمنا

کلیدواژه: استهلال ماه ماه رمضان هلال ماه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۶۰۸۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قرآن آموزان و روزه اولی‌های استان بوشهر تجلیل شدند

به گزارش خبرنگار مهر، مشاور استاندار بوشهر در ترویج امور قرآنی و مدیران عامل صنعت آب و برق، ظهر یکشنبه در آئین تجلیل از قرآن آموزان و روزه اولی‌های فرزند همکاران شرکت‌های تابعه صنعت آب و برق استان بوشهر اظهار کرد: شرکت‌های آب و برق استان بوشهر علیرغم ترافیک کاری بالا، اهتمام ویژه ای به مسائل فرهنگی و قرآنی دارند.

علیرضا یزاف خاطرنشان کرد: وزارت نیرو همواره یکی از دستگاه‌های شاخص در حوزه ترویج فعالیت‌های قرآنی بوده است و حمایت مدیران عامل شرکت‌های تابعه این وزارتخانه در استان بوشهر از امور فرهنگی قابل تقدیر است.

وی افزود: همه اتفاقات فرهنگی و دینی که در شب‌های ماه مبارک رمضان و دیگر ایام سال رقم می‌خورد باعث می‌شود تا ارزش خدمت رسانی تخصصی دستگاه‌ها به مردم دوچندان شود.

امام جماعت شرکت آب منطقه‌ای بوشهر نیز با ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده در نمازخانه کوی آبشیرین کن در طول ایام ماه مبارک رمضان عنوان کرد: با برنامه ریزی مناسب و تشکیل جلسات پیش از ماه مبارک رمضان، اقدامات متنوعی جهت همکاران صنعت آب و برق و خانواده‌های ایشان در نمازخانه کوی آبشیرینکن انجام شد.

حجت الاسلام سید اسماعیل حسینی مطلق گفت: برگزاری کلاس‌های آموزشی قرآن ویژه فرزندان همکاران، بیان احکام و مسائل دینی، اقامه نماز جماعت و برگزاری جلسات قرائت قرآن از جمله این فعالیت‌ها محسوب می‌شود.

وی افزود: همچنین احیا شب‌های قدر و استفاده از ظرفیت ائمه جماعت صنعت آب و برق در راستای مشاوره امور دینی و فرهنگی از دیگر اقدامات این حوزه است.

در ادامه این برنامه گروه نمایشی «عمو سید و خرگوش ناقلا» به اجرای تئاتر با هدف انتقال آمیزه‌های دینی پرداختند و از روزه اولی‌ها و فعالین مراسم قرآنی و نماز تقدیر به عمل آمد.

کد خبر 6091044

دیگر خبرها

  • عملکرد هلال احمر در تسکین آلام رنج‌دیدگان قابل تحسین است
  • قرآن آموزان و روزه اولی‌های استان بوشهر تجلیل شدند
  • آمار قابل توجه حوادث کوهستان در کرمانشاه
  • (تصاویر) بهشت اردیبهشت اصفهان
  • بهشت اردیبهشت اصفهان
  • اختتامیه مسابقات فوتسال جام رمضان در هیرمند
  • وضعیت آلودگی هوای تهران در روز شنبه هشتم اردیبهشت ۱۴۰۳ | هوا در این منطقه شرقی تهران پاک است
  • مسابقات جام رمضان تنیس روی میز بانوان در سمنان پایان یافت
  • تقدیر شورای عالی انقلاب فرهنگی از سریال «رستگاری»
  • ماه در وضعیت اوج خورشیدی قرار می‌گیرد