Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@11:11:44 GMT

ویرانی در شهر شیخ اجل

تاریخ انتشار: ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۶۶۱۴۳۲

ویرانی در شهر شیخ اجل

تهران - ایرنا - اولین سیل امسال از روزهای آخر سال 97 و از گلستان شروع شد. به عبارت دیگر بارش شدید باران 28 و 29 اسفند ماه 97 در شرق استان گلستان، باعث آمدن سیلی شد که هنوز هم مردم در مشکلات ناشی از آن گرفتارند.

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری، اما سیل به گلستان بسنده نکرد و از روز پنجم فروردین، شیراز و سعدی آن را هم درگیر کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شاید شیخ اجل فکر کرده بود به شیراز کم توجهی می شود و طبقی از گل فایده ای برای هیچ کس ندارد و ورقی از گلستان شیراز را می خواست به نمایش بگذارد اما انگار فکر نمی کرد، رحمت خدا به سیلی تبدیل شود که اوراق گلستان شیراز را در می نوردد.
به هر حال سیل پنجم فروردین در دروازه قرآن شیراز موجب کشته شدن 21 هموطن و خسارت به خودروها شد و سیل روز بعد هم که بیشترین خسارت را به تاسیسات شهری مدارس و خانه های مردم در محله سعدی این شهر وارد کرد. گفته می شود که سیل، 21 شهرستان این استان را هم درگیر خود کرد.
شیراز که سیل آمد، همه را در بهت و تعجب برد. خود شیرازی ها هم شوکه شدند. کسانی که شاید داشتند در یکی از خیابان ها رفت و آمد می کردند یک دفعه خبردار شدند یک قسمتی از شهر را آب برده است و 300 ، 400 خودرو به هم خورده و عین پیت حلبی، له شده اند.
به جز دروازه قرآن، محله سعدی به شدت آسیب دید. محله ای بسیار فقیر نشین که چند سالی می شد ساکنان آن حلبی ها را کناری گذاشته و به زور و با مشقت، آجر روی آجر گذاشته و آلونکی به نام خانه ساخته بودند.
سمیرا متین نژاد یکی از خبرنگاران شیرازی است. خودش می گوید وقتی سیل شیراز را گرفته بود ، به شدت بیمار بوده است و عملا کاری از دستش برنمی آمده است اما به محض بهبودی راه می افتد تا از جایی شروع کند. از کجا؟ از مدرسه.
مدرسه های محله سعدی که در هم پیچیده شده بود یکی از مدرسه ها ، دبیرستان دخترانه احسان نام دارد. این مدرسه دو طبقه است که طبقه اول را از آنجا که آب گرفته بود، از استکان نعلبکی آبدار خانه تا کامپیوتر و میز و نیمکت ها هم در آب سیل خراب شد. به گونه ای که متین نژاد به نقل از آموزش و پرورشی ها می گوید که باید همه وسایل مدرسه را از نو خرید. خانه سرایدار هم که زیر آب رفت.
این خبرنگار ایرنا می گوید: سرایدار مدرسه حتی یک چنگال از زار و زندگی اش در امان نماند و همه زندگی اش بدون استفاده شد.
سیستم سرویس بهداشتی مدرسه هم که قابل استفاده نبود. گویا آموزش و پرورش، علی الحساب ، 100 میلیون تومان به مدرسه برای تعمیرات می دهد ا یک مساله ای وجود دارد که قابل تامل است. متین نژاد تعریف می کند از آنجا که این مدرسه در محله ای فقیر نشین (محله سعدی) واقع شده است، خانواده برخی شاگردها تا فهمیدند ، آموزش و پرورش فلان قدر پول به مدرسه کمک کرده است، هر روز به بهانه ای پیش مدیر مدرسه می آیند و از او کمک می خواهند.

** مدرسه به ظاهر سالم اما خطرناک
این خبرنگار ایرنا از یکی دیگر از مدارس شیراز می گوید که در واقع هنرستانی در بلوار گلستان این شهر است. در این سیل، ظاهرا برای این هنرستان ، اتفاقی نیفتاده است فقط یکی از دیوارهای پشتی مدرسه بر اثر فشار سیل، فروریخته است و یکی از همسایه ها هم که می بیند آب، خانه اش را گرفته، تصمیم می گیرد هر چه آب در خانه خود است را به سمت مدرسه سرازیر کند! که این کار را هم کرد.
به گفته این خبرنگار، زیر مدرسه هم سنگر از دوران جنگ بوده که گویا سنگر را هم پر نکرده اند که هیچ ورودی سنگر را هم مسدود کرده و مدرسه هم بر اثر حجم و فشار زیاد آب، نشست کرده است. کارشناسان نیز گفته اند درست است مدرسه به ظاهر سالم است اما به دلیل ناامن بودن ، صد در صد تخریب باید شود.
و اما در خصوص اینکه همسایه دیوار به دیوار مدرسه چرا آب جمع شده داخل خانه خود را در مدرسه سرازیر کرده است، متین نژاد این تحلیل را دارد: موقع بحران که می شود معلوم نیست در ذهن آدم ها چه می گذرد شاید او فکر می کرده که مدرسه ، بزرگ است و گنجایش آب ها را دارد!

** فرش های گِلی را شسته اند اما قابل استفاده نیست
محله سعدی، سال ها قبل، روستایی کنار شهر بوده که به تدریج جزو شهر شده است و مردم اصیلی دارد که نسل اندر نسل در این محل (یعنی ده سابق) سکنی داشته اند اما به جز این ساکنان اصیل و قدیمی، بیشتر ساکنان این محل را حاشیه نشینان فقیر تشکیل می دهند.
متین نژاد می گوید: این سیلی که آمد زندگی مردم را نه تنها با خود برد که آنها را نیز که باقی گذاشت دیگر قابل استفاده نبود. مثل فرش هایی که مردم داشتند و به آب فاضلاب بالا زده در این سیل ، آلوده شده و مردم هم با وجود اینکه کمک کردند و فرش ها را شستند باز هم بوی بدی می داد و کارشناسان بهداشت هم تاکید کرده بودند که حتما فر ش ها باید دور انداخته شود این در حالی است که بیشتر مردم محله سعدی آنقدر فقیرند که گاهی مجبور می شوند از همین فرش ها استفاده کنند!

** برباد رفتن تلاش های فرهنگی یک سمن
متین نژاد از فعالیت یکی از سازمان های مردم نهاد می گوید که سال ها برای ارتقای فرهنگ مردم محله سعدی ، تلاش ها کرده است. به عنوان مثال، فرهنگ گدایی را سعی کرد که از نسل جدید که بیشترشان کودکان کار هستند ،دور کند اما گویا این سیل همه رشته ها را پنبه کرده است.
این خبرنگار ایرنا می افزاید: دست اندرکاران این سازمان مردم نهاد، ناراحت هستند از این بابت که زحمت های آنان از بین رفته است چرا که مردم، به خاطر این توزیع های ناعادلانه، مطالعه نشده و بر اساس احساسات این حرص را دارند که « اگر من نگیرم دیگر گیرم نمی آید».
او اظهار می دارد: اگر توزیع کمک ها عادلانه و مطالعه شده بود دیگر یکسری از خانواده ها در این محله به دنبال خودروها برای گرفتن کمک نمی دویدند.

** استفاده شهرداری از کمک های مردمی به نام خودش
متین نژاد اظهار می دارد: یکی از مناطق شهرداری شیراز هم 10 روز پیش از فعالیت های مردم برای بازسازی محلات سیل زده این شهر عکاسی کرده و به نام فعالیت های خودش در یکی از شبکه های اجتماعی ، تصاویر را پخش کرده است.

**یک رادار پیشرفته در شیراز با 10 درصد کارایی
محمدامین افشارپور، یکی دیگر از خبرنگاران یرنا در استان فارس است. او هم روایتی از سیل دارد. او از رادار هواشناسی خیلی پیشرفته ای در این استان می گوید که در زمان حاضر به دلیل عدم هماهنگی بین دستگاه ها در 90 درصد موارد کارایی را از دست داده است. دلیلش هم این است که یکسری امواج در مسیر رادار قرار دارد که با وجود این امواج نمی توان پیش بینی درستی از وضعیت آب و هوایی داشته باشیم. این مهم با همکاری رگولاتوری سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی باید برطرف می شد که تا الان چنین چیزی به نظر نمی آید انجام گرفته باشد که اگر می شد و رادار هم درست، کارمی کرد قطعا میزان بارش را نشان می داد و اینهمه مردم را در مشکل سیل ناگهانی شیراز قرار نمی داد.
اوبه گزارشی اشاره می کند که خبرگزاری ایرنا در استان فارس سال گذشته در مورد رادار نوشته بود اما انگار که کسی آن را جدی نگرفته بود.
بالاخره سیل به شیراز آمد و مناطقی از شیراز از جمله محله سعدی و دروازه قرآن را در یک چشم به هم زدن از صفحه رادار حذف کرد. افشار پور، آن روز – پنجم فروردین- را در دفتر خبرگزاری نبوده است اما صحنه به هم خوردن 400 – 300 خودرو را در دروازه قرآن سعدی از طریق شبکه های اجتماعی می بیند و حیرت زده باور نمی کند این سیل در همان شهری رخ داده که او هم اکنون در گوشه ای از آن بسر می برد!
البته یک افسوس دیگر هم دارد مثل وقتی که این خبرنگار ایرنا اظهار می دارد که مسئولان مربوطه مثل نیروی انتظامی، ستاد مدیریت بحران و راهداری می توانستند 17 تا20 دقیقه قبل از بروز سیل، مسیر دروازه قرآن را ببندند تا خودرو کمتری در آن تردد داشته باشد که اگر این اتفاق می افتاد حداقل از خرابی و از بین رفتن دو سوم خودروها کاسته می شد و این قدر مال و اموال مردم در این گرانی از بین نمی رفت.
محله سعدی شیراز از مناطق سیل گرفته ای است که از عید تا زمان حاضر مردمش با پیامدهای سیل دست به گریبان هستند. به گفته افشار پور وضع ساکنان این محله فقیر نشین در زمان حاضر هم «ناجور» است.
می گوید: «20 خانه از خانه های مردم آسیب دیده از سیل محله سعدی شیراز را سه روز پیش سرکشی کردم برخی از آنها هنوز فرش و قالی ندارند و متاسفانه ساماندهی هم نشده است».
بماند از از فرش هایی که دیگر قابل شستشو نیست. این خبرنگار ایرنا درباره فرش های بی زبانی می گوید که چون فاضلاب در این سیل، بالا زده، آلوده شده بود و هر چه آنها را می شویند و در معرض آفتاب می گذارند باز هم بو می دهد. آخر سر هم مجبور شده اند آنها را بیاندازند بیرون؛ چرا که به قول آنتوان چخوف(نویسنده معروف روس) که «به لعنت خدا هم نمی ارزد».

**به یک سیل زده پنج یخچال رسید
توزیع نامناسب و ناهماهنگ اقلام امدادی تقریبا موضوعی است که بسیاری از خبرنگاران حاضر در مناطق سیل زده به آن اشاره می کنند. افشار پور هم این را می گوید اینکه به یک سیل زده پنج دستگاه یخچال رسید و به یکی اصلا نرسید.

**معجزه ای به نام همدلی مردم
مردم ما هر وقت در کشور بلایی طبیعی دامن کشور را می گیرد، خوب مردمی هستند به صورت خودجوش می آیند برای کمک؛ مثل مردم خونگرم شیراز که به قول افشارپور «گُل کاشتند» در این سیل. مثل آن دوست شیرازی که طی شب اول سیل شیراز، ترتیبی داد تا پنج هزار سیل زده اسکان یابندند. یکی دیگر هم با هماهنگی هایی که انجام داده توانسته بود در رستوران، در مسجد محل و خلاصه هر جا امکانش بود، از هزار و 200 هموطن سیل زده را پذیرایی کند.
اما یک چیزهایی هم آزار دهنده است و آن هم وقتی است که برخی نمی توانند به برخی دستگاه ها و ارگان ها اعتماد کنند که در این ارتباط این خبرنگار ایرنایی از وقتی می گوید که مردم کمک های خود را جمع می کردند و روانه مناطق سیل زده شیراز می شدند که با مقاومت برخی از دستگاه ها مواجه می شدند. دلیل این مقاومت هم این بود که مسئولان این دستگاه ها می خواستند کمک ها را از مردم بگیرند و عادلانه و سیستماتیک بین مردم نیازمند توزیع کنند و از طرفی مردم به آنها به هر دلیل اعتماد نمی کردند. خلاصه، از آن طرف اصرار و آن طرفی ها انکار.
افشارپور می افزاید: گاهی می دیدیم همشهری ها می گذاشتند، شب بشود. آنوقت از ساعت 9 یا 10 شب به بعد وقتی که برخی دولتی ها به خانه هایشان می رفتند ، امدادرسانی را شروع می کردند. می آمدند درب خانه های سیل زده ها و به آنها خدمات می دادند. یکسری از سیل زده ها در محله سعدی هم با آنان هم داستان می شدند. اگر جایی از خانه کاشی و سرامیک می خواست می گذاشتند شب بشود تا فلان همشهری به آنها کمک کند. خلاصه داستانی است.
گزارش از لیلا خطیب زاده
پژوهشم ** 1776

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي حوادث سيل98 سيل استان فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۶۱۴۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ویرانی خانه ها بر اثر طوفان و گردباد کانزاس آمریکا

مقامات ایالتی اعلام کردند گردبادی عصر روز گذشته (سه‌شنبه) مناطقی را درنوردید و به چندین سازه آسیب رساند.

همچنین «سی‌بی‌اس نیوز» گزارش داد نیروهای امدادی در حال ارزیابی خسارات طوفان هستند.

تاکنون مرگ یک تن در حوادث مرتبط با طوفان و گردباد تایید شده است. همچنین سه نفر دیگر مصدوم شده‌اند اما وضعیت آنها وخیم نیست.

گردباد علاوه بر خانه‌ها و پنج ساختمان دیگر را ویران کرده و منجر به قطعی برق نیز شده است.

طوفان های روز گذشته در پی گردبادهای دو روز قبل در ایالت اکلاهما رخ داد که منجر به کشته شدن چهار نفر و زخمی شدن بیش از ۱۰۰ نفر دیگر شد.

به گزارش آناتولی، در اوایل هفته، گردبادهایی به «نبراسکا» و «آیووا» نیز رسیدند که منجر به کشته شدن یک تن و برجا ماندن خسارات گسترده شدند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • ویرانی خانه ها بر اثر طوفان و گردباد کانزاس آمریکا
  • تفاهم‌ نامه ساخت مدرسه ۶ کلاسه خیرساز در تالش امضا شد
  • طنز تلخ آمریکا؛ با مردم عراق جنگ نداریم(!)
  • مدیریت شهری شانس گرفته شده از مردم برای دوچرخه ها را دوباره به آنها برگرداند
  • بوی خون و تعفن در میدان بهمن | وجود کابلهای فشار قوی مردم اطراف راه آهن را آزار می دهد
  • زیباترین شعر‌ها از شاعران بزرگ و معاصر درباره معلم به مناسبت روز معلم
  • دوچرخه‌هایی که در تهران محو شدند/ شانس گرفته شده از مردم را به آنها بازگردانیم
  • دوچرخه‌هایی که در تهران محو شده‌اند
  • دوچرخه‌هایی که در تهران محو شدند/ شانس گرفته شده از مردم را به آن‌ها بازگردانیم
  • لایروبی کانال آب‌های سطحی شهرک سعدی