Web Analytics Made Easy - Statcounter

کتاب «پایی که جا ماند» به لحاظ ساختار ادبی و روش شخصیت‌پردازی یک رمان فرهیخته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از یاسوج، کتاب «پایی که جا ماند»، یادداشت ‌های روزانه سید ناصر حسینی پور از زندان ‌های مخفی عراق است.

 

سید ناصر حسینی پور این کتاب را به گروهبان عراقی، ولید فرحان، سرنگهبان اردوگاه 16 تکریت، که در زمان اسارت، او را بسیار شکنجه و آزار داده، تقدیم کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

سید ناصر 14 ساله است که به جبهه می ‌رود و شانزده ساله است که در آخرین روزهای جنگ، در جزیره مجنون به اسارت عراقی ‌ها درمی آید؛ درحالی که دیده‌ بان است و در واحد اطلاعات فعالیت می‌کند.

 

وقتی اسیر می‌شود یک پایش تقریباً قطع شده و به رگ و پوستی بند بوده است که در عراق قطع شد.

 

حسینی در زمان اسارت با زحمت فراوان به دور از چشم زندان بان ها و پنهان سازی، خاطراتش را نوشته و در عصایش نگهداری می ‌کند.

او پس از پایان اسارت موفق می ‌شود این خاطرات را با خود به ایران بیاورد و کتاب «پایی که جا ماند» را در بیش از ۷۰۰ صفحه به رشته تحریر درآورد.

 

او به روایت اتفاقاتی که در جبهه و دوره اسارت گذرانده، پرداخته و نوشته ‌است که زمان اسارت پایش عفونت کرده و نهایتاً عراقی ‌ها پایش را قطع می‌ کنند.

 

مترجم عربی کتاب «پایی که جا ماند» در جمع خبرنگاران گفت: کتاب «پایی که جا ماند» به لحاظ ساختار ادبی و روش شخصیت ‌پردازی یک رمان فرهیخته است.

 

کمال السید اظهار داشت: من نمی ‌خواهم این اثر ماندگار با رمان «ریشه‌ ها» اثر الکس هیلی مقایسه کنم، اما قهرمان این رمان نیز یک نوجوان ۱۶ ساله بود که گرفتار چهار سفیدپوست می ‌شود که او را با یک کشتی بریتانیایی به آمریکا می ‌برند و او اکنون در زمان نگارش کتاب رودررو برابر یک سیستم نژادپرست می‌ایستد و با سیستمی مقابله می‌کنند که مردم اصلی این سرزمین را نابود کرده و به جای آنها مردمی استثمارشده می‌پرورانند.

السید یادآور شد: سرنوشت سیدناصر حسینی ‌پور نوجوان ۱۶ ساله نیز اینگونه رقم می ‌خورد که در تابستان ۱۹۸۷ گرفتار بعثی‌ ها شده و رودررو در برابر سیستم بعث عراق قرار می ‌گیرد.

 

وی افزود: سیدناصر ۱۶ ساله تلاش می ‌کند بافت تفکر بعثی‌ ها را از پشت سیم ‌های خاردار بشکند، همچنین من نمی‌خ واهم این رمان را با کتاب «ساعت بیست و پنجم» مقایسه کنم، رمانی که از فضای جنگ جهانی دوم سخن می ‌گوید و تبدیل یک انسان به ماشین را روایت می ‌کند، رمانی که معتقد است هیچ امیدی به نجات تمدن وجود ندارد، اما نویسنده این رمان به ظهور نور از آسیا اشاره کرده و می‌گوید که این نور از روسیه نیست، چرا که روس‌ها به نور الکتریکی غرب سجده کرده ‌اند.

 

کمال السید گفت: اما آیا او به پیروزی انقلاب اسلامی اشاره می‌ کند؟ انقلابی که امام خمینی آن را به انفجار نور تعبیر کرد. میشل فوکو در سال ۱۹۸۹ در مصاحبه با تلویزیون فرانسه گفت: ایران امروز جانی در دنیای فاقد جان است و من امروز می‌گویم که «پایی که جا ماند» از جمله آثار ماندگاری است که اعماق من را تکان داد.

 

وی گفت: من از سرزمین درد و رنج آمده ‌ام و پس از سقوط صدام و پس از بازگشت به وطنم احساس کردم رنج اصحاب کهف را کشیده‌ ام و به بازماندگانم گفتم من از اصحاب کهف هستم و قسمتی از تاریخ شده‌ام، اما زمانی که کتاب را خواندم حس کردم به زمان خود بازگشته‌ام و ترجمه برخی از فصول را با اشک‌هایم آمیخته ام.

پایان پیام/82

منبع: شبستان

کلیدواژه: ماه رمضان سیزدهمین جشنواره قرآنی مدهامتان خبرگزاری شبستان مرحله کشوری مراسم اختتامیه مراسم افتتاحیه ماه مبارک رمضان روز معلم اردبیل مبلغ یادداشت های روزانه اسارت پایی که جا ماند رمان کتاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۷۶۰۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جشن فارغ‌التحصیلی به سبک دانشجویان عراقی + فیلم

دانشجویان عراقی پایان دوره تحصیلی خود را به شیوه‌ای خاص و به صورت دسته‌جمعی جشن گرفتند. در ویدئوی زیر می‌توانید این مراسم را ببینید.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان فیلم و صوت فیلم و صوت

دیگر خبرها

  • کمک ۳ میلیارد ریالی خیران به مرکز نگهداری معلولان
  • کمک ۳ میلیارد ریالی خیران به مرکز نگهداری معلولان در فسا
  • فیلم/شمسایی قهرمانی آسیا را به «شهید غیرت» اهدا کرد
  • «مگره و مردان محترم» در کتابفروشی‌ها دیده شدند
  • جشن فارغ‌التحصیلی به سبک دانشجویان عراقی + فیلم
  • جریان حکمت عراق ۲هزار نسخه کتاب به کتابخانه‌های عمومی اهدا کرد
  • برگزاری جشن تولد برای مجموعه کتاب‌های پیامبران اولوالعزم در نمایشگاه کتاب
  • اهدا جهیزیه به نوعروسان کهگیلویه
  • اهدای عضو جوان ۲۲ ساله کرمانی
  • به سردار سلیمانی گفتم اسارت شما هزینه زاست، به‌دست دشمن بیفتید چه؟