Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@18:13:33 GMT

5000 شغل در لرستان ایجاد می‎‏شود

تاریخ انتشار: ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۶۷۴۲۶۱

5000 شغل در لرستان ایجاد می‎‏شود

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی در کرسی آزاداندیشی با موضوع دلایل بیکاری در استان و مشاغل مورد نیاز در دانشگاه آزاد خرم‎آباد، اظهار کرد: امروز جوانان دغدغه اشتغال بعد از فارغ‌التحصیلی دارند که ایجاد اشتغال در کشور تنها وظیفه وزارت اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیست.

علی آشتاب تصریح کرد: اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی در استان‎ها فقط نقش دبیری کارگروه اشتغال را دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان اضافه کرد: سه بخش اقتصادی وجود دارد که شامل بخش صنعت که متولی آن صنعت، معدن و تجارت، بخش کشاورزی که متولی آن جهادکشاورزی و بخش خدمات که متولی آن میراث فرهنگی و به نوعی بخشی از خدمات به وزارت صنعت، معدن و تجارت برمی‎‎گردد.

آشتاب خاطرنشان کرد: رشد بخش‎های اقتصادی به وزارت‎خانه‎های تخصصی برمی‎گردد در همین حین چون بخش تعاون را داریم و این بخش یک موضوع فرابخشی در حوزه اقتصاد است طبیعتا بخش از اشتغال به اداره کار برمی‎گردد.

وی اضافه کرد: اداره تعاون به عنوان هماهنگ کننده نقش متولی برطرف کردن موانع تولید در چند سال گذشته بوده که تلاش شده نگاه به فرهنگ کار را تغییر دهیم.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان بیان کرد: کار یک امر مقدس است و هر فعالیت قانونی و مشروعی که باعث ایجاد درآمد شود، کار است و کار تنها پشت میزنشینی و استخدام در دستگاه‎های دولتی نیست.

آشتاب ادامه داد: صیانت از نیروی کار مهمترین وظیفه تعاون، کار و رفاه اجتماعی است چون وظیفه ما تنظیم کننده رابطه بین کارگر و کارفرما است.

وی خاطرنشان کرد: حفظ اشتغال موجود در رابطه بین کارگر و کارفرما از دیگر وظایف این سازمان است به طوری‎که از بین شکایات واصله به اداره کار که حدود 7هزار شکایت بوده بیش از 50درصد آن سازشی حل و فصل شده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان اضافه کرد: بحث دیگری که دنبال می‎شود صیانت از سلامت نیروی کار در بنگاه‎های اقتصادی است که در این راستا آموزش‎های لازم، بازرسی‎های دوره‎ای و پیگیری مباحث ایمنی و بهداشت کار که منجر به کاهش حوادث ناشی از کار شود، صورت می‎گیرد.

آشتاب بیان کرد: برخی اداره کار را فقط در بحث اشتغال می‎شناسند در حالی‎که وظایف مختلفی اداره کار برعهده دارد.

وی ادامه داد: در حوزه اجتماعی آسیب‎های اجتماعی را دنبال کرده‎ایم و برنامه‎ای داریم که در برنامه پنج ساله آسیب‎های اجتماعی را تا 25 درصد کاهش دهیم.

این مقام مسئول اظهار کرد: در حوزه تعاون نیز که به عنوان یک بخش اقتصادی هست به دنبال توسعه کیفی در تعاونی‎ها هستیم.

آشتاب تصریح کرد: طی بازرسی از کلیه تعاونی‎ها آنهای که به دنبال انجام کار هستند در صدد رفع مشکلات آنهاهستیم که در حال حاضر جمعیتی بالغ بر 28 هزار نفر در حوزه تعاون اشتغال دارند.

وی خاطرنشان کرد: جامعه کارگری به این رسیده‎اند که باید تحقق بخش شعار سال باشند و به عنوان سربازان اقتصادی در تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری در سال تولید نهایت تلاش را داشته باشند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان اضافه کرد: در سیل اخیر برخی از اشتغال ما آسیب دید که برای حمایت از نیروی کار آسیب دیده نیز بیمه بیکاری را در دستورکار قرار داده‎ایم.

آشتاب بیان کرد: احیای واحدهای راکد موضوعی است که به صنعت، معدن و تجارت برمی‎گردد که البته ما نیز به عنوان عضو کارگروه تلاش‎های را داشته‎ایم.

30نفر در نساجی بروجرد مشغول به کار می‎شوند

وی ادامه داد: واحدهای بزرگی مانند آب معدنی گهر دورود که سالیان سال تعطیل بود با تلاش‎های که صورت گرفت به تولید برگشت.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان با اشاره به تعیین تکلیف مطالبات کارگران پارسیلون، افزود: مطالبات کارگران زمین مانده بود که مبلغی بالغ بر 13 میلیارد فقط مطالبات کارگران بود در سال‎های اخیر پیگیری و پرداخت شد.

آشتاب عنوان کرد: در حال حاضر نیز برای اینکه به یک شهرک تخصصی تبدیل شود مجوز آن از دولت گرفته شده و تاییدهای نهایی را می‎گذراند که اگر تعیین تکلیف بشود می‎تواند به عنوان یک بخش تولیدی به اشتغال کمک کند.

وی بیان کرد: کارخانه نساجی بروجرد با مشکل جدی روبرو شد که با ظرفیت بیمه بیکاری توانستیم که با تنفس یکساله  که برای حدود 500 نفر ایجاد شد بازسازی و نوسازی آن صورت گرفت و دوباره به جریان تولید برگشتند و امروز با اجرای طرح توسعه در این واحد در آینده نزدیک می‎شود جمعیتی بالغ بر 300نفر به جمع فعلی اضافه کرد.

این مسئول با اشاره به کارخانه فولاد ازنا، افزود: این کارخانه فراموش و رها شده بود با پیگیری‎های که صورت گرفته پیشرفت فیزیکی بسیار خوبی دارد که به محض ورود تکنولوژی آنجا هم راه‎اندازی خواهد شد.

204 میلیارد به روستاهای لرستان تزریق شده است

آشتاب یکی از رسالت‎ها را استفاده از ظرفیت و حفظ اشتغال موجود و توسعه و استفاده از منابعی که وجود دارد برشمرد و گفت: در بحث اشتغال روستایی سال گذشته پیگیری خوبی انجام شد که با به کارگیری همه عوامل موثر در این کار توانستیم اعتباری بالغ بر 204 میلیارد تومان به روستاهای استان تزریق شود.

وی خاطرنشان کرد: این ظرفیت فوق‎العاده‎ای است که آثار مهاجرت معکوس را می‎بینیم و این طرح در سال جاری نیز ادامه خواهد داشت و باید تلاش کرد روستاها  به کانون‎های تولید تبدیل شوند و مانع از مهاجرت آنها به شهر شویم.

آشتاب بیان کرد: عدم ارتباط بین صنعت و دانشگاه یکی از ضعف‎ها است چون آموزش‎ها متناسب با نیاز بازار کار نیست.

وی ادامه داد: در جامعه اسلامی هستیم و در این جامعه همه باید به هم کمک کنند و سیاست‏‎های ما برگرفته از دین، اصول و آیین و شریعت است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان عنوان کرد: شفافیت در دستورکار تعاون وجود دارد که مشخص شود وام‎های که پرداخت می‎شود چه کسانی آنها را دریافت می‎کنند.

نرخ بیکاری در استان 13.5 درصد است

آشتاب یادآور شد: مسئولیت سرشماری نیروی کار و نرخ بیکاری بر عهده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیست مرکز آمار ایران مسئول رصد آمار است.

وی گفت: نرخ بیکاری ما در حال حاضر 13.5 درصد است اما در سال 96 ، 12.5 درصد بود که یک درصد افزایش داشته‎ایم که علت آن می‎تواند عوامل مختلفی داشته باشد.

این مقام مسئول تصریح کرد: عوامل مختلف باعث می‎شود که یک شاخص رشد یا کاهش داشته باشد، که در این راستا دانشگاه و دانشجو باید کمک کنند.

آشتاب خاطرنشان کرد: باید تلاش کرد در کنار یک مدرک تحصیلی و یک مهارت دنبال شود. در حال حاضر بیش از 60درصد فارغ‎التحصیلان ما مهارت ندارند.

5000 شغل در لرستان ایجاد می‎‏شود

وی اضافه کرد: 102 میلیارد در زمینه اشتغال فراگیر و 204 میلیارد تومان در اشتغال روستایی پرداخت شده که پیش‎بینی ما این است که در این 204 میلیارد حدود 5هزار شغل ایجاد شود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان با بیان اینکه در بحث کارورزی یک هزار و 447 نفر از فارغ‎التحصیلان به بنگاه‎های اقتصادی معرفی شده‎اند، افزود: خوبی کارورزی این است که به دنبال رفع خلا آموزشی است که فارغ ‎ التحصیلان باید از این ظرفیت استفاده کنند.

آشتاب با اشاره به مشاغل خانگی بیان کرد: شاید نگاه به مشاغل خانگی سطحی باشد اما در خانه کارکردن محاسن خوبی دارد.

وی ادامه داد: در راستای ایجاد مشاغل خانگی 18 میلیارد تومان که تخصصی به بانک‎ها بوده تاکنون حدود 16 میلیارد آن پرداخت شده است.

برای رفع مشکل اقتصادی باید نگاه تسهیل‎گری داشت

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان با بیان اینکه اگر می‎خواهیم مشکل اقتصادی رفع شود همه باید نگاه تسهیل‎گری داشته باشند، افزود: برای سرمایه‎گذاری باید مشوق‎ها در نظر گرفته شود.

آشتاب عنوان کرد: باید اصل شفافیت در سرمایه‎گذاری و پرداخت تسهیلات رعایت شود.

طرح اشتغال عمومی پیشنهاد شده است

وی با بیان اینکه طرح اشتغال عمومی را دنبال می‎کنیم، بیان کرد: در سیل اخیر خسارت زیادی وارد شده که برای پاکسازی زمین، باغ‎ها و احیای مجدد اشتغال آنجا طرحی به وزارتخانه داده شود که یا بخشی از حقوق افراد پرداخت شود یا در طرح اشتغال عمومی اگر بازسازی و نوسازی می‎خواهد صورت بگیرد توسط مردم همان منطقه انجام شود و حقوقش به آنها پرداخت شود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان با بیان اینکه در صورت اجرای این طرح پیش‎بینی ما این است که اشتغال برای 15 هزار نفر در سطح استان‎های آسیب دیده ایجاد شود، گفت: اشتغال حمایتی را داریم که برای افراد تحت پوشش کمیته امداد، بهزیستی و بنیاد شهید اجرا می‎شود که در این راستا سال گذشته 50 میلیارد پرداخت شده است.

آشتاب اظهار کرد: برای کارگران ساختمانی نیز تفاهم نامه‎ای با سازمان تامین اجتماعی و فنی حرفه‏‎ای منعقد شده که با توجه به مهارت آنها مهارت سنجی می‎شوند متناسب با آن کارت مهارت صادر و به سازمان تامین اجتماعی معرفی می‎شوند.

وی بیان کرد: در حوزه گردشگری و حوزه کشاورزی ظرفیت‎های خوبی وجود دارد و نباید هیچ کاری را دست کم گرفت چون در حال حاضر دنیا مشکل بیکاری خود را در حوزه خدمات مرتفع می‎کند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان ادامه داد: سیل خسارت زیادی را وارد کرد اما سیل همدلی، همراهی، وحدت و درکنار هم بودن را به دنبال داشت.


انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: اشتغال سیل منطقه لرستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۷۴۲۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشارکت ۶۰ میلیون ایرانی در کالابرگ الکترونیک فجرانه

به گزارش خبرنگار مهر، جت‌الاسلام صحبت‌الله رحمانی ظهر شنبه در دومین جلسه شورای هماهنگی تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مازندران که با حضور ملکی مدیرکل استان‌های وزارت تعاون، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران و مدیران دستگاه های اجرایی استان برگزار شد اظهار کرد: باید تلاش کنیم تا مطالبات رهبر معظم انقلاب در حوزه تولید پیگیری و مشکلات تولید رفع شود.

وی با اعلام اینکه جلسات شورای هماهنگی باید خروجی داشته باشد و برای مردم ملموس باشد، تصریح کرد: زمینه‌های مشارکت مردم در تحقق شعار سال ویژه پیگیری شود.

معاون امور حقوقی و مجلس وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه اقدامات مهمی در استان مازندران انجام شده و باید بیشتر تقویت شود، ادامه داد: باید به سمت تفاهم‌نامه‌های بین‌بخشی برویم و توسعه دهیم.

این مسئول با تاکید بر اهداف دولت سیزدهم، خاطرنشان کرد: دولت، دولتِ کار و کرامت است و همه دست به دست هم داده‌اند تا امروز شاهد کاهش نرخ بیکاری باشیم.

رحمانی با اشاره به اینکه چرخه تولید را در استان‌ها تکمیل کنیم، افزود: سالانه هزار میلیارد تومان به خانه‌دار شدن مددجویان بهزیستی از محل شرکت‌های زیرمجموعه تأمین اجتماعی اختصاص می‌یابد.

وی از مشارکت ۶۰ میلیون نفر (۲۰ میلیون خانوار) در طرح کالابرگ و فجرانه خبر داد و گفت: باید شرایط را بهبود ببخشیم و کمک کنیم وضعیت مردم بهتر از این شود چراکه شایسته بهترین خدمت‌ها هستند.

معاون امور حقوقی و مجلس وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اعلام اینکه دشمن در جنگ اقتصادی بیکار ننشسته است، خاطرنشان کرد: با هدایت رهبری از گردنه‌های سخت عبور کردیم و جهاد تبیین در این بخش در اولویت قرار گیرد.

این مسئول ادامه داد: از جمله نکات مهم رهبری توجه به تعاونی است و مشارکت مردم را در تحقق شعار سال تقویت کنیم.

رحمانی با اعلام اینکه بانک‌ها تسهیلات را به سمت تولید سوق دهند تا در بخش تولید رونق ایجاد شود، گفت: برای ارتقای تولید و مشارکت نیازمند تعامل و هم‌افزایی دولت و مجلس هستیم.

لزوم انسجام و هم‌افزایی برای خدمت به مردم

مدیرکل استان‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در این جلسه با قدردانی از تلاش مدیران در خدمت‌رسانی به مردم، گفت: از ظرفیت بسیج در وزارت کار و خدمت به مردم استفاده شود.

ملکی تصریح کرد: کارشناسان معین مشخص شده و به صورت میدانی در استان‌ها حضور و مسائل را رصد و احصا می‌کنند.

وی افزود: انسجام، هماهنگی و هم‌افزایی در انجام کارها به ما کمک می‌کند و در تحقق برنامه‌ها اثرگذار است.

کد خبر 6089896

دیگر خبرها

  • نقدی شدن کالابرگ الکترونیکی باعث ایجاد تورم میشود
  • نرخ مشارکت اقتصادی در گیلان ۴۴ درصد است
  • بیش از ۳ میلیون و۷۰۰ هزار کارگر بیمه‌شده زن هستند
  • تجلیل از نخبگان جامعه کار و تولید استان قزوین 
  • حجم سرمایه‌گذاری سه هلدینگ‌ وزارت تعاون در چهارمحال و بختیاری ۴۵۰۰ میلیارد تومان است
  • ضرورت تعامل دولت و مجلس برای رونق تولید و اشتغال
  • مشارکت ۶۰ میلیون ایرانی در کالابرگ الکترونیک فجرانه
  • لایحه پیشنهادی امنیت شغلی کارگران به کجا رسید؟
  • ۱۳ هزار نفر در شهرستان خلخال تحت پوشش تامین اجتماعی
  • بررسی ۹ هزار پرونده شکایت کارگران در کردستان