Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-29@04:38:20 GMT

عوارض تهران از ساير کلان شهرها پايين تر است

تاریخ انتشار: ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۶۷۸۸۳۸

عوارض تهران از ساير کلان شهرها پايين تر است

خبرگزاري آريا- مهندس گلپايگاني در جلسه هم انديشي معاونين شهرسازي و معماري مناطق 22گانه و مديران صدور پروانه درباره تغيير نرخ عوارض ساختماني شهر تهران گفت: در پنج سال گذشته عوارض ساختمان در تهران تغيير نکرده و اين امر به اقتصاد ملي ضربه زده است.
به گزارش خبرگزاري آريا به نقل از روابط عمومي معاونت شهرسازي و معماري شهرداري تهران ، مهندس عبدالرضا گلپايگاني معاون شهرسازي و معماري شهرداري تهران در جلسه هم انديشي معاونين شهرسازي و معماري مناطق 22گانه و مديران  صدور پروانه که با حضور مهندس سليمي سرپرست اداره کل تدوين و ضوابط و صدور پروانه ، مهندس  اماني مديرکل حراست معاونت شهرسازي و مهندس ميرزاعلي مدير بازرسي معاونت شهرسازي برگزار شد به مسائل شهرسازي و معماري شهر تهران اشاره کرد و گفت : استراتژي برخورد ما با شهر تهران بايد مورد تجديد نظر قرار بگيرد و تغيير رويکرد و نگرش گاه نياز به جراحي، مداخله هوشمندانه ، پيگيري و پشتکار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 
عدد بخش تثبيت را پايين آورديم
معاون شهرسازي و معماري شهرداري تهران رويکرد جديد پرداخت عوارض ساختماني شهر تهران را تشريح کرد و گفت: طبق روال سال هاي گذشته در بودجه سال 98 دو موضوع از شهرسازي انتظار مي‌رفت،يکي درآمدهاي نقدي(صدور پروانه) و ديگري تثبيت و جرايم آراء ماده صد بود.
وي بيان کرد در بودجه امسال عدد بخش تثبيت را پايين آورديم؛ چرا که با توجه به اهميت رعايت ضوابط و مقررات و هم چنين رويکرد ارتقاء کيفيت در شهر، عدد تثبيت نبايد عدد بالايي باشد و در همين راستا انتظار از مناطق براي درآمدزايي به شيوه تثبيت را تعديل کرديم.
گلپايگاني در ادامه افزود: درباره آراء ماده صدي که در پهنه است و براي آن تعطيلي يا تخريب در نظر گرفته شده  با ديوان عدالت چند جلسه گفتگو کرده ايم تا از راه قانوني و منطقي با کساني که شروط سه گانه تبصره يک را دارند و از جنبه اصول شهرسازي، فني و بهداشتي شرايط کافي را دارند، بتوانيم در جهت تثبيت پيش برويم.
قيمت عوارض در تهران از سال 93 ثابت بوده است
معاون شهرسازي و معماري شهرداري تهران بيان کرد: از نظر افزايش قيمت از سال 93 تا 97 قيمت عوارض ساختمان در شهر تهران ثابت بوده است.يعني طي پنج سال عوارض ساختماني صدور پروانه ثابت مانده واين ثابت ماندن عوارض براي شهر تهران، شهرداري تهران و اقتصاد کشورتبعات داشته است.
عوارض تهران از ساير کلان شهرها پايين تر است.
گلپايگاني با بيان اينکه طي جلسه اي که با معاونان شهرسازي کلان شهرهايي چون مشهد، تبريز، قم، اراک،اصفهان داشتيم، سئوالم اين بود که نسبت بين مبلغ عوارض شما به قيمت فروش آپارتمان چقدر است، بيان کرد: بيشتر آن ها اعلام کردند آن چيزي که در پروانه مي گيريم و منطبق با ضوابط ومقررات است پنج الي شش درصد اين مبلغ است که ارزش افزوده ناشي از تغيير طرح هاي شهري و تراکم را نيز داشتند.گلپايگاني هم چنين به نقل از معاون شهرسازي شهرداري اصفهان گفت: خيلي از بساز بفروش هاي اصفهان به دليل عوارض پاييني که در تهران براي ساختمان هاي زير شش طبقه وجود دارد، تمايل دارند در تهران کار کنند.
با بالابردن سهم زمين به اقتصاد ملي ضربه مي زنيم
گلپايگاني در ادامه افزود: سهم زمين نسبت به هزينه تمام شده ساختمان در کل شهرهاي ايران خيلي بالاست و در تهران اين سهم از همه شهرها بالاتر است و اگردر سالهاي 74 و 75 سهم مالک همان سهم هزينه زمين بود وسهم سازنده سهم هزينه ساخت و عوارض ساختماني، نسبت اين سهم پنجاه پنجاه بود. اما اکنون متوسط شهر 60 به 40 شده است، ضمن اينکه پولي هم بابت هر مترمربع به مالک زمين مي دهند و اين يعني سهم مالک زمين بالا رفته است؛ حال بايد ديد بالارفتن اين سهم به چه کسي کمک مي کند؟
وي در ادامه بيان کرد: تنها کسي که در اين مسئله انتفاع رانتي مي برد، مالک زمين است.ضمن اينکه هر چه به مناطق مرفه تر شهر مي رويم اين رانت شديدتر مي‌شود، براي مثال اگر در مناطق جنوبي اين سهم پنجاه پنجاه ،يا شصت به چهل با متري يک يا دو ميليون تومان است، در منطقه يک اين نسبت بسته به اينکه بنا چگونه ساخته شود، 35 به 65 با متري پنج، شش يا هفت ميليون تومان مي شود. بر اين اساس ما بابت مصوبه اي که در شوراي عالي شهرسازي معماري در طرح جامع مطرح کرده ايم، گفته ايم ،رانت بيهوده اي به مالک زمين مي دهيم و هيچ کمکي هم به اقتصاد نمي کنيم.چون اين پول در شمال شهر تهران تبديل به آپارتمان مي‌شود و کسي از آن استفاده نمي کند.
گلپايگاني با بيان اينکه اکنون در شهر تهران حدود400 هزار آپارتمان ساخته شده خالي وجود دارد،در حالي که در همين شهر به يک ميليون خانه نياز داريم گفت: يعني پول در جايي هزينه شده که نياز نداشته ايم و به اين شکل سرمايه را بلوکه کرده ايم، يعني سرمايه ملي در تهران بلعيده شده و هيچ استفاده اي از آن نمي شود چون به گردش در نمي آيد.معاون شهرسازي و معماري شهرداري تهران افزود: بخشي از اين آسيب به اقتصاد ملي به خاطر ناچيز بودن عدد عوارض ارزش افزوده ناشي از طرح هاي شهري است.
معاون شهرسازي و معماري شهرداري تهران درباره عوارض زيربنا گفت: در بالاتر از محور انقلاب تا دو طبقه و در زير محور انقلاب تا سه طبقه صرفاً عوارض زيربنا دريافت مي شود که در هر متر مربع عدد کمي است و بالاتر از آن عوارض زيربناي مازاد بر تراکم و يا عوارض ارزش بهينه دريافت مي شود.
وي افزود: ارزش افزوده ناشي از طرح هاي شهري در مناطق برخوردار تقريباً به صورت رايگان ارائه مي‌شود.مثلا ً قيمت تراکم در گران ترين مناطق تهران از قيمت زمين در ارزان ترين مناطق حاشيه تهران هم ارزان‌تر است و اين نشان مي‌دهد کار ما ايراد دارد.
متوسط نرخ عوارض 410 هزار تومان است
گلپايگاني با بيان اينکه در اصفهان نرخ تثبيت را به اندازه 30 درصد قيمت روز مي گيرند، گفت: ما جدولي با آناليز نرخ 300 پرونده تهيه کرده ايم که بر اساس آن متوسط نرخ عوارض 410 هزارتومان است.
گلپايگاني خطاب به مديران شهري گفت : شما دلايل غيرفني عدم تغيير عوارض از سال 93 تا 97 را مي‌دانيد.مديريت شهري، بنا دارد شهر را با اصول منطق مديريت کند و در نگرش ما اصل قرار دادن کيفيت شهر و زندگي مردم است.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: شهرداري تهران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۷۸۸۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر راه و شهرسازی: نوسازی بافت فرسوده از سیاست‌های اصلی دولت است / امکان ساخت ۳۰ هزار مسکن در منطقه ۱۷ تهران

 مهرداد بذرپاش با یادآوری این‌که خط راه‌آهن در  منطقه ۱۷ تهران سال‌های گذشته به‌دلیل ایجاد آسایش و امنیت به زیر زمین منتقل شد، اظهار کرد: پس از این اقدام چند موضوع از جمله ایمنی تونل احداث شده، تهویه مناسب تونل، روشنایی کافی تونل و امکان تخلیه سریع مسافران هنگام بحران مورد تاکید قرار گرفت.

وی ادامه داد: بر اساس توافق شرکت راه آهن و شهرداری تهران مقرر شد زمین‌های روی تونل ریلی زیرزمینی برای رفاه حال مردم واگذار شود. در این توافق، شهرداری تهران، مکلف به مناسب‌سازی، ایجاد فضای سبز و احداث پیاده رو شد که هم اکنون بخشی از فضای سبز و پیاده روها برای رفاه حال مردم منطقه ایجاد شده و بخشی از کار باقی مانده است.

بذرپاش با اشاره به این‌که اختلاف نظرهایی در خصوص زمین‌های روی این تونل ریلی زیرزمینی وجود دارد، توضیح داد:  در خصوص حریم‌هایی مسیر راه آهن باید تصمیم گیری شود، در حریم ۱۷ متری، ایمنی الزامی است و باید حفظ شود و در حریم ۳۰ متری برخی مناطق نیاز است تسهیل‌گری‌هایی انجام شود.

وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی برای حریم بعد از ۱۷ متر در محدوده ۳۰ متری به دولت ارائه شده که در کمیسیون زیربنایی دولت به تصویب رسیده است. منتظر تایید هیأت وزیران هستیم که با تصویب پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی گشایش خوبی برای ساکنان مسیر ریلی منطقه ۱۷ اتفاق می‌افتد.

بذرپاش ادامه داد: در صورت تصویب هیئت وزیران، محدوده ۳۰ متری از حریم ۱۷ متری ریلی که اکثراً نیز بافت فرسوده است امکان نوسازی را پیدا می‌کنند. این حریم‌ها با رعایت حقوقی که باید به دولت و راه آهن پرداخت شود آزادسازی می‌شوند و مجوز ساخت و ساز خواهند یافت.

وی با تاکید بر اینکه نوسازی بافت فرسوده سیاست‌های اصلی دولت است، توضیح داد: ۱۳ هزار پلاک در منطقه ۱۷ تهران و در محدوده تونل ریلی وجود دارد که به عنوان پلاک فرسوده هستند و در صورت موافقت هیئت دولت با امکان ساخت و ساز، بافت فرسوده منطقه نوسازی می‌شود.

بذرپاش گفت: با آزادسازی ۱۳ هزار پلاک فرسوده حریم ۳۰ متری تونل ریلی منطقه ۱۷ تهران امکان ساخت ۳۰ هزار واحد مسکونی فراهم می شود که گشایش خوبی برای شهر تهران خواهد بود.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری تسنیم

دیگر خبرها

  • زمان برگزاری نشست مشارکت در بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی
  • الزام شورای عالی معماری جهت تعیین حدود مرزی شهر پردیس
  • ۱۲۷ هزار نفر عضو شورا در کشور وجود دارد
  • آیت‌الله اعرافی: در ‌معماری و شهرسازی الگوهای ویژه نداریم
  • تعیین تکلیف عوارض و کمیسیون‌های ماده ۵، ۷ و ۱۰۰ در سال ۱۴۰۳
  • اجرای مانور‌های نمایشی شهر فرهنگی ویژه معماری
  • ۵ اتفاقی که شهرداری تهران پای درختان ایستاد | توسعه فضای سبز با عوارض قطع درختان
  • آزاد سازی ۱۳هزار پلاک فرسوده حریم ریلی منطقه ۱۷ تهران
  • وزیر راه و شهرسازی: نوسازی بافت فرسوده از سیاست‌های اصلی دولت است / امکان ساخت ۳۰ هزار مسکن در منطقه ۱۷ تهران
  • راه‌اندازی مجدد دبیرخانه «شهر اسلامی» در شهرداری اصفهان