Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@13:35:47 GMT

آزمایش موفقیت آمیز سپر حرارتی ماموریت 2020 مریخ

تاریخ انتشار: ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۶۶۱۴۷۸

آزمایش موفقیت آمیز سپر حرارتی ماموریت 2020 مریخ

تهران- ایرنا- سپر حرارتی ماموریت 2020 مریخ که توسط شرکت لاکهید مارتین (Lockheed Martin) طراحی و ساخته شده است، توانست آزمایش نهایی بار ثابت را در شرایطی مشابه شرایط دمایی زمان ورود به اتمسفر مریخ با موفقیت سپری کند. این سپر حرارتی 4 متری یکی از بزرگترین نمونه‌های ساخته شده در نوع خود محسوب می شود.

به گزارش روز یکشنبه گروه اخبار علمی ایرنا از پایگاه خبری ساینس، هنگامی که فضاپیمای مریخ 2020 در 18 فوریه سال 2021 به اتمسفر سیاره سرخ برسد، با خطرناک ترین مرحله از ماموریت خود مواجه خواهد ‌شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این فضا پیما که پشت سپر حرارتی خود مخفی شده با سرعت 19.300 کیلومتر در ساعت وارد اتمسفر رقیق مریخ می‌شود و با امواج شوک، جو سیاره را می‌شکافد و در اطراف خود متراکم می‌کند. این برخورد موجب کاهش سرعت فضاپیما به اندازه سرعت صوت می‌شود. هوای به دام افتاده به اندازه‌ای گرم می‌شود که تبدیل به پلاسمای نورانی می‌گردد و دمای آن به میزانی بالا می‌رود که می‌تواند به سادگی بدنه فضاپیما را مانند یک برگ کاغذ بسوزاند.
اما سپر حرارتی فضاپیما که دارای ساختاری از جنس پلاستیک فنولی است، در اثر این حرارت لایه به لایه می سوزد و از بدنه فضاپیما محافظت می‌کند. به گفته متخصصان لاکهید (Lockheed)، اندازه سپر حرارتی فرود فضاپیمای مریخ 2020 را به چالش‌برانگیزترین فرود در مریخ تبدیل می‌کند. این شرکت با وجود سال‌ها تجربه و ساخت 9 سپر حرارتی فضایی، آزمایشات دقیق و سخت‌گیرانه‌ای را برای اطمینان از قابلیت سپر در کاهش گرما و تحمل فشار ترمومکانیکی ناشی از برخورد با اتمسفر سیاره سرخ انجام می‌دهد.
آخرین آزمایش این سپر حرارتی نیز در 25 آوریل با موفقیت انجام شد. در این آزمایش از پمپ‌های خلاء به منظور شبیه‌سازی فشار 63.500 کیلوگرمی وارد بر ساختار سپر استفاده شد که معادل 120 درصد فشار مورد انتظار در زمان ورود به اتمسفر مریخ است.
علمی**9259**1485

منبع: ایرنا

کلیدواژه: علمي آموزشي سپر حرارتي مريخ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۶۱۴۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۶ درصدی تولید برق در فروردین ۱۴۰۳

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا از وزارت نیرو، اسماعیل نمازی با اشاره به آمادگی نیروگاه‌های کشور برای تأمین برق پیک تابستان امسال، افزود: از این میزان تولید ۶۱ درصد آن مربوط به واحد‌های سیکل ترکیبی است که میزان تولید انرژی آنها با افزایش ۶ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به حدود ۱۵ میلیون مگاوات ساعت رسیده است.

وی ادامه داد: در دولت سیزدهم با افزوده‌شدن هشت واحد بخار جدید در نیروگاه‌های غرب کارون، عسلویه، فردوسی، خرم‌آباد، سبلان، بعثت پارس جنوبی (دو واحد) و ارومیه شاهد جهش تولید نیروگاه‌های سیکل ترکیبی به‌عنوان واحد‌های تولیدکننده برق دوستدار محیط‌زیست هستیم.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: تبدیل نیروگاه‌های گازی به سیکل ترکیبی از کارآمدترین روش‌های بهبود راندمان نیروگاه‌های حرارتی کشور به شمار می‌آید که نه‌تن‌ها برای صنعت برق، بلکه برای محیط‌زیست و صرفه‌جویی در مصرف سوخت نیز بسیار مؤثر است و در سال‌های آینده شاهد تأثیر گسترده آن خواهیم بود. نمازی گفت: تنها از محل افتتاح این واحد‌های جدید سالانه دو میلیارد مترمکعب در مصرف سوخت صرفه‌جویی خواهد شد.

مدیرکل دفتر فنی تولید شرکت برق حرارتی با اشاره به اینکه در فروردین‌ماه بخش اعظم برق موردنیاز کشور توسط نیروگاه‌های حرارتی تأمین شده است، گفت: میزان تولید برق واحد‌های گازی در این مدت با افزایش ۱۲ درصدی به چهار میلیون مگاوات و سهم تولید واحد‌های بخاری نیز به ۵.۵ میلیون مگاوات ساعت رسیده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • لواندوفسکی: توپ طلای ۲۰۲۰ حق من بود و الان هم آن را می‌پذیرم
  • لواندوفسکی: توپ طلای 2021 حق مسی بود؛ بلینگام و ام باپه بهترین بازیکنان دنیا هستند
  • چین اولین کشوری خواهد بود که خاک مریخ را به زمین می‌آورد
  • پنجره ترمال بریک نسل جدید چیست؟
  • افزایش ۶ درصدی تولید برق در فروردین ۱۴۰۳
  • آزمایش‌های قبل عملیات تاریخی «استارلاینر» با موفقیت اجرا شد
  • حملات سنگین روسیه به 4 نیروگاه حرارتی اوکراین
  • روسیه به ۴ نیروگاه حرارتی اوکراین حمله کرد
  • درمان موفقیت آمیز پرولاپس مخاطی رکتوم به روش اندوسکوپیک در شیراز
  • شگفتی‌آفرینی ژاپن در ماه: ماه‌نشین «اسلیم» برای سومین بار از سرمای مرگبار ماه جان به در برد