Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-06@03:09:34 GMT

فرزند خود را چگونه تربیت کنیم؟

تاریخ انتشار: ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۶۸۰۸۲۲

فرزند خود را چگونه تربیت کنیم؟

زهرا امام روانشناس و مشاور در گفتگو با خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص نکات مهم تربیتی اظهار کرد: والدین باید راه و روش صحیح زندگی کردن را به فرزندشان بیاموزند تا او بتواند به مبارزه با مشکلات برود و این مرحله آموزش از لحظه تولد فرزند شروع می‌شود.

امام بیان کرد: اگر والدین می‌خواهند فرزندی با اعتماد به نفس بالا، خلاق، راستگو و به طور کلی موفق داشته باشند باید قبل از تولد او برای تربیتش برنامه ریزی کنند و این یعنی تربیت صحیح، چراکه تربیت فرزند قبل از تولدش است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این روانشناس گفت: شیوه‌های تربیتی و فرزندپروری والدین را می‌توان با چند محور توقع، درخواست‌هایی که پدر و مادر از فرزندان خود دارند و میزان پذیرش و حمایتی که از آن‌ها به عمل می‌آورند، طبقه‌بندی کرد.

وی با بیان اینکه چند شیوه برای فرزند پروری وجود دارد، تصریح کرد: این سبک‌های تربیتی شامل؛ سبک تربیتی استبداد و زورگویی، سبک تربیتی آسان‌گیر، سبک تربیتی رها کردن و بی تفاوتی و سبک تربیتی مقتدرانه است.

بیشتر بخوانید: تربیت فرزندان را از دوران بارداری شروع کنید 

امام با اشاره به اینکه برای تربیت فرند خود از شیوه اقتدارگرایانه استفاده کنید اضافه کرد: با فرزند خود گرم، قاطع، داشتن هنجار‌ها و ارزش‌های مشخص، انتظارات و توقعات متناسب با توانایی‌ها و نیاز‌های تحولی کودک، بها دادن به استقلال فرزند، انجام بحث‌های منطقی و روشن، توجیه منطقی مسائل، سپردن مسئولیت نهایی به فرزند، رفتار کنید.

این روانشناس افزود: نتیجه چنین تربیتی داشتن فرزندی باکفایت، مسئول، مطمئن به خود، سازگار، خلاق و مشتاق فراگیری بار می‌آیند و در تحصیل و مهارت‌های اجتماعی مطلوب به موفقیت می‌رسند.

امام با تاکید بر اینکه همواره برای فرزند خود الگوی رفتاری خوبی باشید، گفت: زمانی که شما نمی‌توانید با همسرتان مانند دو فرد بالغ صحبت کنید نباید انتظار داشته باشید که کودک شما با ادب باشد.

وی تصریح کرد: مهم نیست کودکتان چند سال داشته باشد، همواره حریم اورا محترم شمارید و بدون اجازه او به حریم کودک خود نزدیک تَر نشوید حتی اگراو قادر به صحبت کردن نیست، قبل از بغل کردن، منتظر دیدن رضایت و یا زیان بدنش باشید.

این روانشناس ادامه داد: به فرزند خود احساس امنیت دهید همچنین به خاطر داشته باشید بین شش تا هجده ماهگی کودک بحران اضطراب جدایی را تجربه خواهد کرد، در این سن بنابر خلق و خوی کودک شاهد چسبیدن کودک به مادر هستیم این وابستگی طبیعی است چراکه در این سن کودک توانایی جدایی از مادر را ندارد، بعد از هجده ماهگی رشد مغز کودک وارد مرحله‌ای می‌شود که کودک توانایی به خاطر آوردن چهره مادر را در نبود او دارد.

امام با بیان اینکه از به کاربردن کلمات منفی و نا امید کننده در مقابل کودک پرهیز کنید، افزود: حتی به اتفاقات نگاه مثبت داشته باشید و جنبه مثبت آن را به زبان بیاورید و هیچگاه به فرزندتان به خاطر رفتار بدشان برچسب منفی نزنید چراکه این برچسب‌ها در ضمیر ناخودآگاه کودک جا خوش کرده، شخصیت و آینده او را ترسیم خواهند کرد.

وی در نهایت خاطر نشان کرد: به ازای هر برنامه تنبیهی باید سه برابر برنامه تشویقی برای بچه‌ها در نظر بگیرید و قبل از اجرای تنبیه و محرومیتی که در نظر دارید، هشدار دادن را فراموش نکنید.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: خانواده روانشناسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۸۰۸۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روزنامه نزدیک به سپاه: زنان با کنار رفتن ترس و و پلیس دوباره کشف حجاب می‌کنند!

آنچه امروز در قالب معضل بدحجابی و رواج سبک زندگی غربی در جامعه مشاهده می‌کنیم محصول ضعف در عملکرد دستگاه‌های فرهنگی - تربیتی است که سهم مهمی را هم باید برای مجموعه آموزش و پرورش کنار گذاشت. بدون شک ما در مرحله تربیت با مشکلاتی مواجه بوده‌ایم که آفتی اینچنینی گریبانگیر دختران و پسران این سرزمین شده است.

روزنامه جوان نوشت: در نظام تربیتی شایسته تراز انقلاب اسلامی، فرزندان این سرزمین باید به گونه‌ای تربیت شوند که وقتی نوجوانان ما به سن انتخاب می‌رسند، بین سبک زندگی اسلامی و سبک زندگی غیراسلامی، سبک زندگی اسلامی را با اختیار و انتخاب خود برگزینند. اگر چنین نشد، فرزند ما یا به اجبار و از ترس خانواده مجبور به انتخاب پوشش اسلامی خواهد شد یا به اجبار قانون و پلیس و دستگاه قهریه مجبور به رعایت خواهد گردید که این دو اعتبار چندانی ندارد، چراکه در اولین فرصت که از جبر خانوادگی رهایی یابد، از حجاب اسلامی فاصله خواهد گرفت یا آنجا که پلیس و اجبار نباشد، قانون را زیرپا خواهد گذاشت و کشف حجاب خواهدکرد.

روزنامه جوان در ادامه نوشت:طبیعی است وقتی آموزش و پرورش و دیگر نهادها و مراجع فرهنگی از انجام وظیفه تربیتی خود آن گونه که باید سربلند بیرون نیایند، به اجبار این دستگاه انتظامی و طرح نور است که برای ایجاد نظم اجتماعی باید در جامعه محوریت یابند.

در پایان باید یادآوری کرد در حالی که دهه پنجم انقلاب اسلامی به نیمه رسیده است، همچنان مسئله تربیت فرزندانمان مبتنی بر سبک زندگی زندگی اسلامی - ایرانی اولویت اول کشور است و انتظار آن است پس از حوادث تلخ پیش آمده در سال‌های اخیر و تهاجم همه‌جانبه دشمنان انقلاب اسلامی برای تغییر ذائقه جوانان این سرزمین، نهادها و دستگاه‌های تربیتی و فرهنگ‌ساز با همه توان برای تربیت آینده‌سازان این کشور به پا خیزند و با جبران غفلت‌ها و کنار گذاشتن تغافل‌ها، جوانانی از نسل دهه نودی‌های این سرزمین تربیت کنند که فرزندان ظهور گردند.

دیگر خبرها

  • معلمین نقش و رسالت سترگ تربیتی را عهده‌دار هستند
  • رسالت آموزش و پرورش، تربیت نسلی با آرمان های انقلابی است
  • برگزاری اردوی مدرسه تربیتی شهید سلیمانی ویژه دانشجویان دانشگاه فرهنگیان در کرمان
  • روزنامه نزدیک به سپاه: زنان با کنار رفتن ترس و پلیس دوباره کشف حجاب می‌کنند!
  • روزنامه نزدیک به سپاه: زنان با کنار رفتن ترس و و پلیس دوباره کشف حجاب می‌کنند!
  • حوزه‌های علمیه مهمترین نقش تربیتی را در جامعه دارند
  • موضع تازه و متفاوت یک روزنامه درباره گشت ارشاد
  • کسی که بخاطر ترس از مجازات حجاب را رعایت می‌کند، با کنار رفتن این موانع، کشف حجاب می‌کند
  • ایمان برای انسان مؤمن امنیت به ارمغان می‌آورد
  • برگزاری آزمون استخدامی آموزش و پرورش در آذربایجان شرقی